Starting from scratch; Haarlem

13-10-2006 10:50 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment leef ik in het uitgewoonde debacle van de burgelijkheid; getrouwd, 2,3 kinders en een rijtjeshuis (maar dan, man buitengeflikkerd, niet geheel vervulde kinderwens en 'de boel staat te koop' dusss...).



Maar! Voor er iemand denkt dat dit een janktopic wordt... geenszins!



Welbeschouwd sta ik namelijk aan het begin van mijn sprankelende nieuwe bestaan als woestaantrekkelijke überambitieuze single mum. En dat aan de vooravond van mijn sexuele piek (tegenwoordig is dat bij Overige ook bonton toch, je sexleven bespreekbaar maken ;)), wat wil een jonge vrouw nog meer?



Nou een hoop in mijn geval. Het nieuwe bestaan in Haarlem ziet er vooralsnog namelijk als volgt uit: dakloos, sociaalnetwerk-arm en op het punt om de leerplicht serieus te ontduiken. Werk aan de winkel dus.



Conctrete vragen:



Wie weet de weg in Haarlem en kan me vertellen waar ik nog niet dood gevonden wil worden, danwel waar ik iedere kans een woning te krijgen met beide handen aan moet grijpen? (gelukkig heb ik geen haast, ik wil pas over twee hele maanden een huis ;) dus ja, vrije sector it is..)



Wie kan er iets vertellen over basisscholen in Haarlem. Ik zoek: klein, leerling gericht, veel creativiteit en zelfstandigheid, neutraal onderwijs.



Vóór er iemand de kinderbescherming gaat bellen dat ik al mijn informatie van een anoniem forum op het internet betrek, volgende week gaan de spruitjes en ik op excursie naar Haarlem, en ik wil gewoon graag extra goed beslagen ten ijs komen.



Dank u dank u
Alle reacties Link kopieren
sprankelend ik wens je veel succes met je frisse nieuwe start

 ik ben niet bekend in haarlem kan je derhalve dan ook geen inside information geven misschien heb je hier wat aan *********************

grote kans dat je die al bezocht had....

anyway succes der mee!!  :R
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 2,3 kinderen?



Enniewee, ik weet de weg in Haarlem. Maar jij kent mij niet, dus hebt er niet al te veel aan. Maarrr.



Je wilt niet dood gevonden worden in: Schalkwijk. (naar mijn bescheiden mening) En ook niet in: Haarlem noord, Indische buurt.

Zeer subjectief dit hoor, er zijn hordes mensen erg blij daar, maar dat zijn niet de mensen waar ik blij van word. Zeg maar.



Basischolen, ja, ik heb een kind wat daar de komende 3 jaar nog niet heen hoeft, maar ik heb al wel grote voorkeur.



Ter Cleeff

Beatrix School

Bornwater school



Ik woon zelf in de Leidsche Buurt. Ik ga ook liever dood dan hier nog 5 jaar wonen, maar het is eigenlijk wel prima. En er komen de laatste jaren veel jonge mensen (met kinderen) wonen, omdat het niet al te dure en best leuke huizen zijn, en wel heel dicht bij het centrum en strand.



Ik zou het liefst in de Kleverparkbuurt wonen, of in het Ramplaankwartier, maar dan heb je wel een schep geld nodig. Dus tja.



Heb je hier wat aan?
Alle reacties Link kopieren


Je hebt 2,3 kinderen?



Tsss... alsof dat gek is. Het is ge-mid-deld heur  (eigenlijk heb ik 2,9 kinderen, het enige dat er aan de jongste ontbreekt is 1 zaadcel ).



Bedankt voor je reactie, ik ga de scholen even googlen (zet ik meteen de jongste even op de wachtlijst vóór die van jou ;))



Yamuna, hartelijk bedankt voor je opbeurende reactie. De link heb ik inderdaad al in mijn favorieten :).
Alle reacties Link kopieren
He sprankelend,

Ik wil je iig veel succes enzo wensen bij je nieuwe start!



Ik huur zelf van een particuliere woningbouwvereniging, maar dat is niet goedkoop! Heb je een baan? en hoeveel zou je aan huur kunnen betalen?



Wat betreft fijne wijken, t ligt er zo aan, ik weet ook wel goeie straten te vinden in schalkwijk, mij trekt de slachthuis buurt niet, haarlem-noord heeft z'n goede en slechte straten, maar dat zul je overal wel hebben denk ik. En al woon je poepiesjiek, als je buren etters zijn... (niet die van mij hoor ;), mijn oudere buurman schoffelt m'n tuintje omdat ik zo hard werk, lief he!)



oh ja Ik betaal 575 euro
Alle reacties Link kopieren
Welckom in onsch fraeye stadt!



Als je in Haarlem nog een sportschool zoekt; Delphis is een leuke damessportschool! Heel relaxed.



Schalkwijk wil je inderdaad niet wonen, A'damse Buurt is ook niet best. Harmejansbuurt; niet doen! Noord heeft hele leuke buurtjes, je moet ze alleen weten te vinden. Koninginnebuurt is super, maar heel duur. Ramplaan ook heel mooi maar ook heel populair.

Leidsebuurt heeft leuke stukjes. De Vijfhoek is geweldig. Maar ja, dat is vooral koop.
Sprankeltje!



Ik woonde, eerst in het centrum, achter de Barteljorisstraat en daarna in Haarlem Noord, vanaf het station gezien aan de rechterkant, helemaal aan het einde. Dat was een heel slechte buurt. Ik woonde in de Tesselschadestraat, tussen de oud kampers, raad ik je dus niet aan, hoewel het misschien nu wel verbeterd is. Daarna kwam ik aan de overkant van de Rijkstraatweg terecht, in de Slauerhoffstraat en dat was geweldig. Flat met 4 kamers hadden we. Maar het is wel een eind weg van de stad hoor.



Ook uit het Rozenkwartier kun je beter weg blijven, ook daar zijn veel oud woonwagenbewoners terecht gekomen en hoewel Haarlem bekend staat als een beschaafde stad, woonden er meer aso's dan in Amsterdam West waar ik later ging wonen.



Mijn broer woont nu aan de Kleverlaan en dat is helemaal leuk, niet goedkoop maar wel mooie buurt. Daarvoor woonde hij achter de Cronjéstraat, ook heel leuk maar wel hele kleine huisjes en goede en slechte straatjes.



Van scholen weet ik niet zo veel, ik heb er op een aantal stage gelopen voor de Pabo maar dat is alweer een tijdje terug.



Succes met huizenjagen lieverd en een dikke
Iedereen heeft altijd de mond vol over schalkwijk. Ja het is een buurt met veel flats en er wonen veel allochtonen. Het is schotelantenne-city. MAAR... ik heb nergens last van gehad. Van tevoren veel waarschuwingen gehad over schalkwijk maar qua wonen geen centje last. Weet je, voor de gezelligheid hoef je er niet te komen maar daarvoor ging ik gewoon op de fiets naar het centrum want das 5 minuutjes ofzo.



Ik ging er heen, voorbereid op het ergste , maar vanuit mijn visie viel het mee. Maar ja ik kom uit de binnenstad van Rotterdam. Dat is 10000x erger daar heb je ook echt lást van die mensen (nafluiten, intimideren, dingen slopen). Het is maar wat je gewend bent. Helaasch woon ik nu niet meer in Haarlem, maar ik zou zo terugggaan. Ik kom er voor t uitgaan nog wel trouwens. Zo gezellig daar! By the way je kan ook in een villa wijk wonen (kennissen van me, 500 000 euro, half vrijstaand huis) en de meest gruwelijke rot buren hebben.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk, wakkerworden en een hoop reacties lezen!!! Bedankt :).



Nou, met deze info kan ik weer wat verder aan de slag. Lekker postcodepuzzelen, het regent toch :D.



Slagroom, ja, ik heb een baan. Dat was de eerste euforische mijlpaal in de aanloop naar mijn nieuwe bestaan. Qua budget... tja, wat moet dat moet, zullen wel een poosje weinig nieuwe schoentjes worden vrees ik :D. Als ik kan huren voor 575 euro dan ben ik spekkoper, maar ik ben bang dat dat er met mijn woonwensen niet in zit.



Eerste dilemma dient zich overigens al aan. Ik heb een in mijn ogen (op papier) leuke school gevonden. Het onderwijssysteem is gebaseerd op de Daltonmethode en op de site van de onderwijsinspectie komen ze goed naar voren qua kwaliteitskaart. School staat echter in Schalkwijk. Hoe erg is die wijk precies?



Ik kan natuurlijk heel schijnheilig lopen doen, maar bottom line is dat ik erg veel energie steek in het opvoeden van mijn kinderen en ze gewoon niet de halve week in een omgeving wil loslaten die ze een beeld van de wereld presenteert waarvan ik zeg dat dat niet is waar we met z'n allen naar zouden moeten streven. Het horrorbeeld op mijn netvlies is een herinnering aan Den Haag waar ik toen ik er net woonde een keer langs de verkeerde kant inreed en in een wijk terecht kwam waar de vuilnisbakken gewoon echt à la in de film in brand stonden. Maar Den Haag is natuurlijk nog weer een tandje groter dan Haarlem, dus misschien speelt dat in Schalkwijk niet eens.



Verder woon ik eigenlijk wel graag multi culti. Maar dan wel ècht multi. Niet 856 marokkaanse (of turkse of indiase of of of) gezinnen en Sprank. Zowel in Den Haag als waar ik nu woon zijn er echt steeds meer wijken waar er een gemengde populatie is en dit succesvol verloopt. Daar zit mijn angst dus niet zozeer. Wel woon ik liever niet kans-arm, maar dus ook niet all-white kansarm.



Bedankt voor de tip van de sportschool trouwens. Dat is er nou echt zo één waar ik nog best tot 2012 mijn kop voor in het zand had kunnen steken ;)
Vuilnisbakken in brand? Nee nooit meegemaakt. Weet je het is maar net wat je gewend bent. De Hardcore Binnenstad Haarlemmers zijn qua buitenlanders e.d. gewoon minder gewend, maar ik, uit t centrum van Ghetto Rotterdam dacht Ohhh wat valt dit mee. Ja het ziet er saaier uit met al die flats enzo. Maar mn ex heeft in de wijk tegenover schalkwijk, boerhavewijk geloof ik, een heel leuk flatje wat uitkijkt over laagbouw. Ik heb in Schalkwijk nooit last gehad met multi culti. Ligt er wel aan welke flat je in zit denk ik, ik zat in een flat via de particuliere verhuurbedrijven.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft altijd de mond vol over schalkwijk. Ja het is een buurt met veel flats en er wonen veel allochtonen. Het is schotelantenne-city. MAAR... ik heb nergens last van gehad.


Hee, Mw. Snikkelfrisch! ;)



Schalkwijk is gewoon erg deprimerend, maar ik geef toe, je hebt er wel lekker ruime appartementen! En het is er rustig en minder duur dan de rest. Maar ik zou er gek worden!

Ik denk dat je in Schalkwijk minder overlast hebt van aso-buren dan bijv. in de A'damse Buurt.


Maar dan nog; ik zou er niet dood gevonden willen worden....
Haha ja erg vrolijk is het niet maar qua overlast ed. valt het mee. Ik kwam uit n appartementje in de Leidsebuurt dus dat was qua sfeer wel even slikken.. maar het went. Maar dat komt ook omdat ik erger gewend ben. Inmiddels ben ik Mr SnikkelFrisch achterna verhuist en woon ik aan de andere kant van het land, maar ik mis Haarlem nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Haha ja erg vrolijk is het niet maar qua overlast ed. valt het mee. Ik kwam uit n appartementje in de Leidsebuurt dus dat was qua sfeer wel even slikken.. maar het went. Maar dat komt ook omdat ik erger gewend ben. Inmiddels ben ik Mr SnikkelFrisch achterna verhuist en woon ik aan de andere kant van het land, maar ik mis Haarlem nog wel.




Vertel eens Frau Snikkelfrisch, waar woont Herr Snikkelfrisch dan?

Kan me voorstellen dat je Haarlem mist, 't is een prachtstad!
Hahaha Frau und Herr Snickelfrisch... dat klinkt té fout gewoon. Voor de mensen die nu denken WAAR HEBBEN JULLIE HET OVER..lees het topic over inlegkruisjes met geur op de media pijler.



Wij wonen nu in het kleine gat Nieuwerkerk ad IJssel bij gouda. Zo'n zwarte kousendorp waar zowat iedereen elkaar kent. Maar vanwege zijn kindertjes de enige optie...



Maar ik blijf gewoon werken in Patronaat hoor, is 2 avondjes per maand lekker uitgaan in Haarlem en onder de mensen zijn...heerlijk!!!
Alle reacties Link kopieren
Opgegroeid in het uiterste puntje van Haarlem Noord. Nu al jaren woonachtig in Schalkwijk.

Even voor de goede orde: Schalkwijk bestaat uit 4 wijkjes: Boerhaavewijk, Europawijk, Molenwijk, Meerwijk. Ik gok dat de Europawijk daarvan het meest multi-culti is en Molenwijk het witst. En met multi-culti bedoel ik dan ook echt van alles door elkaar. Boerhaavewijk is zwarter, Meerwijk weet ik niet precies.

 

Ik woon in een 5-kamer eengezinswoning, met voor- en achtertuin. In de Europawijk. Kinderen zitten op een Montessori-school (daar is er maar 1 van in Schalkwijk, dus daar gaat mijn anonimiteit). Kleine school, ca. 160 leerlingen.



Wat betreft woningen in vrije vestiging: dan zul je eerder in een flat terecht komen. In Schalkwijk is veel koop OF sociale huur.



Als ik echt een zak met geld had zou ik dichter bij het centrum willen wonen, maar nu ik die keus niet heb woon ik hier prima.

De belangrijkste reden dat ik toch wil verhuizen is dat ik naar een flat wil. Maar dat schijnt vrij uitzonderlijk te zijn. Eengezinswoning met tuin, dat is het ideaal geloof ik. Maar dit terzijde.



Vanaf mijn huis is het ongeveer een kwartier fietsen naar het centrum van Haarlem, best te doen dus.



Welke wijken wel of niet hangt erg van je eigen voorkeur af. Ik zou niet graag meer in Haarlem Noord willen wonen, maar ook daar zijn leuke straatjes en wijkjes.



Die Daltonschool in Schalkwijk: ik denk dat ik weet welke je bedoelt. Is een leuke school (voor zover ik weet), beetje groot naar mijn smaak.



Op de Montessori kunnen we nog wel wat sprankelende mensen gebruiken. :P
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben zelf ook woonachtig in Haarlem en dan nog wel in het "gevreesde ;)"Schalkwijk.  Ik woon hier prima naar mijn zin..de school waar jij het over hebt is de Molenwiek "regulier" ...



De andere school waar de dame boven mij het over had dat is dezelfde school alleen dan montessori afdeling. Ik ben errug te spreken over de school.. het is wel een grote school met 5 kleuterklassen met gemiddeld 25 kids per kleuterklas..de rest van de school zijn er steeds 2 groepen 3,4,5,6,7 en 8.



En idd schalkwijk heeft buurten die mischien iets minder zijn... dan waan je je echt wel een beetje op vakantie in je eigenland.. maar ik ben altijd van mening leef en laat leven. Doe je eigen ding..dan heeft niemand last van elkaar...



Mocht je meer willen weten mag je me altijd mailen... ik ben een rasechte mug.. ;)



Groetjes Natasja
Alle reacties Link kopieren
Hey Sprankelend, zie net jouw topic hier! Ik kom zelf ook uit Haarlem, dus als je wat wil weten kan je mij altijd mailen. Mijn emailadres staat in onze "meetinggroep" van de andere pijler, maarre...feel free! :)
Alle reacties Link kopieren
Nou, nu alle Schalkwijkers aan het woord geweest zijn, hier iemand uit een andere wijk waar je niet dood gevonden zou willen worden... Noord! Ik woon tussen de Indische buurt en de bomenwijk in (jaja, Rijksstraatweg!), en we wonen hier prima! Van alles wat, aan de ene kant wonen de Kimberleys en Kevins (ja, echt! Broer en zus!), en aan de andere kant de Sterres en Sems. Leert ons kind met elk slag omgaan! (overigens is Kimberley een stuk minder aso dan Sterre, maargoed..hihi!!).

Ik woon hier pas een jaar, maar ook wij kregen te horen dat we hier NOOIT een huis moesten gaan kopen. We zijn gewoon door de wijk gaan lopen, en inderdaad, sommige straten zijn niet je van het (stonden om 10 uur 's ochtends in blote bast bier te drinken in het voortuintje... mwa...), maar andere straatjes waren weer hartstikke leuk. Echt gewoon gaan kijken, want ook in de 'slechte' wijken kan het prima zijn. Wij zijn er dus precies tussenin gaan wonen, Indische buurt liever niet, Bomenwijk was te duur, en precies in het midden kon wel!
Alle reacties Link kopieren
Hey Sprankelend, zie net jouw topic hier! Ik kom zelf ook uit Haarlem, dus als je wat wil weten kan je mij altijd mailen. Mijn emailadres staat in onze "meetinggroep" van de andere pijler, maarre...feel free! :)




sprankelend, hier t zelfde ;)

mailen staat vrij hoor, ik hoor, eh, lees t wel
Alle reacties Link kopieren


Hahaha Frau und Herr Snickelfrisch... dat klinkt té fout gewoon. Voor de mensen die nu denken WAAR HEBBEN JULLIE HET OVER..lees het topic over inlegkruisjes met geur op de media pijler.



Wij wonen nu in het kleine gat Nieuwerkerk ad IJssel bij gouda. Zo'n zwarte kousendorp waar zowat iedereen elkaar kent. Maar vanwege zijn kindertjes de enige optie...



Maar ik blijf gewoon werken in Patronaat hoor, is 2 avondjes per maand lekker uitgaan in Haarlem en onder de mensen zijn...heerlijk!!!
He, daar woon ik ook. Maar jou ken ik niet volgens mij :D Vertel eens, waar woon je. Ik in de buurt van de Reigerhof.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dat was weer fijn kansrijk bedacht van mij. Maar ik wil natuurlijk niet op het forum knallen waar ik nou precies ga wonen .



Anyway, heel hartelijk bedankt voor alle aanknopingspunten. Ik heb er meer mee gedaan dan je zo aan mijn reageren op dit topic zou denken :).



Huren is echt 100% kansloos gebleken, dus nu wordt het toch een rondje met makelaars langs koopwoningen. Ik schijt bagger, maar het zal vast wel goed komen.



Ondertussen kan ik haast niet wachten tot het ein-de-lijk zo ver is dat we gaan verhuizen.



Honey en Lekkerrrrr bedankt voor jullie aanbod, ik zal jullie zeker mailen zodra de spanning van mijn billen is.



Weet er toevallig iemand van jullie of en zoja wáár er een ballenbak is in Haarlem. So far heb ik alleen maar dingen boven water gegoogled over een abllenbak die gebouwd gáát worden. Tja, daar hebben we nu niks aan natuurlijk :D





(haha, ik ben veel te emotioneel flexibel nu voor een topic waar mensen aardig de helpende hand reiken qua verhuizing, komen jullie allemaal taartjes eten en champagne drinken als ik er zit? )
Alle reacties Link kopieren
Een ballenbak? In Haarlem? Kansloos. :D
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Heeft de Ikea niet eens een ballenbak?!? ;) 



Voor mij gelden als no-go-areas Schalkwijk, Amsterdamse buurt, Slachthuisbuurt, Cronjébuurt... Maar zoals iedereen al zegt - het ligt erg aan de straat zelf. En natuurlijk aan je eigen wensen. In Schalkwijk krijg je relatief het meeste voor je centjes en het is geen slechte buurt in de zin van criminaliteit (voor zover ik weet), maar persoonlijk zou ik waarschijnlijk binnen een maand van het balkon afspringen... Nogmaals heel persoonlijk, want je hoort ook vaak dat mensen het er heerlijk hebben. Ik zou zeggen; rij rond, proef de sferen in de diverse buurten...! Overigens kan je in de Leidse buurt nog wel leuke huisjes kopen voor relatief weinig (erg relatief - zoals je al door hebt is Haarlem erg duur!) en ook daar heb je echt leuke straten...



Heel veel succes met je herstart - ik vind het echt pittig dat je zo positief met de kids aan een nieuw leven werkt!!!
Alle reacties Link kopieren
Een ballenbak? In Haarlem? Kansloos. :D




Hmmm.



Nou, dan gooi ik het over een andere boeg, een tent vol ballen, preferably 35+ en overmatig ambitieus,is die er wel ;)





Jeetje man, ik kan toch niet weg gaan uit Zeeland (of all places) waar je struikelt over de ballenbakken en dan terug in de bewoonde wereld mijn spruitjes teleurstellen :?
Alle reacties Link kopieren


Heeft de Ikea niet eens een ballenbak?!? ;) 





;)

;)

;)

;)

;)

;)





Bedankt voor je compliment. Positief is makkelijk, vanaf hier wordt 't leuk :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven