Tips voor een kookeiland

19-02-2017 10:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze nieuwe keuken willen we graag een kookeiland. Wie heeft er al een en heeft daar goede ervaringen mee of zaken waarvan je achteraf zegt; dat had ik liever anders gedaan.

Bij ons is oa. een discussiepunt de breedte van het eiland. Mijn man wil het liefste 1.15 m. Ik wil liever 1.00 m.

Dit omdat ik in zijn variant maar 1.00 m. overhoud tussen het kookeiland en de kastenwand met apparatuur waar ook de oven in komt. Het lijkt mij erg smal om dan voor de oven te kunnen staan als je deze open moet doen of als je met zijn tweeen in de keuken werkt. Ook komt onder het eiland de vaatwasser, die kan ik dan alleen zijdelings uitruimen lijkt me.

De lengte is overigens geen probleem, hij wordt bijna 3 meter lang, werkruimte heb ik dus genoeg. Maar is mijn versie van 1.00 diep genoeg? Mijn kookplaat is overigens 56 cm diep.

We zijn nu bij vier keukenzaken geweest en kregen vier keer te horen dat 1.00 net genoeg is als doorgang tussen eiland en kastenwand. Tsja, commercieel advies, is mijn gevoel. Ik ga liever af op de ervaringsdeskundigen hier .
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
1 m is te weinig als doorgang. om een eiland moet je veel ruimte eromheen hebben, Anders staat het ding gewoon in de weg. De vraag is of je niet een veel ruimere keuken hebt zonder eiland. Wat is de functie eigenlijk van het eiland? omdat het zo hip is?
quote:S-Meds schreef op 19 februari 2017 @ 11:00:

1 m is te weinig als doorgang. om een eiland moet je veel ruimte eromheen hebben, Anders staat het ding gewoon in de weg. De vraag is of je niet een veel ruimere keuken hebt zonder eiland. Wat is de functie eigenlijk van het eiland? omdat het zo hip is?

Hier ben ik het erg mee eens. Wat ik mij nog kan voorstellen dat als je veel kook graag richting de woonkamer kookt om contact te houden met de andere mensen.

In ons nieuwe huis hadden wij ook een eiland gepland. Wij hebben dit gelijk verandert neem heel veel ruimte in beslag. Nu hebben we meer ruimte en daarbij meer plaatst voor een grote eettafel zodat iedereen toch dichtbij kan zitten.



Misschien eens in een keuken zaak een meter van de oven een obstakel zetten om te zien of je daarmee om kan gaan. Verder ruim ik nu ook de vaatwasser zijlings uit
Alle reacties Link kopieren
Echt te weinig. Bij ons is de doorgang 1.32 meter en dat is eigenlijk nog te krap. Heeft ook wel de indeling te maken, maar smaller zal ik zeker niet doen. Overigens hebben wij een U-vormige keuken, vonden wij veel praktischer.
Alle reacties Link kopieren
Nu sta ik met mijn rug naar de eet/woonkamer te koken. Ik koos destijds voor kook en spoelgedeelte met uitzich naar buiten. Maar daardoor geen "contact" met de kamer. Heb ik altijd als storend ervaren. En uiteraard omdat we het erg mooi vinden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
De diepte van het aanrecht met kookplaat is 90 cm, dat is prima. Maar loopruimte dus van 1.00 meter of 1.15 meter is echt te weinig.
Ik ga het zo meteen even nameten voor je. Onze doorloop is niet zo groot, maar ruim zat. We lopen elkaar nooit in de weg.
Oh, wat wel uitmaakt, heeft die doorloop dan een lengte van 3meter? Dan zou ik 'm wel ruimer houden. Hier heeft de doorloop namelijk de lengte van nog geen meter. Dat is maar een klein stukje waarop je elkaar moet passeren.
Oeh, het lijkt me best krap. Zowel de doorgang van max 1.15m en een kookeiland van maar 1m breed/diep. Een kookeiland kan heel mooi zijn maar dan wel in een huis waar je er de ruimte voor hebt.

Heb je een plattegrondje van de keuken?
Alle reacties Link kopieren
Wat wij altijd doen, is iets nabouwen.



Dus in dit geval dozen stapelen en kijken hoeveel ruimte je overhoudt
Alle reacties Link kopieren
Een kookeiland van 1m breed is geen kookeiland.



En 1m ruimte als doorgang is veel te weinig, dat is een ramp met kastjes en laadjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 19 februari 2017 @ 11:33:

Oh, wat wel uitmaakt, heeft die doorloop dan een lengte van 3meter? Dan zou ik 'm wel ruimer houden. Hier heeft de doorloop namelijk de lengte van nog geen meter. Dat is maar een klein stukje waarop je elkaar moet passeren.Voor het kookeiland is de doorloop breder. Het gaat puur om de doorloop tussen kookeiland en kastenwand, waarbij de kastenwand 2.10 breed is, dus korter dan het kookeiland.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merel7 schreef op 19 februari 2017 @ 11:49:

Wat wij altijd doen, is iets nabouwen.

Dus in dit geval dozen stapelen en kijken hoeveel ruimte je overhoudtJa, ik heb het op de vloer ook uitgelegd met touw. Daar lijkt het als doorloop wel breed genoeg, al zou ik dus de voorkeur geven aan 1.15. Ik twijfel alleen over de deur van de oven, als die open staat, kan ik er met 1 meter nog maar net voor staan om iets in te zetten of uit te halen als ik een klepmodel neem. Man geeft als oplossing: neem dan een oven met deurmodel. Dus dat is ook nog een optie.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:00:

[...]



Voor het kookeiland is de doorloop breder. Het gaat puur om de doorloop tussen kookeiland en kastenwand, waarbij de kastenwand 2.10 breed is, dus korter dan het kookeiland.een kookeiland heeft vier zijden, bij alle zijden moet je voldoende doorloop hebben.
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:03:

[...]



Ja, ik heb het op de vloer ook uitgelegd met touw. Daar lijkt het als doorloop wel breed genoeg, al zou ik dus de voorkeur geven aan 1.15. Ik twijfel alleen over de deur van de oven, als die open staat, kan ik er met 1 meter nog maar net voor staan om iets in te zetten of uit te halen als ik een klepmodel neem. Man geeft als oplossing: neem dan een oven met deurmodel. Dus dat is ook nog een optie.heb je ook een keuken laten ontwerpen zonder eiland?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 19 februari 2017 @ 13:06:

[...]

heb je ook een keuken laten ontwerpen zonder eiland?Nee, wel met een schiereiland, dat is ook nog een optie. Dan is er overal genoeg ruimte. Ik wil echter zeker weten dat ik dan achteraf niet denk 'had ik toen toch maar', vandaar mijn vraag hier om ervaringen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:11:

[...]



Nee, wel met een schiereiland, dat is ook nog een optie. Dan is er overal genoeg ruimte. Ik wil echter zeker weten dat ik dan achteraf niet denk 'had ik toen toch maar', vandaar mijn vraag hier om ervaringen.

dus met een schiereiland is er overal genoeg ruimte

waarom dan gaan voor een volledig eiland met twijfel over de omloopruimte, waarbij die 1.15 echt heel smal is. Niets zo vervelend dan een keuken waar je niet lekker kan bewegen
Alle reacties Link kopieren
Met een schier eiland houd je een stukje loze ruimte over en persoonlijk vinden we een los eiland mooier. Heb je er zelf ook een?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:20:

Met een schier eiland houd je een stukje loze ruimte over en persoonlijk vinden we een los eiland mooier. Heb je er zelf ook een?Kookeilanden zijn eigenlijk alleen mooi in een grote ruimte. Gepropt in een keukentje omdat het hip is is echt heel suf. Dan past het gewoon niet bij het huis.
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:20:

Met een schier eiland houd je een stukje loze ruimte over en persoonlijk vinden we een los eiland mooier. Heb je er zelf ook een?te krap
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:03:

[...]



Ja, ik heb het op de vloer ook uitgelegd met touw. Daar lijkt het als doorloop wel breed genoeg, al zou ik dus de voorkeur geven aan 1.15. Ik twijfel alleen over de deur van de oven, als die open staat, kan ik er met 1 meter nog maar net voor staan om iets in te zetten of uit te halen als ik een klepmodel neem. Man geeft als oplossing: neem dan een oven met deurmodel. Dus dat is ook nog een optie.Met een touw krijg je een verkeerd beeld. Je moet juist de hoogte in, dus toch even stapelen
Alle reacties Link kopieren
Zo'n inschuifbare ovendeur zo ik zeker doen, zelfs als het qua ruimte niet uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:20:

Met een schier eiland houd je een stukje loze ruimte over en persoonlijk vinden we een los eiland mooier. Heb je er zelf ook een?

Handig voor de vuilnisemmer? Of staat die al ergens ingepland?

Handdoeken?
quote:SweetFirefly schreef op 19 februari 2017 @ 13:03:

[...]



Ja, ik heb het op de vloer ook uitgelegd met touw. Daar lijkt het als doorloop wel breed genoeg, al zou ik dus de voorkeur geven aan 1.15. Ik twijfel alleen over de deur van de oven, als die open staat, kan ik er met 1 meter nog maar net voor staan om iets in te zetten of uit te halen als ik een klepmodel neem. Man geeft als oplossing: neem dan een oven met deurmodel. Dus dat is ook nog een optie.Je kunt ook de oven nemen van neff daar schuift de deur onder de oven.
Een kennis heeft een Kook eiland met daarom heen een meter aan drie zijden. Ik vind het niet mooi. Het zien er krap en vol uit. Ik snap waarom hun het zo gedaan hebben, maar als ik de keuze gad zou ik het nooit zo gedaan hebben.



Gezellig in de keuken staan doe ik daar ook niet graag want er is ruimte voor een persoon. Als het alleen een door gang is dan misschien, maar als je er ook moet koken of handen wassen is het echt te krap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven