Thuisblijven tijdens verbouwing?

09-12-2016 08:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Hoe doen jullie dat bij verbouwing van je huis?Neem je vrij van je werk (wat moeilijk word als de verbouwing een paar weken duurt)Vertrouw je de bouwvakkers alleen in je huis?

Blijf je er bij of ga je (zo veel mogelijk)weg vanwege het stof en lawaai?

Geef je je huissleutels aan de bouwvakker of doe je voor je naar je werk gaat de deur voor ze open en trekken ze de deur achter zich dicht als ze klaar zijn?Nare ervaringen met niet thuis zijn en er opeens een stopcontact op de verkeerde plek zit ofzo?En...als je dan toch thuisbent als ze er zijn,voel je je dan ongemakkelijk??
Vrij nemen deed ik niet. Ik liet ze binnen en vaak waren wij eerder weer terug dan dat ze klaar waren. Liet altijd een sleutel achter voor als de deur eens dichtviel of er materiaal gehaald moest worden. Ik zette als ik weg moest fris, koffie en koeken klaar in de keuken. Als ik thuis was deed ik mijn eigen ding.
Oh en elke ochtend en avond even een overlegje over wat er moest gebeuren en dan dus vragen als waar de stopcontacten moeten even doornemen
Alle reacties Link kopieren
ik laat mijn partner thuisblijven
Ik werk thuis als er mensen bezig zijn in m'n huis. Maar dan moet je werk zich daar maar net voor lenen, ik snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft.
Hele goede vraag!

Ik zou niet graag vreemden in mijn huis laten als ik er niet ben. Tegelijkertijd vlucht ik liefst het huis uit als er gewerkt wordt.



Ik zou in ieder geval waardevolle spullen en administratie elders onderbrengen. Niet binnen handbereik van werkers.



Liefst zelf thuisblijven ivm controle en veiligheid. Een bekende werker sleutel geven op hoop van zegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk maar zo ook als je thuis bent sta je er niet de hele tijd met de neus bovenop...lijkt me dat dat ook nogal irritatie zou wekken bij de klussers.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn op vakantie gegaan en hebben mijn zwager als uitvoerder aangesteld



enig risico is dat ze dan heel grappig gaan doen. zit je bovenop een berg uit te puffen van de klim, belt zwagerlief om te vragen of dat hoogpolige tapijt dat ze gelegd hebben niet wat raar is in de badkamer :-)
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je op dagen dat je vrij bent en de bouwvakkers zijn er?op 1 of andere manier voelt het bezwaarlijk om gewoon op de bank te gaan zitten lezen of t.v kijken...

Heb het nu een paar keer mee gemaakt...

Voel je je ongemakkelijk tijdens het koffie drinken met de bouwvakke
Jij kunt het best je "ding" blijven doen.

Af en toe informeren of alles ok is, of er wat koffie of thee of anderszinds gewenst is.

Trek de deur achter je dicht van de ruimte waarin je verblijft en probeer zelf rustig te blijven. Een wasje draaien en ophangen, TV programma kijken, boek lezen. Wat je ook zou doen als er geen klussers zouden zijn. Hoewel je minder relaxt zit of bezig bent, dat begrijp ik.
Ik vraag trouwens bij begin naar drankwensen en naar wensen rondom lunch. Ben bereid broodjes te smeren en koek in huis te halen. Koffie kun je een kan zetten en zelfbediening laten zijn door alles op een dienblad bij ze neer te zetten. Fris een fles. Etc.
Alle reacties Link kopieren
Bij een loodgieter die een klein klusje moet doen of iets dergelijks probeer ik thuis te werken. Bij een langere verbouwing (bij ons nu net klaar, na >2 mnd) zou ik je aanraden om een aannemer te zoeken die je echt vertrouwt. Wij hebben ze gewoon de sleutel gegeven (meerdere zelfs, want soms kwam niet de aannemer, maar de schilder of de loodgieter of.... De aannemer zorgde dan dat je juiste persoon erin kon. Meestal waren ze er tussen 7 en half 8 en was ik nog wel thuis, maar een sleutel is toch wel handig voor de zekerheid. Als je dat een vervelend idee vindt zou je ze kunnen vragen om een tijdelijk slot in de deur te zetten en ze daarvan de sleutel te geven. Dan weet je iig zeker dat ze er niet na de werkzaamheden nog in kunnen als ze een kopie van de sleutel zouden maken.

Zeker als het langer duurt zou ik juist gewoon gaan werken, heel relaxed is het niet om thuis te zijn als er allemaal werklui rondlopen. Op mijn wekelijkse vrije dag zag ik ze natuurlijk langer, maar probeerde ik ook wel veel de deur uit te gaan. En ach, na een tijdje ken je ze ook wel en trok ik me er gewoon niet zo veel van aan.

En goede afspraken maken over wat er precies moet gebeuren, eventueel een vast overlegmoment inplannen. Ook bij ons zijn er wel eens dingen misgegaan (anders dan afgesproken of bedoeld), maar dat is meestal wel weer te herstellen. Als je elke avond gewoon thuiskomt merk je dat soort dingen snel genoeg op.

Onze privéspullen hadden we zo veel mogelijk in een ruimte waar niet gewerkt hoefde te worden, en die deur sloten we af.

Koffie en koeken of zo klaarzetten en zeggen dat ze vooral voor zichzelf moeten zorgen, en ze lekker hun gang laten gaan.

Hert belangrijkste is volgens mij dus dat je de aannemer vertrouwt en dat jullie duidelijke afspraken maken. Het is een behoorlijke inbreuk op je privacy, maar wij zijn in elk geval erg blij met het resultaat!
quote:Troeteltje schreef op 09 december 2016 @ 09:05:

Hele goede vraag!

Ik zou niet graag vreemden in mijn huis laten als ik er niet ben. Tegelijkertijd vlucht ik liefst het huis uit als er gewerkt wordt.



Ik zou in ieder geval waardevolle spullen en administratie elders onderbrengen. Niet binnen handbereik van werkers.



Liefst zelf thuisblijven ivm controle en veiligheid. Een bekende werker sleutel geven op hoop van zegen.Ik ben echt vet naïef maar daar denk ik dus niet over na. Laptop, geld, dingen liggen hier gewoon open en bloot en de huissleutel ligt ernaast.
Alle reacties Link kopieren
Ze namen allemaal hun eigen lunch mee, op warme dagen heb ik ze wel eens erg blij gemaakt met ijsjes. Als ik thuis was trok ik me zo veel mogelijk terug in een ruimte waar zij niet hoefden te zijn, maar op mijn vrije dag liep ik 's ochtends rustig in een (vrij nette, dat wel ) pyjama door het huis. Het ging me wat te ver om ook op die dag te zorgen dat ik voor 7 uur aangekleed was.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie niet bang dat ze dingen meenemen?(Bij een kennis van me is dat waarschijnlijk gebeurd maar viel niet te bewijzen..)

Ook was de riolering bij hun destijds dusdanig verkeerd aangelegd dat de poep en alles de kamer in kwam drijven..!(tijdens het eten nog wel)
Ik deed wat ik anders ook deed. Ik ging dus gerust werken, boodschappen doen etc. Welke elke morgen en/of avond even overleg.



Verbouwing duurde een half jaar.
Alle reacties Link kopieren
Bij verbouwen heb je toch meestal een aannemer/opzichter rondlopen die in de gaten houdt dat de zaken gaan zoals jij wilt dat ze gaan? Ik ben zoveel mogelijk van huis tijdens verbouwingen. Ook een keer met het hele gezin in Malaga gezeten toen de eerste verdieping voorzien werd van vloerverwarming, nieuwe vloer, stucwerk enz....Mijn man had vanuit daar wel elke dag even contact met de aannemer. Was iig heerlijk thuiskomen!



Maart 2017 staat er weer een verbouwing gepland: ik ben weg in de meivakantie Helaas duurt deze verbouwing wel tot de zomer. Ik twijfel of boven moet gaan 'wonen' of dat ik op zoek ga naar andere stek.
Ik ken gezin dat gedurende verbouwing in een bungalow vakantiepark ging "wonen".
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 09 december 2016 @ 10:11:

Ik ken gezin dat gedurende verbouwing in een bungalow vakantiepark ging "wonen".Ja dat hebben mijn ouders ook gedaan. Geen idee eigenlijk of ze dan elke dag overleg hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 09 december 2016 @ 10:11:

Ik ken gezin dat gedurende verbouwing in een bungalow vakantiepark ging "wonen".Ik zit aan zoiets te denken of aan huurwoning voor korte periode. Ik wil wel in de buurt zitten ivm schoolgaande kinderen. Man zal elke dag contact hebben en langsgaan. Hij werkt op 10 minuten fietsen van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Ons vorige huis hebben we idd 2x deels laten verbouwen terwijl wij weg waren. Eén keer is dat goed bevallen (wij hadden zomervakantie en het was heel duidelijk wat er moest gebeuren). De tweede keer hadden we een weekje vrij genomen en in een bungalowpark gezeten. Dat voelde voor ons veel minder als vakantie: veel telefonisch overleg met de aannemer, waardoor we alsnog met ons hoofd thuis en niet op vakantie waren.

En nu dus net een grote verbouwing achter de rug, waarbij we wel gewoon in huis zijn blijven wonen. Het duurde langer dan we voorzien hadden, dus zelfs als we tijdelijke woonruimte hadden geregeld hadden we er de laatste periode alsnog moeten wonen, en wij gaven ons geld liever uit aan de verbouwing dan aan tijdelijke dubbele woonlasten. Mar goed, dat hangt ook van de duur van de verbouwing af. Het is voor ons wel echt kamperen in eigen huis geweest, maar is eigenlijk boven verwachting goed gegaan vind ik.
quote:Troeteltje schreef op 09 december 2016 @ 10:11:

Ik ken gezin dat gedurende verbouwing in een bungalow vakantiepark ging "wonen".

Wij hebben ons huis zo ingericht en de aanbouw zo gepland dat we konden blijven wonen. De nieuwe keuken was klaar voordat de oude er uit ging. Maar was alleen nog maar via buiten bereikbaar. Dus aten we in de schuur omdat we via de voordeur, de brandgang etc naar de nieuwe keuken moesten.



Je moet het zelf opleuken dan, maar we denken er met warme gevoelens aan terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat lekker in New York toen mijn huis verbouwd werd! Ik verliet een bouwval en kwam terug in een paleisje
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook een beetje vanaf wat er allemaal moet gebeuren. Ik voelde me met de schilder vorig jaar ook ontzettend ongemakkelijk. Ging het hele huis soppen, wassen, strijken enz om maar nuttig over te komen . Alsof ik niet op de bank met de laptop mocht zitten van mezelf, want die man werkte toch ook zo hard en zal wel denken enz enz. En als ik het deed zocht ik echt een plekje uit het zicht... erg eigenlijk he, achteraf gezien?



Vrij nemen is niet echt een optie voor ons. Met de sleutel zijn we wel weer heel makkelijk. Ik heb juist wel extra gewerkt in die periode om maar niet thuis te hoeven zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:cha schreef op 09 december 2016 @ 10:37:

Het hangt er ook een beetje vanaf wat er allemaal moet gebeuren. Ik voelde me met de schilder vorig jaar ook ontzettend ongemakkelijk. Ging het hele huis soppen, wassen, strijken enz om maar nuttig over te komen . Alsof ik niet op de bank met de laptop mocht zitten van mezelf, want die man werkte toch ook zo hard en zal wel denken enz enz. En als ik het deed zocht ik echt een plekje uit het zicht... erg eigenlijk he, achteraf gezien?



Vrij nemen is niet echt een optie voor ons. Met de sleutel zijn we wel weer heel makkelijk. Ik heb juist wel extra gewerkt in die periode om maar niet thuis te hoeven zijn.Ooohh ja, herkenbaar! Ik leer het nu los te laten, maar in het begin moest ik erg wennen aan de mensen die zorgen dat mijn huis er goed, schoon en onderhouden uitziet. Ik ging dan ook allerlei klusjes doen, terwijl ik juist een tuinman, huishoudster en glazenwasser heb, omdat ik klusjes in huis doen niet leuk vind. Stom he

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven