Tuinplanten zonder groene vingers?

05-03-2014 18:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 2 weken gaan we onze tuin betegelen, dus het wordt nu toch echt tijd om te beslissen of we wel of niet een border met planten willen. Helemaal betegeld vind ik ook zo kaal, maar een border moet je natuurlijk wel bijhouden, en daar zie ik nu al tegen op. Ik heb zelf totaal geen groene vingers, planten gaan bij mij meestal binnen een maand dood, hoe goed ik ook mijn best doe. Ik heb geen flauw idee wat onkruid is en wat niet. Heb mijn moeder weleens een hartaanval bezorgd toen ik alle peperdure planten uit de aarde had getrokken en het onkruid had laten staan, met het idee 'de lelijke planten zijn onkruid, de mooie bloemetjes zijn de sierplanten'......



Mijn vriend kan op zich best tuinieren, maar is liever lui dan moe. Hij heeft geen tijd en zin om zo'n border bij te houden, dus wat hem betreft komt die er ook niet. Een grasmat is geen optie. Dat hebben we nu, maar die willen we juist weg omdat het gewoon niet praktisch is. We hebben anders geen ruimte voor alle tuinmeubelen, zo groot is onze tuin namelijk niet, nu staat alles opgepropt en in de zomer stond alles deels op het gras scheef te staan.



Zijn er mogelijkheden voor een tuin border voor mensen zonder groene vingers? Iets wat makkelijk in onderhoud is, waar geen onkruid in komt, maar er wel lekker groen uit ziet? Of moet ik me er bij neer leggen dat we beter alles kunnen betegelen en misschien een paar bloempotten neer zetten (maar vind dat zelf niet zo leuk)?
Alle reacties Link kopieren
Bamboe, wel de niet-woekerende versie kiezen.



Te krijgen in verschillende kleuren en types, en niet dood te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Denk eens aan hosta, hortensia, lavendel, ribes of vlinderstruiken. Easypeasy en staat ook nog gezellig. Daartussen zou je bijvoorbeeld een paar mooie grassen kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wat struiken kopen (hortensia, laurier, skimmia) en daar onder wat bodembedekkers die er duidelijk uit zien als bodembedekkers. En daarna de sprietjes die opkomen iedere keer weghalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Klimop... geen idee hoe je dat dood krijgt. .. :-)
Alle reacties Link kopieren
Grassen zijn inderdaad ook een goed idee. Ook extreem veel variatie in kleur en types, en hoef je enkel voor de winter even kort te knippen.
Alle reacties Link kopieren
Brrr, klimop. De gruwelijkste woekerplant die er is

Je knippert met je ogen en je hele tuin is overwoekerd.
Alle reacties Link kopieren
Geraniums zijn ook hele makkelijke planten. Gewoon in het voorjaar een aantal plantjes kopen in het tuincentrum. Die bloeien dan tot ongeveer november. Aangezien de plantjes al groot zijn zie je ook duidelijk wat onkruid is en wat niet.
Als je alles betegelt kun je ook gewoon een aantal potten wegzetten en die per seizoen vullen met bloeiend spul (nu violen bijv, vanaf mei lavendel etc) Eventueel groenblijvende bamboe planten en wat oosterse accessoires (boeddha etc)
Alle reacties Link kopieren
Dan betegel je lekker alles en laat er 2 of 4 vierkanten uit. Zet in ieder een acaciaboompje, zet de bodem eromheen vol met lavendel en vrouwenmantel en zet nog een paar grote hoge potten neer. Daar doe je dan in de zomer uitbundig hang en sta geraniums in en in de winter klimop en winterviooltjes.



Aan zo'n tuin kan volgens mij echt niks mislukken
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik dus alles betegelen. Ik zou er helemaal niet aan beginnen aan de border bij houden. En dan inderdaad gewoon 2 potten kopen en daar wat seizoensplanten in doen. Aprilletjes zijn nu leuk , straks in mei koop je de grootste oude wijven plantjes die er maar bestaan.. begonia s dus ! Maar wat zijn ze gemakkelijk en wat houden ze zich goed als je ze de hele week vergeet water te geven. En dan in het na jaar van die leuke schattige paars met gele bosviooltjes. Ik zou zo,n terras helemaal voor me zien. Beter dan die tuin die ik nu heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen groene vingers. Ik koop gewoon ieder begin van de zomer voor circa 100 euro planten (grote tuin) het liefst van die uitbundig bloeiende eenjaars. Na de zomer gooi ik die gewoon weg.
Wat denk je van een leuke buxusbol, weinig onderhoud en beresterk. Vetplanten hoef je niets aan te doen, blijven winterhard en kunnen nagenoeg zonder water. Als je mazzel hebt gaan ze ook nog leuk bloeien in de zomer.

Hortensia blieft alleen voldoende water, net als lavendel.

Diverse soorten Hebe zijn ook onderhoudsvriendelijk en niet stuk te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind potplanten juist veel meer werk dan borderplanten.

Per seizoen nieuwe planten kopen, verpotten omdat ze te groot worden, ....
Alle reacties Link kopieren
En potplanten moet je ook heel regelmatig water geven. Een struik in een border heeft niet veel onderhoud nodig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me erg verkeken op potplanten. Elke keer water geven, beschermen in de winter (bij meerjarige planten), enz.



Een paar leuke boompjes en dan wat bodembedekkers zijn super simpel. En misschien een leuke klimmer, zoals een passieflora of een clematis, langs de schutting. Veel minder onderhoud dan potten is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand al Buxus gezegd?
Hosta wordt bij mij steevast opgegeten door slakken . Hortensia in combinatie met lavendel; staat leuk, ruikt lekker, groeit als kool en je hoeft er nauwelijks iets aan te doen. Hortensia's heb je in veel verschillende soorten, leuk voor de afwisseling. Alleen als je border de hele dag in de volle zon ligt zou ik geen hortensia nemen.



Potplanten is idd meer werk dan borders. En vaak ook duurder op termijn.
quote:Azile schreef op 05 maart 2014 @ 22:14:

Heeft iemand al Buxus gezegd?



Ja, ik

Je kan er ook kunstgras in leggen als je echt geen onderhoud wil

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven