verdeling huishoudelijk kwaad

24-11-2015 18:24 186 berichten
Hoe doen jullie dat?

Mijn toekomstige echtgenoot is twee weken per maand weg voor werk en vind dat hij dus niks hoeft te doen in het huishouden.

Ergens ben ik het daar mee eens maar er knaagt toch iets aan me.

Dus hoe verdelen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 24 november 2015 @ 20:16:

[...]





Het gaat me niet zozeer om eerlijk of oneerlijk, hoewel zij dus net zoveel uur gemiddeld per week werkt, maar daar lees jij overheen? Het gaat mij erom dat hij dus gewoon elke keer 2 weken vakantie heeft en zij doorslooft, of hij er nou isof niet. Als hij nou wat doet wanneer hij thuiszit, hebben ze veel meer gezamelijke tijd, lijkt me zo.

Terwijl zij 8 uur draait én nog eventjes kookt en opruimt en weet ik niet wat, zit hij en blijft hij zitten, kennelijk.



Weet je wat het is? Dat werkt twee kanten op. Als zij in de twee weken dat hij volop in touw is, op de bank zakt, moet hij nog 3 of 4 uur doortrekken. En daar ligt ook niemand wakker van.



Ik word wel eens moe van alles op een goudschaaltje afwegen. En als ik 14 dagen lang, 14 uur per dag gewerkt zou hebben, zou ik ook een week nodig hebben om even bij te komen. En ja, dan zou ik heus wel eens een afwasje doen ofzo, maar echt niet het huis een grote beurt gaan geven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:04:

[...]





Weet je wat het is? Dat werkt twee kanten op. Als zij in de twee weken dat hij volop in touw is, op de bank zakt, moet hij nog 3 of 4 uur doortrekken.



Dat moet zij ook, want als zij thuis komt uit haar werk ligt er nog een heel huishouden op haar te wachten, en koken en zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Fenrir-Greyback schreef op 24 november 2015 @ 21:06[/message]:

[...]





Dat moet zij ook, want als zij thuis komt uit haar werk ligt er nog een heel huishouden op haar te wachten, en koken en zo.



plus een kind.

15 jarige pubers zijn ook niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fenrir-Greyback schreef op 24 november 2015 @ 21:06:

[...]





Dat moet zij ook, want als zij thuis komt uit haar werk ligt er nog een heel huishouden op haar te wachten, en koken en zo.Sure, ze is alleen thuis met kind en moet dan élke dag nog 6 uur aan het huishouden besteden. Geloof je het zelf?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:04:

[...]





Weet je wat het is? Dat werkt twee kanten op. Als zij in de twee weken dat hij volop in touw is, op de bank zakt, moet hij nog 3 of 4 uur doortrekken. En daar ligt ook niemand wakker van.



Ik word wel eens moe van alles op een goudschaaltje afwegen. En als ik 14 dagen lang, 14 uur per dag gewerkt zou hebben, zou ik ook een week nodig hebben om even bij te komen. En ja, dan zou ik heus wel eens een afwasje doen ofzo, maar echt niet het huis een grote beurt gaan geven.Wat een onzin. TO is heus niet klaar als ze uit haar werk komt terwijl hij nog even doorwerkt. Dan moet ze koken, opruimen, het huishouden doen en met een zoon erbij kost dat meer tijd dan alleen. Zij doet dat ook allemaal wanneer haar vriend thuis zit uit te rusten. Als hij 2 uur per dag het huishouden doet, heeft hij nog steeds 22 uur over om uit te rusten. En dat 2 weken lang.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:04:

[...]





Weet je wat het is? Dat werkt twee kanten op. Als zij in de twee weken dat hij volop in touw is, op de bank zakt, moet hij nog 3 of 4 uur doortrekken. En daar ligt ook niemand wakker van.



Ik word wel eens moe van alles op een goudschaaltje afwegen. En als ik 14 dagen lang, 14 uur per dag gewerkt zou hebben, zou ik ook een week nodig hebben om even bij te komen. En ja, dan zou ik heus wel eens een afwasje doen ofzo, maar echt niet het huis een grote beurt gaan geven.



Wie zegt dan dat hij het huis een grote beurt moet geven?

Gewoon iets doen in huis, dat het eten klaar staat als ze thuiskomt, zoiets. Overdag een was draaien.



Niets is wel heel weinig he?



En ja, als hij weg is, maakt zij zéker 12 uur op werkdagen. En ja, zij mag ook wel eens relaxen vind ik. Jij niet, begrijp ik. Ze is vrouw, dus ze zal huishouden doen terwijl haar man een kuil in de bank maakt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg; dat goede salaris stuk slaan aan een goede huishoudster die als hij terug is meteen zijn was kan wegwerken. Is ie nu helemaal?!, waarom wil je met hem samenwonen? Wat is jouw voordeel? Heb je het niet beter in je eigen huis?
Alle reacties Link kopieren
En verder, 12 uur per dag ismhard werk, maar hij heeft geen reistijd en hoeft verder niets te doen. Ook daar niet. Eten staat klaar als hij klaar is.



Zij is klaar, moet naar huis, boodschappen doen, koken, opruimen..



Ook zonder grote huishoudelijke klussen ben je zeker 1,5 -2 uur extra bezig na een werkdag toch?
Later is nu
Ik vind werken een stuk relaxter dan dat domme repeterende saaie huishoudelijk werk.

Helemaal als je een dag hebt gewerkt, nou, dan ruim ik een afwasmachine en en doe nog een dingetje en that's it.

Heb ooit weleens werk gehad waarbij ik een week training in de zoveel tijd had. Voelde echt als vakantie.

Ik weet niet hoe het op een booreiland gaat maar dan was het de training doen, eten, nog wat gezelligs met zijn allen en slapen. Was ik ook wel 10 uur bezig maar echt niet te vergelijken met het dagelijks leven met een gezin.

Allleen zorg voor jezelf en je taak. Ipv alle dingen eromheen, zaken met de kinderen, je eigen huis verzorgen, en meedraaien in de buurt en met je familie.

Dus de oplossing van to is een hele redelijke.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:11:

[...]





Sure, ze is alleen thuis met kind en moet dan élke dag nog 6 uur aan het huishouden besteden. Geloof je het zelf?



Hoezo 6 uur? Ze werkt toch de hele maand door, niet 2 weken?



Bovendien, toen ik nog 40 uur per week werkte, was ik elke doordeweekse dag van 7 uur 's ochtends (6:20 op) tot 22:00 uur in touw. Daarna had ik pas tijd om op de bank te ploffen. TO's kind is niet zo jong meer als de mijne, maar nog steeds houdt het na de werkdag nog lang niet op. En dan was ik in het weekend nog een flinke tijd bezig met schoonmaken. De hele maand door.



Ik snap dat TO's vriend moe is na die 2 weken werken, maar hij is heus wel in staat om wat in huis te doen. Zoals ik al zei heeft hij nog 22 uur per dag over om uit te rusten.
Alle reacties Link kopieren
Zuipschuit, wat vind jij inmiddels van de discussie?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 24 november 2015 @ 21:15:

[...]





Wie zegt dan dat hij het huis een grote beurt moet geven?

Gewoon iets doen in huis, dat het eten klaar staat als ze thuiskomt, zoiets. Overdag een was draaien.



Niets is wel heel weinig he?



En ja, als hij weg is, maakt zij zéker 12 uur op werkdagen. En ja, zij mag ook wel eens relaxen vind ik. Jij niet, begrijp ik. Ze is vrouw, dus ze zal huishouden doen terwijl haar man een kuil in de bank maakt.



Nee, natuurlijk niet. Maar ik snap wel dat als iemand twee weken lang, 14 uur per dag in touw is geweest (zonder ook maar één vrije dag tussendoor), hij een paar dagen nodig heeft om even bij te tanken, zonder dat hij meteen weer allerlei taken heeft.



TO denk 's avonds om 7 uur toch ook niet "Oh, nee, ik mag nog niet op de bank gaan hangen, want mijn vent moet nog 5 uur werken" ofzo?



Die twee weken die hij dan heeft, zijn geen vakantie, dat is gewoon de opgespaarde vrije tijd die een ander naast zijn gewone werkdag heeft. Daar heeft hij al voor gewerkt. En ja, dan kan je best eens een was in de machine stoppen op den duur, of een afwasje doen, of wat opruimen, maar dat doet hij ook, begreep ik.



En verder: geld genoeg om een werkster in te huren, dus gewoon doen, knap je allebei van op!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens helemaal niet iemand die vindt dat het huishouden per se 50/50 moet of zo. Sterker nog, ik doe alles in huis en hij niks. Maar hij werkt dan ook de hele maand door 12 uur per dag en is in het weekend ook vaak niet klaar. Hij heeft bijna nooit vrij en al helemaal nooit 2 weken. De laatste keer dat hij dat had, was 15 jaar geleden. Als hij elke maand 2 weken op de bank zou hangen, zou hij toch echt zijn steentje bij moeten dragen hoor. Al ik het geen grote schoonmaakbeurt, dan toch zeker koken, de was doen, eens een wc schoonmaken en dat soort dingen. Die gaan voor mij in mijn vakanties ook gewoon door.
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:11:

[...]





Sure, ze is alleen thuis met kind en moet dan élke dag nog 6 uur aan het huishouden besteden. Geloof je het zelf?Dat schreef ik ook nergens he. Jij verzint er nu zelf zo maar 2 of 3 uur bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 24 november 2015 @ 21:20:

[...]





Hoezo 6 uur? Ze werkt toch de hele maand door, niet 2 weken?



Bovendien, toen ik nog 40 uur per week werkte, was ik elke doordeweekse dag van 7 uur 's ochtends (6:20 op) tot 22:00 uur in touw. Daarna had ik pas tijd om op de bank te ploffen. TO's kind is niet zo jong meer als de mijne, maar nog steeds houdt het na de werkdag nog lang niet op. En dan was ik in het weekend nog een flinke tijd bezig met schoonmaken. De hele maand door.



Ik snap dat TO's vriend moe is na die 2 weken werken, maar hij is heus wel in staat om wat in huis te doen. Zoals ik al zei heeft hij nog 22 uur per dag over om uit te rusten.



Op zich met je eens, maar zoals ik eerder zei, ik word wel eens moe van alles op een goudschaaltje afwegen.



Ik ben elke dag om 05.30 uur op. Ritme is ontstaan omdat mijn man geregeld vroege dienst heeft en ik me er beter bij voel dat ritme dan aan te houden dan per dag vroeger of later op te staan. 6 uur heb ik het ontbijt achter mijn kiezen en soms doe ik dan nog wat in huis, voordat ik om 08.15 uur naar mijn werk ga. Was opvouwen, ijskast schoonmaken, en soms kijk ik ook gewoon TV of lees een boek. Koken is "mijn job", dus na mijn werk even naar de AH, ben ik tegen 6 uur thuis. Even zitten, om 7 uur koken, eten, en de afwas doe ik ook nog. Mijn eigen keus, doe ik liever alleen. Dus eer dat ik zit is het vaak 21.00 uur. Kan ik allemaal over gaan zaniken, maar waarom?



Man doet ook genoeg, de was is meestal zijn portie, en grotere klussen als ramen zemen (indien nodig) of de tuin een goeie beurt geven, doet hij. Of andere dingen als ze voorkomen.



Voor de rest hebben we een werkster.



Eigenlijk ben ik netto per dag langer in touw dan hij. Maar moet ik daar dan over gaan zeuren? Want deels doe ik dat zelf, deels zijn dat de omstandigheden door zijn werk.



Ik heb wel belangrijkere dingen om mijn energie aan te besteden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als ik 8000 euro per maand aan salaris binnen kreeg dan deed ik ook niets meer in het huishouden.

Dan kwam er mooi 1 of 2x in de week een schoonmaakster.



Boodschapoen doen vind ikleuk en hoeveel tijd kost een was in de wasmachine doen en de vaatwasser in en uitruimen nou helemaal.



Met zo'n salaris plus het salaris van to kan je ook makjelijk elke week een keer uit eten en een keer eten laten bezorgen mochten ze geen zin hebben om te koken.



Als er een schoknmaakster komt en man ruimt zijn eigen troep op dan blijft er helemaal niet zoveel over om te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:25:

[...]





Nee, natuurlijk niet. Maar ik snap wel dat als iemand twee weken lang, 14 uur per dag in touw is geweest (zonder ook maar één vrije dag tussendoor), hij een paar dagen nodig heeft om even bij te tanken, zonder dat hij meteen weer allerlei taken heeft.



TO denk 's avonds om 7 uur toch ook niet "Oh, nee, ik mag nog niet op de bank gaan hangen, want mijn vent moet nog 5 uur werken" ofzo?



Die twee weken die hij dan heeft, zijn geen vakantie, dat is gewoon de opgespaarde vrije tijd die een ander naast zijn gewone werkdag heeft. Daar heeft hij al voor gewerkt. En ja, dan kan je best eens een was in de machine stoppen op den duur, of een afwasje doen, of wat opruimen, maar dat doet hij ook, begreep ik.



En verder: geld genoeg om een werkster in te huren, dus gewoon doen, knap je allebei van op!



Hij werkt 12 uur op een dag en doet verder niets. TO werkt, met huishouden minimaal 10 uur op een dag. Zoals al eerder berekend maakt haar aanstaande 8 uur per 4 weken meer. Dat is dus helemaal niet 5 uur extra op die dagen dat ze werkt he?



En met een huishoudster losmje de zoutzak,op je bank niet op, die van te voren al aangeeft nooit voor je te koken, in die 2 weken dat hij thuismis. Nooit een wasje te dapraaien, nooit een doekje over het aanrecht te halen, nooit eens de ramen te lappen of de stofzuiger door het huis te trekken. Nee, meneer is 2 weken lang aan het bijkomen van zn zware baan, terwijl TO haar 10 uur per dag maakt. Klinkt ideaal, echt. En het bijkomen van TO is dan een weekend, waarin ze ook huishouden blijft doen. Want met 3 uur huishoudster is je huis niet piekfijn in orde, elke dag.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:31:

[...]





Op zich met je eens, maar zoals ik eerder zei, ik word wel eens moe van alles op een goudschaaltje afwegen.



Ik ben elke dag om 05.30 uur op. Ritme is ontstaan omdat mijn man geregeld vroege dienst heeft en ik me er beter bij voel dat ritme dan aan te houden dan per dag vroeger of later op te staan. 6 uur heb ik het ontbijt achter mijn kiezen en soms doe ik dan nog wat in huis, voordat ik om 08.15 uur naar mijn werk ga. Was opvouwen, ijskast schoonmaken, en soms kijk ik ook gewoon TV of lees een boek. Koken is "mijn job", dus na mijn werk even naar de AH, ben ik tegen 6 uur thuis. Even zitten, om 7 uur koken, eten, en de afwas doe ik ook nog. Mijn eigen keus, doe ik liever alleen. Dus eer dat ik zit is het vaak 21.00 uur. Kan ik allemaal over gaan zaniken, maar waarom?



Man doet ook genoeg, de was is meestal zijn portie, en grotere klussen als ramen zemen (indien nodig) of de tuin een goeie beurt geven, doet hij. Of andere dingen als ze voorkomen.



Voor de rest hebben we een werkster.



Eigenlijk ben ik netto per dag langer in touw dan hij. Maar moet ik daar dan over gaan zeuren? Want deels doe ik dat zelf, deels zijn dat de omstandigheden door zijn werk.



Ik heb wel belangrijkere dingen om mijn energie aan te besteden.Mijn punt is dus niet dat goudschaaltje. Zou jij het wekenlang volhouden deze dagen te maken, die je nu beschrijft, terwijl je man die tijd besteed aan.... Niets?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 21:31:

[...]





Op zich met je eens, maar zoals ik eerder zei, ik word wel eens moe van alles op een goudschaaltje afwegen.



Ik ben elke dag om 05.30 uur op. Ritme is ontstaan omdat mijn man geregeld vroege dienst heeft en ik me er beter bij voel dat ritme dan aan te houden dan per dag vroeger of later op te staan. 6 uur heb ik het ontbijt achter mijn kiezen en soms doe ik dan nog wat in huis, voordat ik om 08.15 uur naar mijn werk ga. Was opvouwen, ijskast schoonmaken, en soms kijk ik ook gewoon TV of lees een boek. Koken is "mijn job", dus na mijn werk even naar de AH, ben ik tegen 6 uur thuis. Even zitten, om 7 uur koken, eten, en de afwas doe ik ook nog. Mijn eigen keus, doe ik liever alleen. Dus eer dat ik zit is het vaak 21.00 uur. Kan ik allemaal over gaan zaniken, maar waarom?



Man doet ook genoeg, de was is meestal zijn portie, en grotere klussen als ramen zemen (indien nodig) of de tuin een goeie beurt geven, doet hij. Of andere dingen als ze voorkomen.



Voor de rest hebben we een werkster.



Eigenlijk ben ik netto per dag langer in touw dan hij. Maar moet ik daar dan over gaan zeuren? Want deels doe ik dat zelf, deels zijn dat de omstandigheden door zijn werk.



Ik heb wel belangrijkere dingen om mijn energie aan te besteden.Nee hoor, in jullie geval vind ik het prima geregeld. Maar ik zou niet willen samenwonen met een man die twee weken per 4 weken thuis is en geen vinger uitsteekt. Als ik die man was, zou ik mijn vrouw dan ook dingen uit handen nemen. Gewoon omdat ik van haar houd en zij het ook druk genoeg heeft met haar fulltime baan en zoon. Ik vind het nogal egoïstisch om dat niet te doen.
Nou ik zou het wel weten hoor, als ik de kans kreeg. Lekker 14 dagen Heul Hard werken, en daarna 14 op mijn luie reet. En dan lekker gaan zitten te kijken naar mijn vrouw die elke dag weer 10/11 uur in touw is, zonder vakantie want in het weekend gaat de boel toch ook door, plus de huwelijkse plichten ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso, geen huishouden hoeven doen, thuiszitten terwijl iemand anders zich uit de naad werkt én voor je kookt, je sokken wast enzovoorts... Pfoei. Zwaar... Moet ik wel een aparte kamer, want zo'n rondrennende huishoudmuts leidt zo af.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En als die arme arme man 14 dagen nodig heeft om bij te komen van zijn werk, is hij niet geschikt voor dat werk. Na een dag of 2-3 moet hij zich toch echt weer gaan vervelen, als hij zo'n actieveling is die 14 dagen achter elkaar kan werken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 24 november 2015 @ 21:36:

[...]





Nee hoor, in jullie geval vind ik het prima geregeld. Maar ik zou niet willen samenwonen met een man die twee weken per 4 weken thuis is en geen vinger uitsteekt. Als ik die man was, zou ik mijn vrouw dan ook dingen uit handen nemen. Gewoon omdat ik van haar houd en zij het ook druk genoeg heeft met haar fulltime baan en zoon. Ik vind het nogal egoïstisch om dat niet te doen.



Ook weer met je eens, maar ik begreep dat hij best wat dingen doet, alleen niet zo veel als TO graag zou zien.



En onderschat de impact niet van twee weken lang 14 uur per dag werken. Dan heb je echt de eerste paar dagen/halve week al nodig om gewoon bij te tanken. Merk ik ook aan mijn man, als die een paar pittige diensten achter elkaar heeft gehad. En dat is dan nog niet eens 14 dagen non-stop. Dus ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat hij die twee weken "vakantie" heeft na zo'n intensieve periode. Nogmaals, dan heb je ook weer een paar dagen nodig om bij te komen. En ja, dat doe je dan soms door lui op je gat te zitten, stom naar de TV te staren en even niks te willen en niks te hoeven.



Hoe ik het zelf doe, is de dingen gewoon per dag nemen. Vandaag kwam ik thuis en was de hele was gedaan, opgevouwen, weggeruimd, want manlief was vrij na 6 dagen werken. Maar ik verlang het niet, of ik verwacht het niet. Als het is gebeurd, is het fijn, maar ik snap het ook (wat ook wel eens gebeurt) als hij na zo'n intensieve periode gewoon lekker achter zijn computer wil hangen met een stom spelletje. En dan vouw IK die was even op. Zonder zaniken. Want ik weet dat hij het ook doe als ik het nodig heb (zoals toen ik 6 maanden uit de running was vanwege kanker en hij de hele boel runde). Geven en nemen. En soms is de rekening niet helemaal 50/50. So what?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wanneer is die 12 uur per dag 14 uur geworden? TO spreekt toch echt van 12 uur.



En 12 uur per dag werken is zwaar maar goed te doen. Ik heb het 5 jaar 5 dagen in de week gedaan. En dan dus wel elke week en gewoon de helft van het huishouden. Ik zou het snappen als hij de eerste 3 dagen niks zou doen, maar 14 dagen lang te niks doen, zelfs nog te lam om de vaatwasser in te ruimen is gewoon belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar wel eerlijk dat hij het op voorhand aangeeft.



En die 14 dagen 12 uur werken kan zwaar zijn, idd paar dagen bijkomen, maar TO heeft dus nooit een break? Is altijd, 24/7 in elk geval verantwoordelijk voor reilen en zeilen. Als er iets moet gebeuren of er blijft iets liggen, moet TO dat dus altijd doen. Want hij heeft eerlijk gezegd 'ik doe het niet, jij mag van mij wel een schoonmaakster nemen'



Vraag me af wat hij zegt als ze 2 uur per dag een huishoudster neemt. Doet hij tenslotte ook.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven