Verkeersongeluk(je) gehad...

04-12-2014 18:26 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zonet op weg naar de supermarkt van mijn fiets geslagen door een autodeur. Een man opende de deur van zijn bestelbusje zonder te kijken en lanceerde mij met fiets en al op straat. M'n bel helemaal stuk en ikzelf stond te trillen met een zere knie en spierpijn. Man kwam nog even vragen of het ging en liep toen weg. Ik was eerst in de veronderstelling dat hij iets ging halen oid, maar toen ie niet terugkwam ben ik maar doorgefietst.

In de winkel werd ik eigenlijk een beetje nijdig, vooral omdat ie zomaar weg was gelopen, en bedacht dat ik een foto had moeten maken van z'n nummerbord. Ik bedoel: voor hetzelfde geld blijk ik achteraf toch iets te hebben en eigenlijk vond ik dat ie ook m'n bel moest betalen

Maar helaas was busje al weg toen ik er op de terugweg langs fietste.



Nu heb ik er dus eigenlijk niks ernstigs aan overgehouden, maar ben ik wel zeer geïrriteerd, vooral omdat dit niet de eerste keer is. Dagelijks moet ik hier in de straat openslaande autodeuren ontwijken en auto's die zomaar stoppen op de fietsstrook zonder te kijken of er wat aankomt.

Vorig jaar had ik precies hetzelfde, alleen toen was ik blijkbaar zo hard tegen de deur van auto aangekomen dat die niet meer dicht kon. Omdat ik zelf niks had en onder het motto 'eigen schuld, dikke bult', ben ik toen ook doorgefietst.



Maar eigenlijk vraag ik me af: wat is normaal in zo'n situatie? Gegevens uitwisselen oid? Soms sta je namelijk zo stijf van de adrenaline dat je niks lijkt te mankeren,maar blijkt het achteraf wel iets waarvoor je naar de dokter moet. En die autodeur in de situatie van vorig jaar moet ook betaald worden (door verzekering?).

Wat doen jullie als er zoiets gebeurd?
Mijn vriend zegt; als je elke dag portieren moet ontwijken ben je er vast heel goed in geworden
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 04 december 2014 @ 22:33:

Mijn vriend zegt; als je elke dag portieren moet ontwijken ben je er vast heel goed in geworden



Haha, heel erg goed

Maar nu was het donker en koud en had ik honger...



Ik snap de automobilisten ook echt wel, zelf heb ik sinds ik hier woon geen auto dus nog nooit zelf ervaren hoe het is, maar het lijkt me echt een ramp.

Fietsers slalommen om de openslaande deuren, raar geparkeerde auto's en plotseling overstekende voetgangers heen en de langsrijdende auto's moeten vervolgens weer om de fietsers heen slalommen. En dan heb je nog de tram en die slalomt niet, maar rijdt gewoon dwars overal doorheen



Bedankt voor alle reacties! Ik ben zelf ook erg blij er goed vanaf te zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dutchsuzanne schreef op 04 december 2014 @ 20:52:

[...]





IK heb met autorijles geleerd dat ik bij het openen van het portier aan de straatkant, ALTIJD moet kijken of er niet een auto/fietser etc aankomt.Ik ook.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:

+1

In mijn stad.....Die fietsers Ik moet hier bij een rotonde ook altijd 2 kanten bekijken, want ze komen ook weleens van rechts Fietsers mogen vaak gewoon linksom de rotonde nemen.
quote:aikidoka schreef op 04 december 2014 @ 22:18:

Lekkere reacties van de autorijders in dit topic. Ik fiets ook heel veel en ook ik moet regelmatig een autodeur ontwijken, of keihard op de rem, omdat een auto mij over het hoofd ziet. Ik draag felgekleurde jassen, heb goed licht op mijn fietsen en houd me aan de verkeersregels. Iedereen maakt fouten in het verkeer, ik ook. Maar als je er een maakt kun je je op z'n minst verontschuldigen.

Reageren dat de fietser maar beter op moet letten, zoals bijvoorbeeld Elninjoo suggereert, is onzin. Net zoals aangeven dat ze als automobilisten ook zo vaak bijna een fietser op de auto hebben. Een autodeur tegen een fietser aangooien is duidelijk een fout van de automobilist en heeft niets te maken met een heel andere fietser die tegen de richting in fietst oid. Die automobilist zit fout. Ik hoop dat je schade meevalt TO. Sterkte!Het klopt dat in 't geval van 'n autodeur, de automobilist fout zit, maar dat neemt niet weg dat je als verkeersdeelnemer altijd zelf op moet letten om op fouten van anderen te anticiperen. Een automobilist doet dat namelijk ook continu. Je hebt altijd mensen die een offday hebben, met hun gedachten ergens anders zijn, of zoals fietsers denken dat de hele wereld van hen is en iedereen wel voor hen wijkt.
quote:elninjoo schreef op 04 december 2014 @ 18:31:

Als autobestuurder leer je doorgaans niet automatisch door te rijden ook al heb je voorrang: je kijkt eerst of die ander je wel voorrang geeft. Misschien is het verstandig als fietsers dat ook zouden doen, zij zijn immers zelf erg kwetsbaar op 'n fiets, dus je kunt beter met 'n grote boog om auto's heenfietsen ipv te redeneren dat 'n autobestuurder maar moet kijken of er iets aankomt voor ie z'n deur open gooit. Hij hoort dat idd wel te doen, maar je hebt jezelf er als fietser het meest mee als je ten onrechte op het goede gedrag van andere weggebruikers vertrouwt.Wat blaat jij nou? Fiets je wel eens door een straat? Je weet wel, zo'n lange weg met aan beide zijden geparkeerde auto's? Jij vindt dus dat de fietser eigenlijk moet afstappen en voorzichtig langs moet lopen om te kunnen checken of er iemand in zit die mogelijk ook nog eens zijn deur gaat opengooien?
Ik lees hier hele vreemde dingen. Ik kan me geen situatie bedenken waarin de fietser schuldig is aan een automobilist die ineens z'n portier openzwaait. Het is een van mijn grootste angsten, ook bij busjes die 'even' op straat geparkeerd staan en ik er dan langs moet fietsen, dat er toch nog iemand inzit die z'n deur opendoet. Dat is NIET de schuld van de fietser. Als automobilist moet je eerst kijken bij zo'n handeling.



En ja, deze man had ZEKER je fietsbel moeten vergoeden. Op z'n minst. En je had ook z'n nummer mogen noteren voor het geval je nog iets mankeert. Wat een aso.
quote:elninjoo schreef op 05 december 2014 @ 05:49:

[...]



Het klopt dat in 't geval van 'n autodeur, de automobilist fout zit, maar dat neemt niet weg dat je als verkeersdeelnemer altijd zelf op moet letten om op fouten van anderen te anticiperen. Een automobilist doet dat namelijk ook continu. Je hebt altijd mensen die een offday hebben, met hun gedachten ergens anders zijn, of zoals fietsers denken dat de hele wereld van hen is en iedereen wel voor hen wijkt.Misschien moet je eens op een fiets stappen om echt de belevingswereld van de fietser te doorgronden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jouw irritatie wel. Het was wel zo beleefd en netjes geweest als de automobilist zijn excuses had aangeboden en gevraagd had of hij iets voor je kon doen (bel vergoeden bijv.). Kan zijn dat de automobilist ook erg geschrokken is en het daarom niet gedaan heeft.
Cum non tum age
quote:lilyofthevalley schreef op 05 december 2014 @ 07:46:

Ik lees hier hele vreemde dingen. Ik kan me geen situatie bedenken waarin de fietser schuldig is aan een automobilist die ineens z'n portier openzwaait. Het is een van mijn grootste angsten, ook bij busjes die 'even' op straat geparkeerd staan en ik er dan langs moet fietsen, dat er toch nog iemand inzit die z'n deur opendoet. Dat is NIET de schuld van de fietser. Als automobilist moet je eerst kijken bij zo'n handeling.



En ja, deze man had ZEKER je fietsbel moeten vergoeden. Op z'n minst. En je had ook z'n nummer mogen noteren voor het geval je nog iets mankeert. Wat een aso.



Ik geloof ook niet dat iemand betwist dat in dit geval de automobilist fout zat en wel wat empathischer had mogen reageren. In het algemeen: in het verkeer is het enige wat je kan doen zelf opletten. Voor de rest ben je afhankelijk van anderen, die ook weer zelf moeten opletten. En dat gaat wel eens mis, je kunt er helaas niet vanuit gaan dat de ander ook daadwerkelijk oplet.

En nee, dat betekent niet dat je ruim om alle geparkeerde auto's heen moet fietsen, maar wel dat je er altijd op bedacht moet zijn dat er een automobilist met een off-momentje tussenzit. Gewoon alleen al voor je eigen veiligheid.
quote:lilyofthevalley schreef op 05 december 2014 @ 07:46:

Ik lees hier hele vreemde dingen. Ik kan me geen situatie bedenken waarin de fietser schuldig is aan een automobilist die ineens z'n portier openzwaait. Het is een van mijn grootste angsten, ook bij busjes die 'even' op straat geparkeerd staan en ik er dan langs moet fietsen, dat er toch nog iemand inzit die z'n deur opendoet. Dat is NIET de schuld van de fietser. Als automobilist moet je eerst kijken bij zo'n handeling.



En ja, deze man had ZEKER je fietsbel moeten vergoeden. Op z'n minst. En je had ook z'n nummer mogen noteren voor het geval je nog iets mankeert. Wat een aso.

Niemand zegt hier dat TO schuldig is.



Men zegt dat als er een weg is met veel verkeer de automobilisten en fietsers elkaar tegemoet moeten komen. Dat betekent dat je als automobilist een zo veilig mogelijk moment kiest om uit je auto te stappen, en dat je als fietser alert bent op eventuele uitstappers en dus even kunt remmen of vaart afnemen totdat de automobilist is uitgestapt. Of veilig er omheen fietsen als dat kan.
Dat is dus niet altijd aan de orde. Vaak liggen fietspaden naast parkeerplekken. Weg - fietspad - parkeerplaats - stoep.



Fietsend kan je niet zien of er iemand in een van de auto zit. En dat wordt ook echt niet van een fietser verwacht, dat je links op het fietspad fietst voor het geval een automobilist in een geparkeerde auto z'n deur openzwiept. Snap echt niet waar jullie dat vandaan halen.
quote:matroesjka_ schreef op 05 december 2014 @ 08:47:

[...]



Niemand zegt hier dat TO schuldig is.



Men zegt dat als er een weg is met veel verkeer de automobilisten en fietsers elkaar tegemoet moeten komen. Dat betekent dat je als automobilist een zo veilig mogelijk moment kiest om uit je auto te stappen, en dat je als fietser alert bent op eventuele uitstappers en dus even kunt remmen of vaart afnemen totdat de automobilist is uitgestapt. Of veilig er omheen fietsen als dat kan.Dit is dus echt onzin. Als fietser ben je niet verplicht om alert te zijn op eventuele uitstappende automobilisten. Als automobilist ben je wel verplicht om te kijken of je veilig kunt uitstappen. En als er een fietser aankomt, mag je dus niet je portier opendoen, dan heeft de verkeersdeelnemende fietser voorrang.
Het is nóg onveiliger als je als fietser steeds een zwieper naar links moet geven elke keer wanneer je een passerende auto passeert.



Iedereen heeft weleens een off-day. Daar ben ik alert op. Maar als ik voor mijn sokken gereden word door iemand die meer aandacht heeft voor dat schermpje op schoot kan ik daar nul begrip voor opbrengen. Dat zie ik als absolute minachting voor mijn leven. Want is dat ene whatsappje nou echt belangrijker dan dat die fietser of voetganger heelhuids thuiskomt?



Ik ken beide kanten, zowel auto als fiets. Zouden meer mensen moeten doen. Dan zie je pas hoe onveilig je je kunt voelen op de fiets. Blikschade is niks vergeleken bij menselijk letsel.
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 04 december 2014 @ 20:31:

Thanks Lovestar, voor je support!!



En dalphin, als je eens even de OP en mijn posts leest, dan snap je waar ik fietste en hoef je niet zo lomp te reageren de volgende keer. Natuurlijk zat ik niet te bellen. (ook niet met mn fietsbel..;-)) Je hebt hier namelijk in de drukke binnenstad al je handen en ogen en oren nodig om ongelukken te voorkomen. Helaas deze keer niet gelukt (maar t was koud en donker), maar ik durf niet eens te bellen op de fiets hier.



@matroesjka, het overkomt me niet regelmatig, vorig jaar was de enige andere keer. Alleen dat ontwijken, dat moet hier dagelijks. Echt. Je moet maar eens hier gaan fietsen. En dan zit je soms ook nog klem tussen asociaal geparkeerde auto's en langsrijdende trams.



Ik ben best een nette fietser, al zeg ik het zelf. Steek meestal mijn hand uit en kijk regelmatig over m'n schouder. Natuurlijk niet altijd, maar wel meestal dus.

En als iemand anders eens niet oplet en ik word slachtoffer, so be it. Maar dat ze gewoon zo weglopen vind ik asociaal. Pas stak er ook zomaar iemand over, waardoor een oudere man op zijn fiets ten val kwam. Die voetganger keek even om en liep gewoon stoïcijns door. Aan dat gedrag kan ik zo enorm ergeren...Hoe is het nu met je? Nog klachten over gehouden na gisteren?
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend eens met lillyofthevalley. Ik ben een oplettende fietser (en ik rijd ook auto) en natuurlijk rijd ik niet tegen een opengaande autodeur aan als ik die kan ontwijken en als iemand heel voorzichtig de deur open doet dan zal ik ook ruimte maken, als die er is, als ik die veilig kan maken. Maar om te suggereren dat je als fietser rekening moet houden met mogelijk uitstappende automobilisten is echt bizar. Ik kijk naar de weg voor mij. Als je niet uit je auto kan stappen omdat het zo druk is, dan doe je dat niet, of je klimt naar de passagiersstoel en stapt aan die kant uit.
Als je als fietser in een stad voortdurend rekening zou moeten houden met automobilisten die hun deur zouden kunnen openzwaaien, kom je helemaal nergens met je fietsje. Als je van achteren komt zie je helemaal niet of er een persoon in zit die wellicht zijn deur open zou kunnen gaan gooien. Als je daar al vantevoren op zou gaan moeten anticiperen door af te remmen of er, voor het geval dat, om heen te fietsen, fiets je met de snelheid van een slak en voortdurend links, wat ook weer veel irritatie ven medeweggebruikers oplevert en gevaarlijke situaties creëert.
quote:LoiseauCoureur schreef op 04 december 2014 @ 22:46:

[...]

Haha, heel erg goed

Maar nu was het donker en koud en had ik honger...



Ik snap de automobilisten ook echt wel, zelf heb ik sinds ik hier woon geen auto dus nog nooit zelf ervaren hoe het is, maar het lijkt me echt een ramp.

Fietsers slalommen om de openslaande deuren, raar geparkeerde auto's en plotseling overstekende voetgangers heen en de langsrijdende auto's moeten vervolgens weer om de fietsers heen slalommen. En dan heb je nog de tram en die slalomt niet, maar rijdt gewoon dwars overal doorheen



Bedankt voor alle reacties! Ik ben zelf ook erg blij er goed vanaf te zijn gekomen.



Volgende keer maar eten voordat je gaat fietsen? Misschien lukt het met een volle maag beter om die autoportieren te ontwijken Of assertiever op te treden.



Misschien wordt het in de toekomst wel een Olympische sport

Maar goed, ik woon ook in een drukke fietsstad. Met een oude binnenstad, dus alles smal en dus krap. Tel daarbij op de stadsmentaliteit op en dan is het reuzegezellig hier
quote:Dropdrop schreef op 04 december 2014 @ 23:33:

[...]

Fietsers mogen vaak gewoon linksom de rotonde nemen.



Tjeee, echt???! Dat zouden ze dan moeten verbieden. En als dat zo echt is, waarom zie ik weinig fietsers dan doen?



Oh wacht, ze willen voorkomen dat ze op een voorruit liggen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Hoewel het lang geleden is herinner ik me nog van de rijlessen dat je met je rechterhand je autodeur open moest maken zodat je als vanzelf je hoofd omdraait en ziet wat er gebeurd.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:lilyofthevalley schreef op 05 december 2014 @ 09:03:

Dat is dus niet altijd aan de orde. Vaak liggen fietspaden naast parkeerplekken. Weg - fietspad - parkeerplaats - stoep.



Fietsend kan je niet zien of er iemand in een van de auto zit. En dat wordt ook echt niet van een fietser verwacht, dat je links op het fietspad fietst voor het geval een automobilist in een geparkeerde auto z'n deur openzwiept. Snap echt niet waar jullie dat vandaan halen.Snap je het echt niet of doe je alsof?
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtbron schreef op 05 december 2014 @ 14:51:

Hoewel het lang geleden is herinner ik me nog van de rijlessen dat je met je rechterhand je autodeur open moest maken zodat je als vanzelf je hoofd omdraait en ziet wat er gebeurd.Zo heb ik,het ook geleerd en ik pas het nog altijd toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 04 december 2014 @ 22:27:

Is het een drukke straat? Dan is het niet zo gek dat je dagelijks moet ontwijken. Als er veel fietsverkeer is kan een automobilist moeilijk een uur blijven zitten dus zoekt hij een "gaatje" om zijn auto uit te stappen. Een beetje net als wanneer je achter een vrachtwagen zit en een baan opschuift waar ze wel 120 rijden. Dan wacht je tot er een plek is met genoeg afstand zodat degene die er aan komt niet in de problemen komt en ga je dan naar links. Als je moet gaan wachten tot er niemand meer aan komt kun je namelijk heel lang gaan wachten.Zit niet zo stom te kletsen. Ik heb nooit een straat meegemaakt waar je als automobilist niet even kan wachten totdat er geen fietser aan komt. Het zal hooguit een halve minuut duren. Straten waar continu fietsers langs je portier rijden bestaan niet. Het is gewoon 100% de schuld van de automobilist. Het is levensgevaarlijk om je portier open te gooien als er net een fietser aan komt. Die vent heeft gewoon niet in z'n spiegel gekeken. Ik snap niet dat mensen dat hier nog proberen te vergoeilijken.
quote:lilyofthevalley schreef op 05 december 2014 @ 09:06:

[...]





Dit is dus echt onzin. Als fietser ben je niet verplicht om alert te zijn op eventuele uitstappende automobilisten. Als automobilist ben je wel verplicht om te kijken of je veilig kunt uitstappen. En als er een fietser aankomt, mag je dus niet je portier opendoen, dan heeft de verkeersdeelnemende fietser voorrang.Als verkeersdeelnemer ben je het aan je eigen veiligheid verplicht om op fouten van anderen te anticiperen. Je kunt nog zo hard roepen dat je gelijk had en jij voorrang had, maar als je in de kreukels ligt heb je daar zo weinig aan. Als automobilist heb ik ook van rechts voorrang, maar als ik zie dat toch weer zo'n eigenwijze fietser van links voorrang neemt, dan laat ik 'm maar gaan, want geen zin in 'n deuk in m'n auto.
quote:lilyofthevalley schreef op 05 december 2014 @ 07:48:

[...]





Misschien moet je eens op een fiets stappen om echt de belevingswereld van de fietser te doorgronden.

En jij misschien 'ns in de auto?



Toen ik m'n rijbewijs had besefte ik juist pas goed de gevaren die je loopt als fietser op 'n weg zonder fietspad en ik zou dus echt niet meer vrijwillig gaan fietsen tussen druk verkeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven