Studeren en op jezelf wonen. Hoe betalen?

06-05-2015 19:23 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



In september ga ik beginnen met mijn opleiding.

Ik ben dan 21 jaar en ik woon op dit moment nog thuis.

Ik zou graag op mezelf willen wonen. Het hoeft wat mij betreft nog niet meteen in september, maar ik wil eigenlijk niet wachten tot na mijn studie, want dan kan ik pas (op zijn vroegst) op mijn 25e uit huis...

Ik heb nu een baantje in een supermarkt. Ik werk nu fulltime dus ik heb nu wel de mogelijkheid om te sparen. Ik denk dat ik in september ongeveer ¤2000 gespaard kan hebben.

Straks kan ik niet meer zoveel werken als nu. Ik schat dat mijn inkomen per maand dan rond de ¤300 zal zijn.

Nu vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb gekeken op diverse sites voor kamers en studio's en de prijzen (inclusief) liggen vaak toch wel rond de ¤400. Goedkopere kamers zijn kamers waar nauwelijks een éénpersoons bed in past.

Het liefst zou ik eigenlijk een studio huren, maar dat lijkt helemaal onbetaalbaar voor een student.

Ik zou sowieso niet weten hoe ik aan genoeg geld moet komen. Die ¤400 kan ik al niet eens betalen. Ik zou wel eventueel kunnen lenen (DUO) , maar ik wil liever geen gigantische schuld opbouwen.

Ik vraag me af hoe anderen dit doen, want ik kom er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Kansloos dus. Voorlopig bij je ouders blijven dan maar hè?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Als je uitwonend bent krijg je ook een uitwonende beurs. Dit moet je nog bij je inkomen rekenen.
En hoeveel studietoelage ga je ontvangen? Anders gaat het wel krap worden inderdaad. Ik denk dat er bijna geen student meer zonder schuld kan wonen op zichzelf. Alleen als ouders meebetalen zal dat lukken denk ik. Met het huidige stelsel hou je dan nu sowieso een schuld over, maar die hoeft niet heel hoog te zijn.
Ik werkte er gewoon bij. Ging prima. En de baantjes begonnen redelijk beroerd (schoonmaken, verzorgingshuis en horeca) maar werden steeds beter (bestuurssecretaris, fulltime) naarmate mijn ervaring en leeftijd omhoog gingen.

Niet werken, geen schulden willen en wel op kamers willen is geen optie meer, behalve als je ouders even 1200 euro per maand aan je willen geven....
Alle reacties Link kopieren
Ik had:



Stufi 250 (zou nu lening zijn), bijbaantje, vakantiewerk (sparen collegegeld + geld voor boeken etc), bijdrage ouders volgens de 'regels' van het nibud.

Ik had een kamer van 10m2 (waar dus nauwelijks een bed in past), gedeelde douche, keuken en toilet.

Groter kon ik niet betalen, dus hield het op. Super tijd gehad. Goed leren budgeteren, en met hele leuke huisgenoten is delen helemaal geen ramp (en toen ik later een kamer met eigen keuken had voelde ik me net een prinses.)
Lenen of je een ongeluk werken. Ik zie op mijn school ze erg veel werken, in de vakanties vooral veel uren maken. En s avonds een paar uurtjes meepakken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker bij je ouders blijven en sparen van je bijbaantjes. Van 300 euro p/m kun je niet iets huren en ook nog eten en je verzekeringen betalen.
Shoot first, ask questions later!
Als jij een kamer kan vinden voor 400 euro, dan ben je nog goedkoop uit. Je hebt natuurlijk ook nog de kosten van je zorgverzekering, inboedelverzekering, eten, uitgaan etc.

Persoonlijk denk ik dat je het financieel alleen redt met een lening. Volgens mij heb je per 1 september alleen nog recht op een aanvullende beurs (ligt aan inkomen ouders), de basisbeurs wordt sowieso op leenbasis.

Een studio lijkt me voor een studente een beetje te hoog gegrepen. Hoe anderen het doen? Ook lenen.



Dit staat op internet:



"Tenzij je het geld ergens anders vandaan kunt halen (bijvoorbeeld van je ouders, of door een bijbaan te nemen), moet je vanaf 1 september 2015 dus gaan lenen om je studie te kunnen betalen. De kans is dan ook groot dat je aan het eind van je studie met een enorme studieschuld zit. Maar daar staat wel wat tegenover: in plaats van 15 jaar, mag je nu 35 jaar doen over de aflossing van je schuld. Je hoeft pas te beginnen met aflossen als je (meer dan) het minimumloon verdient, en je maandelijkse aflosbedrag is nooit meer dan 4% van je inkomen. Je kunt er uiteraard wel zelf voor kiezen om meer af te lossen, dat scheelt immers flink wat rente. "
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig is het lenen, of flink werken.



Natuurlijk is het afhankelijk van allerlei factoren, maar ik heb toentertijd flink gewerkt. Vond ik ook leuk
Tip 1: zoek een kamer in de omgeving van je studiestad, niet in de stad zelf. Kan flink schelen

Tip 2: vertel iedereen dat je een kamer zoekt. Viavia kom je vaak het makkelijkst aan een kamer.

Tip 3: zoek goed uit hoe het tegenwoordig zit met studiefinanciering en het omzetten van de lening in een gift.

Tip 4: kijk op de site van het Nibud over wat alles kost.

Tip 5: zorg dat je ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging en/of woningnet. In het ergste geval bouw je wachttijd op, maar soms zitten er ook kamers in een jongerenwoning bij, of een jongerenwoning (dus tot een bepaalde leeftijd). Tot een bepaalde huur kun je dan ook huursubsidie aanvragen.

Tip 6: er bestaan ook studentenwoningbouwverenigingen en studentenhuisvestingsverenigingen. Schrijf je daar ook in, want ook dat kan een kamer of woning opleveren.

Tip 7: probeer of je iets meer kunt gaan verdienen met je baantje, of zoek een baantje wat meer opbrengt.
Alle reacties Link kopieren
quote:-jolijn- schreef op 06 mei 2015 @ 19:28:

Ik werkte er gewoon bij. Ging prima. En de baantjes begonnen redelijk beroerd (schoonmaken, verzorgingshuis en horeca) maar werden steeds beter (bestuurssecretaris, fulltime) naarmate mijn ervaring en leeftijd omhoog gingen.

Niet werken, geen schulden willen en wel op kamers willen is geen optie meer, behalve als je ouders even 1200 euro per maand aan je willen geven....



TO is ook gewoon van plan om te gaan werken, zoals te lezen in de openingspost.

Regels rondom stufi zijn net veranderd: je leent nu sowieso. Dus een schuld opbouwen gaat je sowieso gebeuren, tenzij inderdaad je ouders je salaris aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 06 mei 2015 @ 19:35:

Tip 1: zoek een kamer in de omgeving van je studiestad, niet in de stad zelf. Kan flink schelen

Tip 2: vertel iedereen dat je een kamer zoekt. Viavia kom je vaak het makkelijkst aan een kamer.

Tip 3: zoek goed uit hoe het tegenwoordig zit met studiefinanciering en het omzetten van de lening in een gift.

Tip 4: kijk op de site van het Nibud over wat alles kost.

Tip 5: zorg dat je ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging en/of woningnet. In het ergste geval bouw je wachttijd op, maar soms zitten er ook kamers in een jongerenwoning bij, of een jongerenwoning (dus tot een bepaalde leeftijd). Tot een bepaalde huur kun je dan ook huursubsidie aanvragen.

Tip 6: er bestaan ook studentenwoningbouwverenigingen en studentenhuisvestingsverenigingen. Schrijf je daar ook in, want ook dat kan een kamer of woning opleveren.

Tip 7: probeer of je iets meer kunt gaan verdienen met je baantje, of zoek een baantje wat meer opbrengt.Een gift is er tegenwoordig niet meer bij, tenzij je ouders onder een bepaald inkomen verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maximaal geleend, dat is voor mij voldoende om alle rekeningen te betalen en nog een redelijk leuk studentenleven te hebben. Ik ben geen party-hardy type anders was het niet voldoende geweest. Het zal flink terugbetalen worden maar dat is het zeker waard geweest, tot 25 jaar thuiswonen had ik echt niet getrokken.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat vanaf het komend studiejaar Stufi en gratis OV te vervallen komen.

Op jezelf gaan wonen betekent dus alles moeten lenen bij DUO en ik lees dat je geen enorme schuld wilt opbouwen. Tja, dan zijn er 2 oplossingen, 1 thuis blijven wonen 2. Heel veel uurtjes buiten je studie erbij werken, maar dat lijkt me niet vol te houden.

Van de ¤2000, die je nu bij elkaar spaart kun je net je collegegeld betalen als het gaat om een HBO opleiding. MBO ligt wat lager....
"Zonder strijd, geen overwinning"
Alle reacties Link kopieren
Als je thuis blijft wonen hoef je niet te lenen en da's vast 'n fijnere start van je volwassen leven dan de eerste jaren krom moeten liggen om leningen af te lossen.
Shoot first, ask questions later!
Ik lig niet krom onder mijn studieschuld hoor, en ik heb een aardig hoge. Heb een eigen huis, werk en kan royaal rondkomen nu. Het was de investering meer dan waard, in mijn geval. En had het nooit bereikt als ik thuis was blijven plakken.
Werken en lenen. En als je dan later je vaste lasten een beetje normaal houdt (of goed gaat verdienen haha) hoef je daar idd niet voor krom te liggen.
Vaste lasten normaal lijkt mij, dan lukt het prima. Omdat ik het studenten leven gewend was en meteen ben gaan terug betalen, heb ik het nooit gevoeld in mijn financiën.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvenWatAnders schreef op 06 mei 2015 @ 19:46:

Ik lig niet krom onder mijn studieschuld hoor, en ik heb een aardig hoge. Heb een eigen huis, werk en kan royaal rondkomen nu. Het was de investering meer dan waard, in mijn geval. En had het nooit bereikt als ik thuis was blijven plakken.Jij bent (denk ik) waarschijnlijk al afgestudeerd en dan is je basisbeurs + OV dus omgezet in een gift. Die vlieger gaat vanaf komend studiejaar niet meer op. Mijn dochters studieschuld bestaat ook alleen maar uit aanvullende beurs en die kan ze met haar inkomen makkelijk afbetalen.....
"Zonder strijd, geen overwinning"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geleend. Zo min mogelijk, dat wel.

Ik had daarnaast nog een baantje in de thuiszorg en had voor mezelf heel duidelijk: Lenen=voor huur.

Geen geld voor een avondje stappen? Jammer dan.

Nooit spijt van gehad.
Weet ik, maar ik zeg, ik heb alsnog een behoorlijke schuld (door meerdere redenen, niet belangrijk in dit verhaal) Maar ik kom ook prima rond met het terug betalen van een schuld.

Stel, je hebt uiteindelijk 20.000 euro schuld. Dit mag je over 30 jaar terug betalen: dat is 56 euro per maand! Dus tja, ik zou gaan lenen en zoveel mogelijk werken. Maar een schuld terug betalen met die rente en over zo'n termijn, daar lig je toch niet wakker van?
Alle reacties Link kopieren
Lenen + werk + bijdrage ouders (of aanvullende beurs, indien ouders niet kunnen bijdragen).
Alle reacties Link kopieren
Drie tips:

1. Ga anti-kraak wonen. Je betaalt een huur van circa 300 euro inclusief gas en elektriciteit. Over het algemeen heb je dan veel ruimte tot je beschikking

2. Vergeet niet zorgtoeslag aan te vragen, hiervan kun je bijna de basisverzekering van betalen

3. Laat je inboedelverzekering via de verzekering van je ouders lopen, die hoeven (omdat je student bent) daar maar circa 6 euro extra in de maand voor betalen.



Uiteraard veel succes met je studie
Alle reacties Link kopieren
quote:EvenWatAnders schreef op 06 mei 2015 @ 19:56:

Weet ik, maar ik zeg, ik heb alsnog een behoorlijke schuld (door meerdere redenen, niet belangrijk in dit verhaal) Maar ik kom ook prima rond met het terug betalen van een schuld.

Stel, je hebt uiteindelijk 20.000 euro schuld. Dit mag je over 30 jaar terug betalen: dat is 56 euro per maand! Dus tja, ik zou gaan lenen en zoveel mogelijk werken. Maar een schuld terug betalen met die rente en over zo'n termijn, daar lig je toch niet wakker van?Dan nog, de banen liggen tegenwoordig niet voor het oprapen. Enne ook HBO'ers verdienen niet gelijk riant. Dochterlief bijv. werkt nu met haar HBO ook maar als callcentermedewerker met een laag tot normaal inkomen. Kan me ergens goed voorstellen dat TO zeker in deze tijd geen gigantische schuld wilt opbouwen....
"Zonder strijd, geen overwinning"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven