Verhuizen naar de Veluwe, maar niet gelovig dorp?

05-08-2014 14:33 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen verhuizen naar de Veluwe, voorkeur omgeving Arnhem.



Maar welke dorpen zijn zwaar gelovig? Overigens is daar niks mis mee maar wij zijn niet gelovig.. en we willen gewoon onze was op kunnen hangen op zondag etc..



We zitten nu te denken aan max 15 km vanaf Arnhem.
Alle reacties Link kopieren
Ede, Veenendaal?



In ieder geval niet naar Barneveld en Putten maar je kunt natuurlijk ook een wasdroger kopen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Haha, volgens mij heb je een beetje een vertekend beeld van de Veluwe... Volgens mij is er geen enkel dorp waar niemand woont die op zondag wel eens de was buiten hangt...



Heb je zelf een idee, misschien kunnen mensen hier dan zeggen of dat een extreem gelovig dorp is...
Alle reacties Link kopieren
Rij op zondag eens door de regio en potentiële dorpen, weet je snel genoeg of een bepaald dorp iets voor jullie is.
Alle reacties Link kopieren
Oosterbeek
WTF?
Alle reacties Link kopieren
Barneveld, Kootwijk en Kootwijkerbroek moet je dan vermijden. Putten kan gewoon.
Barneveld is niet meer zo 'zwarte kousen' als dat het vroeger was. Ook daar kun je op zondag het gras maaien en volgens mij is zelfs een super open op die dag. Dat is in putten niet, maar daar zou ik nog niet dood gevonden willen worden.!



Arnhem is leuk
Ik zou niet in Veenendaal willen wonen vanwege een zeer christelijke gemeenteraad, maar er zijn dorpen zat waar het prima toeven is. Het hangt ook heel erg af van de wijk waar je gaat wonen denk ik. Ik heb een tijdje op een klein hofje gewoond, waar een soort van VVE was voor het gemeenschappelijke pleintje en wat daaromheen zat. Daar stond in de huisregels dat je niet op zondag mocht verhuizen en je auto wassen. Dat was gelukkig tijdelijk.



Ik zou me trouwens niet zo zeer druk maken over of je wel of niet je was op kunt hangen, maar meer over wat voor een buren/vrienden je daar gaat treffen/maken. En als je kinderen hebt (of wilt), wat voor een keus je dan hebt qua scholen.

Of er op zondag wel een pinautomaat werkt (ik ken een dorp waar dat tot voor kort niet zo vwas) en of het zwembad open is op zondag.



en wil je per se een dorp? Wageningen is natuurlijk wel gewoon superleuk!!
Alle reacties Link kopieren
Zevenaar, Huissen, Didam, Wehl, Kilder, Beek, De Steeg, Dieren, Velp, Reden, Duiven zijn een aantal dorpen rond Arnhem waar het leuk wonen is. Het valt best mee met hoe gelovig de Veluwe is. Maar ga er eens kijken, rij eens door een dorp en ga eens bij jezelf na of je jezelf er al ziet wonen. En over het algemeen heb je niet zoveel last van gelovigen. Zolang je ze respecteert (niet vloeken of schelden in hun bijzijn) kun je prima met ze leven.
anoniem_128001 wijzigde dit bericht op 05-08-2014 15:02
Reden: Foutje, bedankt!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:M@rtje24 schreef op 05 augustus 2014 @ 14:59:

Zevenaar, Huissen, Didam, Wehl, Kilder, Beek, De Steeg, Dieren, Velp, Reden, Duiven, moet ik nog even doorgaan?Is allemaal in de Achterhoek of in De Liemers, absoluut geen Veluwe.
quote:kittycat001 schreef op 05 augustus 2014 @ 14:47:

Barneveld is niet meer zo 'zwarte kousen' als dat het vroeger was. Ook daar kun je op zondag het gras maaien en volgens mij is zelfs een super open op die dag. Dat is in putten niet, maar daar zou ik nog niet dood gevonden willen worden.!



Arnhem is leuk

Er is geen winkel open op zondag in Barneveld, maar je kunt er tegenwoordig wel een patatje halen op zondag én zwemmen na kerktijd.

En je kunt rustig de was buiten hangen op zondag, ligt een beetje aan de buren. Maar daar kun je ook gewoon maling aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Reden, Velp en De Steeg liggen tegen de Veluwe aan. En de andere dorpen liggen allemaal rond Arnhem. Als je echt op de Veluwe wilt wonen, kom je verder van Arnhem af te wonen dan 15 km.
Alle reacties Link kopieren
Meer richting Apeldoorn. Is dat niet wat?
Je komt niet eens de Veluwe op als je geen catechisatie hebt gehad
Alle reacties Link kopieren
Rheden, Velp, De Steeg,Ellecom, Dieren,Eerbeek of Loenen (Veluwe) liggen allemaal aan de Veluwezoom / Posbank/Loenermark en in de buurt van Arnhem.



Hoenderloo is ook een goede keuze, vlak bij Arnhem en Apeldoorn,erg toeristisch en geen gelovig dorp.



De echte " gelovige" dorpen en kleine steden liggen toch wel wat verder van Arnhem vandaan (Uddel,Elspeet ,Nunspeet,Putten, Garderen, Barneveld, Kootwijk bv)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen Loenen. Maar dat is iets verder dan 15 km! Het is geen gelovig dorp, maar op zondag luidden ze wel de kerkklokken. Je mag op zondag gewoon je was ophangen en de buurtsuper is zelfs open op zondag, je bent lekker dichtbij het bos, waar je heerlijk kunt wandelen, de waterval is ook leuk om heen te gaan altijd. Alleen de cafetaria daar ben ik niet zo tevereden over dat smaakt niet. Verder zijn er 2 heerlijke restaurants, een klein bakkerijtje, veel kinderen, niet zoveel speelgelegenheden. Een zwembad,maneges. Ik heb er 10 jaar met veel plezier gewoond in mijn kindertijd!
We all gonna die, we bleed from similar veins..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook in een zwaar gelovig dorp de was ophangen hoor op zondag. Dan zou ik ook meteen de auto wassen, de ramen, stofzuigen, feestje geven, enz.



Wat een onzin.



Zijn sommige mensen echt zo erg?
Alle reacties Link kopieren
Ook in een "gelovig" dorp is het prima wonen. In de wat grotere dorpen wordt je echt niet aangesproken op zondag grasmaaien, de was buiten hangen, je huis opknappen of wat dan ook. Net als in elk ander dorp (en stad) dien je gewoon respect voor elkaar te hebben.



In de meeste "gelovige" dorpen kun je op zondag gewoon uit eten, een ijsje eten, zwemmen of wat dan ook. Er is niet overal een supermarkt open, maar is dat nu zo belangrijk? Als je vertier zoekt is er altijd wel wat te doen is een stad in de omgeving.



Ede vind ik zelf niet zo leuk. Wageningen is wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even naar hoe de gemeenteraad van het dorp is, dat je op het oog hebt.

Geeft een aardige indicatie van de sfeer
Alle reacties Link kopieren
Rheden, Velp, Oosterbeek zijn allemaal behoorlijk duur.

Wageningen is verder dan 15 km lijkt me, als dat mag, kun je ook Doesburg (Giesbeek etc) proberen.

Of Huissen, Elst, Duiven (in mijn optiek zielloze plaatsen, maar heb er nooit gewoond hoor)
Alle reacties Link kopieren
Wageningen is leuk. Arnhem zelf is leuk. Maar dit is net niet de Veluwe.
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 augustus 2014 @ 15:08:

Je komt niet eens de Veluwe op als je geen catechisatie hebt gehadWelles!
Alle reacties Link kopieren
Ha ha een droger kopen!



Bedankt voor de (snelle!) reacties.



We zitten zelf te denken aan de hoek Velp, Rheden, De Steeg, Loenen, Brummen etc..



Of Oosterbeek, Renkum en misschien ook wel Wageningen.



Maar we willen bij voorkeur gemakkelijk het bos in kunnen fietsen.



We dachten eerst eens uitzoeken welke dorpen niet zwaar gelovig zijn, daarna de scholen en dan de knoop doorhakken.



We hebben kids in de basisschool en bijna middelbare school leeftijd.



We willen gewoon in een gezellig dorp wonen maar geen dorp waarbij wij de enige zijn die niet naar de kerk gaan.



Ik hoorde laatst van iemand die was in Bunschoten gaan wonen en hing op zondag de was op etc..die kreeg constant opmerkingen en werd daardoor helemaal niet geaccepteerd door het dorp. Dat werd zo ongezellig dat ze zijn verhuisd!



Dat willen we dus echt niet...



Maar wauw! De Veluwe is zo mooi!
Alle reacties Link kopieren
quote:duppster schreef op 05 augustus 2014 @ 15:29:

Ik zou ook in een zwaar gelovig dorp de was ophangen hoor op zondag. Dan zou ik ook meteen de auto wassen, de ramen, stofzuigen, feestje geven, enz.



Wat een onzin.



Zijn sommige mensen echt zo erg?Ik woon niet op de Veluwe maar wel in een zeer gelovig dorp en ja, als je de was op zondag ophangt of de auto gaat wassen wordt je fronsend aangekeken. Ook de tuin onderhouden mag niet op zondag. Op zondag ga je in je netste kleding bij elkaar op visite en op een christelijke tijd weer naar huis, voor het avondeten.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:nohr schreef op dinsdag 05 augustus 2014 14:47 Barneveld, Kootwijk en Kootwijkerbroek moet je dan vermijden. Putten kan gewoon.



Putten kan gewoon? Word het echt niet op prijs gesteld als jij je wasje te drogen hangt, de tuin lekker gaat doen of eens lekker het beddengoed buiten laat uitwapperen.

Je kunt er schijt aan hebben en het gewoon doen, maar je word aardig scheef aangekeken als je dat doet.

Zwarte kousen zijn wel meer in het buitengebied van putten, maar midden in het dorp zitten ook veel gelovigen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven