Verbouwen of verhuizen ivm handicap kind?

24-11-2015 16:53 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie is als volgt. We wonen in een ruime tussenwoning in 1 van de duurste steden van NL, vlak voor de crisis gekocht op het hoogtepunt en voor veel geld verbouwd in het segment waar de meeste klappen gevallen zijn. Huis staat echt flink onder water. Daar kunnen we niet zoveel aan doen.



Maar wat wel stom is achteraf is dat we een bijna volledig aflossingsvrije hypotheek hebben. Toen verdienden we allebei veel geld. We hebben allebei veel moeten inleveren door de crisis en een zorgintensief kind. Maar kon nog prima uit dus niks aan de hand.



Tot afgelopen zomer ons zorgintensieve kind van 3,5 door een hartoperatie een hoge dwarslaesie opliep en hij dus nu voorgoed verlamd is vanaf zijn borst. Hij weegt 20kg en is niet meer te tillen voor mij eerlijk gezegd. Daardoor woont hij nu in een revalidatie/zorghuis in afwachting van de verbouwing.



De gemeente waarin wij wonen berekenen voor de woningaanpassing een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. In ons geval zou het erop neerkomen dat als we voor 50.000 euro ons huis laten aanpassen we per jaar 14.000 euro terug moeten betalen aan de gemeente totdat we die 50.000 bereikt hebben. In feite betalen we de verbouwing dus gewoon zelf. En wordt ons huis nog weer minder waard door de aanpassingen. En zal het nooit een heel geschikt huis worden voor een zeer actief kind in een rolstoel (want hij is er super handig mee).



We overwegen dus nu om dit huis wat eigenlijk niet meer past bij onze nieuwe situatie zowel financieel als qua ruimte te verkopen met echt een enorme restschuld. Maar is het niet beter om die schuld nu te pakken, terwijl we allebei nog 25 jaar ongeveer moeten werken, we dan nu een stuk goedkoper kunnen gaan wonen in een huis dat we bijvoorbeeld op de begane grond kunnen uitbouwen zodat we daar meer vierkante meters kunnen creeren voor zoontje? Bovendien kunnen we dan naar een gemeente verhuizen (deze kunnen we sowieso niet meer betalen) waar ze wel woningaanpassingen vergoeden voor kinderen.



Ik vind het heftig. Ik heb nooit schuld gehad en dan nu ineens een enorme. Bovendien is het al heel heftig wat er is gebeurd en is het ook heel heftig dat we nu niet samen kunnen zijn. Mijn man en ik slapen om beurten in het zorghuis waar hij verblijft bij hem, we proberen ons werk zo goed mogelijk te doen, zijn in onderhandeling met de gemeente en eigenlijk ook best teleurgesteld omdat ze helemaal niks voor ons willen betekenen ook niet in tijdelijke woonruimte zodat we weer samen kunnen zijn.



Wat vinden jullie? Verbouwen of toch nu schuld pakken en verhuizen. Moeten we het huis ook verkocht krijgen. Nog een extra zorg.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
hebben jullie al bij MEE aangeklopt. Of de wmo?
Hoe wil je met zo'n grote schuld iets anders kopen? Je krijgt toch nooit meer een hypotheek met zo'n schuld? En de verbouwing bekostigen (of zijn er gemeentes die gewoon zomaar alles vergoeden hiervoor?)?
Oei, wat een lastig dilemma. Wat wonen betreft zou ik gaan voor verhuizen. Maar die schuld is wel lastig. En mag je met zoveel schuld verkopen van de bank?

Hebben jullie al een makelaar over de vloer gehad? Wij verwachtten ook een enorme restschuld, maar hadden ons huis in twee weken verkocht voor 99% van de vraagprijs.

Sterkte met alles, pittige tijden zeg
Alle reacties Link kopieren
Is jullie restschuld hoger dan 50.000? Je hebt flink verbouwd dus het zal er best goed uitzien, me dunkt dat je het voor een redelijke prijs in deze tijd wel weer verkocht krijgt. Je lijdt dan verlies, maar nu weer verbouwen kost ook alleen maar geld.



Ik zou de restschuld meenemen, een goedkoper huis zoeken, eentje die je dus NIET eerst nog moet uitbouwen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Toch idioot eigenlijk als je bedenkt dat het zorghuis waarschijnlijk de duurste oplossing is, maar dit dan wel vergoed wordt. Vooral omdat het ook nog eens niet de beste oplossing is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Weet je zeker dat er een eigen bijdrage is als de voorziening ten behoeve van een kind is? Meestal geldt voor kinderen geen eigen bijdrage...
In onze gemeente kan je een invalidewoning krijgen met urgentie in de sociale verhuur. Waarom probeer je dat niet? ook al val je buiten de sociale verhuurregels

Probeer het eens bij andere gemeentes in de buurt
Geen idee of jullie teveel verdienen, maar huis verkopen en via woningbouw aangepast huis huren? Of goedkoper particulier aangepast huis huren. Eerste optie is geschikter, maar mag je niet meer dan 34000 geloof ik samen verdienen....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan verhuizen, maar tegen hoeveel rest schuld kijk je?
Neem eens contact op met kleinere gemeentes, zoals Heemskerk en Castricum, dan zit je dicht bij wijk aan zee.

Ze hebben vast wel regels voor invalide woningen om voorrang te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 november 2015 @ 16:57:

Hoe wil je met zo'n grote schuld iets anders kopen? Je krijgt toch nooit meer een hypotheek met zo'n schuld? En de verbouwing bekostigen (of zijn er gemeentes die gewoon zomaar alles vergoeden hiervoor?)?



Volgens onze makelaar kan je onder bepaalde voorwaarden wel een stuk van de restschuld mee financieren. Dan moet je wel gaan aflossen maar dat willen we ook. We hebben wel wat eigen vermogen en kunnen of een stuk van de restschuld aflossen of de verbouwing zelf betalen. Beiden kan helaas niet.



Ik verwacht zeker niet dat zo'n gemeente alles gaat betalen hoor maar bijvoorbeeld een douchebrancard of een aangepast bad wel. Alle beetjes helpen zeg maar.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:missbrice schreef op 24 november 2015 @ 16:57:

hebben jullie al bij MEE aangeklopt. Of de wmo?



WMO is juist waar we mee praten en eigenlijk tegen de muur lopen. Zij berekenen die eigen bijdrage en kunnen niks regelen met aangepaste woonruimte omdat we teveel verdienen.



MEE verwijst door naar het revalidatie centrum onder het mom van meer ervaring.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik zou gaan verhuizen. Omdat je zegt dat je huidige huis na verbouwing toch nooit de ideale woning zal zijn voor je zoon. En dat is uiteindelijk toch wat je wilt, samen zo comfortabel mogelijk leven. Uit jouw topics begrijp ik ook dat het welzijn van jullie zoon het belangrijkst voor jullie is.

Maar dan moet dat inderdaad wel mogelijk zijn. Om hoeveel restschuld gaat het denk je? En is huren van een aangepaste woning een optie, na de verkoop van jullie huis?
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 24 november 2015 @ 17:02:

Is jullie restschuld hoger dan 50.000? Je hebt flink verbouwd dus het zal er best goed uitzien, me dunkt dat je het voor een redelijke prijs in deze tijd wel weer verkocht krijgt. Je lijdt dan verlies, maar nu weer verbouwen kost ook alleen maar geld.



Ik zou de restschuld meenemen, een goedkoper huis zoeken, eentje die je dus NIET eerst nog moet uitbouwen.Zeker meer dan 50.000. Huis voor een kind met handicap wat groot genoeg zonder verbouwen is echt heel lastig. We kunnen vanwege ons werk ook niet naar Friesland verhuizen ofzo.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 24 november 2015 @ 17:06:

Toch idioot eigenlijk als je bedenkt dat het zorghuis waarschijnlijk de duurste oplossing is, maar dit dan wel vergoed wordt. Vooral omdat het ook nog eens niet de beste oplossing is.Heel idioot want ik heb via mijn zorgverzekering al gezien wat dit nu kost per maand...
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:georgianad schreef op 24 november 2015 @ 17:07:

Weet je zeker dat er een eigen bijdrage is als de voorziening ten behoeve van een kind is? Meestal geldt voor kinderen geen eigen bijdrage...Dat klopt. In de meeste gemeentes behalve die van ons
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:-RoseRed- schreef op 24 november 2015 @ 17:11:

In onze gemeente kan je een invalidewoning krijgen met urgentie in de sociale verhuur. Waarom probeer je dat niet? ook al val je buiten de sociale verhuurregels

Probeer het eens bij andere gemeentes in de buurtGeprobeerd maar ze staan hier niet voor open. Ik heb hier vandaag een mail over gestuurd naar de burgemeester. Geen idee of het helpt.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 24 november 2015 @ 17:22:

Ik zou gaan verhuizen. Omdat je zegt dat je huidige huis na verbouwing toch nooit de ideale woning zal zijn voor je zoon. En dat is uiteindelijk toch wat je wilt, samen zo comfortabel mogelijk leven. Uit jouw topics begrijp ik ook dat het welzijn van jullie zoon het belangrijkst voor jullie is.

Maar dan moet dat inderdaad wel mogelijk zijn. Om hoeveel restschuld gaat het denk je? En is huren van een aangepaste woning een optie, na de verkoop van jullie huis?Voor ons is dit zeker een optie alleen voor onze gemeente niet. We verdienen te veel.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
en een aangepast huis huren?



ik zou overigens niet gaan verbouwen inderdaad. beter dan maar verhuizen.

de crisis begin te veranderen,



het is zeker niet mogelijk om nu al te gaan huren waar je kindje bij je kan wonen en over een jaar je huis te verkopen?

( die ook verhuren dus. )



ik ben belastingtechnisch een nitwit hoor, dus wellicht hartstikke duur.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nu een huis gezien die wat betreft aankoop al 200.000 euro goedkoper is dan onze huidige woning, in een plaats die interessant is voor (recreatie) verhuur waar we dan beneden een stuk willen aanbouwen zodat wij en zoontje beneden kunnen slapen en douchen en dan zouden we de bovenverdieping kunnen verhuren (ook om onze restschuld af te betalen).
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 24 november 2015 @ 17:29:

en een aangepast huis huren?



ik zou overigens niet gaan verbouwen inderdaad. beter dan maar verhuizen.

de crisis begin te veranderen,



het is zeker niet mogelijk om nu al te gaan huren waar je kindje bij je kan wonen en over een jaar je huis te verkopen?

( die ook verhuren dus. )



ik ben belastingtechnisch een nitwit hoor, dus wellicht hartstikke duur.Dit zou zeker een optie zijn als de gemeente met een huurwoning over de brug zou komen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik zou voor de optie verhuizen kiezen. Desnoods naar een huurwoning totdat de restschuld afbetaald is.



Verbouwen lijkt me zeer onverstandig, afgaand op bovenstaande informatie.
Alle reacties Link kopieren
Even heel sec en hard. Je weet niet hoe het gaat in de toekomst. En zoals je gezien hebt kan het zomaar mis gaan. Wat ik begrepen heb is je zoon nog niet klaar met operaties en je weet niet hoe het gaat lopen. Straks zit je in een aangepast huurhuis en moet je daar uit omdat er toch iets met je kind gebeurt. En dan? Dan sta je op straat.

Ik zou blijven zitten, je zit hier fijn en je huis is toch helemaal naar je zin? Je zoon moet straks toch naar dagbesteding als alles goed gaat en is hij er de hele dag niet. En geloof me op zo'n school kan hij zijn energie prima kwijt hoor. Dat je met je zoon thuis zit is dus eigenlijk nog maar kort.

Dit plus in aanmerking nemend dat je niet weet wat de toekomst brengt zou ik nu nog even blijven zitten.

Eventueel investeren in de traploper die ik in het andere topic liet zien. Als alles goed gaat en hij zo lekker handig blijft zal hij ook best wel gewoon naar buiten gaan. Het lijkt me een knap ondernemend mannetje.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste reden om toch te verhuizen vind ik je opmerking dat het hoe dan ook nooit een handig huis wordt voor je kind. Maar het hangt er van af hoe onhandig precies.



De zorg wordt nu door de zorgverzekering vergoed toch? Je zou hen kunnen bellen om te bekijken of zij niet iets kunnen doen in het contact met de gemeente. Op zich is de hele WMO ingevoerd om minder geld kwijt te zijn. Dat gaat niet lukken als verschillende partijen in de zorg niet goed gaan samenwerken. De WMO zou er niet toe moeten leiden dan mensen langer/onnodig zwaardere zorg krijgen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven