twee appartementen samenvoegen - wie heeft ervaring?

24-07-2008 14:09 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een klein appartementencomplex op de begane grond. Het appartement boven ons wordt binnenkort verkocht, en aangezien wij door gezinsuitbreiding uit dat van ons groeien willen we het er graag bij kopen. Wie heeft hier ervaring mee? Waar moet ik op letten?

De gemeente is gemakkelijk met het samenvoegen van appartementen, dus daar verwacht ik geen problemen.



Ik vraag me wel af of het het kadastraal moeten samenvoegen. En moet er dan ook een nieuwe splitsingsakte komen? Houden we twee huisnummers? Etc. etc. Ik heb dus veel vragen en hoop dat iemand dit proces al een keer doorlopen heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ah jij wil het dus precies andersom gaan doen dan ik, ik zoek namelijk juist een pand wat ik geschikt kan maken voor dubbele bewoning dus juist wel apart.

Jij moet dus juist niet splitsen maar samenvoegen. Houdt goed in de gaten dag als je dat niet doet, je twee huizen op je naam hebt staan en dat heeft voor de belasting gevolgen. Twee huisnummers: volgens mij blijft de nummering hetzelfde anders klopt de straat niet meer zeg maar, maar gebruik je maar gewoon een nummer omdat het hetzelfde gezin is. Let ook even op of je nog iets moet regelen bij de gemeente hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met samenvoegen. Wel ooit eens in een samengevoegde boven- en benedenwoning gewoond (studentenhuis). Die had nog gewoon 2 huisnummers, en ik woonde officieel maar op het ene (had een kamer in de bovenwoning).



Verder ken ik alleen mensen die een groot huis hebben opgesplitst in 2 woningen, andersom dus.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij de gemeente doorgeven dat nummer 1a/1b samengevoegd gaan worden zal geen probleem geven.Wel krijg je net als bij splitsing wel ff een bouwkundig inspecteur van de gemeente op bezoek met de vraag hoe je de verbinding van je onder met je bovenappartement gaat doen,wat voor soort trap,hoe en waar word die geplaatst ed

En je appartement zal dan weer opnieuw getaxeerd moeten worden voor de WOZ waarde.Bij de notaris kun je vermelden bij aankoop dat de 2 appartementen tot 1 appartement gemaakt zullen worden en dit zal dan uiteindelijk ook bij het Kadaster zo ingeschreven moeten worden.Vanaf 1-1-2009 is er een nieuwe wet wat splitsing betreft.
Alle reacties Link kopieren
ElleMichelle schreef op 24 juli 2008 @ 15:09:



En je appartement zal dan weer opnieuw getaxeerd moeten worden voor de WOZ waarde.Bij de notaris kun je vermelden bij aankoop dat de 2 appartementen tot 1 appartement gemaakt zullen worden en dit zal dan uiteindelijk ook bij het Kadaster zo ingeschreven moeten worden.Vanaf 1-1-2009 is er een nieuwe wet wat splitsing betreft.




Wie zou de taxatie voor de WOZ moeten regelen? Wij of de gemeente? En weet je ook of er dan een nieuwe splitsingsakte opgemaakt zou moeten worden? Dat is namelijk een heel kostbaar gebeuren indien alle andere eigenaren en hun hypotheekverstrekkers toestemming zouden moeten geven. Iets wat ik liever zou willen voorkomen.

Hoe zou het dan gaan bij verkoop? Zou ik de appartementen weer los kunnen verkopen of moet ik dan het hele circus (maar dan een splitsing) opnieuw in ?
Alle reacties Link kopieren
Ernie heeft ervaring als buurman zijnde dan ;-]

De hele dag herrie >-D om gek van te worden en wanneer ze klaar zijn weten ze nog niet (6)

*wacht al een hele tijd op een passend kado voor de overlast*
Alle reacties Link kopieren
In sommige gemeenten, zoals Den Haag krijg je zelfs subsidie als je 2 appartementen samenvoegt! De site geeft ook een indruk hoe het in zijn werk gaat.



Van de site van de Gemeente Den Haag:



Hoeveel bedraagt de subsidie?

Voor het bouwkundig samenvoegen van appartementen is een subsidie van 27.783 euro beschikbaar en voor het kadastraal samenvoegen een subsidie van 6.945,75 euro. Deze bedragen gelden voor 2008. De hoogte van de subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd.



Hoe gaat het in z'n werk?

U vraagt de subsidie voor het samenvoegen aan bij de gemeente;

Gelijktijdig vraagt u een bouwvergunning aan bij het stadsdeelkantoor;

Als de gemeente uw aanvraag om subsidie goedkeurt, ontvangt u de goedkeuring per post en kunt u de werkzaamheden starten;

U kunt bij het starten van de werkzaamheden alvast een voorschot van 75% van de subsidie aanvragen. Op dat moment moet de bouwvergunning wel verleend zijn;

De bouwkundige samenvoeging moet binnen drie jaar gerealiseerd zijn;

Nadat de bouwkundige samenvoeging gerealiseerd is, moet u dit melden bij de gemeente via het formulier gereedmelding dat u bij de subsidieverlening hebt ontvangen;

Een bouwinspecteur van de gemeente komt de bouwkundige samenvoeging controleren;

Als de inspecteur de bouwkundige samenvoeging goedkeurt ontvangt u de subsidie (of het restant ervan) van de bouwkundige samenvoeging.

Bij de gereedmelding van de kadastrale samenvoeging moet u de gewijzigde splitsingsakte van de notaris naar de gemeente opsturen. Daarna ontvangt u de subsidie voor de kadastrale samenvoeging.
Alle reacties Link kopieren
geranna2 schreef op 24 juli 2008 @ 15:22:

[...]





Wie zou de taxatie voor de WOZ moeten regelen? Wij of de gemeente? En weet je ook of er dan een nieuwe splitsingsakte opgemaakt zou moeten worden? Dat is namelijk een heel kostbaar gebeuren indien alle andere eigenaren en hun hypotheekverstrekkers toestemming zouden moeten geven. Iets wat ik liever zou willen voorkomen.

Hoe zou het dan gaan bij verkoop? Zou ik de appartementen weer los kunnen verkopen of moet ik dan het hele circus (maar dan een splitsing) opnieuw in ?
De gemeente laat de hertaxatie voor de WOZ uitvoeren,daarvan afhankelijk ga je namelijk de gemeentelijke belastingen betalen.Je kunt dit bij de gemeente aanvragen,1 pand is namelijk qua WOZ dan goedkoper voor jou dan 2 aparte panden.Als je de panden weer los wilt verkopen zul je de verbinding die naar ik aanneem zult doen om vanuit het onder naar het bovenappartement te komen weer ongedaan moeten maken,dan zal weer de gemeentelijke bouwkundige moeten komen want bij appartementen moeten de muren en plafonds brandwerend zijn doordat jij een trap erin zult maken verbreek je dat en zalhet weer in oude staat teruggebracht moeten worden en dat moet dus weer gekeurd worden als jij weer 2 huisnummers wilt.Splitsingskosten kost veel keuring en geld.Maar wil je een trap om de appartementen te verbinden of hoeft dat niet perse?
Alle reacties Link kopieren
En de ene gemeente is gemakkelijk terwijl een andere heel moeilijk kan doen.Dus vraag gewoon je gemeente over hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
ja, we hebben wel een trap nodig om de appartementen te verbinden, want we delen de portiek met nog een woning.

Ik heb idd een afspraak met de gemeente gemaakt, maar ik vind het allemaal redelijk verwarrend omdat een man van het kadaster bijvoorbeeld zei dat het niet nodig was om kadastraal samen te voegen...
Alle reacties Link kopieren
Nee het hoeft niet perse kadastraal samengevoegt te worden ALS JIJ dat niet wilt.Maar het kan wel.Als je wilt verkopen kun je aan 2 aparte apartementen natuurlijk meer verdienen dan aan 1 appartement.Als je ze gesplitst houdt hoef je ze bij verkoop niet weer kadastraal te splitsen scheelt je ook weer geld.Allebei hebben voors en tegens.Denk je binnen 5 jaar te gaan verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Voor het samenvoegen van de appartementen is een wijziging splitsing nodig. Bedenk dat je dan al je buren nodig hebt die met jou in de Vereniging van Eigenaren zitten. Die moeten voor tenminste 4/5 van de stemmen akkoord zijn.



Als je de subsidie van de gemeente Den Haag wilt hebben is dit wel de enige oplossing.



Als je van twee huisnummers 1 wilt maken heb je daar bij de gemeente Den Haag een bouwvergunning voor nodig.



succes
Alle reacties Link kopieren
Ja en bij splitsing heb je ook weer toestemming van de VVE nodig.Het lijkt makkelijk ff samenvoegen of splitsen maar er zit een hoop werk aan bij appartementen.Als je weet dat je over 2 of 3 jaar naar een woonhuis met tuin en 3 verdiepingen wilt weeg dan de voors en tegens tegen elkaar af....
Alle reacties Link kopieren
Er komt volgens mij best veel bij kijken.

Zijn jullie getrouwd, of heb je een geregistreerd partnerschap en/of ben je fiscale partners? Dan kan het ook gevolgen hebben. Hou je strikt gezien twee appartementen op twee hypotheken, dan is van één van de twee de rente niet aftrekbaar volgens mij, omdat je dan een tweede woning hebt.



Een ex-collega van mij heeft zoiets. Zij kocht jaren terug een hoekhuisje, kreeg toen een vriend en toevallig kwam het huis naast het hare te koop. Dat heeft hij gekocht en ze hebben van die twee woningen één fantastische, aparte woning gemaakt. Muur doorgebroken etc.

Maar er zitten addertjes onder het gras. Ze zijn niet getrouwd, willen dat op zich wel maar lopen dan dus aan tegen die twee hypotheken. De woning tot één adres laten verklaren is ook niet zo gemakkelijk in hun geval, maar ik weet niet meer precies waarom. Vanwege eventuele verkoop geloof ik, maar volgens mij is juist zo'n ruime woning heel gewild.

Nouja, ik weet het ook niet meer precies. Het is in hun specifieke geval heel ingewikkeld, zelfs de notaris kon er geen antwoorden op geven en zoekt een en ander nu al heel lang uit.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso heel ingewikkeld. Als je het juridisch goed wilt doen en je wilt van 2 appartementen 1 appartement maken, dan zal de splitsingsakte ook gewijzigd moeten worden omdat de breukdelen, die zijn toegekend aan de verschillende appartementsrechten niet meer kloppen. De breukdelen worden berekend naar rato van de oppervlakten van een appartement die die wordt dus aanmerkelijk groter.
Alle reacties Link kopieren
Super dat jullie allemaal meedenken. Echt bedankt!



We wonen niet in Den Haag, dus helaas heb ik niets aan de subisidie daar.



De breukdelen hoeven bij onze VVE ook niet opnieuw berekend te worden. Alle appartementen zijn voor 1/9 eigenaar. Wij dan dus voor 2/9 deel. Zou dat voordelen bieden (zijnde: het niet hoeven wijzigen van de splitsingsakte)?



We zijn getrouwd, dus we moeten alles op onze gezamenlijke naam zetten.



We zijn niet van plan binnen een paar jaar te verhuizen. Als we dit doen kunnen we hier de komende 20 jaar prima wonen. Maar zeg nooit nooit!
Vroeger was het zo dat je per kubike meter huis dat je bij je eigen woning betrekt een bepaald bedrag moest betalen, omdat je een woning aan de markt zou onttrekken. Ik weet niet of dat nu nog zo is maar ik zou het even navragen als ik jou was. Dat kan nl flink oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ervaring! Wij hebben in december 2007 het huis beneden ons erbij gekocht. Er komt inderdaad veel regelwerk bij kijken. Paar puntjes die me nu zo te binnen schieten:

- Kadaster: wij hebben het samengevoegd omdat wij nu voor 5/5 deel eiegenaar waren van het 'complex' (boven- en benedenwoning). Nu konden we ook de VVE afschaffen en beschouwt de gemeente het (voor de gemeentelijke belastingen) als 1 pand.

- Huisnummer: bij ons bepaalde de gemeente dat, hadden wij niets in te kiezen.

- Bouwvergunning heb je soms nodig bij het samenvoegen, hangt van de gemeente af... een afspraak daar is dus heel slim!



Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel!

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ja als je een benedenwoning hebt en je koopt de bovenwoning erbij is het wel een stuk makkelijker dan een appartement erbij kopen uit een appartementencomplex.Een beneden+bovenwoning = 1 huis en dan heb je ook niets met brandwerende plafonds/muren te maken zoals een appartement in een appartementencomplex wel.

En dat het bij een hypotheek bank niet zo gemakkelijk is,2 woonruimten leveren toch meer op dan 1,ook al is die ene dus 2x zo groot.Waarom koop je trouwens niet liever een groter huis dan dat je een appartement bij je appartement voegt?

Scheelt een hoop papierwerk...
Alle reacties Link kopieren
lisa schreef op 25 juli 2008 @ 15:01:

Er komt volgens mij best veel bij kijken.

Zijn jullie getrouwd, of heb je een geregistreerd partnerschap en/of ben je fiscale partners? Dan kan het ook gevolgen hebben. Hou je strikt gezien twee appartementen op twee hypotheken, dan is van één van de twee de rente niet aftrekbaar volgens mij, omdat je dan een tweede woning hebt.

Dit is dus niet zo. als je je appartement samenvoegt is dit klinklare onzin. als jij de appartementen niet samenvoegt dan moet je een goed taxatierapoort op laten maken en dan zijn er banken die dat gewoon accepteren en je de rente gewoon kan aftrekken van de belasting. Verder heeft het helemaal NIETS te maken met of je samenwoont of getrouwd bent



Een ex-collega van mij heeft zoiets. Zij kocht jaren terug een hoekhuisje, kreeg toen een vriend en toevallig kwam het huis naast het hare te koop. Dat heeft hij gekocht en ze hebben van die twee woningen één fantastische, aparte woning gemaakt. Muur doorgebroken etc. Dit is een totaal andere situatie, waar de 1 al een huis heeft, en dan samen met iemand anders nog een huis erbij koopt. Dat is een hele complexe situatie en niet te vergelijken met deze.

Maar er zitten addertjes onder het gras. Ze zijn niet getrouwd, willen dat op zich wel maar lopen dan dus aan tegen die twee hypotheken. De woning tot één adres laten verklaren is ook niet zo gemakkelijk in hun geval, maar ik weet niet meer precies waarom. Vanwege eventuele verkoop geloof ik, maar volgens mij is juist zo'n ruime woning heel gewild.

Nouja, ik weet het ook niet meer precies. Het is in hun specifieke geval heel ingewikkeld, zelfs de notaris kon er geen antwoorden op geven en zoekt een en ander nu al heel lang uit.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor het meedenken.



Tigerlily, het zit idd anders als je het hele pand koopt. Wij hebben straks "slechts" 2/9 deel...



Nou, ik geloof dat ik eerst maar eens de gemeente het hemd van het lijf moet vragen.



En waarom geen ander huis... we zoeken nu een half jaar en er is niets geschikts voorbijgekomen helaas. Ik zou ook liever een "normaal" huis kopen, maar ook dat is hier redelijk onbetaalbaar als je over een flinke oppervlakte praat. Bovendien heb je er vaak een postzegel tuin bij. Wij hebben nu ongeveer 2,5 keer een normale tuin.



En het komt nu te koop, dus het is nu of nooit :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal, het is nu wat meer regelwerk, maar als je straks helemaal naar je zin woont ben je dat snel vergeten hoor!
Alle reacties Link kopieren
Dopey, mijn collega kocht het huis niet erbij, haar vriend kocht het. Ze hebben nu dus beide een pand, terwijl het één woning is geworden. Dus ook dubbele lasten voor alles nog steeds. Ik weet ook niet precies hoe het zit, het is bij hen heel lastig.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
@ Geranna: Ben je al wat wijzer geworden??
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb vandaag heel wat bijgeleerd, dus een update!



Gemeentebelastingen:

Bij aankoop van het huis in combinatie met het ontvangen van de bouwvergunning wordt met ons contact opgenomen voor het herwaarderen van de WOZ. Het is geenszins de bedoeling ons dubbel aan te slaan mits de huizen fysiek (en visueel) tot een huis zijn gemaakt, bijvoorbeeld door een trap.

De gemeente zorgt ervoor dat de twee kadastrale percelen op een aanslag komen. Ze worden dus niet samengevoegd.



Update van de VVE

Degene die onze vereniging in beheer heeft moet het even navragen. Ik heb haar de het verhaal op de mail gestuurd en tevens gevraagd hoe we zo spoedig mogelijk toestemming van de VVE zouden kunnen krijgen hierover.



Update van de notaris

Het is niet nodig om de splitsingsakte te wijzigen. Feitelijk bezitten wij twee appartementsrechten met in de VVE tweemaal een bijdrage en dus ook tweemaal een stemrecht. Constructief veranderen we niet zoveel dat het niet gemakkelijk weer terug te brengen is tot een woning. Voor de belastingdienst moeten we beide woningen opgeven als een box 1 woning.



Update belastingdienst

De hypothetische situatie moet ik schriftelijk voorleggen aan het regiokantoor. Zij denken wel dat het kadastraal als een woning moet worden vastgelegd.



Vergunning

Voor het doorbreken en het aanbrengen van de trap moeten we een bouwvergunning aanvragen. Dit duurt 12 weken



Wordt vervolgd.... als iemand het tenminste interessant vindt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven