Tips voor een nieuwe keuken

17-04-2015 22:04 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken en aangezien ik niet het meest praktisch denkende mens op keukengebied ben, vraag ik me af of jullie tips hebben waaraan ik kan denken voordat ik definitief een keuken ga aanschaffen.



Kleur en type keuken zijn min of meer wel bekend en het gaat me dus meer om tips om een keuken van binnen praktisch in te delen.



Ik wil sowieso lades i.p.v kastjes.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nou wij hebben netjes alles via de keukenboer gekocht en was in de eerste week de boekjes kwijtgeraakt dus op internet gaan zoeken. Mijn inductieplaat scheelde al 200¤, oven 55 of iets en de vaatwasser scheelde ook behoorlijk. Dus ja, achteraf had ik dat liever los gekocht.
Alle reacties Link kopieren




Wacht maar, ik ga het doen ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje08 schreef op 17 april 2015 @ 22:58:

Nou wij hebben netjes alles via de keukenboer gekocht en was in de eerste week de boekjes kwijtgeraakt dus op internet gaan zoeken. Mijn inductieplaat scheelde al 200¤, oven 55 of iets en de vaatwasser scheelde ook behoorlijk. Dus ja, achteraf had ik dat liever los gekocht.Flinke bedragen inderdaad, zeker als het precies hetzelfde product is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 april 2015 @ 22:53:

[...]



Ik hoor dat ook veel mensen hier missers mee maken.

Apparatuur die toch net niet blijken te passen en zo..Bij de meeste keukenboeren weten ze tegenwoordig ook wel dat apparatuur goedkoop elders gekocht kan worden. Wij hadden 50% korting bij de keukenboer op appartuur, dit scheelde nauwelijks met los kopen. En geen gezeik met maten, inbouwen etc. Gewoon goed vergelijken en afdingen. (Sprak zij die zich af liet schepen met die klote snijplank)
Heb hier de keuken tot bijna tegen het plafond. De bovenkant is dan afgedicht met eenzelfde materiaal iets van 10 cm hoog.

Zo heb je geen gedoe bovenop de kastjes.

In de bovenste vakken van de kastjes zitten spullen die zo goed als niet gebruikt worden.



Kijk naar jullie lengte voor de hoogte van het werkblad.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 17 april 2015 @ 22:49:

[...]



Maar met zo'n quooker ben je wel een onderkastje kwijt.Door de 1 1/2 spoelbak en zo'n chefkraan (kom even niet op de naam, man wilde met alle geweld zo'n ding) waardoor de spoelbak ook erg diep moest zijn bleef er van dat onderkastje weinig over. Er past wel nog een lade onder.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Google eens op kassa/ radar en nieuwe keuken.

Volgens mij was het één van die twee die een reportage had, waaruit bleek dat hoe minder happig je reageerde, hoe meer er kon qua zakken van de prijs/aanbieden van witgoed ed.
Alle reacties Link kopieren
quote:viennas schreef op 17 april 2015 @ 22:20:

En als je net als ik niet zo groot bent (1.68): de oven niet boven de koelkast. Of een oven met deurtje dat zijwaarts open gaat ipv naar voren klapt. Het lijkt alsof de oven op perfecte hoogte zit boven koelkast, maar doordat je ook nog over het deurtje moet reiken is het net te hoog.Kennis van me heeft een ovendeurtje dat wel omlaag klapt maar die je dan onder de oven kunt schuiven. Leek me ook ideaal
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:viennas schreef op 17 april 2015 @ 22:26:

En een plekje aan een muur in de buurt overhouden voor handdoekhaakjes. Wij hebben nergens ruimte daarvoor, en die slingerende handdoek en theedoek zijn irritant.Ik heb ronde hand- en theedoeken met een lusje in het midden. Ze hangen aan de binnenkant van het gootsteenkastje.
Alle reacties Link kopieren
Enn, ik weet niet of mijn tip al gegeven is (heb geen zin alles terug te lezen), maar neem niet van die hele brede laden. Het staat schitterend, maar schijnt in de praktijk erg onhandig te zijn als je er met meer mensen voor staat en er moet iets uit gepakt worden. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar hoorde het paar maal en vond het wel geloofwaardig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog je de afzuigkap hangt.

Bij ons hangt hij te laag,vriend zit er elke keer met zijn haar tussen.
Alle reacties Link kopieren
Heel blij ben ik met:

-Quooker (scheelt tijd met koken en thee zetten en geen waterkoker op het aanrecht)

-Verhoogd aanrechtblad waarbij de lades hoger zijn geworden ipv hogere plinten (extra bergruimte)

-Boretti gasfornuis

-Grote, vierkante spoelbak met ronde hoeken en dichtbij de vaatwasser

-Teveel stopcontacten (aldus de electricien, ik ben er blij mee)

-Spoeleiland ipv kookeiland

-Keramisch werkblad

-Vaatdoekhouder: http://m.fonq.nl/product/magisso-vaatdoekhouder/32964/

-Combimagnetron wat tevens een volledige oven is (als tweede oven, maar gebruik hem vaak)

-Lades ipv kastjes



Ik mis een apothekerskast, daar kun je ontzettend veel in kwijt!



Verder heb ik allerlei keukenzaken bezocht en uiteindelijk bij een 'duurdere' zaak mijn keuken gekocht. Dit was qua prijs uiteindelijk vergelijkbaar met de Mandenmakersgroep en Bruynzeel (inclusief apparatuur, alleen het fornuis heb ik zelf gekocht op advies van de keukenboer).
Hoogte van het aanrechtblad, ik heb extra hoogte omdat ik lang ben



Eventueel dieper aanrechtblad



Ik ben een zeur qua lijnen van de keuken(randen van lades of kastjes), mooier alles doorloopt.



Binnenlades in lades, scheelt veel bergruimte



Draagvermogen van de lades. Pannen zijn best zwaar



Inductie is heel handig met schoonmaken



Wil je bijvoorbeeld je keukenmachine op het aanrecht kunnen laten staan? Probeer dat ruimte voor te maken, gebruikt je hem ook vaker. Let ook erop of daar een stopcontact zit en of niet toevallig de bediening van het keukenlicht achter de keukenmachine komt te vallen.



Verlichting aan de muur? Laat de leiding wegwerken in de muur, scheelt een snoertje over de muur.



Dimmer op de verlichting, gezelliger licht na het koken als je een open keuken hebt



Draairichting van bijvoorbeeld de koelkast. Handig als je naast de koelkast een glas op het aanrecht kan neerzetten als je iets wilt inschenken.



Waar laat je alles? Ik heb vooraf bedacht waar ik spatels en kruiden wilde opbergen bijvoorbeeld. Het is niet handig als je achter de pannen staan en je partner wil in de lade eronder de borden pakken om de tafel te dekken.



Neem een neutrale kleur kasten en blad, kleur kun je beter aanbrengen met accessoires. Rode keuken kan snel gaan vervelen(uitzonderingen daargelaten)



Er zijn heel veel opties voor afzuiging, zichtbare kap, inbouw in kast of plafond. Veel googlen voor ideeën.



Laat derden er naar kijken, vrienden kunnen soms verrassende ideeën hebben en knelpunten zien.
Alle reacties Link kopieren
Een quooker.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een hoop goede adviezen, ik heb net in mijn notities opgeslagen:



1) Hoogte werkblad

2) Diepte werkblad

3) Wasbak diepte/vorm

4) De werkruimte die het werkblad biedt dus een efficiënte plaatsing van wasbak en gas/inductie plaat.

5) Hoogte afzuigkap

6) Nadenken over de la breedte

7) Draagvermogen lades

8) Vaatdoek houder

9) Lijnen die doorlopen van links naar rechts en boven naar beneden (hier ben ik heel gevoelig voor)

10) Dimmer op de verlichting

11) Draairichting van koelkastdeur,
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dubbele gootsteen is ook heel fijn. Had ik in mijn vorige keuken en heb ik echt even gemist in deze.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat neemt veel werkruimte weg of niet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en de oven waarvan het deurtje kan 'verdwijnen".

Die ga ik morgen ook opzoeken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 april 2015 @ 23:33:

Maar dat neemt veel werkruimte weg of niet?Ligt er aan hoeveel ruimte je voor de nieuwe keuken hebt toch. Ik had in mijn vorige huis een minder grote ernaast. Moet ik er wel bij zeggen dat ik geen afwasmachine had (heb), dus was zo makkelijk om nog even wat af te spoelen, theepot te legen, groenten in te wassen.
Alle reacties Link kopieren
En een breed gasfornuis, waar met gemak de wok op het vijfde pitje past en die makkelijk schoon te maken is.
Alle reacties Link kopieren
Zit net te denken: ik heb deur en ladestoppers op iedere kast en la, dat vind ik heel prettig!
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 april 2015 @ 23:31:

Wauw wat een hoop goede adviezen, ik heb net in mijn notities opgeslagen:



1) Hoogte werkblad

2) Diepte werkblad

3) Wasbak diepte/vorm

4) De werkruimte die het werkblad biedt dus een efficiënte plaatsing van wasbak en gas/inductie plaat.

5) Hoogte afzuigkap

6) Nadenken over de la breedte

7) Draagvermogen lades

8) Vaatdoek houder

9) Lijnen die doorlopen van links naar rechts en boven naar beneden (hier ben ik heel gevoelig voor)

10) Dimmer op de verlichting

11) Draairichting van koelkastdeur,12) Stopcontacten
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oh ja!! Thanks!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
13. Apothekerskast
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
14. Magic corner
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven