Vergeelde gordijnen weer wit

27-09-2016 12:21 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een goeie tip in een ander topic heb ik de gelakte opervlakken weer mooi gekregen met een mengsel van ammonia afwasmiddel en water. Maar mijn gordijnen zijn nog steeds gelig. Wij roken al geruime tijd niet meer in huis en heb al geprobeerd ze te wassen met gewoon wasmiddel en met azijn maar ze blijven gelig.



De muren zijn opnieuw geverfd en de plinten omlijstingen en deuren weer schoon maar die gordijnen zijn een doorn in mijn oog.

Helaas hebben we momenteel geen budget voor nieuwe gordijnen .



Dus iemand een goede tip hoe ik ze weer wit krijg??
Life is like an hourglass glued to the table.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de gordijnen een paar uur laten weken in water met soda.
Alle reacties Link kopieren
Vanish speciaal voor de witte was vind ik echt een topper, weken in heet water met een paar scheppen erbij.

Daarna wassen met witwasmiddel en nog eens wat schepjes V. (ik heb geen aandelen overigens )

Heel soms heb ik bij hardnekkige vlekken/geelheid wel eens een drupje bleek gedaan, maar dan moet wel goed opletten anders wordt het alsnog geel.
Bij de drogist heb je Beckmann Vitrage wit in zakjes, die speciaal voor vergeelde gordijnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder roept altijd direct : ECHFA WIT



Volgens mij een blauw mengseltje wat je was weer wit maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als de was echt wit is dan doe ik gewoon een scheut bleek in het water. Werkt hier met oude lakens ed iig prima.
Eerst in een emmer een nachtje voorweken in Biotex Voorwas (en dan een paar scheppen meer biotex erin gooien dan eigenlijk de bedoeling is...). Dan in de wasmachine op lang programma met witwasmiddel en een flinke schep vlekkenpoeder, vanish ofzo.
Dylon White 'N Bright (zijn doekjes voor in de wasmachine). Gewoon te koop bij de supermarkt.
quote:appeltjesgroen schreef op 27 september 2016 @ 13:04:

Eerst in een emmer een nachtje voorweken in Biotex Voorwas (en dan een paar scheppen meer biotex erin gooien dan eigenlijk de bedoeling is...). Dan in de wasmachine op lang programma met witwasmiddel en een flinke schep vlekkenpoeder, vanish ofzo.



Ik krijg mijn gordijnen echt niet in een emmer gepropt, zou ik dat wel doen dan krijg ik de kreukels er nooit meer uit.

Ik was ze juist op een niet-kreuken programma en dan heel licht centrifugeren.
quote:mary57 schreef op 27 september 2016 @ 13:25:

[...]

Ik krijg mijn gordijnen echt niet in een emmer gepropt, zou ik dat wel doen dan krijg ik de kreukels er nooit meer uit.

Ik was ze juist op een niet-kreuken programma en dan heel licht centrifugeren.

Als je gordijnen te dik of te groot zijn kun je ook voorweken in de badkuip (als je die hebt), of bijvoorbeeld zo'n grote flexibele emmer/mand die ook voor tuinafval gebruikt wordt.



Inderdaad met wassen niet te hard centrifugeren. En als je vitrage nat ophangt hoef je m niet te strijken (dat werkt bij overgordijnen vast ook, maar door de zwaardere stof druppen die meer...).
Alle reacties Link kopieren
Baking soda bij wasmiddel in doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:appeltjesgroen schreef op 27 september 2016 @ 13:41:

[...]



Als je gordijnen te dik of te groot zijn kun je ook voorweken in de badkuip (als je die hebt), of bijvoorbeeld zo'n grote flexibele emmer/mand die ook voor tuinafval gebruikt wordt.



Inderdaad met wassen niet te hard centrifugeren. En als je vitrage nat ophangt hoef je m niet te strijken (dat werkt bij overgordijnen vast ook, maar door de zwaardere stof druppen die meer...).Een badkuip heb ik ook niet, maar wel een inweekprogramma op mijn wasmachine
quote:nina1966 schreef op 27 september 2016 @ 12:57:

Als de was echt wit is dan doe ik gewoon een scheut bleek in het water. Werkt hier met oude lakens ed iig prima.Dat is voor kwetsbare vitrage toch niet zo'n goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen badkuip en krijg ze niet in eeb emmer vrees ik!



Waar kan je efcha wit kopen?



En de gewone roze vanish of een andere?



Is baking soda in de Supermarkt te koop??
Life is like an hourglass glued to the table.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven