Twijfels over onze woonsituatie

25-01-2014 10:54 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend en ik zitten met een dilemma omtrent onze woonsituatie. Ik heb even een nieuw account hiervoor aangemaakt, omdat het waarschijnlijk een herkenbaar verhaal gaat worden. Het is best ingewikkeld, maar ik zal het kort proberen te houden.

Op dit moment woon ik ongeveer een jaar samen met mijn vriend (ik ben 25, hij is 30). Wij wonen in zijn ouderlijk huis. Zijn ouders zijn jaren geleden verhuisd naar het buitenland, waar ze een eigen bedrijfje hebben opgestart. Mijn vriend is destijds achter gebleven en in hun huis blijven wonen. De hypotheek van het huis wordt nog altijd betaald door zijn ouders. Zij betalen dit met de huur die zij ontvangen van het pand waar ze hun eerste bedrijf in Nederland in hadden. Alleen dingen als gas, water en licht betalen we nu zelf. Je zou denken dat dit een ideale situatie voor ons is, omdat we geen hypotheek of huurkosten hebben. Dit was het tot nu toe ook, maar zijn ouders raken wat op leeftijd en hebben besloten om te stoppen met werken. Zij verkopen alles wat ze in het buitenland hadden, en willen dan 6 maanden daar wonen en 6 maanden in Nederland (ongeveer). Dit is hun uiteraard goed recht, het is hun leven en ze mogen wonen waar ze zelf willen.



Zijn ouders zien het nu als volgt voor zich: wij blijven in het huis wonen , en als zij 6 maanden in Nederland zijn komen ze er bij ons in. Ik (en mijn vriend ook) vind het geen probleem om ze een maand over de vloer te hebben, maar een half jaar samenwonen gaat wat ons betreft echt te ver. Dit wil er bij zijn ouders (of eigenlijk vooral zijn moeder) totaal niet in. Zij denkt dat we gezamenlijk als 1 grote familie in huis gaan leven. De vraag is nu, wat moeten we nu doen? We kunnen het huis niet van ze overkopen: het is een vrij groot huis, en de hypotheek kunnen we op dit moment niet ophoesten. Als we een ander (kleiner) huis zouden kopen, zetten we zijn ouders voor het blok. Zij zijn dan gedwongen om het huis in Nederland te verkopen, voor minder geld dat ze ervoor hebben betaald. Ze willen het huis niet aanhouden terwijl het 6 maanden van het jaar leeg staat (ook begrijpelijk). Bovendien roepen we de woede van zijn ouders op als we besluiten weg te gaan; zij vinden het zonde van het geld, zowel voor hun als voor ons: wij kunnen daar nu praktisch gratis leven en zij zouden met een grote restschuld komen te zitten. Maar ik zie het écht niet zitten om 6 maanden in 1 huis met hen te leven, hoe aardig ik ze ook vind en hoe groot het huis ook is...

Hier komt ook nog eens bij dat mijn schoonouders erg wispelturig zijn. Het ene moment willen ze dit, het andere dat. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat wij een huis kopen voor onszelf, zij een maand in Nederland zijn geweest en het dan toch te koud hier vinden en weer verkassen naar het buitenland (zoiets is al eerder voorgekomen). Echter is deze keer de overdracht van hun bedrijf in het buitenland zo goed als rond, en ze hebben nu al plannen om in juni voor 3 maanden te gaan komen. Ik kijk er nu al tegenop Ik studeer als het goed is in juni af en dacht even lekker van mijn vrije tijd te kunnen gaan genieten, maar het ziet er naar uit dat het samen met mijn schoonouders aan de koffietafel zitten gaat worden. Wat zouden jullie in dit geval doen? Ik weet even niet meer hoe we het moeten gaan aanpakken..
Ga niet met zijn ouders samenwonen, maar huur een te koop staand huis. Gaan ze weer weg, dan mag je misschien weer in hun huis, anders toch maar zelfstandig een kleiner huisje om te huren zoeken voor langere duur.
Allereerst vriendelijk doch beslist jullie eigen keuzes volgen dus niet bang zijn voor de 'woede' van schoonouders, die draaien heus wel bij als ze van de teleurstelling bekomen zijn.

Is er een mogelijkheid om het huis op de een of andere manier te splitsen? Privacy is een groot goed en denk dat je daar een heel reëel punt hebt.
Ik zou denk ik op eigen benen gaan staan, want deze situatie zou voor mij onacceptabel zijn. En ik zou ook niet accepteren dat mijn schoonouders mij mede-verantwoordelijk gaan houden voor hun financiële beslissingen (huis houden of verkopen met verlies, wel of niet leeg laten staan, etc).



Mocht dit voor jullie nog een stap te ver gaan, dan zou je kunnen overwegen om bijv een zomerhuisje te huren oid.
Als ik jou was zou ik toch iets voor mezelf kopen of huren. Jammer dan dat hun huis dan zes maanden per jaar leeg staat, maar no way dat ik de helft van het jaar met mijn schoonouders zou gaan wonen.



En heel veel andere opties heb je niet toch?
Alle reacties Link kopieren
En een ander optie, geen idee hoe zij in de slappe was zitten, dan wel jullie. En hoe groot het terrein is.



Ik ken redelijk wat families, waarbij een huis in tweeën is gedeeld, zodat beide gezinnen hun eigen ruimte hebben.

Of waarbij er een klein huisje aan het andere huis dan wel los op het terrein is gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Indien je je eigen leven gaat leiden dan betekent dat onvermijdelijk dat je je niet meer zo afhankelijk kunt op stellen van je familie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Voor juni dus iets anders huren als je niet met je vriends ouders in hun huis wil zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wat Feeks zegt, indien die mensen zo wispelturig zijn. Hoor een vakantiehuis daar in de buurt, ook leuk voor de zomer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat je vriend hierin?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens wel ongelofelijk lief van die mensen dat je al een jaar gratis mag wonen en ze je zelfs als ze het huis zelf nodig hebben er nog steeds willen laten wonen
Alle reacties Link kopieren
Kiezen voor jullie eigen leven en dus eigen woonruimte zoeken. Als schoonouders boos worden: jammer dan. Ik vind het een absurd idee om een half jaar bij elkaar te gaan wonen.

Ook als het huis groot genoeg zou zijn om te splitsen, hebben jullie weinig privacy.

Ik zou dus verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
He? Zo moeilijk is het toch niet? Jullie gaan zijn ouders gewoon huur betalen, en zijn ouders gebruiken de huurinkomsten van jullie om als ze voor een paar maandjes of weken in Nederland zijn zelf iets te huren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Of wat Feeks zegt: jullie huren in de maanden dat zij er zijn zelf iets anders en betalen hen dan dus geen huur.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn 25 en 30. Oud genoeg dus om een eigen leven te leiden en eigen keuzes te maken. Oud genoeg ook om een eigen huis te huren of te kopen. Jullie hebben de afgelopen jaren ook flink kunnen sparen omdat jullie goedkoop wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2014 @ 11:20:

Of wat Feeks zegt: jullie huren in de maanden dat zij er zijn zelf iets anders en betalen hen dan dus geen huur.Ze wonen gratis, betalen dus geen huur

Ik snap al wat je bedoelde
Zou zeker niet met zijn ouders gaan samenwonen, dus ik zou die ouders voor de keuze stellen dat zij het huis terug kunnen nemen en jullie dus iets voor jezelf zoeken of ze laten jullie in het huis wonen en trekken zelf die maanden in Nederland in 'n vakantiewoning o.i.d. Als die ouders daarover flippen, dan sporen ze niet. Het is toch niet normaal om samen onder één dak te gaan wonen? Zou een maand logeren al teveel vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nogal lullig vinden om die ouders nu een financiële strop aan te naaien als ze je wel eerst geruime tijd gratis in hun huis hebben laten wonen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap. Wat maakt het uit of jullie er wonen of niet? Als jullie er wonen, dan is het bewoond in de maanden dat zij er niet zijn. Als jullie er niet wonen staat het leeg of verhuren ze het aan iemand anders. Ik vind het dus een raar argument dat het zonde zou zijn als het een half jaar leeg staat. Qua kosten is het precies hetzelfde als nu.



Ik zou je schoonouders heel erg bedanken voor de afgelopen jaren dat jullie daar gratis mochten wonen. Regel wat voor ze als bedankje en koop of huur vervolgens je eigen huis.

Wat ze met het huis doen is hun eigen keuze.
quote:fashionvictim schreef op 25 januari 2014 @ 12:04:

Ik zou het nogal lullig vinden om die ouders nu een financiële strop aan te naaien als ze je wel eerst geruime tijd gratis in hun huis hebben laten wonen.

Dat was voor hen win-win, want zo konden ze hun huis bewaren voor als ze terug wilden en stond het niet te verpieteren zoals 'n onbewoond huis.



Ik zou ze hun huis teruggeven en zelf elders gaan wonen. Om het half jaar van huis moeten wisselen zou ik in elk geval niet doen. Dan heb je nergens je eigen plekje. Is het huis nog gemeubileerd met spullen van die ouders of staat dat ergens opgeslagen?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 25 januari 2014 @ 12:09:

[...]



Dat was voor hen win-win, want zo konden ze hun huis bewaren voor als ze terug wilden en stond het niet te verpieteren zoals 'n onbewoond huis.



Ik zou ze hun huis teruggeven en zelf elders gaan wonen. Om het half jaar van huis moeten wisselen zou ik in elk geval niet doen. Dan heb je nergens je eigen plekje. Is het huis nog gemeubileerd met spullen van die ouders of staat dat ergens opgeslagen?



Ja, dat snap ik wel, maar als de ouders aangeven nu enorm het schip in te gaan als ze nu het huis zouden moeten verkopen, dan zou ik het persoonlijk enorm lullig vinden om te zeggen "he pa en ma, bedankt he, doei!"

Het mag best een beetje wederkerig zijn, TO en vriend hebben er ook enorm voordeel bij gehad.



Ik blijf er dus bij: huur gewoon voor die mensen een lekker vakantiehuis in de buurt als ze die paar maanden naar NL komen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet zo goed snap: jouw vriend woont daar al jaren gratis. En jij nu inmiddels ook. Dan zouden jullie toch een enorm bedrag aan spaargeld moeten hebben?

Is het niet mogelijk om met dat spaargeld en een lagere hypotheek het huis van zijn ouders te kopen?
Am Yisrael Chai!
Dan gaat TO en vriend hypotheek (huur) betalen aan de ouders zodat zij een vakantiehuis kunnen huren van de opbrengst. Maar zo te lezen willen zij in hun eigen huis en zijn ze beledigd als zoon dan vertrekt. Dat is natuurlijk bespottelijk. Het is niet normaal om met (schoon)ouders onder één dak te wonen, want je hebt dan totaal geen privacy in je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Als ik TO en vriend was zou ik aan zijn ouders inderdaad aanbieden een vakantiehuis voor hun of jezelf te huren, geld genoeg aangezien je al tijden huur uitspaart en zo kun je eens wat terugdoen voor ze
Alle reacties Link kopieren
Dit is nou precies waarom er gedoe ontstaat in families. Ouders verwachten wederkerigheid, kinderen hebben andere ideeen. Ik vind het van de zotte als die ouders als rechtmatige eigenaar ergens in een vakantiehuisje moeten bivakkeren en ik zou me kapot schamen om dat zelfs maar voor te stellen.



Zoals eerder gezegd: tijd om volwassen te worden en goede afspraken te maken met die ouders over hoe nu verder. Dat voorkomt scheve ogen in de toekomst en zo weten alle partijen waar ze aan toe zijn.



Heeft je man broers of zussen? Dan die er ook bij betrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven