Timide poes

22-08-2016 22:15 16 berichten
Anderhalve maand geleden heb ik een Britse korthaar geadopteerd uit het asiel. Een poes van 4 jaar oud.



Ik had begrepen dat ze nog niet zo lang in het asiel zat.



Na een paar dagen verstoppertje spelen kwam ze toch al een paar keer tevoorschijn tot ze zich ontpopte tot een lieve knuffelkat. Het leek er dus op dat ze zich ontzettend snel had aangepast en thuis voelde. Ze zat fijn op schoot te spinnen en te genieten van de aandacht. Ik heb haar wel goed moeten verzorgen want ze had wonden van het krabben (wss door de stress in het asiel) dat was gaan ontsteken. De da heeft haar gelukkig weer kunnen oplappen.



Een week of 2 geleden heeft ze zich echter 2 dagen in haar kattenbak verstopt. Ik dacht dat ze ziek was maar de dierenarts stelde mij gerust. En inderdaad... na 2 dagen kwam ze er weer uit. Maar sindsdien blijft ze ver uit onze buurt. Alleen 's nachts komt ze aan onze slaapkamerdeur mauwen om binnen te mogen. Ik mag ze ook nog steeds aaien maar ze komt amper in de woonkamer behalve om te eten en drinken.



Ik vind het vreemd dat ze de eerste weken zo'n knuffelkat was en zich nu alleen maar terug trekt.



Kan ik iets doen om het tij te keren? Is er iets mis? Doe ik iets fout? Het laatste dat ik wil is een ongelukkige kat...
Alle reacties Link kopieren
Het heeft gewoon tijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
In de kattenbak slapen doet er hier ook wel eens eentje maar soms is het ook een teken van blaasontsteking, blaasgruis of problemen met de darmen. Is dat wel gecontroleerd?



Anders even rustig afwachten. Het kan zijn dat ze een keer bij je heeft gelegen en toen ergens van geschrokken is, of dat jij bent opgestaan terwijl zij dat eigenlijk niet wilde. Kat is van huisje naar asiel gegaan en toen weer naar een huis, plus dierenarts plus wonden, dat is nogal wat voor een kat hoor. Trouwens, drie keer verhuizen in korte tijd is voor een mens ook heel wat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 22 augustus 2016 @ 22:25:

In de kattenbak slapen doet er hier ook wel eens eentje maar soms is het ook een teken van blaasontsteking, blaasgruis of problemen met de darmen. Is dat wel gecontroleerd?



Anders even rustig afwachten. Het kan zijn dat ze een keer bij je heeft gelegen en toen ergens van geschrokken is, of dat jij bent opgestaan terwijl zij dat eigenlijk niet wilde. Kat is van huisje naar asiel gegaan en toen weer naar een huis, plus dierenarts plus wonden, dat is nogal wat voor een kat hoor. Trouwens, drie keer verhuizen in korte tijd is voor een mens ook heel wat.Ik heb het op aanraden van de da in de gaten gehouden. Ik zag/merkte niets verontrustend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jitsie schreef op 22 augustus 2016 @ 22:29:

[...]





Ik heb het op aanraden van de da in de gaten gehouden. Ik zag/merkte niets verontrustend.



Oke.



Katten houden van doosjes. Het kan zijn dat ze daarom in de kattenbak slaapt hoor. Doosjes en mandjes zijn hier favoriet (bij alle zeven). Het allerliefst eentje waar ze nét in passen, liever een paar cm te klein dan te groot, al komt hier nogal eens een grote doos in huis die dan ook onmiddellijk besnuffeld moet worden.



En je doet veel katten een groot plezier met zo´n knuffelzakje met kattenkruid. Dat wordt hier klef kletsnat gesabbeld en doodgeknuffeld en daarna moet ik dweilen en is het zakje te nat en te goor om nog vast te pakken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Veel geduld zou ik zeggen. Mijn ouders hebben een adoptie kat gehad die een half jaar achter een bedbank op zolder verscholen heeft gezeten en een vriend van ons heeft al een jaar een kat in huis die zich nog steeds niet laat aaien. Geef het tijd...elke kat is anders en zal zich in zijn/haar eigen tijd ontspannen.



En inderdaad een doos of holletje waar ze zich kan terug trekken en veilig kan voelen doet ook vaak wonderen.
Geef haar de tijd. Wie weet wat voor angsten er in dat koppie rondgaan.



Wat hier enorm hielp (2 hele bange katten) Paaien met (katten)snoepjes. Meerdere keren per dag.

Ieder snoepjes om en om uit mijn hand. Eten=goed. Degene die eten geeft=vertrouwen winnen.



Bij die scharminkels hier kon dat prima, mocht wel wat vlees op de botjes bij. Weet natuurlijk niet hoe gevuld jouw kat is.
Mijn kat ben ik ook aan het bijvoeren. Ze is ook wat aan de magere kant.



Ik laat haar zoveel mogelijk met rust maar soms kan ik het niet laten en ga ik haar toch even aaien. Vind ze overigens niet erg als ik op het gespin af ga.



Het is gewoon zo raar dat ze eerst wel voortdurend in de buurt kwam en kwam knuffelen en nu niet meer. Het zou inderdaad kunnen dat ze ergens van geschrokken is en dat het vertrouwen weer opnieuw moet worden opgebouwd.



Ze heeft intussen een veilig en rustig plekje gevonden waar ze graag ligt.



Een mandje wilt ze niet en gooit ze iedere nacht via de trap naar beneden de wasmand vind ze wel geweldig maar dat mag ze dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Heeft zij een mandje of doos in de kamer met een deken erin?

Kan zij omhoog in de woonkamer? Op een krabpaal of via via op een kast?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Krabpaal ed heb ik in huis. Ik probeer zoveel mogelijk knusse plaatsjes te creëeren maar ze prefereert haar eigen plekjes. Vaak simpelweg op een mat in een hoekje. Of een zak. Ik kan wel eens proberen een zak in de woonkamer te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Tijd&geduld. De mijnes heeft een half jaar in de slaapkamer gebivakkeerd.




Katten zijn zeer snel tevreden met een doos waar ze in kunnen kruipen.

Zet die op een veilig plaatsje, maar wel in de huiskamer, zodat jullie elkaar kunnen zien.







Wat bedoel je met een zak? Het moet niet eng zijn, zodat ze in paniek raakt.
Alle reacties Link kopieren
een doosje om in te liggen inderdaad.

En een Feliway stekker, daar heb ik hier goede ervaringen mee, dat verspreidt een rustgevend stofje.

Kan ze recent ergens erg van geschrokken zijn?

Ik hoop dat ze zich snel weer beter gaat voelen!
Gewoon een grote stevige boodschappentas. Daar ligt ze graag in :-) van die "zachte" plastic zakken vertrouw ik niet. Kan ze misschien verstrikt in geraken.



Het kan natuurlijk dat ze ergens van geschrokken is maar ik heb het niet gezien.
Even een update. Poes komt weer aandacht vragen en blijft weer in de buurt. Geduld was dus het enige dat nodig was. :-)



Ik weer blij en gerustgesteld.
Alle reacties Link kopieren
gelukkig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven