Verhuizen naar de Veluwe, maar niet gelovig dorp?

05-08-2014 14:33 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen verhuizen naar de Veluwe, voorkeur omgeving Arnhem.



Maar welke dorpen zijn zwaar gelovig? Overigens is daar niks mis mee maar wij zijn niet gelovig.. en we willen gewoon onze was op kunnen hangen op zondag etc..



We zitten nu te denken aan max 15 km vanaf Arnhem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens op zondag in Zwolle een keer naar mijn hoofd gekregen "zondagswerk is niet sterk" toen ik op zondagmiddag mijn voortuintje schoffelde. Het was een keurig uitziende mevrouw van middelbare leeftijd op een fiets met een lange rok aan. Dat je op zondag ook niet mag fietsen was haar blijkbaar ontschoten. Je kunt het dus overal treffen.....
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in allerlei dorpen rondom Arnhem gewerkt (Renkum, Heelsum, Doorwerth, Velp, Oosterbeek, Brummen, Leuvenheim, Eerbeek, Oosterbeek) en dat zijn allemaal dorpen waar je hele leuke wijken hebt en waar je op zondag zonder problemen in de tuin kan werken en je was op kan hangen.

Succes met zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat TO dit wil weten hoor.



Mijn nichtjes kregen rare blikken toen ze op zondag buiten speelden. En vriendjes om mee te spelen waren er al helemaal niet.



Dus zeker ook met kinderen vind ik het niet raar dat TO dit zoekt!
quote:AnAppleADay schreef op 05 augustus 2014 @ 16:15:

Ik snap wel dat TO dit wil weten hoor.



Mijn nichtjes kregen rare blikken toen ze op zondag buiten speelden. En vriendjes om mee te spelen waren er al helemaal niet.



Dus zeker ook met kinderen vind ik het niet raar dat TO dit zoekt!

Het ligt er maar net aan waar je gaat wonen, even opletten wie je buren worden enzo. We hebben hier een poosje refoburen gehad, die kinderen mochten inderdaad niet op zondag buiten spelen, en werden ook akuut teruggefloten door moeder als ze bij ons binnen kwamen. Want we hebben een heel duivelse tv.

Inmiddels geen refoburen meer, en ik hang toch echt mijn was buiten als ik dat wil, lap de ramen en sop de auto. Geen probleem.

Het enige nadeel vond ik dat er hier alleen christelijk voortgezet onderwijs is. Basisschool was openbaar, maar daarna was het christelijk of 20 km fietsen. Dan toch maar christelijk en tijdens de ouderavonden tot gebed aangezet worden. (niet dus).

Geen winkels open op zondag, dichtstbijzijnde open AH op 15 km afstand. En verder komt er hier steeds meer import, en dus minder refo's verhoudingsgewijs. (al doen ze zelf hun best de aanwas in stand te houden)

Maar goed, je fietst hier zo het bos in, poort van de Veluwe.
quote:abusu schreef op 05 augustus 2014 @ 14:43:

Oosterbeek



WTF? Oosterbeek? Nee joh...heb er járen gewoond...niks gelovigs aan daar!



Dus TO...je kan gerust de (vuile) was buiten hangen op De Dag Des Heeres
quote:duppster schreef op 05 augustus 2014 @ 15:29:

Ik zou ook in een zwaar gelovig dorp de was ophangen hoor op zondag. Dan zou ik ook meteen de auto wassen, de ramen, stofzuigen, feestje geven, enz.



Wat een onzin.



Zijn sommige mensen echt zo erg?Ja hoor. Ik woon ver, ver van de Biblebelt in een stad, maar mijn zwaar gereformeerde buren maken nog net geen duivelsteken naar me als ik op zondag de was buiten ophang.
Alle reacties Link kopieren
quote:abusu schreef op 05 augustus 2014 @ 14:43:

OosterbeekOosterbeek, Doorwerth, Renkum, Heavedorp etc. zijn juist NIET streng gelovig...
De meeste dorpen op de Veluwe hebben wel een nieuwbouwwijk waar het prima wonen is. In de oude wijken wonen soms mensen die daar geboren en getogen zijn en die zullen je heus niet aanvallen als je een keer de was op hangt maar je komt er ook niet makkelijk tussen.

Ik zou dus wel kiezen voor een wijk/stad/dorp met wat import.



Los daarvan ligt putten niet in de buurt van Arnhem.



Waarom ga je niet gewoon in Arnhem zelf wonen!
Alle reacties Link kopieren
Loenen is een mooi dorp.

Goede voorzieningen zoals winkels maar ook een basisschool. Voor middelbaar onderwijs ben je aangewezen op bijvoorbeeld Dieren of Apeldoorn wat niet eens zo heel ver is.

Het bos is vaak lettterlijk om de hoek.

Ik zou wel kijken naar een wat groter dorp.

Hoenderloo zoals genoemd is bijvoorbeeld erg klein, wel bosrijk maar gaat zijn basisschool verliezen en het dorp heeft welgeteld 1 supermarkt.
Geen tips, maar ik woon in de buurt van Joure (Friesland). Onder mij woont een oude tang die de hele dag zit te rochelen en te paffen, maar altijd kritiek levert als ik de was ophang op zondag.
Alle reacties Link kopieren
Hoenderloo is idd ook leuk wonen, alleen ging ik met de bus naar school vanuit Loenen, kinderen uit mijn klas die uit Hoenderloo kwamen die konden niet zo makkelijk met de bus als ik, in Loenen gaan er namelijk 2 bussen rechtstreeks naar de scholen, in Hoenderloo moest je eerst halfuur in de bus en vervolgens nog eens overstappen en vaak liepen de tijden niet goed aan elkaar over. Loenen heeft ook maar 1 supermarkt maar je bent ook snel in Eerbeek waar de Plus,Jumbo en Deka zitten, wil je naar Aldi of Lidl moet je naar A'doorn, in Beekbergen zit een Ah. Ik woonde aan de doorgaande weg in Loenen, en ik was met 5 minuten in het bos, ideaal, we fietsten ook vaak vanaf Loenen door het bos naar de Carolinahoeve (pannenkoekenhuis). Verder is het in de winter met een beetje sneeuw leuk sleetje rijden op de schaapskooi, alleen voor vertier moet je er niet zijn, voor jongeren is er Sprithsz! maar dat is alleen op vrijdag avond. Verder zijn er 3 basisscholen. De gelovige mensen in Loenen wonen meestal over het kanaal bij de boerderijen, dus daar heb je wat dat aangaat ook niet echt "last" van. Oh en met Truckersdag rijden de vrachwagens door het dorp en is het lastig oversteken, hangjongeren zijn er ook (was er zelf ook 1) maar daar heb je opzich geen last van!! Die staan bij de gehandicapten biertjes te drinken en joints te roken. (Ik krijg nu wel heimwee..)
We all gonna die, we bleed from similar veins..
Alle reacties Link kopieren
Oosterbeek is leuk maar ook Wageningen Ede Rhenen vind ik ook leuk. Verder als Ede wordt het meer gelovig en ook minder winkels open op zo dag. Wageningen en vooral Arnhem heeft dat wel. En ik vind de natuur bij de rijn mooier
Apeldoorn, Hoenderloo, beekbergen, lieren, loenen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geboren in Oosterbeek, opgegroeid in Doorwerth en gepuberd in Renkum. Renkum vind ik niet zo'n mooi dorp, Oosterbeek wel. Maar de omgeving is overal prachtig daar. Die streek is trouwens Veluwezoom, geen Veluwe..
Alle reacties Link kopieren
oh ja en alles ongelovig daar hoor..
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 05 augustus 2014 @ 15:02:

[...]



Er is geen winkel open op zondag in Barneveld, maar je kunt er tegenwoordig wel een patatje halen op zondag én zwemmen na kerktijd.

En je kunt rustig de was buiten hangen op zondag, ligt een beetje aan de buren. Maar daar kun je ook gewoon maling aan hebben.



De ijszaak is open en meerdere restaurants. Het zwembad (binnen- en buitenbad). Helaas geen supermarkt, maar daar wel je aan.



Kootwijkerbroek moet je niet heengaan. Je was buiten hangen is echt een NO GO op zondag, hoewel ik er schijt aan zou hebben. Ik ga niet opzichtig de auto wassen of ramen wassen. Ik hang wel gewoon mijn was buiten. Beide buren zijn niet gelovig (niet streng in ieder geval) en ik leef ook. Ik zit niemand dwars. Moeten ze maar niet in mijn tuin kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:tsjongejonge schreef op 05 augustus 2014 @ 18:36:

[...]



Kootwijkerbroek moet je niet heengaan. Je was buiten hangen is echt een NO GO op zondag, hoewel ik er schijt aan zou hebben. Ik ga niet opzichtig de auto wassen of ramen wassen. Ik hang wel gewoon mijn was buiten. Beide buren zijn niet gelovig (niet streng in ieder geval) en ik leef ook. Ik zit niemand dwars. Moeten ze maar niet in mijn tuin kijken.Kootwijkerbroek kun je niet eens doorheen rijden op zondag zonder met een hooivork achterna gezeten te worden. Nou ok, die hooivork is overdreven, maar erg boos word je er dan wel aangekeken.
quote:Kastanjez schreef op 05 augustus 2014 @ 14:54:

Ik zou niet in Veenendaal willen wonen vanwege een zeer christelijke gemeenteraad, maar er zijn dorpen zat waar het prima toeven is. Het hangt ook heel erg af van de wijk waar je gaat wonen denk ik. Ik heb een tijdje op een klein hofje gewoond, waar een soort van VVE was voor het gemeenschappelijke pleintje en wat daaromheen zat. Daar stond in de huisregels dat je niet op zondag mocht verhuizen en je auto wassen. Dat was gelukkig tijdelijk.



Ik zou me trouwens niet zo zeer druk maken over of je wel of niet je was op kunt hangen, maar meer over wat voor een buren/vrienden je daar gaat treffen/maken. En als je kinderen hebt (of wilt), wat voor een keus je dan hebt qua scholen.

Of er op zondag wel een pinautomaat werkt (ik ken een dorp waar dat tot voor kort niet zo vwas) en of het zwembad open is op zondag.



en wil je per se een dorp? Wageningen is natuurlijk wel gewoon superleuk!!Vianen! Jemig zeg, toen ik hier kwam wonen was de pinautomaat dus idd gesloten op zondag gelukkig is dat inmiddels veranderd, maar ik wist dus ook niet dat het hier zo gelovig was
Alle reacties Link kopieren
In Otterlo was dat tot voor kort ook zo. Wat vooral voor de vele toeristen een probleem was. Wel vlak bij Arnhem, TO, en in no time in het bos of op de hei, volgens mij niet extreem christelijk, maar doordat het zo klein is wel een behoorlijke sociale controle.
Alle reacties Link kopieren
quote:amreg schreef op 05 augustus 2014 @ 15:17:

Rheden, Velp, De Steeg,Ellecom, Dieren,Eerbeek of Loenen liggen allemaal aan de Veluwezoom / Posbank/Loenermark en in de buurt van Arnhem.



De echte " gelovige" dorpen en kleine steden liggen toch wel wat verder van Arnhem vandaan (Uddel,Elspeet ,Nunspeet,Putten, Garderen, Barneveld, Kootwijk bv)Net als @ amreg vind ik dat de dorpen die tussen de Veluwezoom en de IJssel liggen (dus Rheden, Velp, De Steeg, enz.) beter te behappen zijn dan de dorpen op de Veluwe.

Zelf vind ik Velp ideaal om te wonen: het bos en uiterwaarden op loopafstand, Arnhem is twintig minuten fietsen, (basis)scholen aanwezig of op fietsafstand, fijn centrum met genoeg winkelaanbod. Daarnaast vind ik het fijn dat er veel "import" woont (mensen die zijn blijven hangen na hun studie of die net buiten Arnhem willen wonen).
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 05 augustus 2014 @ 15:54:

[...]



Ik woon niet op de Veluwe maar wel in een zeer gelovig dorp en ja, als je de was op zondag ophangt of de auto gaat wassen wordt je fronsend aangekeken. Ook de tuin onderhouden mag niet op zondag. Op zondag ga je in je netste kleding bij elkaar op visite en op een christelijke tijd weer naar huis, voor het avondeten.



Ik dan niet, hun moeten mij ook respecteren met mijn niet-gelovigheid en in mijn waarde laten in eigen huis en tuin.



Meestal ben ik op zondag te lui om wat te doen, dus dan zullen ze alsnog weinig last van me hebben maar als ik wat wil doen dan doe ik dat gewoon hoor. We leven in 2014, niet in de jaren 0.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 05 augustus 2014 @ 18:54:

[...]





Kootwijkerbroek kun je niet eens doorheen rijden op zondag zonder met een hooivork achterna gezeten te worden. Nou ok, die hooivork is overdreven, maar erg boos word je er dan wel aangekeken.Zondag nog doorheen gereden, geen hooivork gezien.... Overigens helemaal niemand gezien, op de auto's na dan die voor en achter mij reden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf zo'n refo ;) En woon op de Veluwe.

Ik kan je wel vertellen dat inderdaad Kootwijkerbroek niet direct een handige keuze is. Barneveld zou prima kunnen en Ede zeker. Verder heb je hier ook de dorpjes Harskamp, Wekerom en Otterlo. Otterlo zou zeker een goede keuze zijn als het niet te ouderwets en te christelijk moet zijn en je snel het bos in wilt kunnen!



Verder denk ik dat je ook net geluk of pech kunt hebben met je buren. Wij zijn zelf refo's en wonen in een van bovenstaande dorpen. Onze overbuurvrouw doet totaal nergens aan wat geloof betreft en is lekker in de tuin aan het werk op zondag en houdt een tuinfeestje of weet ik het wat maar hee, dat zal mij een worst wezen. Leven en laten leven. Zolang ze zich aan algemene fatsoensnormen houdt en geen extreme geluidsoverlast ons bezorgt, maak ik me niet druk. En dan maakt het me niet uit of dat nou op zondag of op dinsdag of vrijdag is.

We kletsen af en toe met haar en als het uitkomt drinken we er een kommetje koffie. Dus het hoeft echt geen belemmering te zijn. Al wil ik niet ontkennen dat er onder 'ons refo's' zeker mensen zullen zitten die zichzelf vromer dan de paus vinden en wel raar op zullen kijken als je iets onderneemt op zondag wat zij niet vinden kunnen. En daar ben ik niet trots op.
Alle reacties Link kopieren
quote:pieterpad schreef op 05 augustus 2014 @ 16:48:

Geen tips, maar ik woon in de buurt van Joure (Friesland). Onder mij woont een oude tang die de hele dag zit te rochelen en te paffen, maar altijd kritiek levert als ik de was ophang op zondag.Zo'n ouwe tang heb ik naast mij wonen, ze kan er maar niet over uit dat ik niet om 7.00 uur opsta.........want dat hoort zo. Ik hang de was overigens wel op op zondag, en de buurvrouw aan de andere kant volgt inmiddels mijn voorbeeld..........
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 06 augustus 2014 @ 14:11:

[...]





Zondag nog doorheen gereden, geen hooivork gezien.... Overigens helemaal niemand gezien, op de auto's na dan die voor en achter mij reden.Nou in Genemuiden wel, hoor. Ik kreeg nog net geen stenen naar mijn auto gegooid.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven