Verdeling taken binnen relatie

26-07-2016 10:41 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik werken allebei 40 uur en we hebben een schoonmaker die iedere week 3 uur komt. De schoonmaker doet alle grote dingen, zoals dweilen, badkamer, bedden verschonen, strijken, ramen lappen indien nodig enz. In onze relatie is mijn vriend de actievere en nettere en ben ik de slordigere en makkelijkere. Sinds we samenwonen (een jaar ongeveer) levert het huishouden veel strijd op. Mijn vriend wil dat dingen op een bepaalde manier gebeuren en ik ben totaal niet gestructureerd en dit botste enorm. Ik zag ook in dat ik te laks en makkelijk was en wilde graag veranderen en doe hier nog steeds hard mijn best voor. Het lukte me niet om uit mezelf dingen te doen in het huishouden, omdat hij me altijd al voor was. Hij bleef mij verwijten dat ik lui was en daarom hebben we de taken verdeeld. Ik ben bijv. verantwoordelijk voor de vaatwasser, de was ophangen en in de kast leggen, planten water geven en hij doet de was en nog wat andere dingen. Ik vind het echt een non-probleem, omdat we een schoonmaker hebben en er daarnaast amper iets hoeft te gebeuren. Maar omdat het belangrijk is voor mijn vriend, let ik er echt op dat ik mijn taken uitvoer en dat ik in het algemeen ook alles netjes hou (geen kleding op grond laten slingeren enz). Voor mijn gevoel gaat het heel goed en mijn vriend bevestigde dit laatst ook. Maar gister hadden we ruzie en toen kreeg ik te horen dat hij het zat is dat hij overal verantwoordelijk voor is en de kar alleen moet trekken.



Hij heeft het dan niet alleen over het huishouden, maar ook bijvoorbeeld over financiën en initiatief nemen tot het doen van boodschappen. Hij wil meer verantwoordelijkheid op mij afschuiven (wat ik ook heel graag wil) maar tegelijkertijd denkt hij ook dat ik het niet kan en wil hij mij bijvoorbeeld niet de verantwoording over de financiën geven. Hij verwijt mij dat ik geen initiatief neem, maar ik verwijt hem dat ieder initiatief van mij van tafel wordt geveegd omdat het niet volgens zijn 'eisen' is.



Zoals jullie misschien begrijpen, begin in hier een beetje genoeg van te krijgen. Ik heb dus bedacht om een uitgebreid overzicht te maken van alle taken in het huishouden, maar ook bijv. alle overige taken zoals financiën, boodschappen doen etc. In dit overzicht kunnen we dan zien of de taken eerlijk verdeeld zijn en als dat niet zo is, mag hij aangeven wat ik nog meer moet doen om het wel eerlijker te verdelen. Hebben jullie misschien tips/ ervaringen met zo'n overzicht of het verdelen van de taken? Wat zijn bijvoorbeeld belangrijke punten om mee te nemen op de lijst?
Alle reacties Link kopieren
8-PHet wordt echt steeds erger, ik dacht bij mezelf tijdens het lezen dat het enige waar ik wel eens een opmerking over maak op een "belerend" toontje de ongebruikte pannendeksels zijn. Man legt ze op het aanrecht waardoor ze evengoed tijdens het koken vies worden, laat die krengen lekker in de kast leggen als je ze niet gebruikt. Hij zegt sorry schat en doet het de volgende keer weer, lekker belangrijk .En zeker geen ruzie oid waard.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
En wij werken ook fulltime, zonder werkster....
die ik wilde bestaat al...
quote:Takenlijstje schreef op 26 juli 2016 @ 15:52:

[...]

We hebben tot voor kort iedere dag knallende ruzie gehad omdat ik mijn grenzen bleef bewaken, omdat ik niet zijn regels wilde opvolgen. Ik heb een korte tijd ergens anders gewoond waar hij het niet mee eens was. De laatste paar weken probeer ik mijn grenzen vaker te negeren om ruzies te voorkomen, en inderdaad het werkt. We hebben minder ruzie, maar ik merk dat ik nu onzeker word. Is dit dan de juiste manier? Ben ik te koppig? Ligt het inderdaad allemaal aan mij?Volgens mij ben jij jezelf helemaal aan het verliezen. Jullie relatie was voor jou ondraaglijk geworden. Jij ging apart wonen. Hij was het daar niet mee eens en jij gaat daarom terug? Jij hebt de vrijheid om te wonen waar jij wilt. Je hebt ook de vrijheid om zelf een bank te kiezen. Je mag ook zelf weten hoe je het bestek in de la legt. Je vriend klinkt als een enorme creep.
quote:Takenlijstje schreef op 26 juli 2016 @ 22:34:

Maar dat is voor mij heel moeilijk omdat we een huis delen en ik alles van ons samen zie. Maar schijnbaar ben ik daar dus veel te romantisch in ofzo..Jij bent degene die normaal is. Ik vind jouw vriend echt volkomen abnormaal, op een zeer enge manier zelfs.
Ik had ook een moeilijke relatie met een moeilijke man (op een andere manier dan jouw vriend) en ik woon sinds anderhalf jaar alleen. Ik geniet daar zo ontzettend van! Ik ben ook van baan/carrière gewisseld en naar een andere stad verhuisd. Al die veranderingen voelen voor mij als een bevrijding en een fijne nieuwe start. Ik gun jou dat ook, TO!
Meid ga weg bij die griezel
Ik dacht eerst: o, dat soort ruzietjes had ik ook. Je moet elkaar leren vinden in bepaalde dingen. Maar naarmate ik verder lees, wordt het steeds gekker. Pas op dat je straks niet compleet afhankelijk van m wordt. Je bent straks als het aan hem ligt alleen nog maar een schoothondje dat op zijn teken mag blaffen. Jij hebt net zoveel recht om dingen op jouw manier uit te voeren!
Alle reacties Link kopieren
quote:Takenlijstje schreef op 26 juli 2016 @ 13:05:

Ik zou graag een aantal voorbeelden willen geven en dan van jullie horen of dit normaal is of niet. Met andere woorden: of ik dwars doe omdat ik het niet op zijn manier wil doen.



1. Als ik heb gedoucht, gooi in mijn vochtige handdoek in de wasmand. Vriend eist echter dat ik mijn handdoeken eerst ophang ergens zodat ze kunnen drogen en als ze droog zijn pas in de wasmand, want anders gaat de hele badkamer muf ruiken.



2. We hebben 3 plankjes in de douche. Ik mag maar op eentje mijn spullen zetten, de andere is van hem en de derde is voor gasten (die we niet hebben dus die is leeg).



3. Het bestek moet allemaal met de handvaten naar beneden in de la. Maar dan ligt het snij/prik gedeelte achterin de la waardoor ik niet kan zien wat wat is. Ik had het bestek dus andersom gelegd, zodat je direct ziet of je een mes/vork/lepel pakt. Vriend wil dit niet en heeft dit weer andersom gelegd. Geen discussie mogelijk, uiteindelijk heeft hij stickertjes in de lades geplakt zodat ik kan lezen wat waar ligt.



Dit zijn even een aantal kleine voorbeeldjes.. ik kan nog honderd anderen noemen, maar laat ik dat niet doen



1. Deels mee eens. Ik wil ook geen natte handdoeken bij mijn kleding in de wasmand ivm verstikkingsgevaar en daarbij horende vlekken in de kleding die er dan niet meer uitgaan. Hier opgelost met een wasmand voor witte kookwas en een mand voor (bonte) 30 of 40 graden was. Enige "probleem" dat we nu nog hebben, is dat manlief de witte kleding van baby die niet op 60 of 90 graden mag ook bij de witte was blijft gooien (dus die vis ik er dan vervolgens elke dag weer uit want hij vindt het onzin want het is toch wit)



2. Wat een onzin zeg. Een leeg plankje voor gasten die er nooit zijn?



3. Tja. Goed opgelost nu, lijkt me.



Edit: t wordt steeds erger naarmate het topic vordert. Het is niet normaal dat jij geen ijsje uit de vriezer mag pakken (al koop ik zelf wel nieuwe als ze bijna op zijn en ik weet dat man ze graag eet) en t is ook niet normaal dat alles aan zijn regels moet voldoen en je je bankrekening niet mag houden.
quote:Takenlijstje schreef op 26 juli 2016 @ 22:19:

Hij kan heel goed discussieren en is dominanter dan ik. Ik ben een pleaser en twijfel continu aan mezelf. Als ik niet toegeef wordt hij kwaad en gaat hij me negeren en dat vind ik heel naar. Sorry, maar je vriend klinkt als een eikel eerlijk gezegd. Hij manipuleert je.
quote:Takenlijstje schreef op 26 juli 2016 @ 22:17:

Ik ben teruggegaan omdat ik maar tijdelijk in die andere woning kon (vrienden gingen op reis). Ik ben gebonden aan een grote stad omdat ik hier ben opgegroeid en mijn werk en vrienden hier heb en het is heel moeilijk om hier woonruimte te vinden. Ik zou dolgraag een eigen plek hebben en ben ook hard op zoek. Ik vind het zo lastig, ik wil zo graag dat het goed werkt tussen ons. Hij heeft ook een hele lieve/ leuke kant, maar onze botsende karakters overschaduwen alles. Ik ben niet de jongste meer (33) en wil graag kinderen, dus het is heel moeilijk om bij hem weg te gaan.Ik had je jonger ingeschat, zo 25 ongeveer. Deze man zou ik zeker niet als vader voor mijn kinderen willen. Ik zou desnoods naar de spermabank gaan, als de kinderwens zo groot is.
Alle reacties Link kopieren
Doe je toekomstige kinderen alsjeblieft niet zo'n vader aan. En jezelf niet zo'n partner. Pak je spullen en ga. (Ik zou zeggen voorgoed, ook ivm je kinderwens, maar in ieder geval latten)
Alle reacties Link kopieren
Takenlijstje je vriend klinkt een beetje als mijn ex. Ik ben ook een sloddervos en privé een ramp met de boekhouding. Alles moest op zijn manier, want anders zou het rommel worden. Ex is nu 2,5 maand weg en raad eens: mijn huis is nog nooit zo netjes geweest.



En je bent 33, tijd genoeg om met iemand anders aan kinderen te beginnen.



Dus wegwezen daar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn man even gebeld of ik wel mocht lunchen, en raad eens... hij had een goeie bui en zei "Tuurlijk schat"



Maar echt even heel serieus....

Dit moet je niet willen... hoe veel van jezelf kan je nog kwijt raken???



Ik zei het al eerder dit wordt echt niks!! is al niks is eigenlijk beter gezegd...

Heb je er al eens met je vriendinnen en/of ouders over gesproken wat zeggen die ervan, die kennen jullie beide...



Ik zou echt heel hard weg lopen...



Kinderen willen dat snap ik wel, maar dan toch wel met een lieve papa die geen moeite heeft met rotzooi in de woonkamer.. Hebben ze een tent gebouwd van de eettafel met lakens ect . Willen ze die tent aan papa laten zien, en dan zal hij zeggen wat een puinhoop???

Lijkt me niet toch??
quote:Takenlijstje schreef op 26 juli 2016 @ 22:34:

Soms denk ik ook dat ik gewoon te dwars/koppig/romantisch ben. We hebben net ook weer ruzie gehad omdat hij bezig was met zijn gereedschapskist en uit het niets tegen mij zei: "je weet toch wel dat je niet zomaar aan deze kist mag zitten he? Ik wil dat je dat eerst aan mij vraagt voordat je hier iets uit pakt".



Dit moet dus voor al zijn spullen. Ik had een beetje haargel geleend van hem en dat had hij schijnbaar in de gaten omdat ik het deksel er niet goed op had gedaan. Hij werd hierdoor enorm kwaad, zei dat de gel was uitgedroogd en heeft t weggegooid. En hij was laatst een week weg en toen heb ik 2 ijsjes opgegeten die in de vriezer lagen die hij schijnbaar alleen voor zichzelf had gekocht. Toen hij terugkwam wilde hij er eentje eten maar hij greep dus mis.



Dit zijn voorbeelden waarom hij me zegt niet te vertrouwen en waarom ik dus toestemming moet vragen voordat ik iets gebruik van hem. Maar dat is voor mij heel moeilijk omdat we een huis delen en ik alles van ons samen zie. Maar schijnbaar ben ik daar dus veel te romantisch in ofzo..



Wat jij wil is normaal. Zijn gedrag niet.



Mijn man is een beetje zoals jij, ongeorganiseerd, maakt met enige regelmaat per ongeluk wat stuk, laat dingen slingeren... En natuurlijk vind ik dat wel eens vervelend. Ik behandel hem echter niet als een klein kind dat niets mag en niets in te brengen heeft, laatstaan dat hij op zijn tenen moet lopen in zijn eigen huis of dat ik hem niet zou vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar heb toch wel wat meer begrip voor vriend hoor. Ik wil ook niet hebben dat er natte spullen in de wasmand worden gegooid en ik zou het ook niet prettig vinden als het bestek andersom in de la wordt gedaan. En ik word ook sacherijnig als vriend mijn toiletspullen gebruikt (en helemaal als hij het potje niet dichtdraait). En ik zeg er ook wat van als hij lekkere dingen die ik koop opvreet zonder nieuwe te kopen.

Vriend overdrijft wel in zijn reacties, maar dat komt misschien ook doordat to steeds van die irritante dingen doet. Het is een wisselwerking denk ik.
.
Alle reacties Link kopieren
Dat plankje in de douche vind ik volstrekt idioot. Wat maakt het nu uit of er spullen door elkaar staan? Ik zou er ontzettend dwars van worden en op iedere plank iets van mezelf zetten

Dat van die handdoeken kan ik dan wel weer inkomen. Zelf vind ik die geur van muffe handdoeken ook ontzettend vies.
quote:impala schreef op 27 juli 2016 @ 12:44:

Ik heb niet alles gelezen, maar heb toch wel wat meer begrip voor vriend hoor.Voor iemand die zijn vriendin behandelt als een klein kind dat niets in te brengen heeft? Zij loopt op haar tenen thuis en geeft toe in alles wat hij wil, omdat hij anders boos wordt, haar negeert en haar niet vertrouwt.
Alle reacties Link kopieren
We horen hier maar 1 kant van het verhaal. Misschien gedraagt to zich óók wel als een klein kind. Het lijkt er wel een beetje op. Als je niet eens snapt dat de boel gaat schimmelen als je natte troep in de wasmand gooit.
.
Alle reacties Link kopieren
Impala dan zou ik eerst even iets meer van de reactie van To gaan lezen....

dan snap je dat het echt nietklopt...
quote:impala schreef op 27 juli 2016 @ 13:15:

We horen hier maar 1 kant van het verhaal. Misschien gedraagt to zich óók wel als een klein kind. Het lijkt er wel een beetje op. Als je niet eens snapt dat de boel gaat schimmelen als je natte troep in de wasmand gooit.Praktisch gezien heeft hij best een paar punten, maar hij draaft totaal door.
Run, TO, run. Dit klinkt echt niet gezond. Zo iemand maakt je onzeker, bang om spullen te gebruiken in je eigen huis. Valt hierover met hem te praten? Kan je hem duidelijk maken wat zijn gedrag met je doet?
Wow. Ik begon dit topic gisteren te lezen en pas vandaag de tijd om het uit te lezen maar ik ben het eens met iedereen die zegt dat jouw vriend erg eng klinkt. Echt, erg eng.



Ik baal ook hoor, als mijn man de laatste stroopwafel op eet, maar no way dat ik dan het recht heb om kwaad op hem te worden, of dat ik hem dan niet meer zou vertrouwen. Echt, hoe komt die gast er op? Ook zou ik me ernstig zorgen maken over de mate waarin je vriend vindt dat alles in het huis blijkbaar van hem is, dat jij niks op jouw manier mag doen. Mijn man is ook wat opgeruimder en gestructureerde dan ik, maar helaas heeft hij daarin ook iets moeten toegeven (net als dat ik absoluut wat netter ben geworden voor hem).



Eerlijk gezegd heb ik geen eens zin meer om nog tips te geven de communicatie met je vriend te verbeteren want ik zie echt niet hoe je hier een leuke relatie mee kan krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook best even wennen toen ik ging samenwonen. Ik dacht dat ik nog een puntje quiche in de koelkast had liggen en daar verheugde ik me in de trein naar huis op, maar thuis bleek dat mijn vriend dat als lunch had opgegeten. Eh... tja. Nouja, was lekker. Niks aan de hand.



Je vriend heeft veel behoefte aan zijn eigen huis en zijn eigen spullen en kan/wil die niet met jou delen.

Aan jou de vraag of je hem verder leuk en lief genoeg vindt om dit samenwonen toch een kans te geven.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit van iemand anders zou horen, had ik ook al lang gezegd dat diegene razendsnel koffers moest pakken en nooit meer omkijken. Helaas is de situatie iets lastiger als je zelf midden inzit. Zoals ik al zei is mijn vriend niet alleen maar zo, hij heeft ook heel veel positieve punten.



Ik heb me wel eens afgevraagd of hij misschien autistisch zou kunnen zijn. Ik weet dat er hier op het forum geen 'diagnoses' gegeven mogen worden, maar ik vind dit wel belangrijk om te vertellen. Ik kan op zich goed praten met hem (op mijn initiatief) en dat doen we ook vaak. Hij staat open voor mijn feedback en ik merk ook dat hij probeert te veranderen. Maar sommige dingen zullen nooit veranderen, oa dat hij zo ontzettend praktisch en geen benul heeft van emoties. Hij is op zijn manier heel lief, maar lijkt weinig empatisch vermogen te hebben. Ik heb hem bijv. uitgelegd waarom ik het naar vind als hij overal commentaar op heeft (onzeker door dominante en kleinerende moeder) maar dit doet hem allemaal niet zoveel. Maar geef ik vervolgens een praktische reden waarom het beter is dat hij geen kritiek levert, dan snapt hij het wel en dan kan hij ook als een blad aan de boom omslaan. Ik heb ook letterlijk met hem geoefend hoe hij feedback naar mij toe kan brengen. Ik heb hem moeten uitleggen dat 'ik zie dat je dit zo doet en ik begrijp waarom je dat doet, maar misschien is het een idee om het zusenzo te doen' beter bij mij binnen komt dan zijn manier van snauwen. Hij probeert dit nu ook toe te passen, maar doet het dan heel letterlijk, hij lijkt soms robotachtig. Maar daarentegen is hij heel sociaal en is iedereen altijd dol op hem.



Ik ben hard op zoek naar een eigen plek zodat we kunnen latten, maar dit kan nog best een tijd duren. Ik denk dat ik hem niet kan veranderen wat betreft 'zijn' spullen, van zijn zus hoorde ik dat hun vader precies hetzelfde is: overdreven zuinig, georganiseerd, niet willen delen. Ik heb hem vaak gevraagd hoe dit moet als we kinderen hebben ooit, hij zegt dat dat anders zal zijn, maar waarom dan precies zegt hij niet. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu, als ik er weer over begin krijgen we weer ruzie, dus ik ga voorlopig maar even mijn eigen gang (heb veel afspraken buiten de deur dus zie hem amper). Ik vind jullie adviezen wel ontzettend fijn om te lezen en ik merk dat het me ook goed doet om van me af te schrijven. Ik va vanavond nog even wat reacties quoten en beantwoorden, nu helaas geen tijd. Bedankt allemaal!
Ik heb hier wel eens een topic gelezen van een vrouw met 2 of 3 kinderen in de puberleeftijd met een man die lijkt op vriend van TO. Man is ook heel 'precies' en alles moet volgens zijn regeltjes. Het hele gezin loopt op zijn tenen omdat pa in alles zijn zin moet krijgen. Kinderen mogen zelfs nooit vrolijk zijn omdat dat pa niet zint. Weet iemand welk topic ik bedoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven