Verhuizen naar Mariahoeve?

06-08-2014 16:16 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Den Haag, wijk Mariahoeve, kunnen wij een groot nieuwbouwhuis kopen, met eigen tuin en gezamenlijke binnentuin. We wonen nu in Duinoord en vinden dat erg leuk, maar wel in een piepklein huis zonder tuin. Onze dochters zijn 4 en 1.

Ik aarzel zo over Mariahoeve - zou het niet enorm saai zijn voor ons als ouders? (ik weet dat het niet enorm ver van het centrum is, maar ik ga de leuke lunchtentjes, culturele evenementen, en fijne bakker/slager wel missen!).

En zouden mijn hoogblonde, erg voorlijke meisjes daar goed op hun plek zitten op school? Door de zomervakantie kan ik geen scholen bezoeken of zelfs maar vragen of er überhaupt plek is. Mijn zorg is dat er veel kansarme kinderen wonen en dat de klassen daardoor niet goed in balans zullen zijn, zodanig dat alle kinderen - inclusief mijn dochters- goed tot hun recht komen.

De dichtstbijzijnde school is De Leeuwerikhoeve, heeft iemand daar ervaring mee? Is het een beetje Montessori-achtig (ik las iets over weektaken, daar ben ik zelf ntzo dol op, mijn oudste is daar ook wat te dromerig voor ). Of informatie over andere scholen in Mariahoeve en Bezuidenhout?



Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met de wijk Mariahoeve, alvast bedankt voor jullie meningen en informatie!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor heel veel tegens en maar een voor!!



You do the math
Weektaken klinkt niet echt " Montessori achtig" (zegt hier een Montessori leerkracht). Ik denk zelf aan Dalton of Jenaplan. Kijk even op www.onderwijsinspectie.nl Daar kan je de beoordeling van de onderwijsinspectie zien van iedere school in Nederland. Wellicht heb je daar wat aan. Ik vond de informatie persoonlijk erg waardevol.

Succes met je keuze
Alle reacties Link kopieren
zouden er nou zoveel kansarmen kinderen in nederland wonen?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
In Den Haag wonen volgens mij meer buitenlanders dan Nederlanders.

Zou voor 'n dorp gaan waar je een huis met tuin kunt kopen in 'n westerse buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er persoonlijk niet aan denken in een dorp te wonen. En volgens mij is een van TO's grootste struikelpunten dat ze bepaalde faciliteiten gaat missen. Die zijn in een dorp nog minder dichtbij dan in een buitenwijk. Sommige mensen houden van dorpen, sommige mensen niet. Wat voor TO geldt kan ik niet beoordelen, maar een dorp is niet voor iedereen een goed alternatief.



TO, ben je al op verschillende tijdstippen door de wijk gelopen? Heb je je dochters al in de speeltuin laten spelen daar?
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
Je doet net alsof Mariahoeve een of andere achterstandswijk is. Het is geen Benoordenhout, Vogelwijk of Marlot, maar het is een vrij gewone wijk, je hebt een goede verbinding met het centrum en Leidsenhage, een groot winkelcentrum in de wijk zelf. Wel veel flats, dat wel, maar het is zeker geen achterbuurt of zo. Ik zie niet goed in waarom je daar niet kan wonen als je blond en voorlijk bent.



Er zitten meerdere scholen, behalve de Leeuwerikhoeve zitten er nog de Waalse Louise de Colignyschool en de Vuurvlinder, in de wijken eromheen zitten ook scholen. Ik heb zelf in Bezuidenhout gewoond en op Nutsschool Bezuidenhout gezeten, dat is een goede school met hoge uitstroom, er is wel een flinke wachtlijst, maar ik weet niet hoe het is als je halverwege nieuw begint. Vanuit Mariahoeve is het goed te doen, ik had ook kinderen uit Mariahoeve in de klas.



Mijn neef en nicht hebben overigens op de Leeuwerikhoeve gezeten en hadden het daar erg naar hun zin (ook in de buurt overigens), maar laatst bij die test waar alle scholen werden beoordeeld scoorde de school wel vrij laag, dus als je daar waarde aan hecht is het wel belangrijk om te weten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O, ik lees dat je dochters nu 4 en 1 zijn, dan is het wel lastig om ze nog op Nutsschool Bezuidenhout te krijgen. Ik geloof dat je je daar moet inschrijven in de zwangerschap. Maar je zou kunnen informeren.



In Bezuidenhout zit ook nog de Van Hoogstraatenschool, daar kan je ook nog kunnen kijken. En misschien zijn er nog scholen in Leidschendam, maar dat weet ik zelf niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dag buurvrouw!

Mariahoeve is tegenwoordig wel een stuk opgeknapt hoor, maar het is vooral je eigen gevoel en dat lijkt nogal negatief.

Mariahoeve/Bezuidenhout vind ik persoonlijk erg saai (ook al is er de Theresiastraat) met weinig leuke cafeetjes. een echte forenzenwijk. Ypenburg zou me persoonlijk dan eerder meer trekken, dat is al veel meer in schwung.



Het Duinoord/Zeeheldenkwartier/Regentessekwartier is nu erg in opkomst en heeft ook veel gezinnen wonen alleen is inderdaad erg duur.Ik hou zelf totaal niet van nieuwbouwwoningen, dus in dat opzicht zou jouw keuze voor mij geen keuze zijn.



Stel prioriteiten: waarom wil je verhuizen (je kunt al veel sneller ruim wonen) en wat wil je je kids meegeven? Met Mariahoeve is niets mis, mits het past in je leefstijl/wensen.

Zo is bijvoorbeeld ook een nieuwbouwproject gaande bij de Crispijnstraat (zeehelden) met eengezinswoningen met tuin. Vraag is natuurlijk wel of dat in je budget past.
Alle reacties Link kopieren
O, en Voorburg, daar kun je ook nog kijken voor scholen, dat grenst ook aan Mariahoeve.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hoe slecht kan het zijn als Huis den Bosch in Mariahoeve is.



Om Huis den Bosch zal altijd bos en groen blijven, en lunchtentjes, heb je daar dan geld voor met een gezin?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook naar dat nieuwbouwproject gekeken, maar gekozen om het niet te doen. Ik werd niet blij van de directe buurt. Midden tussen de jaren 50 portiekflats met veel (buitenlandse) mensen uit de laagste inkomensklasse en bijstandtrekkers. De flatwoningen zien er ook zo uit. Erg troosteloos. Daar wil ik niet dag in dag uit tegenaan kijken en mijn (hopelijk toekomstige) kind in op laten groeien.

Dit project is een poging de wijk een flinke oppepper te geven en ik hoop dat het lukt, maar ik zal er geen onderdeel van uit maken.
WTF?
Voorburg is wellicht ook een optie??
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor geen goud Duinoord omwisselen voor Mariahoeve, maar ik ben redelijk wijkgevoelig. Liever zonder tuin in de wijk die ik echt leuk vind dan met tuin in een , voor mij, minder leuke wijk. En ja ook met 2 kinderen denk ik daar nog steeds zo over
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 06 augustus 2014 @ 16:53:

Hoe slecht kan het zijn als Huis den Bosch in Mariahoeve is.



Om Huis den Bosch zal altijd bos en groen blijven, en lunchtentjes, heb je daar dan geld voor met een gezin?Huis ten Bosch ligt in Bezuidenhout, niet in Mariahoeve.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik Bezuidenhout en ook wel een stuk leuker en groener en gezelliger dan Mariahoeve.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 06 augustus 2014 @ 16:53:

en lunchtentjes, heb je daar dan geld voor met een gezin?Wat is dat nu weer voor vraag?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2014 @ 16:35:

In Den Haag wonen volgens mij meer buitenlanders dan Nederlanders.

Zou voor 'n dorp gaan waar je een huis met tuin kunt kopen in 'n westerse buurt.Dat is tegenwoordig in alle grote steden zo hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon hier en verveel me idd dood, kind zit op de Nutsschool. Er is een wachtlijst idd maar ze zijn wel met meer kleuterklassen bezig. Engelhardt is een hele goede, leuke lunchroom in de Theresiastraat.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in Mariahoeve en woon in Ypenburg.

Mariahoeve is een relatief oude wijk, wonen veel ouderen. Verder vind ik het grijze beton wat ik daar voornamelijk zie ook niet zo aantrekkelijk.



Wonen in Ypenburg is iets wat mij goed bevalt, ruime woningen, veel speelruimte voor kinderen van diverse leeftijden. Ypenburg heeft vele basisscholen en zelfs 2 middelbare scholen.

Ypenburg heeft 3 winkelcentra in de buurt en met zowel OV als auto zit je zo in het centrum van DH of Zoetermeer.



Succes met het maken van je keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 06 augustus 2014 @ 16:58:

Persoonlijk vind ik Bezuidenhout en ook wel een stuk leuker en groener en gezelliger dan Mariahoeve.

Bezuidenhout is zeker niet groener dan Mariahoeve, de straten zijn er smal en staan vol met auto's. Het is wel veel gezelliger, maar betaalbare eengezinswoningen met tuin zijn daar niet te vinden.

Mariahoeve mag dan saai zijn, maar er is een fijn zwembad met buitenbad en verder heb je alles op een paar minuten rijden (auto of fiets) vlakbij, inclusief zwembad met buitenbad.

Theresiastraat met veel winkels en lunchzaakjes, Leidschenhage idem, winkelcentrum Voorburg ....

Veel groen en ruimte om te spelen voor kinderen en wat de 'voorlijke hoogblonde' kinderen betreft: ik hoor en zie in de speeltuinen voornamelijk Engels, gesproken door de nanny's
Alle reacties Link kopieren
quote:abusu schreef op 06 augustus 2014 @ 16:53:

Ik heb ook naar dat nieuwbouwproject gekeken, maar gekozen om het niet te doen. Ik werd niet blij van de directe buurt. Midden tussen de jaren 50 portiekflats met veel (buitenlandse) mensen uit de laagste inkomensklasse en bijstandtrekkers. De flatwoningen zien er ook zo uit. Erg troosteloos. Daar wil ik niet dag in dag uit tegenaan kijken en mijn (hopelijk toekomstige) kind in op laten groeien.

Dit project is een poging de wijk een flinke oppepper te geven en ik hoop dat het lukt, maar ik zal er geen onderdeel van uit maken.die flats worden gesloopt...as we speak. Het huis waar to het over heeft zou ik zo voor tekenen. En wij zijn geen bijstandstrekkers.
Alle reacties Link kopieren
Veel expats in de Vlaskamp ja
Alle reacties Link kopieren
Groener misschien inderdaad niet nu ik erover nadenk, wij hadden een enorme tuin en nog een flink grote voortuin, misschien dat dat mijn beeld kleurt. We speelden ook heel veel bij de Vlaskamp, maar dat hoort geloof ik net bij Mariahoeve.



Welk zwembad met buitenbad is dat trouwens? Het buitenbad van Overbosch is al jaren weg, ik weet geen ander zwembad daar, alleen de Fluit in Leidschendam.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Vlaskamp zit tegenover de Britse school, dus dat kan wel kloppen. Die school zit waar vroeger het buitenbad van Overbosch was, eeuwig zonde dat ze dat hebben afgebroken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven