Vaatdoekjespolitie

17-11-2014 13:06 162 berichten
Nederlanders zijn van een proper volkje verworden tot een verzameling smeerpijpen. Elke dag worden 2000 mensen strontziek, omdat hun keuken geen keuken is, maar een pretpark voor schadelijke microben. Hun koelkast staat niet koud genoeg, ze wassen hun snijplank niet af, ze wassen hun handen niet en oh gruwel: ze gebruiken soms wel meerdere dagen hetzelfde vaatdoekje .



Gelukkig is daar het ministerie van Volkgezondheid, dat ons in eendrachtige samenwerking met het Voedingscentrum komt onderwijzen in het vak Hygiënisch Keukengebruik.



http://nos.nl/artikel/722278-minister-m ... choon.html



Hebben jullie al een hoekje in de keuken vrijgemaakt voor de vaatdoekjes-surveillant? Is jullie keuken een smeerboel, of juist helemaal steriel? Omdat TO altijd aftrapt: mijn keuken zou die arme minister Schippers tot waanzin drijven, maar er is hier nooit iemand ziek. Ik denk dat we dank zij mijn gebrek aan hygiëne een enorm goede weerstand hebben opgebouwd .
quote:Dahlia74 schreef op 17 november 2014 @ 13:24:

Vaatdoekjes gebruik ik langer dan 2 dagen, handdoeken verwissel ik niet zo vaak en vlees (draadjesvlees of gehaktbal bijvoorbeeld) staan vaker een nacht op het aanrecht dan in de koelkast.Gebakken neem ik aan? Hier staat ook regelmatig eten een nacht op het aanrecht. Zo'n grote pan past nu eenmaal niet in de koelkast (die trouwens zelf aangeeft als hij het te warm krijgt).
Alle reacties Link kopieren
quote:Keausje schreef op 17 november 2014 @ 13:21:

[...]





Ze rookt als een schoorsteen, dat is nog viezer en ongezonder dan die vaatdoekjes waar ze over zit te urmen.Dan mag ze helemaal niet komen, dat stinkt nog harder dan een vaatdoekje.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 17 november 2014 @ 13:26:

[...]





Gebakken neem ik aan? Hier staat ook regelmatig eten een nacht op het aanrecht. Zo'n grote pan past nu eenmaal niet in de koelkast (die trouwens zelf aangeeft als hij het te warm krijgt).Dat dan weer wel ja. Ik vind het gewoon lekkerder als het niet de koelkast heeft gestaan. Vlees haal ik wel minimaal een uur voor het bereiden uit de koelkast. Dat mag zeker niet van mevrouw?
Alle reacties Link kopieren
Mijn keuken is brandschoon, gewoon omdat ik het gezellig vind om in mijn keuken te zijn, koken, wijntje erbij, en ondertussen beetje poetsen.



Euh, ik reis veel; wel eens een keuken in Idia, Thailand of China gezien. De mensen zijn daar niks vaker ziek als bij ons omdat ze een gezonde weerstand hebben opgebouwd.
Er liggen bij mij wel hele vieze vaatdoekjes, maar daar neem ik dan ook het aanrecht niet mee af. Want als ik in een modus ben dat ik het aanrecht pak ik daar ook wel een schoon vaatdoekje voor. Denk dat het daarom nog meevalt met mijn voedselvergiftiging.



Tip van mijn vorige schoonmaakster: die dingen kunnen gewoon mee in de vaatwasser

(ik heb het zelf nooit gedaan maar zij kan fantastisch poetsen dus ze heeft zeker weten gelijk :-D )
quote:[message=17171112,noline]

Euh, ik reis veel; wel eens een keuken in Idia, Thailand of China gezien. De mensen zijn daar niks vaker ziek als bij ons omdat ze een gezonde weerstand hebben opgebouwd.Euh, ik reis ook veel. En met uitzondering van China zie ik meestal keukens die 100x armoediger zijn dan de mijne, maar ook 100x schoner
quote:Dahlia74 schreef op 17 november 2014 @ 13:30:

[...]

Vlees haal ik wel minimaal een uur voor het bereiden uit de koelkast. Dat mag zeker niet van mevrouw?Dat moet zelfs! Als je koud vlees bakt word het hartstikke taai...
Alle reacties Link kopieren
Best goed idee.

Vooral bij mensen met huisdieren, katten/poezen.
Leef zoals je bent
Alle reacties Link kopieren
Met veel huishoudelijke dingen vraag ik me af of dat ook allemaal zo vaak doet als je amper thuis bent. Elke dag mijn vaatdoekje verschonen? Ik gebruik dat ding niet eens elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Met rauw vlees ben ik overdreven voorzichtig, snijplank direct in de afwasmachine, niets met blote handen aanraken, oppassen met kruisbesmettingen etc. Maar qua vaatdoekje doe ik aan (on)gecontroleerde verspreiding van/blootstelling aan normale kiemen, is goed voor een gezonde weerstand. Wel let ik overigens op dat ik de grootste viezigheid (vetspetters rondom de kookplaat bijv.) met een wegwerpdoekje wegneem. Ik claim ook nooit dat mijn aanrecht om van te eten is (daarom gebruik ik borden/snijplanken).



Doekje wordt na gebruik meteen uitgespoeld, droogt tussendoor op. Wordt na misschien een week vervangen, of eerder in geval hij begint te ruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 17 november 2014 @ 13:34:

[...]





Dat moet zelfs! Als je koud vlees bakt word het hartstikke taai...Niets moet hè , maar dat is wel de reden dat ik dat doe uiteraard. Mijn vraag is of dat nog wel mag van mevrouw de minister. Immers staat het vlees dan te warm, zij noemt dit als specifiek voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten ze kinderen dan maar verbieden in huis. Kinderen van vrienden gaan naar het kinderdagverblijf en daar ben ik vaker ziek van dan mijn keukendoekje

Handdoeken: om de 2/3 dagen

Keukendoekjes: na te zijn opgedroogd in de was elke dag een nieuwe (gewoon een enorm pak kopen bij de action/zeeman.

Van die wegwerpdoekjes voor tussendoor een keer te vegen

Ga ik uit mijn plaat dan pak ik de stoomreiniger.
Alle reacties Link kopieren
quote:cherry_91 schreef op 17 november 2014 @ 13:13:

dat stukje van dagen lang zelfde vaatdoek gebruiken en snijplanken niet afwassen verbaasd me trouwens wel.



dat vind ik wel vies

Vorig week schoonmoeder op bezoek. Van het type oude garde, in de keuken. Eieren gebruiken in een recept en dan even de vingers aflikken als die nat worden van eiwit. Anyway, ze gebruikte een snijplank voor een boterham, veegde deze daarna even met de hand af boven de gootsteen en plaatste hem toen terug in het kastje... Tja, dat je dat in je eigen huishouden doet is 1 ding, maar bij iemand anders?!

Eerdere belevenis: ze wist niet of er suiker in een bepaalde pot zat. Even vinger bevochtigd met de tong, hop de pot in, en proeven maar. Toen ze weer weg was heb ik de suikerpot leeggekiept, gewassen en opnieuw gevuld.



Dit is nou het type (on)hygiene, waar ik slecht tegen kan. Een vaatdoekje kan ik dan beter hebben...
De keuken wordt eens per week schoongemaakt door de poetsmevrouw. Ik denk dat het vatdoekje hier wel eens twee maanden ligt. Als ik er aan denk (eens per jaar) gooi ik het tussendoor wel eens vochtig in de magnetron. Zoveel makkelijker dan de coordinatie die vereist is om het doekje in de wasmachine te krijgen. Het is nog nooit gebeurd dat ik er spontaan aan dacht op het moment dat ik de wasmachine ging vullen.



We zijn overigens nog nooit ziek geworden van deze ranzigheid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn keuken is volgens mij wel schoon, gebruik geen keukendoekjes maar ik ben nu al wel twee weken aan het kloten met keelpijn, hoofdpijn en verkouden
Alle reacties Link kopieren
Schippers is niet blij met mij, maar mijn zorgverzekering wel!

Op mijn halfjaarlijkse tandartsbezoekjes na, hebben zij al jaren geen kind aan mij.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik studeerde ook nooit de buikgriep gekregen en een studentenkeuken... tsja wat kan ik daarover zeggen
Alle reacties Link kopieren
Tof, ik doe precies hetzelfde als jouw schoonmoeder, heeft niets met oude stempel te maken. Uiteraard doe ik dat dan weer niet bij een ander.



Waarom vind je overigens dat je een snijplank moet wassen nadat je er gewoon brood op gesneden hebt.



@meestmistig, het gaat over voedselvergiftiging , niet over verkouden zijn en bijbehorende symptomen.
Alle reacties Link kopieren
vaatdoekjes aversie ... overgehouden aan mijn werkplek want daar zag ik ooit een collega doodleuk een vlek van de schoenen poetsen en daarna het doekje terug op het aanrecht leggen

dus ik ben van de dure natte poetsdoekjes, die meteen na gebruik in de prullenbak gaan

dan weer niet goed voor het milieu - dus misschien kan de minister van milieuzaken hier een persbericht over laten uitgaan
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Elke dag een schoon vaatdoekje, in het weekend worden ze gewassen met alle handdoeken in de kookwas. Ik ben geen schoonmaakfreak, maar houd wel van een schone keuken, ik heb een huis vol dieren en kinderen en wil daar tussen wel zo hygiënisch mogelijk leven.
elke dag schone vaatdoek, handdoek en theedoek. elke dag maak ik mn aanrecht schoon en snijplanken gaan na gebruik gelijk in de vaatwasser. Maar de kastjes en de vriezer zijn niet smetteloos schoon
Is het echt waar dat je die doekjes in de afwasmachine kan gooien? Dat moet zelfs voor mij haalbaar zijn.
Als je een vaatwasser hebt, moet je dan ook elke dag een schone theedoek? Die verschoon is ongeveer eens per week, ik gebruik ze tenslotte alleen om dingen die brandschoon uit de afwasmachine komen nog even na te deppen als het nodig is.
Ik voel een Nieuwjaarsvoornemen opborrelen...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik gooi zelfs de goedkope van de Lidl in de wasmachine, geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven