Verdelen jullie het huishouden?

15-09-2016 20:48 77 berichten
Vanochtend op het Belgisch nieuws: vrouwen die in deeltijd werken, zouden meer gestrest zijn dan wanneer ze fulltime werken. Schijnbaar wordt er heel wat van de Belgische dames verwacht door hun mannen en zouden de huishoudelijke taken meer door de vrouwen gedaan worden omdat ze meer thuis zijn. Vaak een logisch gevolg, vermoed ik, maar wenselijk: nee.



Is het verdeeld bij jullie en hoe?



TO trapt af: in het verleden hebben wij wel moeten zoeken naar een nieuwe balans sinds de kinderen er zijn. Ik ben iets minder los geworden wat ons huishouden aangaat, ik wil niet dat de kinderen hoeven te leren kruipen over een vloer met kruimels en kattenhaar. Man had geen hormonen om zich door te laten leiden, dus ontstonden er wel wat meningsverschillen. Nu, echter, gaat het goed. Man doet de afwas, ik doe de was. Ik doe de badkamer, man de tuin. Kleine en grote klussen zijn evenredig verdeeld. Ik ben wel diegene die eens een aparte klus aanpakt (ramen, onkruid wieden, de oprit schoonvegen) maar man maakt het dan weer goed door eens naar de stort te rijden, of zo.



Geen stress meer hier, dus. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Alle reacties Link kopieren
toen we nog evenveel werkten wel,

maar sinds er kinderen zijn werk ik veel minder dan hij, en doe ik het huishouden zelf.

bevalt me eerlijk gezegd veel beter.

hem niet altijd, hij heeft het idee dat ik teveel doe.

maar ja...dat is voornamelijk omdat huishoudelijke klussen hem gewoon veel meer tijd kosten

zodra het vakantie is schieten we automatisch weer in de eerlijk-verdeel modus en dan zie ik weer hoe lang je bezig kan zijn met het uitruimen van een droger.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed alles, vriend bijna niks...is lui/ ziet geen vuil etc.

Nu hebben we een huishoudhulp, heerlijk.

Ik maak nog steeds schoon maar het grove werk niet meer.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Hij doet de vaatwasser en de vuilniszak verwisselen en weggooien. Verder doet hij ook andere taken als ik het hem vraag.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik werken allebei fulltime.

We hebben geen kinderen of huisdieren.

Vriend is vanwege langere reistijd een half uur eerder de deur uit sochtends dan ik. In dat half uur doe ik bijna iedere dag wel iets huishoudelijks. Ofwel het toilet, of bed verschonen, of was opvouwen, of stofzuigen.

Op zaterdag poetsen we tegelijkertijd.

Vriend doet het afstoffen en stofzuigen.

Ik vermaak me met de badkamer en toiletten.

In de tuin werken doen we meestal samen.

Grotere klussen (zoals diepvries ontdooien, ramen zemen etc) neem ik meestal op me, aangezien ik door het werken in het onderwijs meer vakantie heb dan vriend met zijn kantoorbaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik stress niet, nergens over. En al helemaal niet over het huishouden.



Ik ben een rommelkont en kan goed leven in een rommelig huis. Mijn man is heel gestructureerd en wil graag alles aan kant. Die ruimt dus veel vaker op en stoft aanzienlijk meer af. Hij wil het spik en span en regelt dat dus ook zelf (en ik doe soms ook extra mijn best, hoor).



Geen ruzies of onenigheden hier. Enige wat echt 'mijn taak' is, is de was. Maar dat wil ik zelf, omdat ik daar beter in ben:)
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen, werken allebei fulltime en doen zonder dat strak afgesproken te hebben gewoon allebei de helft. Alleen aan ramenlappen hebben we allebei een gloeihekel dus dat besteden we uit.

Soms is geen strakke afspraken maken ook niet heel handig want vandaag hebben we allebei boodschappen gedaan. Nou ja, we kunnen wel weer even vooruit zeg maar, en moeten zeer binnenkort iets bedenken om twee netjes uien mee op te maken



Nooit begrepen waarom het logisch zou zijn dat een vrouw meer in huishouden doet dan een man en gelukkig snapt hij dat ook niet.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Hier is het wel redelijk eerlijk verdeeld denk ik.



Man doet:

Stofzuigen, dweilen, tuin sproeien, voortuin watergeven, vuilnis en kattenbakken



Ik doe:

Keuken 's avonds bijhouden en 1x per week uitgebreider, badkamer, toiletten, afstoffen en de was.



Samen doen we boodschappen en koken.
Alle reacties Link kopieren
Oh, hier trouwens drie kleine kinderen die een opgeruimd huis binnen 10 seconden tot een slagveld om weten te toveren. Daar word ik nóg makkelijker van. Dan kan ik bezig blijven...
Alle reacties Link kopieren
Ik; doe de was, poets de keuken, de badkamer/toilet en stof af, stofzuig

Hij; kookt iedere dag, doet de boodschappen, dweilt, ruimt de vaatwasser uit.

Ik vind het prima zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 15 september 2016 @ 20:57:

.... en moeten zeer binnenkort iets bedenken om twee netjes uien mee op te maken

Uiensoep
Alle reacties Link kopieren
quote:Jane-Ice schreef op 15 september 2016 @ 20:55:

Ik deed alles, vriend bijna niks...is lui/ ziet geen vuil etc.

Nu hebben we een huishoudhulp, heerlijk.

Ik maak nog steeds schoon maar het grove werk niet meer.



Edit, 1 puberzoon en 2 katten. Zoon zet vuil buiten en was regelmatig af...vriend ook.

Katten zijn lui en maken ons huis vuil. Verder zijn we netjes. Dus geen rommelkont.
Prrrr, mauw miawwwww.
We doen het samen en we kunnen alles ook individueel. Maar de een is beter in het ene dan het andere. Man is een geweldig stofzuiger, ik ben een uitstekend bedverschoner. Man is een goede taartenbakker, ik kan heel goed onderbroeken in een la proppen. Maar als ik niet fit ben, dan propt hij en als hij ziekig is, dan stofzuig ik. Werkt prima.
quote:Schaap_Veronica schreef op 15 september 2016 @ 20:57:

Geen kinderen, werken allebei fulltime en doen zonder dat strak afgesproken te hebben gewoon allebei de helft. Alleen aan ramenlappen hebben we allebei een gloeihekel dus dat besteden we uit.

Soms is geen strakke afspraken maken ook niet heel handig want vandaag hebben we allebei boodschappen gedaan. Nou ja, we kunnen wel weer even vooruit zeg maar, en moeten zeer binnenkort iets bedenken om twee netjes uien mee op te maken



Nooit begrepen waarom het logisch zou zijn dat een vrouw meer in huishouden doet dan een man en gelukkig snapt hij dat ook niet.

Uiensoep.



Je laatste zin: ik heb het ook nooit zo begrepen. Ik moest vroeger bij alles helpen en mijn broers mochten vrijuit. Vond het toen al oneerlijk. Mijn man komt uit een jongensgezin en ook met dezelfde ouderwetse taakverdeling grootgebracht. Hij was 37 toen ik hem leerde kennen, stofzuigen kon 'ie, de rest heb ik hem allemaal kunnen leren. Ik was toen 23 en had korter op mezelf gewoond dan hij. Maar hij wist echt niet hoe dat goed gedaan moest worden, dus probeerde hij het half, of niet...



Mijn twee dochters wil ik dus wel zelfstandigheid meegeven, maar ook hoe een moderne taakverdeling er aan toe gaat.
quote:Schaap_Veronica schreef op 15 september 2016 @ 20:57:

Soms is geen strakke afspraken maken ook niet heel handig want vandaag hebben we allebei boodschappen gedaan. Nou ja, we kunnen wel weer even vooruit zeg maar, en moeten zeer binnenkort iets bedenken om twee netjes uien mee op te maken

Franse uiensoep? Ha met mosterd zie ik al.



Hier hebben we een redelijk schema met wat wanneer gebeurd, wie wat doet wisselt. Redelijk vaak gelijk, soms ik wat meer en soms hij. Vind het wel best, heb wel wat beters te doen dan me druk te maken om stofjes en wat kattenharen hier en daar.
Alle reacties Link kopieren
Nee wij verdelen het hier niet.

Maar ik werk dan ook niet en vriend maakt vaak dagen van 10/12 uur.

Het enige wat wel mijn vriends taak is is de vuilniszak en vuilnis.

Wel doet hij soms iets uit zichzelf zoals de tuin aanvegen of de afwas maar voor mij hoeft dit niet.

En als hij thuis is is hij het merendeel met ons zoontje bezig.
We zijn wel heel eensgezind over die uiensoep dames!
ik doe helemaal niets in het huishouden. Ik ruim een beetje op en haal af en toe een doekje over het aanrecht of de borstel door de wc. De rest doet de schoonmaakster, incl was en bed opmaken. Heerlijk.
Nee we verdelen het niet. We doen wat gedaan moet worden als we er tijd/energie voor hebben. Ik heb verrassend vaker tijd/energie dan man (werk ook wel een halve dag minder)
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 21:06:

ik doe helemaal niets in het huishouden. Ik ruim een beetje op en haal af en toe een doekje over het aanrecht of de borstel door de wc. De rest doet de schoonmaakster, incl was en bed opmaken. Heerlijk.Echt? Je schoonmaakster maakt je bed op en doet je was? Vind je dat niet ongemakkelijk?
Alle reacties Link kopieren
Toen we allebei nog werkten, was het evenredig verdeeld.

Nu werkt vriend parttime, ik ga terug naar school.

Nu doe ik wel meer maar da's meer omdat ik nu meer thuis ben. Toen hij meer thuis was (door omstandigheden) deed hij meer.

En als ik iets vraag doet hij het wel.

Boodschappen, containerpark, tuin, auto wassen, etc doen we samen. De kinderen doen dat ook graag, ze helpen graag mee.

Ik kan gelukkig wel loslaten. Zo zit ik nu lekker te hobby'en en laat ik het huishouden even voor wat het is.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
quote:matroesjka_ schreef op 15 september 2016 @ 21:07:

[...]



Echt? Je schoonmaakster maakt je bed op en doet je was? Vind je dat niet ongemakkelijk?



Waarom zou ik dat ongemakkelijk vinden? Het is gewoon haar werk.



Toen ik nog samenwoonde deed mijn ex het. Maar dat was omdat hij er niemand voor wilde inhuren. Ook goed, doe je het lekker zelf. Ik heb er een hekel aan, zie het niet, het boeit me niet, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk twee dagen, vriend fulltime (beide modaal inkomen). Ik doe het huishouden naar mijn standaard (schoon en netjes). Vriendlief streeft naar perfectie (strak, geen stofje te zien en alles precies op z'n plek) dus hij schaaft het bij tot het ook aan zijn standaard voldoet.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 21:08:

[...]





Waarom zou ik dat ongemakkelijk vinden? Het is gewoon haar werk.



Toen ik nog samenwoonde deed mijn ex het. Maar dat was omdat hij er niemand voor wilde inhuren. Ook goed, doe je het lekker zelf. Ik heb er een hekel aan, zie het niet, het boeit me niet, etc.Ik zou me echt niet prettig voelen als een relatief vreemde mijn vieze onderbroeken etc gaat wassen.
nounou, het is toch niet alsof ze ze met de hand in de kookwas moet soppen? Ze stopt het in de wasmachine.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven