Verkeersongeluk(je) gehad...

04-12-2014 18:26 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zonet op weg naar de supermarkt van mijn fiets geslagen door een autodeur. Een man opende de deur van zijn bestelbusje zonder te kijken en lanceerde mij met fiets en al op straat. M'n bel helemaal stuk en ikzelf stond te trillen met een zere knie en spierpijn. Man kwam nog even vragen of het ging en liep toen weg. Ik was eerst in de veronderstelling dat hij iets ging halen oid, maar toen ie niet terugkwam ben ik maar doorgefietst.

In de winkel werd ik eigenlijk een beetje nijdig, vooral omdat ie zomaar weg was gelopen, en bedacht dat ik een foto had moeten maken van z'n nummerbord. Ik bedoel: voor hetzelfde geld blijk ik achteraf toch iets te hebben en eigenlijk vond ik dat ie ook m'n bel moest betalen

Maar helaas was busje al weg toen ik er op de terugweg langs fietste.



Nu heb ik er dus eigenlijk niks ernstigs aan overgehouden, maar ben ik wel zeer geïrriteerd, vooral omdat dit niet de eerste keer is. Dagelijks moet ik hier in de straat openslaande autodeuren ontwijken en auto's die zomaar stoppen op de fietsstrook zonder te kijken of er wat aankomt.

Vorig jaar had ik precies hetzelfde, alleen toen was ik blijkbaar zo hard tegen de deur van auto aangekomen dat die niet meer dicht kon. Omdat ik zelf niks had en onder het motto 'eigen schuld, dikke bult', ben ik toen ook doorgefietst.



Maar eigenlijk vraag ik me af: wat is normaal in zo'n situatie? Gegevens uitwisselen oid? Soms sta je namelijk zo stijf van de adrenaline dat je niks lijkt te mankeren,maar blijkt het achteraf wel iets waarvoor je naar de dokter moet. En die autodeur in de situatie van vorig jaar moet ook betaald worden (door verzekering?).

Wat doen jullie als er zoiets gebeurd?
.
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 04 december 2014 @ 18:58:

[...]





Zo, dat is zeker schrikken zeg! En dat je er dan nog zo goed vanaf bent gekomen is wel echt een geluk.

Achteraf gezien had er bij mij ook net een auto aan kunnen komen, maar gelukkig was dat niet zo.

Ja dat was ook heel erg schrikken, Was blij dat ik er zo goed van af gekomen ben, Me collega vroeg gelijk wat er aan de hand was,

Gelukkig ben jij er ook zo goed vanaf gekomen, gelukkig kwam er geen auto aan, Hoop ook voor je dat je verder geen klachten krijgt
.
Je leert met autorijlessen dat je altijd in de spiegel en dan naast je moet kijken voordat je je deur opendoet.....Om hetgeen wat Loise te voorkomen dus



Ik begrijp heel goed dat je niet even niet goed kon nadenken van de schrik/adrenaline. Ik ben blij dat je niks hebt. Hopelijk gebeurd het nooit meer

MAAR, mocht het gebeuren. Dan is het normaal dat je gegevens uitwisselt. Je kan tóch wat opgelopen hebben en/of iets stuk zijn aan je spullen. Naar maar waar, je moet ook gelijk even bellen op zijn mobiel (of kenteken noteren), want kan mij voorstellen dat er harteloze mensen zijn die een ander nr opgeven....
quote:nimpie schreef op 04 december 2014 @ 18:35:

Hahaha sorry ik moet echt lachen om je topic, dus jij fietst met enige regelmaat tegen openslaande autodeuren op..?? Nog nooit gezien..



M'n bel helemaal stuk:-)) sorry nogmaals, je schrijft wel leuk!



Sterkte met al je pijntjes en de bel:-)Wat een botte reactie....Reageer dan niet.
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 18:36:

[...]



Als je ziet dat er iemand in 'n stilstaande auto zit, moet je er wel degelijk rekening mee houden dat die z'n deur open kan gooien.



Omgekeerde wereld.... Zo zou het niet horen.



Maar goed, zit op zich wat in ALS je ziet dat het kan gebeuren, maar je kan niet altijd er rekening mee houden.
Je leert met autorijles ook dat je nooit zelf voorrang moet nemen, ook al heb je het wel. Als ik altijd voorrang zou nemen als er 'n fietser van links kwam had ik al meer fietsers omver gereden dan ik op de vingers van 2 handen kan tellen...per jaar! Fietsers hebben overal 't schijt aan, denken dat ze onkwetsbaar zijn, omdat ze nooit hoeven dokken als zij 'n ongeluk veroorzaken waarbij iemands auto beschadigt. Ze zouden daar 'ns een wet voor moeten instellen waarbij fietsers ook gewoon WA moeten betalen en dus ook gewoon aansprakelijk zijn als zij een fout in 't verkeer maken. Denk dat ze dan ook wat voorzichtiger zouden worden en meer zouden anticiperen op andermans fouten.
quote:sugarmiss schreef op 04 december 2014 @ 18:38:

Dat is nou karma. De vorige keer ben jij doorgefietst en nu rijdt de automobilist door.



Beiden hoort overigens niet.Karma? Die bestuurder gooide waarschijnlijk ook zomaar zijn/haar deur open. Dat hoort in eerste instantie al niet. Als die even opgelet had, hoefde TO niet 'zomaar'door te fietsen
quote:Lovestar schreef op 04 december 2014 @ 19:48:

[...]





Omgekeerde wereld.... Zo zou het niet horen.



Maar goed, zit op zich wat in ALS je ziet dat het kan gebeuren, maar je kan niet altijd er rekening mee houden.Ja, dat vind ik ook bij al die fietsers die voorrang nemen als ze van links komen, maar het is gewoon niet anders. Als je jezelf en je vervoermiddel heel wil houden, moet je er gewoon rekening mee houden dat 'n ander bewust of onbewust een fout kan maken die jou kan schaden.
quote:LoiseauCoureur schreef op 04 december 2014 @ 18:53:

[...]

Tja geen idee. Een nieuwe bel? Natuurlijk deed hij het niet expres, maar ik vond het gewoon bizar die ie zomaar weg liep, terwijl ik nog stond uit te vinden of mijn fiets (en ikzelf..) nog heel was.

Ben dus gewoon kwaad op hem maar kan dat niet ventileren. Als ik zijn kenteken of gegevens had, had ik nog iets achter de hand gehad. Ofzo. En hij zei niet eens sorry. Nu spui ik het hier maar even allemaal



Ik doe mee



Beste bestelbusjebestuurder:

Wil je uitkijken!!!!?



Zo, lucht op hé?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 04 december 2014 @ 19:47:

[...]





Wat een botte reactie....Reageer dan niet.Was helemaal niet bot bedoelt, vond de manier van schrijven gewoon erg leuk!
quote:matroesjka_ schreef op 04 december 2014 @ 19:23:

Ik vind gegevens wisselen bij zoiets wel redelijk ja. Maar als jij geen echte schade hebt wat wil je dan?



Vind het overigens moeilijk te geloven dat dit je regelmatig overkomt en dat allemaal de schuld is van die automobilisten.



Ik lees al van een paar forummers die vragen wat Loise gewild had.....Vanuit gaande dat ze niks heeft (en zal krijgen) behalve een kapotte bel, vind ik het niet meer dan normaal dat die man zijn excuses had aangeboden (op zijn minst), gegevens uitwisselen en misschien even small talk? "Was stom van mij dat ik dat deed. Heb je echt niks? Ja, kan mij voorstellen dat je geschrokken bent. Gaat het weer? Sorry nogmaals en ondanks het ongelukje nog een fijne dag gewenst"



TO zegt overigens dat het 1x eerder is gebeurd dat ze tegen een autodeur is gefietst....Maar regelmatig moet ze wel omheen fietsen. Als je wat ouder bent, dagelijks fietst (zeker waar veel auto's geparkeerd staand), dan is het toch niet zo gek dat ze regelmatig een autodeur moet ontwijken? Of woon ik nu ook in een gevaarlijke stad voor fietsers? (misschien wel in dezelfde stad )
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 19:50:

Je leert met autorijles ook dat je nooit zelf voorrang moet nemen, ook al heb je het wel. Als ik altijd voorrang zou nemen als er 'n fietser van links kwam had ik al meer fietsers omver gereden dan ik op de vingers van 2 handen kan tellen...per jaar! Fietsers hebben overal 't schijt aan, denken dat ze onkwetsbaar zijn, omdat ze nooit hoeven dokken als zij 'n ongeluk veroorzaken waarbij iemands auto beschadigt. Ze zouden daar 'ns een wet voor moeten instellen waarbij fietsers ook gewoon WA moeten betalen en dus ook gewoon aansprakelijk zijn als zij een fout in 't verkeer maken. Denk dat ze dan ook wat voorzichtiger zouden worden en meer zouden anticiperen op andermans fouten.



+1

In mijn stad.....Die fietsers Ik moet hier bij een rotonde ook altijd 2 kanten bekijken, want ze komen ook weleens van rechts
Overigens leerde ik pas fatsoenlijk uit m'n doppen kijken op de fiets, toen ik m'n rijbewijs had. Pas als je leert autorijden besef je hoe kwetsbaar je op de fiets bent. Heb jij je rijbewijs TO? Vanuit de positie van de autobestuurder ga je de gevaren van je fietsgedrag veel beter kunnen inschatten. En daarmee dus ook de gevaren die kunnen ontstaan omdat een medeweggebruiker een fout maakt.
Oh, dat is deels herkenbaar. Ik lette als fietser vóór mij rijbewijs ook al goed op, alleen nu bewuster van bepaalde verkeerssituaties waar ik beter op moet letten. Maar in bezit van rijbewijs heb ik vooral geleerd om (duidelijke) fietsverlichting te hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen kijken totaal niet uit als ze een auto deur open gooien. En vaak loopt het niet goed af als je er overheen flikkert. Kop kapot tanden uit de mond geslagen dan ben je er nog goed vanaf gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Lovestar, voor je support!!



En dalphin, als je eens even de OP en mijn posts leest, dan snap je waar ik fietste en hoef je niet zo lomp te reageren de volgende keer. Natuurlijk zat ik niet te bellen. (ook niet met mn fietsbel..;-)) Je hebt hier namelijk in de drukke binnenstad al je handen en ogen en oren nodig om ongelukken te voorkomen. Helaas deze keer niet gelukt (maar t was koud en donker), maar ik durf niet eens te bellen op de fiets hier.



@matroesjka, het overkomt me niet regelmatig, vorig jaar was de enige andere keer. Alleen dat ontwijken, dat moet hier dagelijks. Echt. Je moet maar eens hier gaan fietsen. En dan zit je soms ook nog klem tussen asociaal geparkeerde auto's en langsrijdende trams.



Ik ben best een nette fietser, al zeg ik het zelf. Steek meestal mijn hand uit en kijk regelmatig over m'n schouder. Natuurlijk niet altijd, maar wel meestal dus.

En als iemand anders eens niet oplet en ik word slachtoffer, so be it. Maar dat ze gewoon zo weglopen vind ik asociaal. Pas stak er ook zomaar iemand over, waardoor een oudere man op zijn fiets ten val kwam. Die voetganger keek even om en liep gewoon stoïcijns door. Aan dat gedrag kan ik zo enorm ergeren...
Ik had ook een keer dat iemand plotseling de deur opengooide en ik nog net op tijd kon uitwijken maar helaas wel bijna tegen een fietser aan knalde die mij ook net op dat moment wilde gaan inhalen. Lekker handig. Was zelfs nog een politiebusje, niks geen sorry. En later kom ik ze weer tegen en snijden ze mij nog af ook omdat ze ineens een plein op wilden rijden voor mijn neus. Helaas het kenteken vergeten toen ik eenmaal thuis was en even wilde mailen om te vragen of het normaal was aangezien ze een voorbeeldfunctie hebben. Hadden geen sirene's of zwaailichten aan staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:dalphin schreef op 04 december 2014 @ 19:44:

Zeker weten dat je niet aan het bellen was?bril nodig voor het lezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 19:50:

Je leert met autorijles ook dat je nooit zelf voorrang moet nemen, ook al heb je het wel. Als ik altijd voorrang zou nemen als er 'n fietser van links kwam had ik al meer fietsers omver gereden dan ik op de vingers van 2 handen kan tellen...per jaar! Fietsers hebben overal 't schijt aan, denken dat ze onkwetsbaar zijn, omdat ze nooit hoeven dokken als zij 'n ongeluk veroorzaken waarbij iemands auto beschadigt. Ze zouden daar 'ns een wet voor moeten instellen waarbij fietsers ook gewoon WA moeten betalen en dus ook gewoon aansprakelijk zijn als zij een fout in 't verkeer maken. Denk dat ze dan ook wat voorzichtiger zouden worden en meer zouden anticiperen op andermans fouten.IK heb met autorijles geleerd dat ik bij het openen van het portier aan de straatkant, ALTIJD moet kijken of er niet een auto/fietser etc aankomt.
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 20:15:

Overigens leerde ik pas fatsoenlijk uit m'n doppen kijken op de fiets, toen ik m'n rijbewijs had. Pas als je leert autorijden besef je hoe kwetsbaar je op de fiets bent. Heb jij je rijbewijs TO? Vanuit de positie van de autobestuurder ga je de gevaren van je fietsgedrag veel beter kunnen inschatten. En daarmee dus ook de gevaren die kunnen ontstaan omdat een medeweggebruiker een fout maakt.



Herkenbaar. En ook je vorige post. De fietsende schooljeugd hier mag blij zijn dat ik mijn ogen wèl open hou, want je kunt hier jaarlijks een halve schoolklas overhoop rijden, zijzelf voorkomen dat niet.



TO, gelukkig valt het mee en heb je zoals het ernaar uitziet geen enorme fysieke schade. Blij toe. Je kunt op de weg alleen maar opletten, en hopen dat de rest het ook doet.

Was netter geweest als hij wat meer aandacht had gehad voor je, excuses en al, maar ja, iemand die zijn bus op de stoep parkeert, uitstapt zonder te kijken...die stond waarschijnlijk ook niet vooraan toen het fatsoen uitgedeeld werd...
Alle reacties Link kopieren
O brrrr Loiseau, je hebt echt geluk gehad.

In mijn omgeving zijn twee personen die als fietser hetzelfde hebben meegemaakt als jij. Beide zijn ze daardoor voor de rest van hun leven gehandicapt geraakt.
Alle reacties Link kopieren
Lekkere reacties van de autorijders in dit topic. Ik fiets ook heel veel en ook ik moet regelmatig een autodeur ontwijken, of keihard op de rem, omdat een auto mij over het hoofd ziet. Ik draag felgekleurde jassen, heb goed licht op mijn fietsen en houd me aan de verkeersregels. Iedereen maakt fouten in het verkeer, ik ook. Maar als je er een maakt kun je je op z'n minst verontschuldigen.

Reageren dat de fietser maar beter op moet letten, zoals bijvoorbeeld Elninjoo suggereert, is onzin. Net zoals aangeven dat ze als automobilisten ook zo vaak bijna een fietser op de auto hebben. Een autodeur tegen een fietser aangooien is duidelijk een fout van de automobilist en heeft niets te maken met een heel andere fietser die tegen de richting in fietst oid. Die automobilist zit fout. Ik hoop dat je schade meevalt TO. Sterkte!
Is het een drukke straat? Dan is het niet zo gek dat je dagelijks moet ontwijken. Als er veel fietsverkeer is kan een automobilist moeilijk een uur blijven zitten dus zoekt hij een "gaatje" om zijn auto uit te stappen. Een beetje net als wanneer je achter een vrachtwagen zit en een baan opschuift waar ze wel 120 rijden. Dan wacht je tot er een plek is met genoeg afstand zodat degene die er aan komt niet in de problemen komt en ga je dan naar links. Als je moet gaan wachten tot er niemand meer aan komt kun je namelijk heel lang gaan wachten.
Die man die je geraakt heeft had absoluut beter op moeten letten en zijn excuus moeten aanbieden. Maar los daarvan is het in sommige straten onmogelijk om je auto uit te stappen zonder dat andere weggebruikers je daar in tegemoet moeten komen. Dus moet je een handig moment uitkiezen om je deur open te gooien en moet de fietser daar ook een beetje op voorbereid zijn en dan gewoon afremmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven