Tekenen jullie wel eens voor iets aan de deur?

11-07-2014 19:22 131 berichten
Gisteren had ik weer een meisje van KWF kankerbestrijding aan de deur. Ik had de deur nog niet eens helemaal open en ze begon al aan haar verhaal zonder komma's, punten of een halve seconde om adem te halen. Uiteraard was het doel dat ik zou tekenen om geld te doneren, omdat ze nu maar 1x per jaar met een collectebus mogen rondgaan.



Ik teken eigenlijk nooit voor iets aan de deur en merk dat, hoe goed het verhaal ook is (KWF kankerbestrijding zal heus wel goede dingen doen, evenals de nierstichting, diabetesfonds, unicef, een stichting voor gehandicapte kinderen en weet ik wat nog meer langskomt) ik geïrriteerd raak van de opdringerigheid, dat ze direct afsteken met een ellenlang verhaal waar ik niet tussenkom. Als ze al iets bereiken is het dat ik helemaal niks meer met ze te maken wil hebben.



Maar blijkbaar loont het, want er komen regelmatig mensen aan de deur met dit soort acties. Daarom ben ik benieuwd, tekenen jullie wel eens aan de deur voor zoiets? Ik heb het zelf 1x gedaan en ben overgestapt naar Nuon, was toen ook wel een prima actie, geen addertjes onder het gras ofzo. Maar tegenwoordig doe ik het nooit. Heb zelfs een vrij agressieve verkoper van 'zakelijk stroom' aan de deur gehad, die eiste dat ik mijn jaarrekening zou laten zien. Ik moest flink voet bij stuk houden om het gesprek af te ronden waarop ik uit eindelijk ook een flinke sneer van hem kreeg. Oh, er komen nog meer verhalen boven... Een memorabele was de verkoper die, toen ik de deur opendeed, vroeg of mijn man thuis was en daarna pas of ik anders ook wel over de energie/financiën ging.



Maar goed, mijn vraag dus, wie tekent wel eens voor iets aan de deur? Of misschien hebben jullie ook nog vermakelijke verhalen hierover
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 21:59:

Maar wie o wie zijn de mensen die dus wel tekenen? Die bedrijven sturen niet voor niks mensen langs de deuren!Dezelfde mensen die trappen in een babbeltruc? Mensen die toch al twijfelen over een energieleverancier? Mensen die geen nee durven zeggen?
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 21:13:

[...]



en nogmaals iemand die zijn werk doet vraagt er niet om een bak stront over zich heen te krijgen. Je kan ook vriendelijk zeggen, nee dank u wel, succes verder.Eens, MAAR de manier waarop sommigen te werk gaan grenst echt aan agressief, daar vraag je ook niet om als je de deur van je eigen huis gewoon open doet. Op een gegeven moment houdt 'nee, bedankt, fijne avond nog!' wel op. Ik ben nooit tegen zo iemand uitgevallen, maar ik herken ook het onbeschofte en opdringerige van de colporteurs zelf. Dat het je werk is betekent ook niet dat je onbeschoft hoeft te zijn tegen potentiële klanten die helemaal niks met je te maken (willen) hebben. Als colporteur dien je ook gewoon een 'nee, bedankt' te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 22:06:

[...]





Eens, MAAR de manier waarop sommigen te werk gaan grenst echt aan agressief, daar vraag je ook niet om als je de deur van je eigen huis gewoon open doet. Op een gegeven moment houdt 'nee, bedankt, fijne avond nog!' wel op. Ik ben nooit tegen zo iemand uitgevallen, maar ik herken ook het onbeschofte en opdringerige van de colporteurs zelf. Dat het je werk is betekent ook niet dat je onbeschoft hoeft te zijn tegen potentiële klanten die helemaal niks met je te maken (willen) hebben. Als colporteur dien je ook gewoon een 'nee, bedankt' te accepteren.Dat inderdaad!
Als je nee dank je zegt en de deur weer sluit geef je toch geen ruimte voor onbeschoft gedrag?

Net als die mannetjes in de stad, nee dank je en ik loop door. Er is me er nog nooit eentje een winkel in achtervolgd.
quote:saqartvelo schreef op 11 juli 2014 @ 22:03:

[...]





Dezelfde mensen die trappen in een babbeltruc? Mensen die toch al twijfelen over een energieleverancier? Mensen die geen nee durven zeggen?



Dit. Zie ook mijn post van 21.27. Het zijn vaak mensen die tijd nodig hebben om over dingen na te denken of niet zo snel van begrip zijn. Die worden overrompeld door een verkoper en als ze dan ook nog naïef genoeg zijn om in die praatjes te geloven doen ze zomaar iets waar ze achteraf, als ze beseffen/begrijpen wat er gebeurd is, spijt van kunnen gaan krijgen.



En idd mensen die toch al overwogen om te wisselen of om een goed doel te gaan steunen oid en zo'n verkoper dus eigenlijk precies op een goed moment komt, die zitten er natuurlijk ook tussen. Of mensen die het allemaal niet zoveel uit maakt en in een goede bui gewoon ja op zoiets zeggen omdat ze het wel prima vinden, haha. Die ook, vooral als je het over goede doelen hebt.
quote:reisa1978 schreef op 11 juli 2014 @ 21:56:

[...]





Als leerkracht hadden kinderen in mijn klas ook wel eens van die enorm hoge bedragen op hun formulieren staan. Ik heb er altijd bij gezegd dat dat echt niet hoefde. Je bepaalt altijd zelf nog of het niet te gek is.Mijn man had onze buurjongetjes blijkbaar onderschat maar volgens hun vader was het parcours ook een stuk korter gemaakt (gewoon wat pionnetjes neergezet) wat dus meer rondjes betekende en kassa voor onze buurkinderen haha. We hebben inderdaad gewoon een symbolisch bedrag gegeven. Vond het wel grappig
buaya, ja ik had je post toen nog niet gelezen, inmiddels wel gezien ik vind het maar sneu, ik ken in mijn omgeving ook niemand die tekent en hier op het forum blijkbaar ook niemand, dus ze moeten het hebben van de ouderen, goedgelovigen, mensen die niet zo snel zijn, niet goed weten wat het echt inhoudt. Strookt toch helemaal niet met de integriteit die je zou verwachten van een goed doel??? En dat constant aandringen ook niet.
quote:Istar_ schreef op vrijdag 11 juli 2014 22:09 Als je nee dank je zegt en de deur weer sluit geef je toch geen ruimte voor onbeschoft gedrag?

Net als die mannetjes in de stad, nee dank je en ik loop door. Er is me er nog nooit eentje een winkel in achtervolgd. Nou hier wel eens achtervolgd hoor, geen kilometers maar wel irritant. Of je hebt de ene nog niet afgeschud of de volgende staat al klaar. En ik hoor ook wel eens wat ze over hun vorige 'klant' zeggen, niet echt fraai.
1x "nee, bedankt" zeggen werkt meestal niet, omdat je in je training dingen leert als dat 3x nee pas nee is. Ik ben helemaal geen onaardig persoon, heb het dus heel vaak vriendelijk geprobeerd maar dat werkt gewoon echt niet. Dus ik zeg nu maar sjagrijnig "nee, ik wil niks!" maar zelfs dat werkt vaak niet, haha. Tenzij het op straat is en je gewoon door kan lopen.
Ik heb jaaaaaren gedoneerd aan Unicef, toen raakte ik mijn baan kwijt en wilde ik stoppen. Meneer aan de telefoon zei direct dat het prima was. Hij heeft het geloof ik voor een jaar stopgezet en dan krijg ik een mail/telefoontje of ik het weer wil aanzetten. Daar heb ik dan mee ingestemd, maar dat had ik zeker niet gedaan als hij moeilijk had gedaan over het stopzetten, me had geprobeerd ervan te overtuigen dat ik echt moest blijven doneren enz. enz. Fijn dat je beslissing dan gewoon gerespecteerd wordt!
quote:nucky schreef op 11 juli 2014 @ 22:15:

[...]



Nou hier wel eens achtervolgd hoor, geen kilometers maar wel irritant. Of je hebt de ene nog niet afgeschud of de volgende staat al klaar. En ik hoor ook wel eens wat ze over hun vorige 'klant' zeggen, niet echt fraai.

Hier is het ook hordelopen en slalommen langs de abonnementenverkopers en ze laten idd niet los, ik hou me er dan alleen niet mee bezig.

Ik zeg 1x nee, 1x nee echt niet en dan gaan ze op negeer.

Ze hebben me nog nooit aangeraakt of een voet tussen de deur gezet.

En ja, het is irritant, maar ik heb geen zin om er last van te hebben, dus kies ik ervoor dat ik er geen last van heb
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 22:14:

buaya, ja ik had je post toen nog niet gelezen, inmiddels wel gezien ik vind het maar sneu, ik ken in mijn omgeving ook niemand die tekent en hier op het forum blijkbaar ook niemand, dus ze moeten het hebben van de ouderen, goedgelovigen, mensen die niet zo snel zijn, niet goed weten wat het echt inhoudt. Strookt toch helemaal niet met de integriteit die je zou verwachten van een goed doel??? En dat constant aandringen ook niet.Voor colportage geldt een bedenktijd van 2 weken. Maar dat moet die goedgelovige oudere dan maar net weten.
quote:Istar_ schreef op 11 juli 2014 @ 22:09:

Als je nee dank je zegt en de deur weer sluit geef je toch geen ruimte voor onbeschoft gedrag?

Net als die mannetjes in de stad, nee dank je en ik loop door. Er is me er nog nooit eentje een winkel in achtervolgd.Ja, klopt in de stad antwoord ik gewoon maar wat en loop door. Thuis vind ik het toch lastiger om de deur dicht te doen in iemand zijn gezicht, want die mensen blijven maar praten. Maar ik kan wel wat daadkrachtiger worden daarin. Ik ben gewoon gewend om normaal en beleefd met elkaar om te gaan, dat het dus niet nodig is om gauw de deur dicht te moeten doen omdat ik anders niet van die persoon afkom. Maar goed, volgende keer....!
quote:Ginevra schreef op vrijdag 11 juli 2014 19:25 Nee. Een collectant kan wat euro's krijgen, maar ik teken niks.Dit. Voor je het weet zit je weer ergens aan vast, wat je "zó weer op kunt zeggen" maar daar komt nooit wat van. Dus ik doe het niet. En tegenwoordig kap ik het verhaal meteen af. Ik vind het niet leuk om te doen, maar er komen er zoveel aan de deur dat ik er gewoon moe van wordt.
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 22:21:

[...]





Ja, klopt in de stad antwoord ik gewoon maar wat en loop door. Thuis vind ik het toch lastiger om de deur dicht te doen in iemand zijn gezicht, want die mensen blijven maar praten. Maar ik kan wel wat daadkrachtiger worden daarin. Ik ben gewoon gewend om normaal en beleefd met elkaar om te gaan, dat het dus niet nodig is om gauw de deur dicht te moeten doen omdat ik anders niet van die persoon afkom. Maar goed, volgende keer....!Gewoon "nee dank je" en de deur sluiten. Vind ik prima kunnen, anders kom je er idd nooit vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Hier voor het station staan altijd een paar van die gladde jongens opgesteld om de reizigers van alles aan te smeren. Hoewel ik altijd 'nee, bedankt,' zeg, blijven ze het toch proberen. Laatst was er een die maar achter me aan bleef lopen en met allerlei argumenten bleef drammen. Ik heb toen gedaan alsof ik doof was, totdat hij het opgaf en afdroop. Heel slecht om te doen alsof je gehandicapt bent, maar het werkte wel.



Collectes voor goede doelen die aan de deur komen geef ik vaak wel wat kleingeld, maar vervelende verkopers vertel ik altijd gewoon dat ik nog geen achttien ben en dat mijn ouders voorlopig ook niet thuis komen. Voorlopig werkt het nog, maar ik vrees voor de tijd dat ik ouder word en niemand me nog aanziet voor een minderjarige.
@Mitsig, waarom al die smoesjes verzinnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2014 @ 21:10:

[...]



Ik lees hier iemand die uitvalt tegen iemand in een kraam voor dierenbescherming, dat zijn in de regel ook vrijwilligers. De colporteurs die abonnementen, donateurschappen verkopen zijn vaak studenten. Ook zij doen maar gewoon hun werk. Je scheldt toch geen mensen uit die maar gewoon hun werk doen? Waar is het fatsoen?



Dat klopt dat was ik en dat was nadat ik die zelfde dag al 3x!! door dezelfde man was aangesproken. Nou ja aangesproken hij had me al 3x proberen over te halen, liep zelfs achter me aan na mijn duidelijke geen interesse.

Op den duur ben ik het zat. Nee = nee. Vrijwilliger of geen vrijwilliger je hoeft niet zo op te dringen dat helpt echt niet. En het was geen schelden.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Istar, ik loop meestal door of bedank vriendelijk, maar als dat niet werkt kom ik met zwaarder geschut.
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 22:14:

buaya, ja ik had je post toen nog niet gelezen, inmiddels wel gezien ik vind het maar sneu, ik ken in mijn omgeving ook niemand die tekent en hier op het forum blijkbaar ook niemand, dus ze moeten het hebben van de ouderen, goedgelovigen, mensen die niet zo snel zijn, niet goed weten wat het echt inhoudt. Strookt toch helemaal niet met de integriteit die je zou verwachten van een goed doel??? En dat constant aandringen ook niet.



Nee, dat viel mij dus ook ontzettend tegen.

Unicef deed heel dubbel. Enerzijds zeiden ze dat we geen agressieve verkoop mochten doen, het is een goed doel etc, alles wat je zou verwachten. Anderzijds legden ze ons targets op die met dat gedrag niet haalbaar waren. Wij hielden ons als team aan het door hun gevraagde gedrag en haalden daardoor de targets niet. Er heerste wel een hele goede sfeer, we waren echt positief en vriendelijk bezig. Werden we vervolgens door Unicef onder druk gezet omdat we het zo "slecht" deden, puur beoordeeld op cijfers, onze houding en inhoudelijk boeide ze niet. Slechts 2 jongens in ons team die de targets wel haalden en die logen dus gewoon de boel bij elkaar, hadden echt geen respect voor de mensen die ze spraken. Die zagen het gewoon als een spel.

Dus ja, Unicef zegt dat ze dat soort gedrag niet goedkeurt, maar stelt vervolgens zulke hoge eisen dat je dat wel moet gaan doen. En het zijn alleen de cijfers die tellen. Beetje schijnheilig allemaal.



Dit was overigens 6 jaar geleden. Wie weet is het inmiddels veranderd bij Unicef. Wil ze nu ook niet volledig afbranden want dit was uiteraard maar 1 ervaring. Maar wel een hele slechte, haha.
quote:zas schreef op 11 juli 2014 @ 22:25:

[...]



Dit. Voor je het weet zit je weer ergens aan vast, wat je "zó weer op kunt zeggen" maar daar komt nooit wat van. Dus ik doe het niet. En tegenwoordig kap ik het verhaal meteen af. Ik vind het niet leuk om te doen, maar er komen er zoveel aan de deur dat ik er gewoon moe van wordt.



Dat is uiteraard precies waar ze op rekenen, dat je het niet opzegt. Voor onze targets telden alleen mensen die een abonnement voor 10 euro of meer per maand namen. Minder dan dat of eenmalige donaties mochten wel, maar telden niet mee voor onze targets. Ook niet als iemand in 1 klap 1000 euro overmaakte of zo.

Laatst kwam ik zelfs iemand op straat tegen van een goed doel die niet eens een eenmalige donatie aan kon nemen. Zijn praatje was dat voor 21 euro een kind ergens anders op de wereld een jaar naar school kon. Nou, hij had van mij zo 21 euro mogen hebben. Maar nee, je moest perse lid worden voor 7 euro per maand en dan kon je het na 3 maanden opzeggen en dan had je 1 kind geholpen. Ja, doei. Als je zo gaat beginnen krijg je van mij helemaal niks.



Collectanten geef ik overigens altijd iets. Dat vind ik echt heel wat anders.
Alle reacties Link kopieren
@buaya de agressieve aansmeertechnieken werken dus echt? De beleefde verkopers haalden hun targets niet en de agressieve verkopers wel?

Bizar.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet open als ik alleen thuis ben en ik niemand verwacht. Als mijn partner er ook is, doen we meestal wel open. Goede doelen krijgen bijna altijd wat. Maandelijkse machtigingen geven we niet af aan de deur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 11 juli 2014 @ 22:09:

Als je nee dank je zegt en de deur weer sluit geef je toch geen ruimte voor onbeschoft gedrag?

Net als die mannetjes in de stad, nee dank je en ik loop door. Er is me er nog nooit eentje een winkel in achtervolgd.Haha, ik zie het al voor me!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 11 juli 2014 @ 22:14:

buaya, ja ik had je post toen nog niet gelezen, inmiddels wel gezien ik vind het maar sneu, ik ken in mijn omgeving ook niemand die tekent en hier op het forum blijkbaar ook niemand, dus ze moeten het hebben van de ouderen, goedgelovigen, mensen die niet zo snel zijn, niet goed weten wat het echt inhoudt. Strookt toch helemaal niet met de integriteit die je zou verwachten van een goed doel??? En dat constant aandringen ook niet.Klopt. Net als met telefonische verkoop. Hier in mijn buurt was een callcenter waarbij de computer zelfs automatisch eerst de oudste personen uit de contactenlijst belde, omdat die het makkelijkst meegingen in aanbiedingen. Dat callcenter is trouwens alweer failliet, als gevolg van de bel-me-niet-registers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven