Uitlaten hond met trauma

27-07-2016 19:42 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeienavond,



de komende drie weken hebben wij de hond van mijn ouders te logeren: een geredde flatcoated retriever uit Kroatie. Nu is het zo dat deze hond erg bang is voor auto's. Bij mijn ouders thuis is dit geen probleem.

Wij wonen echter gewoon in een woonwijk waar dus wel auto's rijden en staan.

Op het moment dat ik de riem pak probeert hij door de achterdeur te rennen, plast hij in de tuin zodat hij niet meer mee hoeft. Op de heenweg buiten slentert hij achter me aan en op de terugweg trekt hij zo hard dat ik hem eigenlijk met twee handen tegen moet houden (wat niet lukt omdat ik nog een chihuahua bij me heb).





Ook zit hij aan de diarree, op zich niet heel vreemd i.v.m. stress maar dit heeft hij nu in totaal vier dagen: twee dagen thuis en nu dus twee dagen hier. Wanneer is het verstandig om naar de dierenarts te gaan? Als hij het morgen heeft wil ik dan eigenlijk langs gaan maar het is nog maar de vraag of hij morgen überhaupt wel iets laat vallen. (en als iemand weet hoe ik diarree het beste van kunstgras af kan krijgen: Graag!)



Wie weet dus hoe ik deze hond op een zo fijne, comfortabele, niet-stressvolle manier kan uitlaten en beweging kan laten krijgen?

De tuin in is geen optie: hij plast zo veel dat het niet prettig is in onze kleine tuin.



Alvast bedankt!
Een hond met een trauma 3 weken opvangen. Dat is voor beiden niet in het beste belang lijkt me.



Ten eerste morgen de dierenarts bellen en vragen wat wijsheid is omtrent die diarree.

Ten tweede de chihuahua niet samen met deze hond uitlaten. De logee hond moet even met alle aandacht uitgelaten worden.

Ten derde: je doet hem op dit moment geen plezier met uitlaten. Hoe is hij naar jullie toegekomen? Per diezelfde trauma auto? Of kan hij wel IN een auto vervoerd worden? Dan zou ik een stuk bos opzoeken en hem daar lekker uitlaten.



Wordt er wel iets gedaan aan zijn trauma / aversie voor auto's?
Alle reacties Link kopieren
Met de hond gaan wandelen in een bos ipv jullie woonwijk??



Verder het eten en drinken in de gaten houden en voor advies kun je altijd de dierenarts bellen.
Tralalalala
Met hem naar het bos gaan als je de beschikking hebt over een auto.. En als is daar in durft natuurlijk. Hmm, moeilijk...
Om te beginnen, alleen uitlaten dus zonder de andere hond omdat je ze niet tegelijk kunt houden. Achterdeur dicht zodat hij niet naar buiten rent.

Heeft hij in huis/tuin ook afleiding om te "ont-stressen"? Bot, spelen met de bal bijvoorbeeld.



Eet en drinkt hij goed?



Hoe is hij naar jullie gekomen? Is hij wel per auto vervoerd?
Alle reacties Link kopieren
was het geen optie om in het huis van ouders op te passen?

Als het voor jou geen optie is, zou ik zorgen dat ouders daar voortaan wel iemand voor regelen.

Ontzettend sneu, zo'n tijd zo stressen voor de hond.

Uitlaten vrees ik tegen de tijd dat je verbetering merkt dat de weken wel om zijn, terug naar de rust, dus dan zou je volgende vakantie weer hetzelfde hebben.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Eens met allen hierboven dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen rijbewijs en we hebben ook geen auto dus het bos in is helaas geen optie.

Hij is inderdaad vervoerd in de auto maar dit is geen probleem, het is pas wanneer hij op de straat komt.



Zou het veel schelen of de chihuahua wel of niet mee uitgelaten wordt? Het gaat uiteraard wel goed tussen die twee, anders zou hij hier niet zijn.
Heel vroeg en heel laat met hem alleen gaan wandelen, dan heb je veel minder auto's.



Verder eens met de rest.
Alle reacties Link kopieren
Een oplossing anders dan een rustiger uitlaatgebied opzoeken is er in een paar weken tijd waarschijnlijk niet. Zo'n angst neutraliseren kost nou eenmaal veel tijd en inspanning.



Wat ik je als tip wil meegeven: laat de hond dubbel gezekerd uit, d.w.z. met tuigje en halsband. Als hij schrikt en uit zijn halsband of tuig ontsnapt, heb je 'm in elk geval nog ergens anders aan vast. Je zal de eerste niet zijn bij wie een angstige hond door een schrikreactie losschiet en de benen neemt
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 27 juli 2016 @ 19:53:

Ik heb geen rijbewijs en we hebben ook geen auto dus het bos in is helaas geen optie.

Hij is inderdaad vervoerd in de auto maar dit is geen probleem, het is pas wanneer hij op de straat komt. Mijn ouders laten bewust niks met deze angst doen omdat hij regelmatig wegloopt thuis (komt ook uit zichzelf weer terug) en zo dus niet de straat op gaat.



Zou het veel schelen of de chihuahua wel of niet mee uitgelaten wordt? Het gaat uiteraard wel goed tussen die twee, anders zou hij hier niet zijn.



Note: het is ook mijn hond, heb de eerste drie jaar dat we hem hadden thuis gewoond en ben pas een jaar het huis uit. Dat hij bij ons is, is beter dan in zo'n opvangadres met veel honden. We doen expres hetgeen wat het beste voor hem is.

Maar dat is dit niet. Een hond met zo'n angst voor auto's opeens droppen in een omgeving met veel auto's, ook al ben je een bekende voor de hond.



Het beste zou geweest zijn als de hond in het huis van je ouders kon blijven, en er iemand daar kwam oppassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:shift.delete schreef op 27 juli 2016 @ 19:50:

Om te beginnen, alleen uitlaten dus zonder de andere hond omdat je ze niet tegelijk kunt houden. Achterdeur dicht zodat hij niet naar buiten rent.

Heeft hij in huis/tuin ook afleiding om te "ont-stressen"? Bot, spelen met de bal bijvoorbeeld.



Eet en drinkt hij goed?



Hoe is hij naar jullie gekomen? Is hij wel per auto vervoerd?



Thuis is hij helemaal niet gestressed nee, dan is hij redelijk op zijn gemak lijkt het.

Naar mijn ouders huis gaan is geen optie. Dit was de meest gepaste oplossing, anders hadden we het ook wel anders gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 27 juli 2016 @ 19:53:

Ik heb geen rijbewijs en we hebben ook geen auto dus het bos in is helaas geen optie.

Hij is inderdaad vervoerd in de auto maar dit is geen probleem, het is pas wanneer hij op de straat komt. Mijn ouders laten bewust niks met deze angst doen omdat hij regelmatig wegloopt thuis (komt ook uit zichzelf weer terug) en zo dus niet de straat op gaat.



Zou het veel schelen of de chihuahua wel of niet mee uitgelaten wordt? Het gaat uiteraard wel goed tussen die twee, anders zou hij hier niet zijn.



Note: het is ook mijn hond, heb de eerste drie jaar dat we hem hadden thuis gewoond en ben pas een jaar het huis uit. Dat hij bij ons is, is beter dan in zo'n opvangadres met veel honden. We doen expres hetgeen wat het beste voor hem is.En waarom was bij ouders geen optie?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Stress dat beest niet verder en laat hem gewoon in de tuin. Elke dag even schoonmaken is toch geen probleem?
Voor de toekomst denk ik ook dat het beter is als iemand in jouw ouders huis op kan passen, of iemand met een rijbewijs die hem mee kan nemen naar het bos. Is er in jouw omgeving niemand die honden uit laat in het bos en jou mee kan/wil laten rijden?



Als de hond echt alleen in jouw buurt uitgelaten kan worden, dan zou ik inderdaad gaan voor de optie heel vroeg en heel laat op de dag uitlaten, zodat het veel rustiger is.



Wat je ook nog kunt proberen, is om de hond vooraf moe te maken, zodat het hem allemaal iets minder interesseert als hij eenmaal naar buiten. Bijv door flink met hem te spelen en te knuffelen, en hem wat "hersenwerk" te laten doen (zoals bijv snoepjes in huis verstoppen en de hond laten zoeken), voordat je met hem gaat wandelen.



En let ook goed op je eigen houding. Als je gaat wandelen, loop dan heel zelfverzekerd voor hem uit, en probeer hem niet vooraf al te troosten. Praat wel constant tegen hem, zodat je zijn aandacht hebt en houdt, en je hem met je stem en commando's ipv met de riem bij kunt sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:siriusblack schreef op 27 juli 2016 @ 20:11:

Stress dat beest niet verder en laat hem gewoon in de tuin. Elke dag even schoonmaken is toch geen probleem?Dan krijgt dat beest misschien 5 minuten beweging per dag. Uitlaten is de enige beweging die hij krijgt omdat hij nooit (wil) speelt/spelen.
Is er misschien een vriend of familie die een auto heeft en jullie zo nu en dan (in het weekend?) wil brengen naar het bos zodat hij dan echt even goed uitgelaten kan worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Woepsie96 schreef op 27 juli 2016 @ 20:13:

[...]



Dan krijgt dat beest misschien 5 minuten beweging per dag. Uitlaten is de enige beweging die hij krijgt omdat hij nooit (wil) speelt/spelen.



Dus dan laat je hem uit, want beweging.

Dan valt de stress kennelijk wel mee dat je dit antwoord geeft?



Dit probleem is niet op te lossen zonder intensieve begeleiding/training.

Dus dan loop je laat op de avond of vroeg in de ochtend met hem voor de beweging en verder zijn behoefte in de tuin laten doen.

Meer smaken zijn er niet
quote:Pil0u schreef op 27 juli 2016 @ 20:20:

[...]





Dus dan laat je hem uit, want beweging.

Dan valt de stress kennelijk wel mee dat je dit antwoord geeft?



Dit probleem is niet op te lossen zonder intensieve begeleiding/training.

Dus dan loop je laat op de avond of vroeg in de ochtend met hem voor de beweging en verder zijn behoefte in de tuin laten doen.

Meer smaken zijn er nietLijkt mij ook de beste oplossing.
quote:Woepsie96 schreef op 27 juli 2016 @ 19:53:

Mijn ouders laten bewust niks met deze angst doen omdat hij regelmatig wegloopt thuis (komt ook uit zichzelf weer terug) en zo dus niet de straat op gaat.



Zou het veel schelen of de chihuahua wel of niet mee uitgelaten wordt? Het gaat uiteraard wel goed tussen die twee, anders zou hij hier niet zijn.

.

Ik zie het verband niet. Ze doen er niets mee omdat hij zelf wel eens ontsnapt?



Waarom werken zij (en jij) niet aan deze angst? Daarmee kun je juist profijt hebben o.a. in situaties zoals huidig.



Wordt de hond überhaupt aan de lijn uitgelaten door je ouders?

Is het geen plan om hulp in te schakelen om te leren met de hond om te gaan en het wandelen aangenamer te maken?



En het maakt uit om inderdaad alleen met de getraumatiseerde hond te lopen en alle aandacht daarop te richten, wanneer je er dan inderdaad aan gaat werken. Dan moet je wel weten hoe. Zodat je wederom profijt zult hebben in situaties zoals deze.



Het probleem ligt niet enkel bij het feit dat de hond getraumatiseerd is.
quote:Pil0u schreef op 27 juli 2016 @ 20:20:

[...]



Dit probleem is niet op te lossen zonder intensieve begeleiding/training.



Precies.



En bij zorgen om dagenlang diarree, kun je sowieso naar de dierenarts (of even bellen voor advies), zonder direct een sample mee te hoeven nemen.
Ze laten de hond BEWUST bang voor auto's? Want dat is voor hen wel lekker makkelijk? En nu zit jij 3 weken met een gestresste hond..... Tja, het is maar in welk belang je denkt. Erg sneu. Hebben ze jou ook ergens lekker bang voor gemaakt, omdat dit zo makkelijk was voor hen?
Hier geef ik bij stress diarree altijd okugest van VSM.
quote:Doreia schreef op 27 juli 2016 @ 20:32:

Ze laten de hond BEWUST bang voor auto's? Want dat is voor hen wel lekker makkelijk? En nu zit jij 3 weken met een gestresste hond..... Tja, het is maar in welk belang je denkt. Erg sneu. Hebben ze jou ook ergens lekker bang voor gemaakt, omdat dit zo makkelijk was voor hen?Ik begrijp het ook niet zo goed, hond is bang voor auto's maar aan die angst is de afgelopen jaren niks gedaan maar hem dan wel naar je dochter brengen voor vakantie want in een pension moet hij mij met andere honden zitten en dat is erger dan dat de hond er in paniek vandoor gaat en mogelijk onder een auto komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 juli 2016 @ 20:12:

Voor de toekomst denk ik ook dat het beter is als iemand in jouw ouders huis op kan passen, of iemand met een rijbewijs die hem mee kan nemen naar het bos. Is er in jouw omgeving niemand die honden uit laat in het bos en jou mee kan/wil laten rijden?



Als de hond echt alleen in jouw buurt uitgelaten kan worden, dan zou ik inderdaad gaan voor de optie heel vroeg en heel laat op de dag uitlaten, zodat het veel rustiger is.



Wat je ook nog kunt proberen, is om de hond vooraf moe te maken, zodat het hem allemaal iets minder interesseert als hij eenmaal naar buiten. Bijv door flink met hem te spelen en te knuffelen, en hem wat "hersenwerk" te laten doen (zoals bijv snoepjes in huis verstoppen en de hond laten zoeken), voordat je met hem gaat wandelen.



En let ook goed op je eigen houding. Als je gaat wandelen, loop dan heel zelfverzekerd voor hem uit, en probeer hem niet vooraf al te troosten. Praat wel constant tegen hem, zodat je zijn aandacht hebt en houdt, en je hem met je stem en commando's ipv met de riem bij kunt sturen.Goeie tips, hier kan ik wat mee. Dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven