Tekenen jullie wel eens voor iets aan de deur?

11-07-2014 19:22 131 berichten
Gisteren had ik weer een meisje van KWF kankerbestrijding aan de deur. Ik had de deur nog niet eens helemaal open en ze begon al aan haar verhaal zonder komma's, punten of een halve seconde om adem te halen. Uiteraard was het doel dat ik zou tekenen om geld te doneren, omdat ze nu maar 1x per jaar met een collectebus mogen rondgaan.



Ik teken eigenlijk nooit voor iets aan de deur en merk dat, hoe goed het verhaal ook is (KWF kankerbestrijding zal heus wel goede dingen doen, evenals de nierstichting, diabetesfonds, unicef, een stichting voor gehandicapte kinderen en weet ik wat nog meer langskomt) ik geïrriteerd raak van de opdringerigheid, dat ze direct afsteken met een ellenlang verhaal waar ik niet tussenkom. Als ze al iets bereiken is het dat ik helemaal niks meer met ze te maken wil hebben.



Maar blijkbaar loont het, want er komen regelmatig mensen aan de deur met dit soort acties. Daarom ben ik benieuwd, tekenen jullie wel eens aan de deur voor zoiets? Ik heb het zelf 1x gedaan en ben overgestapt naar Nuon, was toen ook wel een prima actie, geen addertjes onder het gras ofzo. Maar tegenwoordig doe ik het nooit. Heb zelfs een vrij agressieve verkoper van 'zakelijk stroom' aan de deur gehad, die eiste dat ik mijn jaarrekening zou laten zien. Ik moest flink voet bij stuk houden om het gesprek af te ronden waarop ik uit eindelijk ook een flinke sneer van hem kreeg. Oh, er komen nog meer verhalen boven... Een memorabele was de verkoper die, toen ik de deur opendeed, vroeg of mijn man thuis was en daarna pas of ik anders ook wel over de energie/financiën ging.



Maar goed, mijn vraag dus, wie tekent wel eens voor iets aan de deur? Of misschien hebben jullie ook nog vermakelijke verhalen hierover
Alleen collectanten zijn misschien vrijwilligers, die mensen die je een abonnement of een maandelijkse bijdrage proberen aan te smeren worden daar gewoon voor betaald hoor.
Ik woon niet (meer) in Nederland en hier mag het gelukkig niet . Scheelt een hoop ergernis.



Wat bij ons wel weer leuk is; schijnbaar worden de financien door de mannen geregeld en krijgen de vrouwen huishoudgeld ofzo, wat de volgende hilarische momenten opleverde;



Verkoper/accountant/gemeentefunctionaris; Goedemorgen, ik wil graag blablabla. Is uw man thuis?

Ik; die is er wel maar dat soort zaken moet u met mij afhandelen.

Gesprekspartner; Nee, ik moet echt uw man spreken.



Oke. Maaaaaaaaaaahaaaaaaaaan.



Man; Goedemorgen.

Gesprekspartner; ik wil graag blablabla.

Man; Dat moet u met mijn vrouw regelen.

Gesprekspartner; Nee, dat kan niet, dat moet ik regelen met het hoofd van de financien.

Man; Dan moet u dat dus met mijn vrouw bespreken.

Gesprekspartner; Dat kan niet, hier staat dhr Exces.

Man; *na een diepe zucht* Wat moet u weten dan.



Na het stellen van de vraag....



Man; Ogenblikje, even aan mijn vrouw vragen...



Tja.
quote:nucky schreef op 11 juli 2014 @ 21:08:

Alleen collectanten zijn misschien vrijwilligers, die mensen die je een abonnement of een maandelijkse bijdrage proberen aan te smeren worden daar gewoon voor betaald hoor.Ik lees hier iemand die uitvalt tegen iemand in een kraam voor dierenbescherming, dat zijn in de regel ook vrijwilligers. De colporteurs die abonnementen, donateurschappen verkopen zijn vaak studenten. Ook zij doen maar gewoon hun werk. Je scheldt toch geen mensen uit die maar gewoon hun werk doen? Waar is het fatsoen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 20:57:

waarom doen jullie zo onbeschoft tegen mensen die zich belangeloos inzetten voor het goede doel?Die mensen zetten zich niet belangeloos in. Zij verdienen er gewoon aan. Het zijn meestal ook gewoon studenten. Ooit was bij Radar (dacht ik) waarin ze hebben uitgezocht hoe lang jij doneert voordat het geld echt naar het goede doel gaat. De eerste 3 jaar dek je alleen maar kosten van het doel voordat er een cent naar het doel gaat.
quote:Istar_ schreef op 11 juli 2014 @ 21:02:

[...]



Wat is er onbeschoft aan "nee dank je" en de deur weer sluiten?

Moet ik een verkoopverhaal aanhoren, omdat dat beleefd zou zijn?Nee dat vind ik niet onbeleefd, ik had het over de andere reacties.
quote:wolkie schreef op 11 juli 2014 @ 21:11:

[...]





Die mensen zetten zich niet belangeloos in. Zij verdienen er gewoon aan. Het zijn meestal ook gewoon studenten. Ooit was bij Radar (dacht ik) waarin ze hebben uitgezocht hoe lang jij doneert voordat het geld echt naar het goede doel gaat. De eerste 3 jaar dek je alleen maar kosten van het doel voordat er een cent naar het doel gaat.Collectanten zijn vrijwilligers, en nogmaals iemand die zijn werk doet vraagt er niet om een bak stront over zich heen te krijgen. Je kan ook vriendelijk zeggen, nee dank u wel, succes verder.
De Postcode Loterij is ook zo'n notoire beller.



: Geen interesse, fijne avond"

"mag ik vragen waarom niet?"

"Ik ben principieel tegen gokken"

"Ooooo, maar dat is juist heel mooi, want de Postcode Loterij is helemaal geen gokken!"

"Dag meneer"



Ben je dan dom of doe je dan dom?
Alle reacties Link kopieren
Collectanten zijn inderdaad vrijwilligers maar de mensen die langs de deur of in winkelcentra staan en vragen om donateurschap dat zijn geen vrijwilligers maar meestal studenten die gewoon verdienen. Maar inderdaad, je moet wel vriendelijk blijven.
Een jehova heb ik hier nog nooit aan de deur gehad. Volgens mij zijn die hier uitgestorven of ze hebben de moed maar opgegeven omdat ze toch niemand om kunnen lullen
Het pand waar ik woon is zo goed beveiligd dat ik er zelf amper in kom, laat staan een collectant ofso
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 21:10:

[...]



Ik lees hier iemand die uitvalt tegen iemand in een kraam voor dierenbescherming, dat zijn in de regel ook vrijwilligers. De colporteurs die abonnementen, donateurschappen verkopen zijn vaak studenten. Ook zij doen maar gewoon hun werk. Je scheldt toch geen mensen uit die maar gewoon hun werk doen? Waar is het fatsoen?Ik probeer het altijd netjes te houden, maar het ligt ook heel erg aan de manier van vragen. Laatst vroeg ook iemand aan mij "Bent u tegen dierenleed/dierproeven?" en ik zeg ja, maar wil vervolgens niet tekenen voor een maandbedrag.. krijg ik naar m'n hoofd geslingerd dat ik dan helemaal niet echt tegen dierenleed ben volgens haar. Vind ik ook niet bepaald netjes van hun kant.
En buiten de deur, als ik buiten kom langs al de deuren die hermetisch constant gesloten zijn, spreek ik ineens chinees
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 19:36:

Ok, tot nu toe niemand die tekent, maar waarom investeren bedrijven hierin? Wie zijn de mensen die wel tekenen?



Aardbeienthee, vond je het leuk werk?



Ouderen en niet zo slimme mensen, en dan vooral de goedgelovige/naïeve. Die snappen delen vaak niet (waar een verkoper dan achteloos over doet of overheen dendert, officieel heb je het dan wel gezegd maar het komt bij die mensen totaal niet binnen) en worden vaak ook gewoon ronduit voorgelogen en zo een abonnement oid aangesmeerd. Ik heb het bij 2 verschillende bedrijven meegemaakt, Unicef en Nuon. Die laatste was niet de vuile verkoper, maar we hebben in de periode dat ik daar werkte heel veel klanten gehad die door een ander weggepikt waren zonder dat ze dat zelf in de gaten hadden, heel sneu. Belden ze Nuon of wij ze konden helpen, maar helaas...



Ik teken zelf nooit, niet aan de deur en ook niet op straat. Meestal kap ik ze meteen af, soms als ik tijd heb maak ik er een sport van om ze zo lang mogelijk aan de praat te houden zonder een product af te nemen, moet je die sjachrijnige gezichten eens zien, haha Mijn manier van deze rottige verkoopmethodes boycotten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 21:10:

[...]



Ik lees hier iemand die uitvalt tegen iemand in een kraam voor dierenbescherming, dat zijn in de regel ook vrijwilligers. De colporteurs die abonnementen, donateurschappen verkopen zijn vaak studenten. Ook zij doen maar gewoon hun werk. Je scheldt toch geen mensen uit die maar gewoon hun werk doen? Waar is het fatsoen?



Je hebt als student ook wel een keuze daarin. Ik heb ooit 3 weken verkoopwerk gedaan voor Unicef. Ik dacht in mijn naïviteit dat dat heel integer zou gaan allemaal, omdat het een goed doel was. Niet dus. Was er na 3 weken weg en nooit meer zulk verkoopwerk gedaan. Wat een bedriegende bende is dat, zeg. Er zijn genoeg andere bijbanen te vinden waar je jezelfniet zo voor hoeft te verlagen.

Niet dat ik iemand uit zou schelden, hoor. Maar die studenten maken wel de keuze om aan dit systeem mee te doen, ze zijn er geen slachtoffer van. Ben het dus niet zo eens met "doen ook gewoon maar hun werk".
quote:saqartvelo schreef op 11 juli 2014 @ 20:59:

Nee, behalve bij de kinderpostzegels van m'n buurmeisje!



Laatst nog iemand van Budget Energie o.i.d. aan de deur gehad.. "Wilt u besparen op uw energierekening?" Nee, niet geïnteresseerd. "Wilt u echt niet besparen op uw rekening? Echt niet? Het bespaard zooooo veel. Alle verstandige mensen stappen over."

Bah, bah, bah! Weg voor m'n deur!



Heb intussen ook al een trauma voor anonieme bellers sinds de Lotto me gebeld heeft.Hier ook. U kunt veel geld besparen. Waarop mijn antwoord de laatste tijd altijd is: Nee bedankt, ik heb genoeg geld.
quote:saqartvelo schreef op 11 juli 2014 @ 20:59:

Nee, behalve bij de kinderpostzegels van m'n buurmeisje!

Wij geven vaak ook wel voor acties van onze buurkinderen. Mijn man had onze buurjongetjes ¤2 beloofd voor elk rondje dat ze liepen op een of andere sponsorloop op school (je kon er een max bedrag bijzetten, had man niet gedaan). Hadden de juffen het parcours niet al te nauwkeurig uitgezet, kwamen de buurjongetjes de week erna: 11 en 15 rondjes gerend Vader kwam zich al snel verontschuldigen
quote:buaya schreef op 11 juli 2014 @ 21:33:

[...]





Je hebt als student ook wel een keuze daarin. Ik heb ooit 3 weken verkoopwerk gedaan voor Unicef. Ik dacht in mijn naïviteit dat dat heel integer zou gaan allemaal, omdat het een goed doel was. Niet dus. Was er na 3 weken weg en nooit meer zulk verkoopwerk gedaan. Wat een bedriegende bende is dat, zeg. Er zijn genoeg andere bijbanen te vinden waar je jezelfniet zo voor hoeft te verlagen.

Niet dat ik iemand uit zou schelden, hoor. Maar die studenten maken wel de keuze om aan dit systeem mee te doen, ze zijn er geen slachtoffer van. Ben het dus niet zo eens met "doen ook gewoon maar hun werk".de banen liggen niet voor het oprapen. Wat arrogant om te stellen dat dit legitimeert om ze als beesten te behandelen. Unicef is trouwens gewoon een goede instelling die goed werk verricht.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe voor iedereen de deur open. Commerciele partijen komen niet vaak langs, maar ik stoor me er ook niet aan als ze komen. Ik bedank vriendelijk en wens ze veel succes, klaar.

Collectanten geef ik altijd een paar euro, als ze voor bekende, bestaande doelen komen. Een collecte voor een onbekend, klein doel geef ik niks, want dat kan ik niet controleren of het geld goed terecht komt.

Donateur worden aan de deur heb ik slechts een keer gedaan. Toen was ik net vijf weken bevallen van mijn enig kind, en zat nog vol hormonen. Dus AzG leek mij en mijn kersverse moedergevoelens een prima doel om te steunen. En dat vind ik nog steeds, dus ik ben nog steeds donateur. (Door diezelfde hormonen heb ik wel direct AzG gebeld nadat de vriendelijke jongeman weg was om te checken of het wel klopte of dat ik ineens een machtiging had gegeven aan de Zware Jongens ).
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 21:44:

[...]



de banen liggen niet voor het oprapen. Wat arrogant om te stellen dat dit legitimeert om ze als beesten te behandelen. Unicef is trouwens gewoon een goede instelling die goed werk verricht.Ik denk wel dat er nog enig verschil zit tussen geïrriteerd reageren als mensen aandringen en behandelen als beesten. Het feit dat mensen blijven aandringen als je nee zegt, betekent namelijk dat zij jouw antwoord ook niet respecteren.
Alle reacties Link kopieren
Onze deurbel is al een hele tijd kapot en ik krijg hem ook niet gemaakt. Heerlijk rustig!
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 21:41:

[...]





Wij geven vaak ook wel voor acties van onze buurkinderen. Mijn man had onze buurjongetjes ¤2 beloofd voor elk rondje dat ze liepen op een of andere sponsorloop op school (je kon er een max bedrag bijzetten, had man niet gedaan). Hadden de juffen het parcours niet al te nauwkeurig uitgezet, kwamen de buurjongetjes de week erna: 11 en 15 rondjes gerend Vader kwam zich al snel verontschuldigen Als leerkracht hadden kinderen in mijn klas ook wel eens van die enorm hoge bedragen op hun formulieren staan. Ik heb er altijd bij gezegd dat dat echt niet hoefde. Je bepaalt altijd zelf nog of het niet te gek is.
Maar wie o wie zijn de mensen die dus wel tekenen? Die bedrijven sturen niet voor niks mensen langs de deuren!



edit: er was al antwoord van buaya.
quote:Exces schreef op 11 juli 2014 @ 21:09:

Ik woon niet (meer) in Nederland en hier mag het gelukkig niet . Scheelt een hoop ergernis.



Wat bij ons wel weer leuk is; schijnbaar worden de financien door de mannen geregeld en krijgen de vrouwen huishoudgeld ofzo, wat de volgende hilarische momenten opleverde;



Verkoper/accountant/gemeentefunctionaris; Goedemorgen, ik wil graag blablabla. Is uw man thuis?

Ik; die is er wel maar dat soort zaken moet u met mij afhandelen.

Gesprekspartner; Nee, ik moet echt uw man spreken.

Dit heb ik dus ook gehad, hier in Nederland. Jaar of 7 geleden denk ik. Energieleverancier.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 21:44:

[...]



de banen liggen niet voor het oprapen. Wat arrogant om te stellen dat dit legitimeert om ze als beesten te behandelen. Unicef is trouwens gewoon een goede instelling die goed werk verricht.Ik schrijf er juist bij dat ik niet iemand uit zo schelden. Had het misschien duidelijker op moeten schrijven, maar nee, ik vind heus niet dat dit een ander legitimeert om iemand uit te schelden.

Ik vind wel dat deze studenten zelf meedoen aan een systeem dat mensen respectloos behandeld. Waar ook nog eens vooral goedgelovige mensen de dupe van worden. Ja, daar heb ik dan weer weinig respect voor, als je je daar voor laat voor laat lenen in ruil voor geld. Er zullen er vast hier en daar een paar tussen lopen die het tegen hun zin doen, maar de meeste mensen hebben heus wel een keuze om het niet te doen, hoor.



En helaas zijn mijn ervaringen met Unicef anders. Niet aan de uitvoerende kant, daar heb ik geen ervaring mee en gebeuren vast ook hele mooie dingen. Maar qua werving vind ik ze bepaald niet netjes.
quote:sabbaticalmeds schreef op vrijdag 11 juli 2014 21:44 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="buaya in "Tekenen jullie wel eens voor iets aan de..."" class="messagelink">buaya schreef op 11 juli 2014 @ 21:33</a>:</b>

[...]





Je hebt als student ook wel een keuze daarin. Ik heb ooit 3 weken verkoopwerk gedaan voor Unicef. Ik dacht in mijn naïviteit dat dat heel integer zou gaan allemaal, omdat het een goed doel was. Niet dus. Was er na 3 weken weg en nooit meer zulk verkoopwerk gedaan. Wat een bedriegende bende is dat, zeg. Er zijn genoeg andere bijbanen te vinden waar je jezelfniet zo voor hoeft te verlagen.

Niet dat ik iemand uit zou schelden, hoor. Maar die studenten maken wel de keuze om aan dit systeem mee te doen, ze zijn er geen slachtoffer van. Ben het dus niet zo eens met "doen ook gewoon maar hun werk".</div></blockquote>de banen liggen niet voor het oprapen. Wat arrogant om te stellen dat dit legitimeert om ze als beesten te behandelen. Unicef is trouwens gewoon een goede instelling die goed werk verricht. Een keer geïrriteerd reageren is nog niet als beesten behandelen toch?! Beetje extreem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven