Tips verbouwen badkamer(tje)

14-05-2016 20:14 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Even een korte situatieschets... Ik heb een jaren 30 appartement op de eerste verdieping. Zes jaren geleden gekocht, in relatief goede staat. Een week geleden belden de buren op zondag avond aan: ze hadden last van een behoorlijke lekkage plek op hun plafond, waarschijnlijk veroorzaakt door mijn douche. Loodgieter gebeld, deze week meerdere keren langsgeweest, camera inspecties. Oorzaak lijkt een slecht aangelegde tegelvloer van mijn douche, waardoor het water er doorheen sijpelt. Er is geen 'quick fix'. Helaas betekent dat dus dat om het euvel op te lossen, mijn vloer open moet, en dat betekent door de inrichting van mijn badkamer helaas een complete verbouwing. De gipsen wandjes die mijn douchecabine vormen zouden dat openbreken niet overleven nl. Het is een overigens een hele kleine badkamer: ik gok 4-5 m2.



Shit. Hier had ik ff geen rekening mee gehouden.



Het loopt bij de buren gelukkig niet elke keer dat ik douche langs de muren, maar er moet wel wat gebeuren. En ook op korte termijn. Tegelijkertijd wil ik, als dit dan toch moet, het meteen goed en grondig doen. Dat betekent dat ik ook de badkamermeubels die er al stonden, en het tegelwerk langs de muren, wil vervangen. Ik wil niet een halve verbouwing, waardoor het er niet meer uitziet. Doe dan meteen alles maar.



Ik heb dit echter nog nooit eerder gedaan, toen ik het kocht heb ik bewust een appartement gekocht waar keuken en badkamer nog goed waren. Ik ben alleenstaand en vind dit soort beslissingen over dingen waar ik geen verstand van heb lastig. Ik heb geen sparringspartner en moet alles zelf beslissen. En nu sta ik ook nog eens onder enige tijdsdruk.



Wie heeft er tips hoe ik dit goed en snel kan aanpakken? Ik ben al plaatjes aan het kijken van wat ik wil. Maar waar moet ik op letten bij offertes? Hoe beoordeel ik die? Ik weet bovendien niet wat we nog tegenkomen als de vloer opengaat. Mogelijk zitten daar ook nog loden leidingen bijvoorbeeld.



Verder zijn de kosten an sich het probleem niet, ik heb voldoende spaargeld. Maar wat is redelijk voor de verbouwing van zo'n kleine badkamer met alleen een douche, een wastafel en een meubel voor handdoeken. Kortom, een hoop vragen. Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen om het weer behapbaar te maken.
Meerdere offertes opvragen en zeker nergens direct tekenen, hoe hard ze ook aandringen, dat alleen vandaag die hoge korting geldt!
Alle reacties Link kopieren
En als ik jouw was zou ik ook in overweging nemen een standaard tegeltje bij de tegelboer(of bouwmarkt) te halen.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Thanks. Ik wil inderdaad iets tijdloos en neutraals. Geen fancy dingen hoor.



Ik heb inderdaad bedacht dat ik me niet onnodig onder druk wil laten zetten. Tegelijkertijd vind ik het wel mijn plicht om aan de buren te laten zien dat ik er voortvarend mee bezig ben, zij hebben immers schade en ik zolang ik bezig ben met alles uitzoeken, zal de lekkage niet afnemen, maar eerder toenemen ookal spuit het er niet uit. Ik zal iig mijn best doen zo kort mogelijk te douchen in de tussentijd.
Alle reacties Link kopieren
Inspiratie opdoen online bijv:

http://kleinebadkamers.nl/



Laat jezelf niet gek maken door verkopers. Laat je geen dingen aansmeren die je niet gebruikt. Maak zelf een ontwerp en ga daarmee verschillende zaken af. Kijk hoeveel de materialen kosten als je ze zelf aanschaft. Een tegelzetter en een loodgieter zou je ook in kunnen huren.



en last but not least. Dump hier je ideeen en wensen. Mensen zat die mooie plaatjes willen googlen voor je
Been there, done that, got the T-shirt.
Kun je tijdelijk ergens anders douchen? Sportschool, werk, ouders, vrienden die dichtbij wonen? Dan stop je in ieder geval het probleem en het je voor je gevoel misschien iets meer tijd om de juiste keuzes te kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha dank Apatura!!! De indeling zal wel hetzelfde blijven, op 4 m2 heb je nou eenmaal weinig keuze als er een wasmachine, een douche en een wastafel in moet . Neemt niet weg dat er nog wel wat te kiezen valt natuurlijk.



Ik ben zelf op dit moment geneigd om alles door hetzelfde mannetje te laten doen als dat kan. Zelf iedereen stuk voor stuk uitzoeken en inhuren... Pfff. Dat idee geeft me wel wat stress eigenlijk. Ik ben best bereid iets meer te betalen als iemand me daarmee een hoop zorgen uit handen neemt. Tegelijkertijd wil ik niet onwijs afgezet worden natuurlijk.
Lekkages zijn nooit tof.

Als je er alleen voor staat en een oplossing wilt voor langere tijd waar je geen omkijken meer naar hebt, dan zou ik voor een complete douchecabine kiezen en niet gaan tobben met een losse bak, tegeltjes, kitranden, losse kranen etc.etc. Vroeg of laat gaat dat meestal toch ergens lekken. Je hebt ook units die al compleet zijn en die alleen maar geplaatst hoeven te worden en op de aan/afvoer aangesloten hoeven te worden.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens rond in je kennissen en vriendenkring of iemand een goede tegelzetter weet of iemand die complete badkamers zet?



Bedenk goed wat je zelf kan/wil en wat je uit wil besteden.



Vraag meerdere offertes op en regel materiaal als tegels, kranen, wasbak zelf: is dan helemaal naar je smaak en goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 14 mei 2016 @ 20:55:

Kun je tijdelijk ergens anders douchen? Sportschool, werk, ouders, vrienden die dichtbij wonen? Dan stop je in ieder geval het probleem en het je voor je gevoel misschien iets meer tijd om de juiste keuzes te kunnen maken.Ik heb niet echt iemand die echt in de buurt zit. Incidenteel kan het natuurlijk wel, straks als de boel openligt zal dat misschien ook wel nodig zijn. Op de sportschool douchen zal ik iig de komende tijd wel zoveel mogelijk doen. Mijn beste vriendin woont alweer op 10 minuten fietsen. Als ik aanklop kan het natuurlijk wel, maar echt handig is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Douchen bij de buren?



Blader eens door die site, dan zie je hoeveel mogelijkheden er zijn.

en doe jezelf een plezier en maak het 1 tikje luxer dan je nu in gedachten heb.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Zou ook eens kijken in hoeverre je verzekerd bent in deze ivm schade ook bij de onderburen.



En komt echt wel goed rustig een planning maken en niks te snel tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Meid wat heerlijk.



Je hebt geld en je bent alleen dus je kunt volledig kiezen wat jij mooi vindt.

Het enige dat je moet doen is een goede aannemer/loodgieter/mannetje huren en idd meerdere offertes aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Dat staat inderdaad op mijn to do lijst voor dit weekend Dutch33. Het verhelpen van de schade ga ik uitzoeken. Als ik er echter voor kies om mijn badkamer te verbouwen wat verdergaat dan alleen het verhelpen van de schade, neem ik aan dat ik dat deel wel zelf zal moeten betalen. Wat gelukkig dus niet erg is.



Ik moet echter wel even uitzoeken wat de verzekering wel en niet vergoed. Daar heb ik echte onze VVE beheerder voor nodig, dus dat lukt pas dinsdag. Hij beheert ook onze opstalverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Onze badkamer is 1,13x 3,00. We zijn bij keukenboeren geweest maar die wilde ons eigenlijk niet helpen vanwege de geringe afmeting en de weinige producten die we nodig hadden.



Uiteindelijk zelf de badkamer gesloopt (alles eruit, tegeltjes van de wand, vloer eruit)

En met een loodgieter en tegelzetter de rest weer opgebouwd.



We hebben zelf de tegels gekocht. En de loodgieter heeft toilet, wastafel, douche en douchegoot aangeleverd. Dus misschien is dit ook een optie voor jouw.



P.s ik denk zelfs dat het goedkoper is op deze manier dan via een burgman of zo.
Alle reacties Link kopieren
Als je het economisch en tijdloos wil doen zou ik idd voor een simpele witte tegel van de bouwmarkt gaan. Metro tegels (subway tiles) zijn al jaren een internationale hit op pinterest en blijven altijd in de mode. Zeker met een zwarte voeg vind ik ze heel mooi. Maar laat je wel even informeren over een donkere voeg want het kan wit gaan uitslaan door kalkaanslag.



















Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 14 mei 2016 @ 21:10:

Meid wat heerlijk.



Je hebt geld en je bent alleen dus je kunt volledig kiezen wat jij mooi vindt.

Het enige dat je moet doen is een goede aannemer/loodgieter/mannetje huren en idd meerdere offertes aanvragen.Klopt . Enige punt is eigenlijk dat ik mentaal niet voorbereid was op een verbouwing. Over elke grote onderhoudsklus aan mijn huis doe ik gemiddeld een jaar... Maar ik probeer het ook positief te zien hoor, de badkamer zag er op zich ok uit, alleen de afwerking had echt beter gekund en wilde ook meer kastruimte eigenlijk. Dat pak ik nu maar meteen mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 14 mei 2016 @ 21:14:

Onze badkamer is 1,13x 3,00. We zijn bij keukenboeren geweest maar die wilde ons eigenlijk niet helpen vanwege de geringe afmeting en de weinige producten die we nodig hadden.



Uiteindelijk zelf de badkamer gesloopt (alles eruit, tegeltjes van de wand, vloer eruit)

En met een loodgieter en tegelzetter de rest weer opgebouwd.



We hebben zelf de tegels gekocht. En de loodgieter heeft toilet, wastafel, douche en douchegoot aangeleverd. Dus misschien is dit ook een optie voor jouw.



P.s ik denk zelfs dat het goedkoper is op deze manier dan via een burgman of zo.



Dank Gordijn. Ik wilde misschien maandag wel even bij een paar winkels kijken om inspiratie op te doen. (Pinksteren is misschien een hel, maar ik ben dan wel vrij dus ach..). Maar als er idd ook loodgieter werk bij komt kijken, dan wil ik het plaatsen ook wel aan een loodgieter overlaten.



Ik neem aan dat je dan alleen hele goede afspraken met de loodgieter moet maken wat je zelf koopt en wat je via hun nodig hebt. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk ook lekker los gaan met een hele mooie tegel.



Deze vind ik zelf prachtig:







En deze geometrische tegel zie je nu opeens heel veel











Hier in een keuken, maar zelfde tegel







Of gewoon 1 muur in een ander kleurtje en verder zelfde tegel



Alle reacties Link kopieren
Ja je moet wel goede afspraken makem over wie wat aanlevert, plaatst en wat je verwacht. Maar dat is goed samen te vatten in een mail nadat je samen gesproken hebt.



Ik zou gewoon een aantal loodgieters mailen met vraag of ze langs willen komen voor een offerte zodat je samen kunt kijken hoe, wat en waar. Mijn advies zou trouwens wel zijn om kranen, sanitair etc via de loodgieter te laten leveren ivm garantie (ook navragen hoeveel garantie je krijgt) en alleen de tegels zelf leveren.



Kijk ook goed bij loodgieters naar keurmerken etc. Geen beunhaast nemen.
Ik snap dat je er tegenop ziet maar zo'n badkamertje wordt binnen een week gesloopt en weer opgebouwd. Je zult dus niet lang in de rotzooi zitten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels het eerste 'mannetje' gesproken. De overbuurman van mijn beste vriendin, dus een bekende. Die gaat helaas wel eerst een paar dagen weg, maar komt zaterdag langs.



Verder heb ik via een andere vriendin ook nog een naam van iemand waar zij heel tevreden over waren. En dan de loodgieter nog die deze week hier gewerkt heeft. Drie offertes. Dat geeft hopelijk een goed beeld.



Dank voor al jullie tips en plaatjes. Het geeft me weer enigszins het gevoel in controle te zijn. Het is een k*tklus, maar we gaan ervoor.
quote:dignity schreef op 14 mei 2016 @ 21:12:

Dat staat inderdaad op mijn to do lijst voor dit weekend Dutch33. Het verhelpen van de schade ga ik uitzoeken. Als ik er echter voor kies om mijn badkamer te verbouwen wat verdergaat dan alleen het verhelpen van de schade, neem ik aan dat ik dat deel wel zelf zal moeten betalen. Wat gelukkig dus niet erg is.



Ik moet echter wel even uitzoeken wat de verzekering wel en niet vergoed. Daar heb ik echte onze VVE beheerder voor nodig, dus dat lukt pas dinsdag. Hij beheert ook onze opstalverzekering.

Als je vloer ondeugdelijk ia gelegd vergoed je verzekering wss niets.

Hoe oud is je badkame r? Kun je dit nog op degene verhalen die het heeft aangelegd?



Ga langs een aantal bedrijven laat ze wat uittekenen en uitrekenen en kiea degene die je het mooiste vindt ook prijstechnisch gezien.



Je kan ook zelf alles uitzoeken en een mannetje nemen/zoeken voor alles. Zou ik alleen zelf geen zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Zecora. Ze vergoeden dan misschien hooguit de schade bij de buren. De badkamer is aangelegd door de vorige bewoners. Ik woon hier nu inmiddels alweer 6 jaar dus verhalen zal er wel niet meer inzitten. Ze hebben volgens mij toen veel zelf geklust, hij had ook een eigen klusbedrijf maar ik zou hem niet inhuren. Zowel de keuken als de badkamer waren slordig in de afwerking. En dat kreeg ik helaas ook pas een beetje door toen ik hier een paar maanden woonde.



Het is niet anders. Ik wil iig dit pinksterweekend benutten om goed uit te zoeken wat ik wil. Als er dan komende week een paar mannetjes langskomen voor een offerte vind ik dat ik best voortvarend bezig ben.
Bij vakmannen zou ik er op letten dat ze niet te snel kunnen, een vakman die direct kan heeft niet veel werk, dat kan een signaal zijn over de kwaliteit die hij leverd (tenzij je met een groot bedrijf te maken hebt, dan Is dat weer anders) En idd via via horen over een goede loodgieter is de beste manier.



Verder heb ik uit ervaring geleerd dat goedkoop vaak duurkoop is, en dat offertes soms moeilijk met elkaar te vergelijken zijn, een gespecificeerde offerte aanvragen is hiervoor wel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven