Studenten in een appartement?

20-01-2015 19:42 32 berichten
Mijn dochter kwam vandaag met het idee om als ze gaat studeren te gaan samenwonen met een vriendin (ze zitten in 4 VWO dus we hebben nog even). Even rondkijken op Funda leerde dat er best wel appartementen te huur zijn met twee slaapkamers voor rond de 850 euro, dus dat is met twee personen nog wel op te brengen. Vroeg ik me alleen af of verhuurders wel willen verhuren aan twee (nette rustige) meisjes van 18, en hoe het dan gaat met het huurcontract. Moeten ouders dan borg staan, want het grootste gedeelte van het inkomen van de huursters komt natuurlijk bij hun ouders vandaan.

Zijn er meer studenten die dit zo doen, of zitten de meesten in een studentenhuis/kamer/containerwoning?
Alle reacties Link kopieren
Dat zal verschillen per verhuurder denk ik.



Kan de een het ook betalen als de ander besluit om er niet meer te wonen? Op wiens naam komt het huurcontract en hoe gaat dat als er 1 vertrekt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dat zal per verhuurder verschillen, denk ik. En ik denk ook wel dat er meerdere studenten zijn die het zo doen. Het is wel een stuk duurder dan op kamers wonen, die huurprijzen zijn vaak exclusief terwijl kamerhuur inclusief is. Maar goed, als je het kunt opbrengen is het natuurlijk wel ideaal, al moet je wel goede afspraken maken, met z'n tweeën zit je meer op elkaars lip dan in een studentenhuis en is er denk ik ook eerder gezeur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat lang lang heeeeeeeeeeeeel lang geleden gedaan toen ik nog student was

Alleen huurden wij niet via de woningbouw maar antikraak

In een schattig huisje en alles was piep

Een piepkleine woonkamer, een piepkleine keuken 2 piepkleine slaapkamertjes en een piepklein tuintje

Maar we waren net 2 koninginnen in ons paleis

En we lachten alle studenten in studentenkamers uit

Wij zaten voor ¤300 inclusief per maand

Dat betaalde ik eerder voor een kamer zo groot als grote kast
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Regel hoe het gaat als een van de twee weg wil. En ook hoe dat dan gaat met de samen gekochte wasmachine, stofzuiger etc.

En ga ervan uit dat de verhuurder geen zin heeft in twee huurcontracten en van twee partijen huur moeten ontvangen. Dus wat doet jouw dochter als haar roomie haar deel van de huur niet betaalt? Dan mag ze het zelf ophoesten.



En voor de rest: niet elke verhuurder zal het goedvinden, maar sommigen wel.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er een beetje aan in welke stad het is, soms ben je door zo een appartement te delen zeker beter uit, voor dezelfde prijs als een kamer heb je dan een stuk betere woning. Maar in andere plaatsen kunnen de prijzen voor appartementen ook wel de pan uit rijzen.

Het is zeker ook wel slim te kijken naar de regeling wanneer een van de twee meiden eerder zou vertrekken dan de ander.

Verder zijn er zat verhuurders die ook als doelgroep studenten hebben, dan zijn twee meiden bij elkaar vaak niet het probleem.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij verhuurt zijn appartement aan 3 studenten. Het zal dus aan de verhuurder liggen.
Dat zei ik ook als eerste, dat ze dan wel tot elkaar 'veroordeeld' zijn, en als eentje weg wil de ander een nieuwe huisgenoot moet zoeken of ook verhuizen. Het lijkt me handig om ieder afzonderlijk spullen te kopen die eigendom blijven, dus de stofzuiger van de een, wasmachine van ander etc. Maar er komt wel een boel bij kijken als je zo helemaal 'zelfstandig' gaat, alle nutsbedrijven, internet regelen, uitzet kopen. Ik zie mijn dochter nog niet in een studentenhuis wonen, dus als ze op zichzelf gaat moet het wel in een dergelijke constructie.
Hier in mijn studentenstad is het bijna onmogelijk om via Funda oid te huren als student.

Onder die advertenties staat eigenlijk altijd in de omschrijving onder voorwaarden dat er geen studenten mogen huren (zelfs niet als het lieve, nette meisjes zijn), kan me bijna niet voorstellen dat dat in een andere universiteitsstad anders is.



Ik ken echter wel studenten die via een makelaar particulier huren, maar dat is lastiger zoeken en die betalen inderdaad wel de hoofdprijs, omdat bijvoorbeeld bemiddelingskosten van de makelaar ook nog betaald moeten worden.
Trouwens: als je dochter nu al weet in welke stad ze wil studeren, kan ze zich alvast inschrijven bij de studentenhuisvester. Tegen de tijd dat ze dan gaat studeren is de kans groter dat ze genoeg 'punten' heeft om in een eenpersoons studio/tweepersoons appartement te kunnen wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 20 januari 2015 @ 20:00:

Ik zie mijn dochter nog niet in een studentenhuis wonen, dus als ze op zichzelf gaat moet het wel in een dergelijke constructie.

Dat is ook logisch, de jongedame is nu nog veels te jong om in een studentenhuis te wonen

Over 2 jaar denk je er misschien heel anders over

En zij ook
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Jouw dochter is autistisch, toch?



Hoe zal het voor haar zijn, voor het eerst alleen en dan ook nog samen met een vriendin?



Schat jij in dat dat goed komt? Want zo'n appartement is wel een grotere stap dan een kamer in een studentenhuis.



Zou een kamer huren bij een hospita wellicht een alternatief zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 20 januari 2015 @ 20:00:

Dat zei ik ook als eerste, dat ze dan wel tot elkaar 'veroordeeld' zijn, en als eentje weg wil de ander een nieuwe huisgenoot moet zoeken of ook verhuizen. Het lijkt me handig om ieder afzonderlijk spullen te kopen die eigendom blijven, dus de stofzuiger van de een, wasmachine van ander etc. Maar er komt wel een boel bij kijken als je zo helemaal 'zelfstandig' gaat, alle nutsbedrijven, internet regelen, uitzet kopen. Ik zie mijn dochter nog niet in een studentenhuis wonen, dus als ze op zichzelf gaat moet het wel in een dergelijke constructie.Ze kan toch ook de kost in bij iemand?
quote:riannerianne schreef op 20 januari 2015 @ 20:19:

Jouw dochter is autistisch, toch?



Hoe zal het voor haar zijn, voor het eerst alleen en dan ook nog samen met een vriendin?



Schat jij in dat dat goed komt? Want zo'n appartement is wel een grotere stap dan een kamer in een studentenhuis.



Zou een kamer huren bij een hospita wellicht een alternatief zijn?Met een vriendin die ze kent en vertrouwt lijkt mij de meest betrouwbare optie. Met 8 meisjes die ieder hun eigen gewoonten hebben, lawaai maken, vreemd bezoek ontvangen en zich niet aan afspraken houden (in voorkomende gevallen), gaat zeker weten een struikelblok worden.
quote:betjebig schreef op 20 januari 2015 @ 20:29:

[...]



Met een vriendin die ze kent en vertrouwt lijkt mij de meest betrouwbare optie. Met 8 meisjes die ieder hun eigen gewoonten hebben, lawaai maken, vreemd bezoek ontvangen en zich niet aan afspraken houden (in voorkomende gevallen), gaat zeker weten een struikelblok worden.Daarom noem ik een hospita: dan is ze niet aan 8 huisgenoten gebonden. Vaak zijn die kamers apart van de rest en is het min of meer een zelfstandige woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 10 jaar geleden ook gedaan ( my god, wat vliegt de tijd) samen gewoond met twee vriendinnen in leiden. Mijn vader stond destijds garant was via een particulier vastgoed bedrijf. Waren fantastische jaren!
Alle reacties Link kopieren
Als student kan je vaak alleen bij particuliere verhuurders terecht.

Bij haast alle woningcorporaties staat in de voorwaarden dat je een vast dienstverband moet hebben of eventueel een jaarcontract met intentie verklaring. Daarbij moet het minimuminkomen veel hoger zijn dan een student kan verdienen. Inkomen van ouders geldt niet. Of een borgsom neerleggen van minimaal 6 keer de maandhuur, maar dat is nogal wat.



Ik heb precies hetzelfde ervaren afgelopen jaren. Zoals hierboven al vermeld is antikraak, tijdelijke huur of bruikleen wel een optie. Dat zijn niet altijd vieze, oude panden! Ik heb hiermee 2 jaar in een leuk huisje gewoond met een huisgenoot. Je moet wel een beetje avontuurlijk zijn ingesteld, maar je kan altijd afspreken er minimaal een jaar in te willen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kun je als twee studenten samen een huis huren. Zo doen ongehuwd samenwonende stellen het toch ook?
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendengroep heeft op één na niemand op kamers gewoond. Mijn vrienden hebben met één, twee, of drie vrienden in appartementen in de stad gewoond, bij hospita's, met hun partner, bij ouders en tijdelijk in hostels (voor een paar dagen per week in een korte periode: bij het volgen van een minor of scriptieonderzoek bijvoorbeeld). Allemaal prima woonvormen. Het is maar net wat handig uitkomt en wat bij je past!



Wat betreft het borg staan: als ouders bereid zijn borg te staan, is dat een prima optie. Maar er zijn ook veel studenten die een wat hoger bedrag als borg betalen om te compenseren voor een laag inkomen, een verklaring van een vorige huurder laten zien of het bezitten van spaargeld (al of niet van ouders) aantonen om ergens te mogen huren. Welke vorm je kiest, moet je in overleg met de verhuurder in kwestie bepalen. Mijn ervaring is dat er met een beetje onderhandelen vaak wel iets te regelen is. Tot nu toe heb ik nog nooit dat kunnen overhandigen waar de huurder aanvankelijk om vroeg en het is altijd gelukt om te mogen huren, dus zo zie je maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 20 januari 2015 @ 20:01:

Hier in mijn studentenstad is het bijna onmogelijk om via Funda oid te huren als student.

Onder die advertenties staat eigenlijk altijd in de omschrijving onder voorwaarden dat er geen studenten mogen huren (zelfs niet als het lieve, nette meisjes zijn), kan me bijna niet voorstellen dat dat in een andere universiteitsstad anders is.



Ik ken echter wel studenten die via een makelaar particulier huren, maar dat is lastiger zoeken en die betalen inderdaad wel de hoofdprijs, omdat bijvoorbeeld bemiddelingskosten van de makelaar ook nog betaald moeten worden.Maar hoe kan dat eigenlijk? Ik heb toen ik studeerde nooit met een verhuurder besproken of ik wel of niet met een studie bezig was. Daar hoef ik het tenslotte niet over te hebben. Plus dat je aan de buitenkant niet kan zien of mensen een studie volgen. Mag een getrouwd stel dat een opleiding volgt er dan wel huren? En mensen die naast hun werk iets studeren? Het lijkt me een raar criterium.
quote:femke_leest schreef op 20 januari 2015 @ 20:52:

[...]

Maar hoe kan dat eigenlijk? Er zal een (bijna) fulltime salaris nodig zijn denk ik. Weinig studenten die dat binnenharken.
Alle reacties Link kopieren
Je moet in ieder geval aan de meeste woningcorporaties kunnen bewijzen dat je een minimuminkomen van, wat zal het zijn, 30.000 euro per jaar hebt om een appartement van minimaal 700euro te kunnen huren.

Je ouders als back-up telt niet.

Particuliere verhuurders zullen hier wat minder streng in zijn.
Ja, dit is mogelijk. Vaak zullen de ouders borg moeten staan voor hun studerende kind. Ik denk wel dat de kans groot is dat het appartement op 1 naam/persoon wordt verhuurd en dat de twee huurders (de studenten of de ouders daarvan) samen het verschil moeten verrekenen met elkaar. Kan misschien per verhuurder verschillen of per bemiddelingsorganisatie.
Alle reacties Link kopieren
850 euro excl lijkt mij zelfs als het bedrag door twee gaat moeilijk op te brengen voor twee studenten. Je moet dan wel echt zeker weten dat die vriendin van haar ook gesteund wordt door haar ouders en daar duidelijke afspraken over hebben. Jouw dochter zal ook misschien minder kunnen werken naast haar opleiding om overbelasting uit te sluiten. Als je het geld hebt, lijkt het mij ideaal voor haar.

Dan wordt ze qua zelfstandigheid niet gelijk in het diepe gegooid met allemaal mensen die zij niet kent.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Hangt ook af van op wiens naam het huurcontract staat.



Stel dat jij als ouder een perfect normaal loon hebt, kan je volgens mij echt wel een appartement huren op je eigen naam voor je dochter.

Of jij er dan in woont of eigenlijk je dochter (en een vriendin) ... dat lijkt mij weinig uit te maken.

Belangrijkste is dat iemand de huur betaalt.

Je kan perfect onder elkaar een contract opstellen met die vriendin over de huur en wat als zij er niet zou blijven (bijvoorbeeld dat zij dit 1 à 2 maanden op voorhand aangeeft en dus ook die termijn nog betaalt).

Of je kan op dat moment zo snel mogelijk een andere huurder zien te vinden.



Ik heb vrienden gehad die met zijn 5 een mega-huis huurden.

De huisbaas kon het niet schelen wie erin zat, zolang hij maar elke maand zijn huur zag en zijn pand heel bleef.

En uiteraard hadden ze een borg moeten betalen.

Iedereen betaalde een vaste prijs per kamer en betaalde maandelijks een extra deel voor de vaste kosten.

Ging er iemand uit, dan zocht die zelf een opvolger.

Het "huis" is opgehouden (lees: huur opgezegd) toen 3 van de 5 afgestudeerd waren en een 4de stopte met zijn studies.

Er zat overigens zelden effectief 5 man ... meestal waren het er wel 6 of 7.

Was altijd wel iemand uit hun omgeving die tijdelijk een slaapplaats nodig had / bleef logeren / vriend of vriendin bleef slapen / ...

Er was een geweldig grote zolder waar plaats zat was voor logees (en die daarnaast diende als ontspanningsruimte).





Hier in België zijn het overigens bijna altijd de ouders die het contract tekenen en de huur betalen.

Er zijn hier maar heel weinig (voltijdse) studenten die alles zelf betalen.

(Komt hier ook omdat 90 % van de studenten gedomicilieerd is bij de ouders en nog bijna elk weekend naar huis gaat. "Uit huis gaan" doe je hier over 't algemeen pas als je afgestudeerd bent en een job hebt.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven