Verdeling taken binnen relatie

26-07-2016 10:41 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik werken allebei 40 uur en we hebben een schoonmaker die iedere week 3 uur komt. De schoonmaker doet alle grote dingen, zoals dweilen, badkamer, bedden verschonen, strijken, ramen lappen indien nodig enz. In onze relatie is mijn vriend de actievere en nettere en ben ik de slordigere en makkelijkere. Sinds we samenwonen (een jaar ongeveer) levert het huishouden veel strijd op. Mijn vriend wil dat dingen op een bepaalde manier gebeuren en ik ben totaal niet gestructureerd en dit botste enorm. Ik zag ook in dat ik te laks en makkelijk was en wilde graag veranderen en doe hier nog steeds hard mijn best voor. Het lukte me niet om uit mezelf dingen te doen in het huishouden, omdat hij me altijd al voor was. Hij bleef mij verwijten dat ik lui was en daarom hebben we de taken verdeeld. Ik ben bijv. verantwoordelijk voor de vaatwasser, de was ophangen en in de kast leggen, planten water geven en hij doet de was en nog wat andere dingen. Ik vind het echt een non-probleem, omdat we een schoonmaker hebben en er daarnaast amper iets hoeft te gebeuren. Maar omdat het belangrijk is voor mijn vriend, let ik er echt op dat ik mijn taken uitvoer en dat ik in het algemeen ook alles netjes hou (geen kleding op grond laten slingeren enz). Voor mijn gevoel gaat het heel goed en mijn vriend bevestigde dit laatst ook. Maar gister hadden we ruzie en toen kreeg ik te horen dat hij het zat is dat hij overal verantwoordelijk voor is en de kar alleen moet trekken.



Hij heeft het dan niet alleen over het huishouden, maar ook bijvoorbeeld over financiën en initiatief nemen tot het doen van boodschappen. Hij wil meer verantwoordelijkheid op mij afschuiven (wat ik ook heel graag wil) maar tegelijkertijd denkt hij ook dat ik het niet kan en wil hij mij bijvoorbeeld niet de verantwoording over de financiën geven. Hij verwijt mij dat ik geen initiatief neem, maar ik verwijt hem dat ieder initiatief van mij van tafel wordt geveegd omdat het niet volgens zijn 'eisen' is.



Zoals jullie misschien begrijpen, begin in hier een beetje genoeg van te krijgen. Ik heb dus bedacht om een uitgebreid overzicht te maken van alle taken in het huishouden, maar ook bijv. alle overige taken zoals financiën, boodschappen doen etc. In dit overzicht kunnen we dan zien of de taken eerlijk verdeeld zijn en als dat niet zo is, mag hij aangeven wat ik nog meer moet doen om het wel eerlijker te verdelen. Hebben jullie misschien tips/ ervaringen met zo'n overzicht of het verdelen van de taken? Wat zijn bijvoorbeeld belangrijke punten om mee te nemen op de lijst?
Alle reacties Link kopieren
Pfffff

Poeh,



Wij hebben geen lijstje

We hebben geen regels

IK ben de sloddervos, hij het Pietje precies



De schoonmaakster doet de grote zaken en verder doen we wat we zien

(en logischerwijs ziet hij meer dan ik)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Nee, want het gaat niet om het lijstje. Het gaat om hoe hij zich eronder voelt. Jij doet je best en voor heel veel anderen zou het meer dan genoeg zijn, maar hij voelt dat er iets mist. Laat hem maar voor zichzelf formuleren wat er precies teveel bij hem ligt en hoe jij daarin zou kunnen bijstaan. Veel effectiever.



En niet van die wijvenbeschrijvingen zoals 'ja, weet niet, gewoon, meer initiatief'. Want dan weet jij nog steeds niet wat hem dwars zit.

Laat hem maar een gebied afbakenen, waar hij dan niet meer naar om hoeft te kijken, omdat jij dat doet. Bv boodschappenlijstjes maken en inkopen doen. Of aangeven wanneer jullie inkopen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 26 juli 2016 @ 10:49:

Nee, want het gaat niet om het lijstje. Het gaat om hoe hij zich eronder voelt. Jij doet je best en voor heel veel anderen zou het meer dan genoeg zijn, maar hij voelt dat er iets mist. Laat hem maar voor zichzelf formuleren wat er precies teveel bij hem ligt en hoe jij daarin zou kunnen bijstaan. Veel effectiever.



En niet van die wijvenbeschrijvingen zoals 'ja, weet niet, gewoon, meer initiatief'. Want dan weet jij nog steeds niet wat hem dwars zit.

Laat hem maar een gebied afbakenen, waar hij dan niet meer naar om hoeft te kijken, omdat jij dat doet. Bv boodschappenlijstjes maken en inkopen doen. Of aangeven wanneer jullie inkopen gaan doen.Precies. En dan kunnen jullie eventueel nog randvoorwaarden overeenkomen, maar daarbinnen is het dan ook jouw taak en niet dat hij dan nog altijd maar blijft zeuren dat jij het niet exact doet zoals hij het zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Pfoei, klinkt moeilijk. En weinig begripvol...



ik ben hier preciezer, man is gemakkelijker. In principe soppen we samen in het weekend het huis, dan doe ik de precieze dingen (keuken, badkamer, wc) en hij het grove werk (lakens verschonen, stofzuigen). Was doen we een beetje hoe het uitkomt. Boodschappen laten we bezorgen. Door de week veeg ik nog wel eens en haal ik vaker een doekje ergens langs. Vriend doet de grove klussen, zorgt voor het vuilnis.



Nu ik zwanger ben, en ook nog van een tweeling, neemt man veel van me over. Speelgoed opruimen van dreumes (bukken ), dingen tillen, vaatwasser uitruimen, maar ook wel 'mijn' taken. Dan moet ik dus niet miepen dat het fornuis nog strepen heeft, maar gewoon blij zijn. Goede oefening voor ons huishouden met 3 kids straks . Man vindt het hier trouwens prettig als ik hem concreet dingen vraag ipv zelf te doen..



Een verdeling waarin jij het "grove" werk doet, is dat wat? Enne, praten! Als hij niks zegt, weet jij niet wat hij zou willen. . En als jij er niet naar vraagt houdt hij het binnen tot hij ontploft...
Ik begrijp het stuk over de financiën niet zo goed. Daar ben je toch sowieso samen verantwoordelijk voor? Of hoe is dat nu verdeelt bij jullie dan?



Verder klinkt hij vreselijk perfectionistisch en zal hij ook moeten accepteren dat jij de zaken nou eenmaal anders aanpakt dan hij. Jij doet je best om wat meer aan hem tegemoet te komen, maar hij zou de boel ook eens wat meer los kunnen laten.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat we wel duidelijk echt hebben afgebakend: ik zorg voor de prakjes voor dreumes en houdt in de gaten of we genoeg hebben, man doet de tuin. Hij let echt niet op hapjes en ik denk nooit aan de tuin en zo moet het ook zijn.



Hij zal ook wat moeten loslaten als hij dingen aan jou overlaat...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees een ander probleem: Hij kan de controle niet los laten. En dan kan jij drie keer in de rondte je best doen en blijft het resultaat hetzelfde.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Je vriend moet leren om je niet te behandelen als een klein kind. Klagen dat je de financiën niet doet maar het vervolgens niet uit handen willen geven. Ook moet hij, als hij perse wil dat dingen op een bepaalde manier gebeuren, het zelf doen.



Zelf ben ik ook de rommelige en mijn vriend de nette. Mijn kant van de slaapkamer is de plek waar ik m'n zooi neer mag pleuren. Vanuit de deur ziet hij het dan niet ;) om de zoveel tijd verzamel ik mijn was, breng ik de vaat naar de keuken, Gooi ik de kleine rommeltjes weg, en is het weer netjes.

Ik doe boodschappen, kook meestal, stofzuig en strijk, hij wast af en poetst badkamer, toilet en keuken. Hij doet de was, maar ophangen doen we samen. Ik geef de buitenplanten water, hij doet binnen. De katten zijn zijn verantwoordelijkheid. Bed verschonen en opruimen doet hij ook meestal.

Maar het is niet zo dat ik nooit een afwasje doe als het nodig is, en hij pakt ook soms de stofzuiger.



Stop met elkaar controleren, het is maar huishouden...
Alle reacties Link kopieren
Wat vermoeiend als je het zo tot in detail moet regelen. Dat gaat hier echt min of meer vanzelf, ook zonder schoonmaakhulp.

Het enige waar ik laatst over te klagen had was dat ik het gevoel had dat ik aan alles moest denken en vooruit moest plannen. Toen wees vriend me op mijn blinde vlekken zoals ramen dichtdoen voor we weggaan. Opgelost.

Overleggen is bij ons de ene helft, de standaard van de ander accepteren de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap wel wat je bedoelt hoor. Vriend wil ook nog wel eens neuzelen want hij is veel perfectionistischer dan ik. Inderdaad als over wie het initiatief neemt om te gaan afwassen, dat als ik stofzuig (niet mijn taak) de kastjes ook afgestoft moeten worden enz. Terwijl ik het belangrijker vind dát de afwas gedaan wordt (we doen het sowieso samen) en ik stofzuig liever even onder de bank en zo. Hij ziet bepaalde taken/klusjes ook als 'heel dringend/belangrijk', terwijl ik dat dus niet zo zie.



Het punt bij jou is, als je wel doet wat je 'moet' doen, dan wordt dat óf niet gezien óf je doet het toch niet helemaal zoals verlangd wordt. Het is een leermoment voor beiden, jij bent zelf al op de goede weg door de taken te doen en er voor te zorgen dat je minder slordig bent. Voor je vriend is het accepteren dat dingen je minder snel storen/ziet en zaken gewoon anders aanpakt.



Op zich een overzicht van taken en dergelijk is geen slecht idee. Dan heb je zelf ook een beetje een idee hoe de verdeling is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook geen lijstjes. Ik ben de opgeruimde van ons twee en hij de rommelmaker, soit. Ik kan me er niet meer druk om maken, er moet wel geleefd worden hoor. De financiën doe ik. Hij is administratief een ramp, dus als we schuldvrij willen blijven dan kan ik het beter in beheer houden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel vermoeiend om volgens lijstjes te gaan werken.

Nou zit er hier ook wel een verschil aan werkuren, hij eigen baas ongeveer 70 uur per week, maar flexibel om soms iets tussendoor op te pakken. ( waar mannen bijvoorbeeld beter in zijn )



Verder doe ik eigenlijk het huishouden maar ik ben dan ook een ochtend minder gaan werken zodat ik een vrije dag heb, waarin ik het meeste dan doe. ( ik wil geen schoonmaakster )

Het gaat allemaal automatisch, ik kook hij doet de vaatwasser inruimen, hij geeft de planten in de tuin water, doet af en toe de droger als hij piept..

en als ik extra hulp wil dan vraag ik dat toch gewoon, je bent samen, je hebt samen een relatie daar hoeft geen lijstjes bij.



En betreft boodschappen, ja laat ik dat maar doen haha
Alle reacties Link kopieren
Qua huishouden kunnen jullie het beste een middenweg vinden, lijkt mij.

Als hij dingen per se nodig vindt, die in jouw ogen echt flauwekul zijn, kan hij niet verwachten dat je ze altijd op zijn manier doet. Niet alles wat naar zijn idee "nodig" is, is echt nodig. Mensen zijn er veschillend in wat ze nodig vinden.

Maar je kunt hem wel een beetje tegemoet komen in dingen die voor hem echt belangrijk zijn. (En hij jou, in wat jij te ver vindt gaan).

En uiteraard zijn er dingen die wél echt nodig zijn.

Boodschappen moeten bijvoorbeeld gewoon gedaan worden; tenminste het lijkt me toch handig als je kunt eten Bij ons doet degene dat die er tijd voor heeft en soms gaan we samen (in het weekend ofzo).

En het huis moet geen gore vuilnishoop worden.



Ik ben ook vrij makkelijk, dus ik bekijk het vooral uit jouw oogpunt

Mijn man is gelukkig ook makkelijk en we doen allebei wel dingen in huis als het zo uitkomt, dus bij ons is dit gelukkig geen punt. (Ik zou er eigenlijk ook niet tegen kunnen, dat gez**k ).



En wat de "verantwoordelijkheid voor de financiën" betreft... dat klinkt wel erg groot.

Dat is toch niet meer dan op tijd je huur en andere lasten etc... betalen?

Wat is daarbij precies het probleem?
Alle reacties Link kopieren
hoe langer de lijst hoe meer er niet op staat



ik denk dat beter en meer communiceren eerder een oplossing is dan lijstjes. Waarom kan je vriend het niet zeggen op het moment dat hij iets ziet of gedaan moet worden? Niet alles maar opkroppen en het er daarna allemaal uit te gooien.



wij hebben geen lijstjes en vaste afspraken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een goed idee van je TO! Bij ons is het hetzelfde, maar dan andersom (ik de perfectionist, man vindt het al heel snel goed en doet alleen wat heel urgent is). Wij hebben de taken verdeeld, niet per se op 1 moment zo bepaald, het is meer zo gegroeid. Wij werken beiden 32 uur en hebben 2 kinderen (verzorging van hen is 50/50 verdeeld).



Man doet in huis vooral de routinematige, urgente taken die steeds terugkomen: afwasmachine elke avond, boodschappen op 2 vaste momenten per week, koken op de 3 dagen dat hij thuis is (en dan voor 2x dus voor 6 dagen in totaal), afval wanneer de bak vol is en grasmaaien. Dat zijn allemaal dingen waarbij het niet zo'n discussie is over of en wanneer ze gedaan moeten worden. Soms stofzuigt hij ook, maar dat moet ik dan echt vragen want zelf vindt hij het ook na 2 weken niet zuigen nog prima te doen. Ik doe de rest: stofzuigen, poetsen, de was, snoeien en bijna alle administratie/financien/regelwerk.



Sinds we deze verdeling hebben zijn de ergernissen en discussies over het huishouden heel veel minder geworden, dus ik zou zeker aanraden om een duidelijke verdeling te maken! Ik snap dat anti-lijstjes sentiment van sommigen voor mij niet zo, als het op die manier goed werkt dan werkt het toch gewoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat het niet goed gaat komen...

ALs je dat na 1 jaar samen wonen nog niet voor elkaar krijgt om daar een weg in te vinden...

Hij verwijt en eist... zou mijn idee niet zijn, van hoe het zou moeten...



Neem nou de financiën hoeveel werk kan dat zijn als je het automatisch zou laten afschrijven?? Oprechte vraag hoor!



Is hij voor de rest wel leuk en lief?? Want als dit echt met b.v. perfectionisme te maken heeft zal er weinig veranderen, denk ik.



En een lijstje gaat niet werken, ga je dan elke week een vinkje zetten op de lijst???

En wat dan als er 4 vinkjes missen op je weeklijst???
Bij ons ook geen lijstjes, maar meer wie ergens handiger in is. Ik de was, en man de boodschappen omdat hij met de auto naar zijn werk is en naast een grote supermarkt werkt. De een doet dochter in bad, de ander ruimt de keuken op. Als er dan wat meer moet gebeuren knallen we vaak samen even door het huis. Zo klaar. Wat een gedoe met vaste taken en lijstjes enzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezever hier over het woord 'lijstje'. Wat is er nou raar aan om de taken die gedaan moeten worden onderling te verdelen? (al dan niet op papier of gewoon in je hoofd) Op het werk hebben de meeste mensen ook vaste taken die onderling afgestemd zijn en over het algemeen werkt dat heel goed. Juist als je onderling verschillend bent in hoe je tegen het huishouden aankijkt werkt het totaal niet om het samen te doen, het maar te laten lopen zoals het loopt of om elke dag te moeten vragen of overleggen wie wat doet. Prima als dat bij sommigen van de posters hier wel goed gaat op die manier, maar TO en haar vriend steken anders in elkaar dan jullie.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het op mijn manier en moment. Graag of niet.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Na jullie reacties te hebben gelezen, moet ik toegeven dat het probleem niet zozeer in de verdeling van de taken zit inderdaad. Het onderliggende probleem is ons tegenovergestelde karakter. Zoals ik al vertelde ben ik een vrij erge sloddervos. Toen wij elkaar leerde kennen had ik mijn eigen woning en het was er best een puinhoop. Ik ben niet zo goed in opruimen, ben een vrij chaotisch en creatief persoon. Ik heb een goeie baan en geen schulden, nooit gehad ook.



Mijn vriend daarentegen is enorm geordend en een controlfreak. Hij wilde dolgraag dat ik bij hem introk, wat ik ook heb gedaan. In het begin vond ik zijn structuur fijn, hij hielp mij met alles en ik dacht dat ik veel van hem kon leren. Na een aantal maanden kwamen echter de eerste ruzies: hij bepaalt namelijk alle regels in huis. Als ik daar iets tegenin wil brengen, zegt hij: "ja maar ik wil alleen maar het beste voor ons. Ik wil niet dat ons huis er zo uit komt te zien als jouw oude huis". Ik geef hem absoluut gelijk dat een opgeruimd huis fijner is, maar ik vind dat hij daar erg ver in gaat. Alle spullen hebben een eigen plek, hij heeft zijn spullen/ ik mijn spullen. Ik mag zijn spullen niet gebruiken zonder het eerst te vragen (bijvoorbeeld een pincet), omdat ik in het verleden vergeten ben iets op de vaste plek terug te zetten waardoor hij het niet meer kan vinden.



Ik ben bij hem ingetrokken en maak maandelijks een vast bedrag naar hem over. Hij betaalt dus alle rekeningen en is op die manier verantwoordelijk voor de financiën.



Waar het eigenlijk op neer komt is dat ik niet tegen hem op kan. Als het niet gebeurt zoals hij wil, hebben we ruzie. Maar ik kan het nooit van hem winnen omdat hij dan zegt "ja maar jij wil toch ook niet dat ons huis zo verslonst als jouw eigen huis"....



Bij nader inzien had ik dit topic beter onder relaties kunnen plaatsen
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 26 juli 2016 @ 11:59:

ik denk dat beter en meer communiceren eerder een oplossing is dan lijstjes. Waarom kan je vriend het niet zeggen op het moment dat hij iets ziet of gedaan moet worden? Niet alles maar opkroppen en het er daarna allemaal uit te gooien.Zo was de situatie eerst, mijn vriend vertelde mij de hele dag door wat ik moest doen en wat ik niet goed had gedaan. Ik werd er helemaal gestoord van en daarom hebben we afgesproken dat hij dat niet meer doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag een aantal voorbeelden willen geven en dan van jullie horen of dit normaal is of niet. Met andere woorden: of ik dwars doe omdat ik het niet op zijn manier wil doen.



1. Als ik heb gedoucht, gooi in mijn vochtige handdoek in de wasmand. Vriend eist echter dat ik mijn handdoeken eerst ophang ergens zodat ze kunnen drogen en als ze droog zijn pas in de wasmand, want anders gaat de hele badkamer muf ruiken.



2. We hebben 3 plankjes in de douche. Ik mag maar op eentje mijn spullen zetten, de andere is van hem en de derde is voor gasten (die we niet hebben dus die is leeg).



3. Het bestek moet allemaal met de handvaten naar beneden in de la. Maar dan ligt het snij/prik gedeelte achterin de la waardoor ik niet kan zien wat wat is. Ik had het bestek dus andersom gelegd, zodat je direct ziet of je een mes/vork/lepel pakt. Vriend wil dit niet en heeft dit weer andersom gelegd. Geen discussie mogelijk, uiteindelijk heeft hij stickertjes in de lades geplakt zodat ik kan lezen wat waar ligt.



Dit zijn even een aantal kleine voorbeeldjes.. ik kan nog honderd anderen noemen, maar laat ik dat niet doen
Alle reacties Link kopieren
Takenlijstje, het gaat er niet om of wij het normaal vinden of niet. Het gaat erom dat jij en je vriend een manier vinden die voor jullie allebei werkt.

dat betekent voor beiden water bij de wijn doen: hij wat meer controle loslaten, jij wat meer schoonmaken/opruimen. Maar wel zo, dat het voor iedereen nog aangenaam is.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Met zo iemand zou ik het echt niet willen samenleven. Die had snel een extra leeg plankje in de badkamer. Hij behandelt je als een volslagen debiel.
Hallo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven