Verdelen jullie het huishouden?

15-09-2016 20:48 77 berichten
Vanochtend op het Belgisch nieuws: vrouwen die in deeltijd werken, zouden meer gestrest zijn dan wanneer ze fulltime werken. Schijnbaar wordt er heel wat van de Belgische dames verwacht door hun mannen en zouden de huishoudelijke taken meer door de vrouwen gedaan worden omdat ze meer thuis zijn. Vaak een logisch gevolg, vermoed ik, maar wenselijk: nee.



Is het verdeeld bij jullie en hoe?



TO trapt af: in het verleden hebben wij wel moeten zoeken naar een nieuwe balans sinds de kinderen er zijn. Ik ben iets minder los geworden wat ons huishouden aangaat, ik wil niet dat de kinderen hoeven te leren kruipen over een vloer met kruimels en kattenhaar. Man had geen hormonen om zich door te laten leiden, dus ontstonden er wel wat meningsverschillen. Nu, echter, gaat het goed. Man doet de afwas, ik doe de was. Ik doe de badkamer, man de tuin. Kleine en grote klussen zijn evenredig verdeeld. Ik ben wel diegene die eens een aparte klus aanpakt (ramen, onkruid wieden, de oprit schoonvegen) maar man maakt het dan weer goed door eens naar de stort te rijden, of zo.



Geen stress meer hier, dus. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ik doe echt letterlijk alles in huis, en dat elke dag. We hebben 2 kinderen en een hond en vogeltjes dus sowieso veel werk in het huishouden. Ik werk nu nog niet maar vanaf oktober ga ik wel werken en het ligt aan mijn man hoeveel uren ik ga werken. Volgens de werkgever is alles tussen 12 en 40 uur per week goed.



Als ik 40 uur ga werken dan ga ik het denk ik heel erg zwaar krijgen met alles.
quote:Lovely1987 schreef op 15 september 2016 @ 23:00:

Ik doe echt letterlijk alles in huis, en dat elke dag. We hebben 2 kinderen en een hond en vogeltjes dus sowieso veel werk in het huishouden. Ik werk nu nog niet maar vanaf oktober ga ik wel werken en het ligt aan mijn man hoeveel uren ik ga werken. Volgens de werkgever is alles tussen 12 en 40 uur per week goed.



Als ik 40 uur ga werken dan ga ik het denk ik heel erg zwaar krijgen met alles.Ja wel als je alles blijft doen. Heb je daar al met man over gehad?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe alles, want LAT relatie.
Met kinderen en huisdieren lijkt het me wel heel anders. Dan krijg je een heel ander soort dynamiek.



ik vraag me af of mannen altijd slordiger zijn. Ken er best veel die best pietluttig zijn met schoonmaakdingen. Denk wel dat mannen het makkelijker afstoten en vrouwen meer alle ballen hoog willen houden. Dat is ook een beetje calvinistisch. Stel je voor dat je een vaste vrije dag neemt om niets te doen.
Man en ik werken evenveel uren, dus we doen allebei evenveel in het huishouden. Daar denken we gelukkig hetzelfde over. We hebben geen schema of lijstje, en we hebben ook niet echte een vaste taakverdeling. Het is net hoe het uitkomt en dat gaat in overleg.



Kinderen hebben we niet, dus ik weet niet hoe een parttime werkende vrouw zich voelt. Maar het is jammer dat die vrouwen hun 'werk' thuis (het zorgen voor de kinderen) niet los kunnen zien van het huishouden.
quote:Goede-Fee schreef op 15 september 2016 @ 23:01:

[...]





Ja wel als je alles blijft doen. Heb je daar al met man over gehad?

Ja tuurlijk hebben we erover gesproken en hij ZEGT dat we alles eerlijk en evenredig gaan verdelen. Maar dat zinnetje heb ik al vaker uit zijn mond horen komen en daar kwam nooit iets van terecht.



Ach ik ben allang blij dat ik straks ook ff het huis uit bed en weer eigen geld heb.
quote:Lovely1987 schreef op 15 september 2016 @ 23:09:

[...]



Ja tuurlijk hebben we erover gesproken en hij ZEGT dat we alles eerlijk en evenredig gaan verdelen. Maar dat zinnetje heb ik al vaker uit zijn mond horen komen en daar kwam nooit iets van terecht.



Ach ik ben allang blij dat ik straks ook ff het huis uit bed en weer eigen geld heb.Ik zou dan ook afspreken als hij niet even veel bijdraagt er een schoonmaakters komt. Die hij ook meebetaald.
quote:Lovely1987 schreef op 15 september 2016 @ 23:00:

Ik doe echt letterlijk alles in huis, en dat elke dag. We hebben 2 kinderen en een hond en vogeltjes dus sowieso veel werk in het huishouden. Ik werk nu nog niet maar vanaf oktober ga ik wel werken en het ligt aan mijn man hoeveel uren ik ga werken. Volgens de werkgever is alles tussen 12 en 40 uur per week goed.



Als ik 40 uur ga werken dan ga ik het denk ik heel erg zwaar krijgen met alles.Waarom ligt dat aan jouw man?
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 21:13:

[...]





Ik heb mijn schoonmaakster/PA/lifesaver wel eens gevraagd of ze niet wat langer wilde blijven en wilde koken, maar daar begon ze helaas niet aan



Voorstellen dat ze dan ineens maar voor haar gezin erbij kookt?





Er zit hier nul regelmaat in poetsen. Wie het eerst het te vuil vindt worden, pakt de stofzuiger (en daarna eventueel de dweil).

Ik kook. Hij wast af.

Ik steek de was in. Hij hangt de was aan de draad. (Als 't van mij afhing ging alles in de droogkast. De wasdraad hangt 2 verdiepen lager.)

Hij zet de vuilzakken buiten. Als ik hem eraan doe denken.

Het continu gevecht tegen opruimen doen we samen. Net zoals de eeuwige klusjes die blijven liggen.

Ramen schoonmaken doen we niet. Geen zin in. Of we moeten er écht niet meer door kunnen kijken.



Buiten koken is hij trouwens eigenlijk veel beter in "huishouden". En doet hij het liever.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 15 september 2016 @ 22:56:

[...]





De laatste keer dat ik een stofzuiger gepakt heb was toen mijn bezoek een plant omver gooide. Een heel enkele keer doe ik een was. Meestal zijn dat dingen die niet in de machine kunnen. Kleding voor mijn werk (pakken en jurkjes) gaat allemaal naar de stomerij.



Ik ruim wel op en als ik gekookt heb haal ik wel een doekje door de keuken. Maar meestal lunch ik uitgebreid op kantoor of in een restaurant en eet ik 's avond alleen yoghurt of brood. "I use my oven for storage".



Mag duidelijk zijn dat ik geen moederschap of gezinsleven ambieer



Oke dat verklaard een hoop idd.

Kon het mij al niet voorstellen maar ik heb dan ook een peuter de hele dag om mij heen waarmee ik veel thuis ben.

lijkt me wel heerlijk om het bijna altijd lekker schoon te hebben trouwens
...
quote:welcomehome schreef op 15 september 2016 @ 22:35:

[...]





Maar doe je dan al die andere dagen ook niets van wat je noemt?

De rest van de dagen maak je je bed niet op of haal je niet de stofzuiger er doorheen of draai je geen was?Je bed opmaken vind ik nou het allernuttelooste klusje ter wereld. Ik maak het zelfs niet op als ik het verschoon. Dan mik ik alles gewoon terug. Wat heb ik in godsnaam aan een opgemaakt bed? In de ochtend kost het me meer tijd, daarna gaat die slaapkamerdeur dicht tot ik ga slapen en de boel weer overhoop trek. Ligt dat bed mooi te wezen voor niemand.
Ik maak wel iedere dag mijn bed op. Iedere avond ga ik naar boven, verzorg mezelf en plof daarna in mijn mooie slaapkamer op het bed om een boek te lezen. Ik word gewoon blijer van een opgeruimde slaapkamer die wat doet voor het oog.



Maar dat is natuurlijk persoonlijk. En doe ik direct als ik uit bed stap (weet het, met huisstofmijt en zo, maar kan het maar beter gelijk gedaan hebben).
quote:Fleet schreef op 16 september 2016 @ 07:47:

Ik maak wel iedere dag mijn bed op. Iedere avond ga ik naar boven, verzorg mezelf en plof daarna in mijn mooie slaapkamer op het bed om een boek te lezen. Ik word gewoon blijer van een opgeruimde slaapkamer die wat doet voor het oog.



Maar dat is natuurlijk persoonlijk. En doe ik direct als ik uit bed stap (weet het, met huisstofmijt en zo, maar kan het maar beter gelijk gedaan hebben).



Haha mijn moeder maakte vroeger elke dag mijn bed op en toen werd ik er al kriegelig van want dan stopte ze het dekbed in. Net een dwangbuis om je lichaam. Zodra ze vond dat ik het zelf moest doen hebben we gewoon ruzie gemaakt over het feit dat mijn bed nooit opgemaakt was, maar sliep ik veel beter .



Ik vind een onopgemaakt bed ook helemaal niet ongezellig, lelijk of onopgeruimd staan. Juist uitnodigend. Kijk, hier word heerlijk geslapen, zegt het bed Waar ik me wel aan erger is dat mijn man altijd zijn kleren op de grond gooit. Daarom slaap ik aan de deurkant. Dan zie ik dat niet
quote:Konijntje999 schreef op 16 september 2016 @ 07:37:

Omdat ik thuis werk en omdat mijn vriend minstens 2u per dag reistijd naar zijn werk heeft doe ik het meeste. Boodschappen, de was, de katjes, het huishouden. Vriend brengt alleen het vuilnis naar beneden (wanneer ik het op de gang zet ) en we doen soms samen op zaterdag een grote schoonmaak. Eigenlijk is hij veel beter in schoonmaken, maar vaak denk ik ook "hoe moeilijk is het nou om even een wasje erin te gooien? Ben toch thuis"



Al komt deze regeling een beetje uit de tijd dat ik overspannen thuis zat, en dus helemaal niet werkte. Merk dat het nu soms een beetje begint te wringen dat het zo standaard is dat ik het meeste oppak. Hebben jullie toevallig een suggestie voor een betere verdeling?



Ja, er echt voor gaan zitten en het bespreken. Hier werkte het niet als we allebei gewoon iets deden als het nodig was. Dus hebben we eerst de norm bepaald. Hoe vaak willen we dat de wc wordt gepoetst en hoe vaak moet er worden gestofzuigd in welke ruimten. Huiskamer vaker dan de zolder bv. Daarna hebben we de taken verdeeld, man doet meer wekelijkse dingen dan ik, want die ziet niet dat het nodig is. Die doet gewoon iets omdat de week weer voorbij is. Ik doe een paar wekelijkse dingen en verder boodschappen en de was omdat ik daar meer overzicht en inzicht in heb. Verder zijn alle andere klussen die minder dan eens per week moeten ook voor mijn zoals ramen zemen, gordijnen wassen en kasten uitmesten. We doen ieder waar we goed in zijn.



Man kan prima ook een wasje aanzetten, maar voor vijf mensen en zonder droger vraagt dat wel een soort van planning door de week heen. Hij zou pas gaan wassen als de kasten leeg raken en de wasmanden uitpuilen. Dus als ik eens een paar dagen weg ben dan krijgt hij daarin een opdracht mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier heel erg geëmancipeerd, ik schroef bedden en kasten in elkaar en sjouw de nieuwe wasmachine naar boven. Verf om de zoveel jaar het huis aan de buitenkant en maai het gazon. Man doet de rest van het huishouden.
Thanks Ssssst, goed idee. Ook om het gevoel te creëren dat er "voldaan" is aan de taken en dat het dus goed genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Wij werken allebei fulltime en zijn beiden wat chaotisch. Ik ben rommeliger dan vriend, hij ziet schoonmaakdingen minder snel en heeft een andere standaard dan ik.

We verdelen het zo veel mogelijk, waarbij ik vooral opruim, afstof en stofzuig. Daarbij doe ik ook het meeste in de tuin.

Hij doet meestal de was.

Samen doen we boodschappen en koken en de andere huishoudelijke taken.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik niet werk, en mijn man wel, helpt hij mij vaak mee in het huishouden.



Mijn man heeft voor een maand of 4 terug zelf ervaren dat je met een peuter en een baby niet echt veel tijd hebt om het hele huis spic-en-span te hebben. Dit nadat ik een weekje uit de running was en hij een weekje verlof had opgenomen.



Ik kreeg wel eens wat gemopper waarom er toch altijd speelgoed ligt her en der en de was nooit volledig weg was gewerkt. Of dat ik niet had gestofzuigd.



Sindsdien moppert hij niet meer en helpt hij mee met opruimen en stofzuigt af en toe.



Ik ben een redelijke chaoot en overzie al snel de rommel niet meer of ik doe als een kip zonder kop 10 dingen tegelijk.



Plus ik stoor mij ook niet aan rommel. Let op, aan rommel, viezigheid is direct schoongemaakt hoor. Geen vuile vaat of eten op de grond.



Hij is heel gestructureerd en netjes en kan niet echt goed tegen rommel.



Door hem ben ik een opgeruimd huis wel gaan waarderen en doe mijn best om het zoveel mogelijk bij te houden en hij heeft leren accepteren dat een huis ook leefbaar eruit mag zien en soms wat rommelig is.
Een vrouw die haar man laat helpen in het huishouden gaat er in eerste instantie van uit dat het huishouden haar taak is. Een beetje vent doet gewoon zijn deel van het huishouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 16 september 2016 @ 07:43:

[...]





Je bed opmaken vind ik nou het allernuttelooste klusje ter wereld. Ik maak het zelfs niet op als ik het verschoon. Dan mik ik alles gewoon terug. Wat heb ik in godsnaam aan een opgemaakt bed? In de ochtend kost het me meer tijd, daarna gaat die slaapkamerdeur dicht tot ik ga slapen en de boel weer overhoop trek. Ligt dat bed mooi te wezen voor niemand.



Dat ligt heel erg aan hoe je woont en hoe vaak je die slaapkamer gebruikt.



In mijn oude huis, een soort studio, zag ik gewoon elke keer als ik naar de badkamer liep dat onopgemaakte bed liggen en in die kleine ruimte was mijn bed ook opeens een enorm ding en dus was altijd mijn huis onopgeruimd als mijn bed niet opgemaakt was. Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig in je slaapkamer moet zijn, omdat daar kasten staan of weet ik veel wat, of als je je slaapkamerdeur open laat staan omdat via de ramen daar er meer licht naar binnen valk, dat je dat bed wel opmaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 15 september 2016 @ 21:07:

[...]



Echt? Je schoonmaakster maakt je bed op en doet je was? Vind je dat niet ongemakkelijk?Vind jij je niet ongemakkelijk voor jezelf? Dat je dingen persé zelf moet doen en niet los kunt laten?
quote:Mevrouw75 schreef op 16 september 2016 @ 22:21:

[...]





Dat ligt heel erg aan hoe je woont en hoe vaak je die slaapkamer gebruikt.



In mijn oude huis, een soort studio, zag ik gewoon elke keer als ik naar de badkamer liep dat onopgemaakte bed liggen en in die kleine ruimte was mijn bed ook opeens een enorm ding en dus was altijd mijn huis onopgeruimd als mijn bed niet opgemaakt was. Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig in je slaapkamer moet zijn, omdat daar kasten staan of weet ik veel wat, of als je je slaapkamerdeur open laat staan omdat via de ramen daar er meer licht naar binnen valk, dat je dat bed wel opmaakt.Ook toen ik nog zo woonde maakte ik mijn bed vrijwel nooit op
Alle reacties Link kopieren
Ik ben degene die alles bijhoudt en rommel uberhaupt ziet liggen.. Maar ik vraag gewoon altijd aan vriend of hij bijvoorbeeld even met de stofzuiger rond wil gaan, en dat doet hij altijd wel. Koken doe ik meestal, maar ook omdat het een hobby van me is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is meer van alles globaal doen, ik meer van het grondige werk. Stofzuigen doen we allebei, alleen pak ik ook alle hoekjes mee en hij niet. Hij doet de afwas, ik doe de was. Koken doet hij meestal, omdat hij vaak ochtenden werkt en ik dagdiensten. Hij ruimt ook vaak mijn rommel op (ik ben niet zo opgeruimd). De badkamer poetsen en ontkalken is dan wel weer mijn ding, net zoals de oven/magnetron en keukenkastjes schoonmaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven