Verdelen jullie het huishouden?

15-09-2016 20:48 77 berichten
Vanochtend op het Belgisch nieuws: vrouwen die in deeltijd werken, zouden meer gestrest zijn dan wanneer ze fulltime werken. Schijnbaar wordt er heel wat van de Belgische dames verwacht door hun mannen en zouden de huishoudelijke taken meer door de vrouwen gedaan worden omdat ze meer thuis zijn. Vaak een logisch gevolg, vermoed ik, maar wenselijk: nee.



Is het verdeeld bij jullie en hoe?



TO trapt af: in het verleden hebben wij wel moeten zoeken naar een nieuwe balans sinds de kinderen er zijn. Ik ben iets minder los geworden wat ons huishouden aangaat, ik wil niet dat de kinderen hoeven te leren kruipen over een vloer met kruimels en kattenhaar. Man had geen hormonen om zich door te laten leiden, dus ontstonden er wel wat meningsverschillen. Nu, echter, gaat het goed. Man doet de afwas, ik doe de was. Ik doe de badkamer, man de tuin. Kleine en grote klussen zijn evenredig verdeeld. Ik ben wel diegene die eens een aparte klus aanpakt (ramen, onkruid wieden, de oprit schoonvegen) maar man maakt het dan weer goed door eens naar de stort te rijden, of zo.



Geen stress meer hier, dus. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bij mijn voorvorige baan was ik vaak later thuis en dan was het eten al voor me gekookt. Ik vond dat best prettig, moet ik zeggen.
Nu doe ik alles ik zit thuis wat ook logisch is. Maar toen ik werkte werd het huishouden echt verdeeld.
quote:barbaracartland schreef op 15 september 2016 @ 21:12:

Bij mijn voorvorige baan was ik vaak later thuis en dan was het eten al voor me gekookt. Ik vond dat best prettig, moet ik zeggen.Ik heb mijn schoonmaakster/PA/lifesaver wel eens gevraagd of ze niet wat langer wilde blijven en wilde koken, maar daar begon ze helaas niet aan
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 21:13:

[...]





Ik heb mijn schoonmaakster/PA/lifesaver wel eens gevraagd of ze niet wat langer wilde blijven en wilde koken, maar daar begon ze helaas niet aan Jij bent echt lui.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik ben allesbehalve lui. Maar ik besteed mijn energie het liefst aan dingen die me iets opleveren. Al is het maar suf vermaak zoals het viva-forum.



Door alle energievreters uit te besteden levert het me juist meer geld en vrijheid op, want ik ben veel productiever.

En het word gewoon een teringzooi als ik het zelf moet doen. Ik zie viezigheid gewoon niet. Het boeit me niet, dus het bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Froufrou zie mijn smiley
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 21:18:

Ik ben allesbehalve lui. Maar ik besteed mijn energie het liefst aan dingen die me iets opleveren. Al is het maar suf vermaak zoals het viva-forum.



Door alle energievreters uit te besteden levert het me juist meer geld en vrijheid op, want ik ben veel productiever.

En het word gewoon een teringzooi als ik het zelf moet doen. Ik zie viezigheid gewoon niet. Het boeit me niet, dus het bestaat niet.Maar hoe vaak komt bij jou de schoonmaakster dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vaker thuis dan man dus doe ook automatisch wat meer. Hij werkt onregelmatig en is dan ook niet thuis (zeg maar gemiddeld 8 of 9 dagen weg en dan 6 dagen vrij ofzo). Voordat hij thuiskomt zorg ik dat het huis aan kant is maar als hij thuis komt houdt hij het bij. Hij doet dan echt alles wat nodig is, hij is dan thuis zodat de kinderen niet naar de opvang hoeven als ik werk en overdag kan hij dan wassen, strijken, stofzuigen, de tuin doen enz. Ik doe wel 9 van de 10 keer de boodschappen op mijn vrije dagen, gewoon omdat ik het fijn vind om te beslissen wat er in huis is, maar als hij thuis is kookt hij wel altijd en kom ik uit m'n werk in een opgeruimd huis en kan ik zo aan tafel. Heerlijke man heb ik toch
Alle reacties Link kopieren
Partner werk 40 uur voornamelijk kantoortijden, ik werk 28 uur in de zorg met verschillende diensten. Wij hebben eens per 2 weken 3 uur lang een huishoudelijke hulp. Ik doe de wekelijkse boodschappen. Onze tuin is een gezamelijke hobby. Verder lopen wij bij routine elke avond even door het huis om rotzooi te ruimen. Elke avond een was aan en elke ochtend die was in de droger. Dit doen we hoe het uitkomt. Ook zo met de vaat bijv. Ik kook, partner doet klusjes en vuilnis en de auto's. Verder stofzuig ik nooit, dat doet mijn man. Ramen lappen doet de huishoudelijke hulp. Verder eigenlijk best tevreden. Alleen als ik veel nachtdiensten heb gaat mijn ritme er aan en dat zie je thuis terug.
Alle reacties Link kopieren
Vriend ruimt denk ik 1x per maand op en doet 1x per maand de boodschappen, als hij een gekke bui heeft. Verder doe ik alles.

Hij doet wel de klusjes in huis maar schoonmaken, wassen , strijken en koken doe ik.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 15 september 2016 @ 21:07:

[...]



Echt? Je schoonmaakster maakt je bed op en doet je was? Vind je dat niet ongemakkelijk?



Waarom zou dat ongemakkelijk zijn?

Lijkt me heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
We doen het huishouden echt samen en dat is heel fijn. In vorige relaties wel ruzie over gehad, heel stom. Ik kook misschien iets vaker dan mijn lief, maar hij is weer heel actief qua vuilnis en afval scheiden enzo. De was is sam-sam, boodschappen doen ook, opruimen en schoonmaken idem. Wie een dag vrij heeft, gaat aan de slag en als je daar geen zin in hebt, laat je het. Zo relaxt!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg plots ontzettende zin in onion rings!
quote:welcomehome schreef op 15 september 2016 @ 21:29:

[...]





Maar hoe vaak komt bij jou de schoonmaakster dan?in dit appartement een keer per week. Toen ik nog samenwoonde kwam ze vaker, maar dat was een heel groot huis.
Werken beiden 32 uur. Alleen hebben we een schoonmaakster die eens per 2 weken het huis schoonmaakt. Daarnaast doe ik het toilet en met de stofzuiger door het huis. Mijn man is meer van het klussen en de tuin. Vooralsnog een prima verdeling.

We kunnen in ieder geval niet meer zonder onze schoonmaakster. Niet omdat we zo lui zijn maar omdat we onze tijd/energie liever aan elkaar en onze dochter willen besteden dan aan ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het meeste. Vriend interesseert het gewoon helemaal niks als het huis niet aan kant is, dus gaat ook echt niet staan poetsen.



In ons nieuwe huis ga ik alles uitbesteden. Ik werk intussen ook heel veel, dus moet er maar externe hulp ingeschakeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Man is boer en heel veel aan het werk. Ik werk 20 uur per week. We hebben 1 dochter en in december komt de tweede. Man doet de vuilnis en de vaatwasser uitruimen en zware dingen sjouwen. Ik doe de rest. Zorg voor kind is ongeveer gelijk verdeeld, alhoewel ik meer bij dochter ben en daardoor meer doe.



als ik meer zou werken zou ik ook schoonmaakster inhuren, maar nu heb ik tijd genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 21:47:

[...]





in dit appartement een keer per week. Toen ik nog samenwoonde kwam ze vaker, maar dat was een heel groot huis.



Maar doe je dan al die andere dagen ook niets van wat je noemt?

De rest van de dagen maak je je bed niet op of haal je niet de stofzuiger er doorheen of draai je geen was?
Alle reacties Link kopieren
quote:welcomehome schreef op 15 september 2016 @ 22:35:

[...]





Maar doe je dan al die andere dagen ook niets van wat je noemt?

De rest van de dagen maak je je bed niet op of haal je niet de stofzuiger er doorheen of draai je geen was?

Ik ben niet diegene aan wie je het vraagt, maar ik maak mijn bed alleen op als ik het verschoon. Alle andere keren gooi ik het dekbed van me af en 's avonds trek ik het weer over me heen. Onze slaapkamer slapen we in en daar komen wij en onze schoonmaakster, verder niemand, dus ik zie de zin van je bed opmaken niet in.

Wassen doen wij wel zelf. Stofzuigen hoogst zelden. Schoonmaakster komt elke week, ik pak de stofzuiger alleen als er iets omgegaan is van een plant of zo.
Alle reacties Link kopieren
Man werkt 50-60 uur per week. Zet de vuilnis buiten, ruimt de afwasmarie uit, maait het gras. En hij is degene die naar het stort rijdt met de aanhanger als ik die gevuld heb met snoeiafval.



Dochter gaat braaf naar school, in de vakanties poetsen we het huis een keertje samen door. Zij boven, ik beneden. Voor de rest verzorgt zij de konijntjes (inclusief het regelmatig schoonmaken van het hok), dekt de tafel en als het nodig is kookt ze.



Ik werk gemiddeld 20 uur per week en doe de rest van het huishouden, tuin, administratie, beestenboel. Regel afspraken, ken de agenda´s van buiten en zorg voor verjaardagscadeautjes enzo.



Geen gestress dus hier.



Toen man en ik beiden nog 40 uur per week werkten en nog geen dochter hadden, poetsten we op zaterdagochtend wat nodig was, gingen daarna naar de markt en aansluitend even koffiedrinken bij schoonouders. Ik had daarnaast op de woensdag vrij en dan zorgde ik voor de was, de boodschappen en een maffe klus (diepvries ontdooien, oven schoonmaken, kast uitmesten).



Ook toen dus geen gestress.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Vriend doet de vaatwasser (in/uitruimen ) zorgt ervoor dat vuilnis buiten komt te staan en neemt overige mannen klussen op zich bv in de tuin. Maar dat is niet dagelijks.

Ow ja vriend zeemt ook de ramen 1x in de zoveel tijd want dat kan hij heel netjes en ik vind het een vervelende klus.



Verder doe ik alles, wassen strijken boodschappen koken stoffen stofzuigen dweilen toiletten badkamer enz.

Dit omdat ik het niet erg vind maar ook omdat ik 22,5 uur werk(onregelmatige diensten in de zorg) en dus meer thuis ben.

Soms doen we op zaterdag gewoon samen even het hele huis.

Het ligt er dus maar aan hoe de week er uit ziet.

Geen vaste dag voor bepaalde taken .



Wij hebben nog geen kinderen, wel een hond.
Tralalalala
Nee jammer genoeg niet echt.

En ik haat het huishouden maar omdat ik ( onvrijwillig) thuis zit ben ik toch voor 90% de pisang. Doe ook alle planning en financieen. Dus we hebben nu ineens toch een ouderwetse verdeling qua sommige taken.



Vind niet echt erg tof want ik haat het huishouden echt. Moeder zijn en zorgen vind ik heerlijk maar schoonmaken. Nee. Dom trutwerk wat jammer genoeg nodig is.



Maar zolang ik niet kan werken moet het maar zo.

Er zal waarschijnlijk een schoonmaakster komen zodra ik wel weer aan de bak kan en ga.
Man: gras maaien, heg snoeien, auto wassen, banden oppompen, fulltime baan.

Ik: de rest, bevalt prima.
quote:welcomehome schreef op 15 september 2016 @ 22:35:

[...]





Maar doe je dan al die andere dagen ook niets van wat je noemt?

De rest van de dagen maak je je bed niet op of haal je niet de stofzuiger er doorheen of draai je geen was?



De laatste keer dat ik een stofzuiger gepakt heb was toen mijn bezoek een plant omver gooide. Een heel enkele keer doe ik een was. Meestal zijn dat dingen die niet in de machine kunnen. Kleding voor mijn werk (pakken en jurkjes) gaat allemaal naar de stomerij.



Ik ruim wel op en als ik gekookt heb haal ik wel een doekje door de keuken. Maar meestal lunch ik uitgebreid op kantoor of in een restaurant en eet ik 's avond alleen yoghurt of brood. "I use my oven for storage".



Mag duidelijk zijn dat ik geen moederschap of gezinsleven ambieer
Man werkt 36 uur, ik wissel nogal. Laatste jaar contract van 8 uur en een van 30 uur gehad. Wie het minst werkt doet het meest. Ik werk nu even niet, maar man doet nog steeds wel iets. Elke nieuwe periode maken we nieuwe afspraken. We houden van ieder vaste taken voor de grote dingen. Dagelijkse dingen doen we samen. Er is hier nooit gezeik over huishouden en dat is fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven