Vader van zoon is terminaal.

25-08-2015 17:10 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva-dames.

We zitten met een situatie. Weet eigenlijk niet wat ik er mee moet. Sta er eigenlijk als scheidsrechter midden in en ik weet het gewoon niet.



Zal de situatie even uitleggen ter verduidelijking.



Samen met mijn ex heb in een 16 jarige zoon. Zoon was 6 toen ex verlieft werd op een ander. Zij woonden al snel samen in ons huis. Binnen een half jaar raakte zij zwanger.



Langzaam aan kreeg zijn vader een nieuw gezin. En sloot zoon geregeld buiten. Zoon voelde dit op een gegeven moment ook echt zo. Zijn van die kleine dingen gebeurd dat ze bijvoorbeeld naar Disneyland gingen zonder hem mee te vragen.



Toen hij 14 jaar was is zijn oudste broertje verdronken. Heeft hij echt zwaar mee gehad. Ze zouden vanaf hun huis in een limousine achter de lijk wagen aan naar de crematie. In een limousine zodat ze als familie samen er heen konden. Opa's en oma's mee. Zoon mocht niet mee. Waren wel uitgenodigd voor de crematie naar hij was niet uitgenodigd als naaste familie.

Heb de vader gevraagd waarom niet.

Was daarvoor al een zeer slecht mens in de ogen van stiefmoeder. Daarna was ik de duivel haar zelf. Zij moest haar kind wegbrengen waar haalde ik het lef vandaan om mij met de crematie te bemoeien.

Bij hun kon er ook niet over het ongeluk gepraat worden. Zoon had die behoefte wel. Hij was ook niet meer op de plaats van overlijden geweest. Half jaar na het ongeluk had hij zijn vader gevraagd of hij mee wou er heen. Hij kreeg alleen als antwoord jonge, je moet het verleden laten zoals het is. Hij natuurlijk veder vragen hoe wat waarom.

Zegt zij Als het de wil van god is had het zo moeten wezen. Schoot bij hem in het verkeerde keelgat. Toen waren de vaste logeer-weekenden bij zijn vader ook over.



Geregeld daarna nog wat van die kleine voorvalletjes gehad. Jaar geleden is de emmer voor zoon over gelopen. En hij wou zijn vader niet zien. Hij vond dat het hem meer pijn dan goed deed. Hebben met hem gepraat, het is zijn eigen keus. Ga hem niet tot dingen dwingen. Laat het eerst maar eens tot rust komen.



3 maanden geleden werd zijn vader ziek. Hij hoestte bloed op. Week later werd er longkanker geconstateerd.

Is al te ver en ze kunnen behalve zijn leven rekken en draagbaar maken niets meer voor hem doen.

Sinds 2 maanden gaat het hard. Hij ligt op bed. Leeft echt op medicijnen en daarmee dus eigenlijk geleende tijd. Laat ik het even heel cru zeggen; het zal geen verassing zijn als hij binnen zeer korte tijd te overlijden komt.



Zoon die blijft bij zijn keus om zijn vader niet te willen zien. Er zijn al uitspraken gedaan al;

Wat kan het mij verrotten.

Hij heeft het verdient.

Mensen gaan nou eenmaal dood.



Tegen zijn stiefmoeder heeft hij al de uitspraak gedaan Ja als het Gods wil is zal het zo gebeuren.

Zij kwaad en eist een oprechte excuses voordat hij weer zijn vader mag zien.



Hij wil dus niet zijn vader zien.

We hebben hem al uitgelegd dat het elk moment afgelopen kan zijn. Het is gewoon moeilijk. Wil voorkomen dat hij later spijt van iets krijgt.



Dan nog even iets...

Toen we uit elkaar gingen kon ex niet het volledige bedrag uitkopen. Is ¤15.000 open blijven staan. Lang en ingewikkeld verhaal kort; ben er mee akkoord gegaan dat het geld eerst niet betaald werd maar later met verkoop van het huis. Staat zwart op wit. Dat bij overlijden dat gedeelte mij toekomt. En bij verhuizing zal hij mij moeten uitkopen.



Zijn vriendin( waar hij overigens niet mee getrouwd is. Dan moest het ook uitgekocht worden.) begint nu al dat zij daar in het huis wil blijven wonen met haar kinderen etc. Maar ze heeft geen ¤15.000.-. Ze vindt het zoiezo belachelijk dat ik dat nog krijg. Ze weet dat ik zoon er graag straks tijdens zijn studie mee wil gaan ondersteunen. Als ik dat geld ga eisen dan gaat het ten koste van hun kinderen etc.

Die ¤15.000 is geld wat ik heb afbetaald aan de hypotheek die toen nog gezamenlijk was. Dus is mijn geld. In die afspraak ben ik nog heeeel schappelijk naar hem geweest. Anders had hij schulden gehad en had het huis verkocht moeten worden. Heb hem en daarmee haar nog heel veel gegund. Spijt mij zeer maar ik wil straks mijn geld hebben.
Dat is een lastige situatie. Je kan je zoon niet dwingen naar zijn vader te gaan. Ik ken een aantal mensen die ook in deze situatie zaten (zij waren wel iets ouder dan je zoon trouwens), maar allemaal kozen ze ervoor om niet naar hun terminale ouder te gaan. Omdat het zo hypocriet voelde om nu opeens wel aan zijn sterfbed te moeten gaan zitten. Maar allemaal hadden ze het er enorm moeilijk mee.



Moeilijk!



Wat betreft het geld: dat moet zij dus gewoon aan jou betalen. Afspraak is afspraak. Als dat ten koste gaat van hun kinderen hadden ze hun zaken maar anders moeten regelen.
Alle reacties Link kopieren
Dat geld en je zoon moet je even los zien. Jij hebt recht op dat geld, het staag op papier, dat is wat het is. Ik denk dat het goed is dat je zoon met iemand praat die wat minder betrokken is, want jij zit duidelijk erg in je emotie. Dat is begrijpelijk, maar zo ga je je gekwetste zoon niet bereiken. Vaak kan een buitenstaander dat wel. En wil hij zijn vader echt niet zien, dan is dat zijn keuze.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Als je dat goed op papier hebt staan moet zij desnoods dat huis verkopen om jou af te kunnen betalen, dus da's verder prima in orde lijkt me. Niet jouw probleem waar dat mens met haar kinderen naartoe moet. Gelukkig heeft je zoon daar geen band mee, dus zal hij 't ook vast best vinden als zij uit zijn leven verdwijnt. Is het een optie dat jij in het huis gaat wonen of kun je dat ook niet betalen?



Hoe zit het nu met het broertje van je zoon wat overleden is? Hoe kan dat nu ouder zijn dan je zoon zelf als deze pas verwekt is na jullie scheiding? Of heb je het over een eerste leg van haar wat dus helemaal geen familie/broer van je zoon was?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Staat het verschuldigde bedrag zwart op wit bij een notaris?

Wat je zoon betreft, hij kan er later nog spijt van krijgen maar hij zit in een moeilijke leeftijd, met pubers is het soms moeilijk argumenteren. Misschien is zijn vader nog in staat een brief te schrijven die hij dan later kan lezen, of een filmpje, ik bedenk ook maar wat, ik weet natuurlijk niet of jij nog "on speaking terms" met je ex man bent.
verba volant, scripta manent.
Wat een rotsituatie zeg, jullie hebben het allemaal niet makkelijk gehad.



Je kan je zoon niet dwingen, maar als je het mij vraagt kan hij beter wel naar zijn vader gaan. Vaak krijgen mensen spijt van de beslissing niet te gaan.

Misschien kan hij er eens over praten met een therapeut of maatschappelijk werker?



Dat van dat geld is een ander verhaal. Het is allemaal heel sneu voor die vriendin, maar ik vind dat je voet bij stuk moet houden over dat geld. Je hebt er verdorie recht op, het is voor de toekomst van jouw kind.

Ze hadden het in de tien jaar dat jullie uit elkaar zijn best af kunnen lossen. Zij hebben dat verzuimd en nu zitten ze op de blaren.

Ze moet al blij zijn dat je er geen rente over rekent.
Alle reacties Link kopieren
Als dat huis van ex is, dan neem ik aan dat het (of de opbrengst) bij overlijden aan zijn zoon toekomt. Zo hebben mensen die ik ken hun testamenten ook opgesteld. Dan moet zij sowieso vertrekken.
Shoot first, ask questions later!
Jij hebt straks recht op die ¤ 15.000 en die zou ik ook zeker opeisen.

Je zoon gedraagt zich als een zestienjarige jongen. Daar heeft hij alle recht toe. En of hij er later wel of niet anders over gaat denken doet er nu niet toe. Laat hem inderdaad met een verstandige niet-veroordelende buitenstaander praten, en als hij blijft bij zijn beslissing om het niet te willen, laat hem dan in de toekomst vooral merken dat hij een weloverwogen besluit heeft genomen op zijn zestiende en dat dat op dat moment gewoon een goed besluit was.

Die stiefmoeder kan drie keer de boom in met die oprechte excuses die zij wenst. Daar hoeft je zoon *helemaal* niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Had zoon al eens voordat we wisten dat zijn vader ziek was voorgesteld dat hij met iemand ging praten. Dikke doei. Mankeert hem niets aan zijn hoofd du dat kunnen we vergeten.



Wat ook heerlijk mee werkt is dat hij zo dwars kan wezen. Als hij iets niet wil gebeurd het niet. Karakter eigenschap die hij overigens van zijn vader heeft.

Dat in combinatie met een kort lontje.

Lang boos blijven is hij ook goed in. Hij is totaal niet vergevingsgezind.

Soms, vooral met dit kan hij zo'n moeilijk karakter hebben. Kwa dat korte lontje, lang boos blijven en totaal niet vergevingsgezind ben ik precies het zelfde. Ik kan mensen ook niet tot moeilijk vergeven. Als ik terug denk dat zijn vader ons heeft aangedaan denk ik ook vieze gore klootzak die je bent!

Spreek dit niet uit. Heb ik ook nooit gedaan met zoon in de buurt. Hij kent zijn moeder goed genoeg om te weten dat ik zijn vader niet heb vergeven.

Als je zelf iets niet kan is het moeilijk het wel van een ander te verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 25 augustus 2015 @ 17:22: Hoe zit het nu met het broertje van je zoon wat overleden is? Hoe kan dat nu ouder zijn dan je zoon zelf als deze pas verwekt is na jullie scheiding? Of heb je het over een eerste leg van haar wat dus helemaal geen familie/broer van je zoon was?Zijn 'oudste broertje' hoeft toch helemaal niet ouder te zijn dan zoon? Ik las het als 'de oudste zoon van TO's ex en de stiefmoeder'.
Alle reacties Link kopieren
Oef, wat een Complex.



Heel emotioneel en moeilijk voor je zoon.

Hij heeft het flink voorzien kiezen gehad



Misschien kan iemand anders met hem erover praten?

Anderzijds, Tsja... Misschien is het ook echt over en uit voor hem en wil hij gewoon geen contact meer met zijn vaders sterfbed of niet.

Zo te lezen heeft je ex hem ook wel flink afgewezen die afgelopen jaren, zelfs in een heftige tijd. ( jee wat moet dat verschrikkelijk pijn gedaan hebben )



Wat betreft het geld, als je dit goed op papier hebt staan bij een notaris , dan lijkt mij dat het geld gewoon jouw kant om moet komen.

Heel sneu dat zij het huis dan moet verkopen, maar dat hebben zij dan gewoon slecht geregeld voor haar toekomst.

Daar hoef jij niet voor op te draaien.

Je ex wist dat jullie deze afspraak hadden staan, en dit had hij kunnen dekken door een levensrisicoverzekering af te sluiten.

Heel onzorgvuldig dat ze dat al jaren verzaakt hebben de boel op orde te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 25 augustus 2015 @ 17:38:

[...]



Zijn 'oudste broertje' hoeft toch helemaal niet ouder te zijn dan zoon? Ik las het als 'de oudste zoon van TO's ex en de stiefmoeder'.

Oh, dan zou ik dat omschreven hebben als zijn jongere broertje.



Is je zoon de enige erfgenaam van je ex-man of heeft ie nog voor nog meer 2e leg gezorgd?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Zou wel grappig zijn als niet alleen TO nog recht heeft op 15K maar ook zoon nog op (een deel van) het huis :-).
Alle reacties Link kopieren
Heeft zijn vader eigenlijk wel naar hem gevraagd, torn hij wist dat hij zo ziek was?



Is er geen zus of broer van zijn vader, opa of oma van die kant die met hem kan praten en duidelijk kan maken of zijn vader eigenlijk wel of geen contact wil?

Het zou natuurlijk ook enorm verdrietig zijn als je zoon langs gaat en zijn vader zit er helemaal niet op te wachten. Dat wil je ook voor zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 25 augustus 2015 @ 17:40:

Zou wel grappig zijn als niet alleen TO nog recht heeft op 15K maar ook zoon nog op (een deel van) het huis :-).Dat zou een vette bonus zijn idd!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Dat geld moeten terugbetalen is ook de wil van god.
verba volant, scripta manent.
Heeft hij een mentor op school met wie hij kan gaan praten? Lijkt mij dat dit hele gebeuren zijn weerslag op hem gast hebben dus dan is het sowieso goed dat zojn mentor met hem praat erover. Of wellicht een ander familielid van jouw kant met wie hij goed overweg kan?
En wil jij de vader van jouw zoon niet meer zien? Wellicht wil je zoon dan welmee
TO, ik zou contact gaan opnemen met een rouwdeskundige om je zoon te helpen. Op die leeftijd een broer en vader verliezen is niet niks.
Alle reacties Link kopieren
Moet wel zeggen dat ik de dingen die je zoon heeft meegemaakt met zijn vader toch wel heftig vind mbt het buitensluiten. Heeft je zoon ooit al een buitenstaander of psycholoog geraadpleegd? Vooral het stukje rouwverwerking en dat hij dat nu nog een keer moet meemaken kan nogal rauw op zijn dak vallen. Ik denk zelf dat hij zichzelf in bescherming neemt tegen extra pijn omdat hij al zijn broertje is verloren. Hij wilt dit niet nog een keer voelen. Jij als moeder kan er alleen maar voor hem zijn en ik denk dat het beste is dat hij een gesprek heeft met een psycholoog die ervaren is in rouwverwerking. Je wilt hem ook niet met al deze onbesproken zaken laten doorlopen in het leven en dat het ooit als een mokerslag weer bij hem terugkomt.



Wat betreft het huis: dikke vette pech voor haar. Zij wist destijds dat zij met een getrouwde man ging en heeft fijn haar gezinnetje kunnen stichten. Het was aan je ex en deze minnares de taak om een en ander te regelen bij overlijden zoals een levensverzekering.

Je gaat haar geen 15.000 euro cadeau doen ben je mal?? Dat huis is ook van jou geweest en ik vind het zeer schappelijk van jou dat je beiden de vruchten ervan hebt laten plukken. Dat had je niet eens hoeven doen en als deze vrouw egoïstisch genoeg is om te denken dat jij je nu moet gaan bekommeren om haar gezin (als zijnde haar nieuwe partner) dan heeft zij het mooi mis! Geef haar 3 tot 6 maanden tot de tijd om haar biezen te pakken en daarna komt er een bordje te hangen. Spijtig dat de kids van haar nu in rouw zijn maar beter dat je op tijd bent met deze aankondiging en zij aan het idee kunnen wennen, dan dat dit straks weer opnieuw als een klap komt. Het beste was helaas toch geweest dat dit huis vanaf het begin in de verkoop ging maar goed dit had je ook niet kunnen weten natuurlijk.



Sterkte hiermee
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijke situatie. Je zoon is absurd behandeld door zijn vader zeg... En dat hij geen contact meer wil is zijn goed recht.

Echter hoeft hij natuurlijk bij een eventueel bezoek aan zijn vader ook geen mooi weer te spelen he. Misschien heeft zoon nog wel vragen. Of misschien is even door het raam loeren al genoeg.

Wil hij echt niet, dan mag dat natuurlijk ook.



Dat geld daar heb je recht op. Punt.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 25 augustus 2015 @ 17:41:

[...]



Dat zou een vette bonus zijn idd!En een terechte ook nog. Zoon is ook zijn bloed of dat nou Gods wil is of niet.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Alle reacties Link kopieren
quote:Geef haar 3 tot 6 maanden tot de tijd om haar biezen te pakken en daarna komt er een bordje te hangen. Spijtig dat de kids van haar nu in rouw zijn maar beter dat je op tijd bent met deze aankondiging en zij aan het idee kunnen wennen, dan dat dit straks weer opnieuw als een klap komt. Het beste was helaas toch geweest dat dit huis vanaf het begin in de verkoop ging maar goed dit had je ook niet kunnen weten natuurlijk.Ik zou geen slapende honden wakker maken zolang de ex nog niet is overleden. Geef ze niet de kans het testament nog aan te passen! Als hij het huis nog niet op haar naam heeft laten zetten in zijn testament is TO's zoon waarschijnlijk de erfgenaam en kan zoon van de opbrengst mooi studeren en zijn toekomstige huis inrichten.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook professionele hulp inschakelen wbt de rouwverwerking. Ik neem aan dat jouw zoon 14 was toen zijn broertje overleed en niet het broertje?



Wbt het geld, dat moet gewoon volgens afspraak afgehandeld worden. Ze hebben 10 jaar gehad om ervoor te sparen! En inderdaad wat al wordt gezegd, heeft jouw zoon niet sowieso recht op zijn kindsdeel? Als ze niet getrouwd zijn, heeft ze niet veel te eisen gok ik zo.
Ik denk ook dat zoon hulp nodig heeft, zowel bij het verwerken van de situatie tussen hem en zijn vader, als bij de keuze die hij nu moet maken, als bij de rouw om zijn broer en straks ook nog zijn vader. En op zijn leeftijd wil hij dat natuurlijk niet, maar ik zou het dan ook niet optioneel maken. Jouw zoon groeit op met de boodschap dat hij niet belangrijk is en niet meetelt (voor zijn vader en diens nieuwe gezin) en dat het leven nietig is. Pubers trekken daar vaak hele nare conclusies uit, met alle gevolgen van dien (denk aan verslavingen want het maakt toch allemaal niets uit, niet naar school gaan want het maakt toch allemaal niets uit, enz.) Neem je kind daar alsjeblieft tegen in bescherming, en desnoods gedwongen, want anders kan dit van echt invloed zijn op de rest van zijn levensloop. (Wat overigens nog wel eens wil helpen, is hem vragen het te doen om jou te helpen ipv hemzelf).



Voor wat betreft dat geld: dat is van jou en moet straks gewoon betaald worden. De volgende keer dat zijn nieuwe partner jou vraagt om aan haar gezin te denken, zou ik haarfijntjes uitleggen dat zij ook niet aan jouw gezin dacht toen ze het met jouw ex aanlegde > jou zijn huis uit werkte > in het mede door jou gefinancierde huis ging wonen, en dat je op grond van die geschiedenis niet alleen geen juridische verplichtingen aan haar hebt, maar je ook moreel op geen enkele manier verplicht voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven