trap opknappen in jaren '30 woning

21-03-2017 15:09 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag leden van het Viva-forum,



Enkele weken geleden heb ik de sleutel gekregen van mijn gekochte jaren '30 woning. Intens blij mee!

De woning was behoorlijk uitgeleefd. Er zitten veel originele elementen in de woning (paneeldeuren, koof) en een houten trap. Ik vind het dus erg leuk om de jaren '30 sfeer in stand te houden. Nu is de houten trap op dit moment niet behandeld (geen verf of bekleding) maar hij is wel kaal gelopen.

Ik moet hem dus opknappen maar ben op zoek naar een manier die past in de stijl van de woning, betaalbaar en het liefst niet al te bewerkelijk.

Wat zijn jullie suggesties?
Schuren en lakken. Hoogglans zou ik zelf doen. Meeste trappen uit die tijd hebben de details in bijvoorbeeld tegeltjes naast de trap zitten. De trap zelf is neutraal.
Alle reacties Link kopieren
Schilderen?
ligt opschuren en daarna beitsen
Alle reacties Link kopieren
Verven in een neutrale kleur (creme-wit of lichtgrijs bijvoorbeeld) en een (kokosmat) traploper met koperen roedes zoeken. Dat is het meest origineel. Bij dit museum in Genemuiden kun je traplopers laten maken! Geen idee wat het kost, maar ik zit daar al geruime tijd watertandend naar te kijken. Wij hebben ook een huis uit 1930 namelijk met nu heul lelijk tapijt op de trap.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:JonathanStrange schreef op 21 maart 2017 @ 15:20:

Schuren en lakken. Hoogglans zou ik zelf doen. Meeste trappen uit die tijd hebben de details in bijvoorbeeld tegeltjes naast de trap zitten. De trap zelf is neutraal.Maar dan wel anti-slip verf, hoogglans is anders wel erg glad op de trap!
Alle reacties Link kopieren
Schilderen en een loper.
quote:popje85 schreef op 21 maart 2017 @ 15:21:

[...]





Maar dan wel anti-slip verf, hoogglans is anders wel erg glad op de trap!Klopt, kun je verwerken in de verf, midden op elke trede. Ik heb dat zelf niet maar draag altijd antislipsokken of schoenen. Of gewoon blootsvoets.
Bij beitsen blijf je de struktuur van de trap zien en de ingesleten stukken ook, dat maakt de trap juist extra leuk. Daarom zou ik voor beits gaan
Alle reacties Link kopieren
Probeer te ontdekken wat je het mooist vindt, met of zonder bekleding. In het wit of niet, hoogglans of niet.



Inspiratie



https://nl.pinterest.com/ ... typed,Pinterest]Pinterest



(ik weet niet of dit linkje werkt)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben niet zo handig, maar wat ik begreep van schilderen, is dat de kans dat je het kaal loopt erg groot is?

En is een loper niet behoorlijk prijzig?

Beitsen ken ik niet, ik ga daar ook eens even naar kijken.
Ik lees mee, ik zit met hetzelfde. Ik vrees dat als ik echt in een kleur schilder, dat het snel afgelopen geraakt. En er zijn weinig mooie traplopers vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:mir86 schreef op 21 maart 2017 @ 15:27:

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben niet zo handig, maar wat ik begreep van schilderen, is dat de kans dat je het kaal loopt erg groot is?Je kan daar de soort verf op aanpassen. Wij huurden ooit een huis waar de eigenaar de trap met witte betonverf had geverfd. Hij had er 2 jaar zelf gewoond, daarna wij 2 jaar en aan het einde daarvan was er niet een kaal plekje te vinden. Het enige was dat ik vaak moest stofzuigen, want op dat witte zag je alles liggen. Maar ik vond het prachtig. Ik heb ook wel eens gehoord dat je verf kunt gebruiken voor boten, die schijnt ook niet te slijten.
Je hebt ook gewoon traplak, dat werkt ook prima. Neus eens in een bouwmarkt
Alle reacties Link kopieren
Hier huis in jaren 30 stijl. Wij zijn aan het sparen voor een traploper (verwachte kosten E2000,-). Zelf vind ik een traplopen echt jaren 30. Ik wil graag een diepdonkerblauwe loper die vastgeplakt wordt aan de trap.

2 jaar geleden heb ik de trap wit geverfd (hij was al wit). Ziet er nog altijd netjes uit. Wel goede verf speciaal voor trappen gekocht, en 2 lagen verf erop. En wij lopen niet met schoenen op de trap.



Het hout behandelen is ook mooi! En past goed in de stijl van het huis.

Daarnaast kan je ook naar de details kijken; mooie trapleuning, lambrisering en de verf kleuren die origineel bij het huis horen.
Alle reacties Link kopieren
Goede verf, bijvoorbeeld bij een verf-speciaalzaak. Zit er bij ons al jaren op, maar als er iets hards op valt zie je wel een beschadiging (het hout is bij ons niet heel hard).



Traplopers: in Leiden en in het oosten van Nederland (even opgezocht, Hummelo), en nu ook in Utrecht, heb je de Roode loper(.nl), heel veel keus!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven