Verplaatsen opbouwstopcontact met lichtschakelaar

10-02-2016 11:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een nieuwe kast plaatsen in mijn huis. Helaas staat er een opbouwstopcontact met lichtschakelaar in de weg. Ik wil deze verplaatsen. Ik ben niet van plan sleuven in muren te gaan frezen o.i.d. ik wil gewoon het huidige stopcontact (opbouw) 20 cm verplaatsen en de draden wegwerken met een kabelgootje. De plek waar het stopcontact nu zit wil ik dan afdekken met een plaatje (of niet, de kast komt er toch voor te staan en het is een huurhuis).



Is dit te doen door mezelf? of moet ik hiervoor een expert inhuren?
Hoe krijg je de draden 20 centimer langer? Oprechte vraag, ga je zelf nieuw draad trekken?



Ik zou een een gat in de kast zagen. of even een monteur het laten doen.

Ook het verplaatsen van een stopcontact dient veilig en goed te gebeuren en een kabelgootje is lelijk.
Allemaal opbouw? Als je een beetje handig bent, je hebt een trekveer die lang genoeg is, dan kun je prima een nieuwe leiding trekken. Want omdat je gaat verplaatsen heb je waarschijnlijk langere draden nodig. Maar misschien zit er wat speling op de bedrading, en is dat niet eens nodig. Dan is het zo simpel als jij nu voorstelt.

Want waarschijnlijk heb je nu een leiding lopen vanaf vloer of plafond naar het stopcontact? Dan zou ik tot daar slopen en met een nieuwe pvcpijp een nieuwe leiding maken naar de plek die je op het oog hebt. Wel de stop even uitschakelen. Anders doet het zo'n pijn.
Dat is nooit veilig!
Ik heb niet het idee dat TO weet hoe ze dit uberhaupt moet doen laat staan veilig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 10 februari 2016 @ 11:46:

Hoe krijg je de draden 20 centimer langer? Oprechte vraag, ga je zelf nieuw draad trekken?

Goede vraag. Nog niet heel goed over nagedacht :D



quote:

Ik zou een een gat in de kast zagen. of even een monteur het laten doen.

Ook het verplaatsen van een stopcontact dient veilig en goed te gebeuren en een kabelgootje is lelijk.

Ik wil graag een dichte kast met deuren. Als het alleen om het stopcontact ging was het nog wel een optie om het stopcontact daar in te plaatsen, maar het gaat ook om de lichtschakelaar. Dat is werkt een stuk lastiger.



quote:Katherina schreef op 10 februari 2016 @ 11:48:

Allemaal opbouw? Als je een beetje handig bent, je hebt een trekveer die lang genoeg is, dan kun je prima een nieuwe leiding trekken. Want omdat je gaat verplaatsen heb je waarschijnlijk langere draden nodig. Maar misschien zit er wat speling op de bedrading, en is dat niet eens nodig. Dan is het zo simpel als jij nu voorstelt.

Ik heb de stroom er net even afgehaald en de behuizing los gemaakt. Er zit niet echt veel speling als ik het zo snel bekijk. Een trekveer heb ik nog nooit mee gewerkt. Moet ik even gaan googlen.



quote:Want waarschijnlijk heb je nu een leiding lopen vanaf vloer of plafond naar het stopcontact? Dan zou ik tot daar slopen en met een nieuwe pvcpijp een nieuwe leiding maken naar de plek die je op het oog hebt. Wel de stop even uitschakelen. Anders doet het zo'n pijn.

De leiding naar het stopcontact is wel weggewerkt in de muur, het stopcontact zelf niet. Dus ik wil hem echt gaan verplaatsen vanuit het stopcontact zelf.



Ik zal dus de draden moeten verlengen. Kan ik gewoon een kroonsteentje gebruiken om dat te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 10 februari 2016 @ 11:53:

Dat is nooit veilig!Hoezo is dat nooit veilig?
Nee zeg, kroonsteentje om te gaan verlengen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 10 februari 2016 @ 11:54:

Ik heb niet het idee dat TO weet hoe ze dit uberhaupt moet doen laat staan veilig.Ik vraag niet voor niets hier advies. Ik ben best handig en heb ook wel een beetje gezond boeren verstand. Daarom ben ik me nu even aan het orienteren of het mogelijk is en als het mogelijk is hoe dat dan moet en of ik dat zelf kan doen of dat ik toch iemand langs laat komen van werkspot.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 februari 2016 @ 11:59:

[...]





Ik vraag niet voor niets hier advies. Ik ben best handig en heb ook wel een beetje gezond boeren verstand. Daarom ben ik me nu even aan het orienteren of het mogelijk is en als het mogelijk is hoe dat dan moet en of ik dat zelf kan doen of dat ik toch iemand langs laat komen van werkspot.



Aan je vragen te zien zou ik zeggen werkspot.

Niet om lelijk te doen maar mijn man is elektricien van beroep en die had dat kroonsteentje er meteen weer afgerukt.



En de boel wel mooi gefreesd en weggewerkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 10 februari 2016 @ 12:01:

[...]





Aan je vragen te zien zou ik zeggen werkspot.

Niet om lelijk te doen maar mijn man is elektricien van beroep en die had dat kroonsteentje er meteen weer afgerukt.



En de boel wel mooi gefreesd en weggewerkt.



Maar freesen ga ik niet doen in mijn huurhuis waar ik over 2 jaar eigenlijk wel weg wil zijn. Dus dat is geen optie.



En waar gebruik je dan een kroonsteentje voor? Volgens mij is dat om draden aan elkaar te koppelen. En dat is wat ik wil doen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 februari 2016 @ 11:58:

[...]





Hoezo is dat nooit veilig?Met een kroonsteen? Echt? Kom op, hoe brandveilig denk je dat dat is?
Geen kroonsteentjes maar lasdoppen gebruiken. Kan prima hoor. De bestaande installatiedoos in de muur kun je afdekken met een kunststof plaatje met een uitvoeropening voor pvc buis.



Een kind kan de was doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 10 februari 2016 @ 12:05:

[...]



Met een kroonsteen? Echt? Kom op, hoe brandveilig denk je dat dat is?



Ik lees nu dat ik daar geen kroonsteen voor moet gebruiken maar een lasklem.

Goede tip. Daarvoor open ik dus dit topic, om de juiste materialen te gebruiken zodat ik veilig mijn stopcontact en lichtschakelaar kan verplaatsen.



Crosspost met Amand.



En die afdekplaat en de lasklem kan ik gewoon krijgen bij de praxis hier om de hoek? En dan leggen ze me ook nog even uit hoe het werkt?



En moet ik de kroonsteentjes die ik heb gebruikt in de lampen boven de eettafel ook vervangen door lasklemmen? Of gaat dat wel goed?
Moet volgens mij wel lukken. Kaatje wil geen groepen gaan omleggen of ander brandgevaarlijks. Gewoon een wcd een stukkie opzij. Lasklemmetjes en klaar.
Als je niet kleurenblind bent en de goeie kleuren met elkaar verbind en de stroom even uitschakelt is het niet moeilijk. Kun je geen youtube filmpje vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 10 februari 2016 @ 12:14:

Als je niet kleurenblind bent en de goeie kleuren met elkaar verbind en de stroom even uitschakelt is het niet moeilijk. Kun je geen youtube filmpje vinden?



Ik was al aan het zoeken op youtube, maar ik zie alleen maar of lichtschakelaars of inbouw wantcontact dozen.



Ik zit het meeste met het verlengen van de kabels, want dat wil ik graag veilig doen. Aangezien ik ze denk ik niet uit de muur krijg. Jij had over een trekveer. Dat zal ik ook nog even googlen :D



Owh ik zie nu dat dat zou zijn als ik nieuwe draden wil trekken. Ik moet zeggen dat ik geen zicht heb op waar de draden vandaan komen of waar ze heen gaan dus dat verlengen met een lasklem logischer klinkt.



Overigens wordt de stroom niet intensief gebruikt. Meestal alleen de wekker en af en toe ook nog een oplader voor de telefoon.
Lasdoppen gebruik je om installatiedraad (massief) aan elkaar te koppelen. Kroonsteentjes gebruik je om snoeren (gevlochten) aan installatiedraad te koppelen.



Dus: bestaande (huis)installatiedraad met installatiedraad verlengen t/m de schakelaar/stopcontact.



En ja dat hebben ze allemaal bij de bouwmarkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 10 februari 2016 @ 12:20:

Lasdoppen gebruik je om installatiedraad (massief) aan elkaar te koppelen. Kroonsteentjes gebruik je om snoeren (gevlochten) aan installatiedraad te koppelen.



Dus: bestaande (huis)installatiedraad met installatiedraad verlengen t/m de schakelaar/stopcontact.



En ja dat hebben ze allemaal bij de bouwmarkt.



Thanks, ik ga een foto maken van de ombouw, ik sloop de ombouw er af en ik maak nog een foto en ik zorg dat ik goed op de foto heb of het een massieve of een gevlochten draad is en ik ga even bij de bouwmarkt kijken.



Thanks voor de input voor zover. Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag.



P.S. ik ga er vrijdag mee aan de slag, dus als je zaterdag nog niets hebt gehoord heb ik mezelf toch overschat ;)
Wel beloven dat je uiterlijk zaterdagavond een update komt geven hè. Anders zitten wij hier te stressen over Kaaaaaatje die mogelijk bewusteloos (of erger) ligt te kreperen terwijl je in werkelijkheid al heel de tijd uiterst tevreden je eigen werk vanaf de bank aan het bewonderen bent.



Thanks
Alle reacties Link kopieren
De draad zit in de muur? Maar je zei toch net dat het opbouw was?

Bij opbouw zit er een kabelgoot op de muur, die gaat waarschijnlijk naar het plafond of misschien ook naar de vloer. Die kabelgoot is van plastic en kan je heel makkelijk van je muur afhalen. Dan plaats je een nieuw kabelgootje (gaatjes boren in de muur, pluggen erin, onderste helft gootje erop, draad erdoor, bovenste helft gootje erop schuiven) en heb je je stopcontact verplaatst.

Het is niet mooi, wel makkelijk. Daarom zit het vaak zo in (sociale) huurhuizen.

Zie je geen kabelgoot en gaat de draad de muur in dan heb je dus geen opbouw. Dan is het in de muur gefreesd en wordt het ingewikkelder. Ik denk niet dat je verhuurder blij is als je van een netjes gefreesde wcd een opbouw gaat maken.

Toen ik mn huurhuis kreeg had ik overal opbouw en wilde het netjes wegwerken. Dat moest ik toen van de woningbouw door een elektricien laten doen of anders mocht het niet vanwege de veiligheid.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje dezelfde situatie en heb de schakelaar (in dit geval zonder wcd maar dat maakt niet uit) verplaatst naar de zijkant van de kast welke naast de deuropening zit.



Op de huidige plaats kan je een afdekplaatje met aansluiting voor een PVC-pijp plaatsen.

In de kast plaats je een inbouwdoos.

Vervolgens van het afdekplaatje naar de inbouwdoos flexibele PVC-pijp.



Op de draadeinden op de huidige locatie plaats je lasdoppen, vervolgens kan je de draden verlengen, via de flexibele PVC-pijp, naar de inbouwdoos in de kast en daar een inbouw-wcd + schakelaar plaatsen + aansluiten.

Absoluut veilig en weinig moeite.



Enige nadeel :

Gaatje in de achterkant van de kast om de flexibele PVC-pijp door te voeren en gat aan de zijkant van de kast waar de wcd in komt te zitten.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 februari 2016 @ 12:10:

Ik lees nu dat ik daar geen kroonsteen voor moet gebruiken maar een lasklem.





Bedenk wel dat je voor iedere aderkleur een eigen lasklem nodig heb, in jouw geval denk ik 4 aderklemmen.



Ik denk dat jij daar een blauwe, bruine, zwarte en groen/gele ader zult hebben alhoewel in vorige week toevallig nog ergens oude aderkleuren tegen kwam.



blauw, bruin en groen/geel naar de wcd, bruin en zwart naar de schakelaar. (ja, bruin gebruik je 2 maal)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 10 februari 2016 @ 13:15:

De draad zit in de muur? Maar je zei toch net dat het opbouw was?

Bij opbouw zit er een kabelgoot op de muur, die gaat waarschijnlijk naar het plafond of misschien ook naar de vloer. Die kabelgoot is van plastic en kan je heel makkelijk van je muur afhalen. Dan plaats je een nieuw kabelgootje (gaatjes boren in de muur, pluggen erin, onderste helft gootje erop, draad erdoor, bovenste helft gootje erop schuiven) en heb je je stopcontact verplaatst.

Het is niet mooi, wel makkelijk. Daarom zit het vaak zo in (sociale) huurhuizen.

Zie je geen kabelgoot en gaat de draad de muur in dan heb je dus geen opbouw. Dan is het in de muur gefreesd en wordt het ingewikkelder. Ik denk niet dat je verhuurder blij is als je van een netjes gefreesde wcd een opbouw gaat maken.

Toen ik mn huurhuis kreeg had ik overal opbouw en wilde het netjes wegwerken. Dat moest ik toen van de woningbouw door een elektricien laten doen of anders mocht het niet vanwege de veiligheid.De kabels zijn wel in de muurweggefreesd (?), de wantcontactdoos zelf is opbouw. Dus daar komen de kabels uit de muur maar de wandcontactdoos is echt opgebouwd. Ga even kijken



Ik heb eigenlijk geen zin om met de woningbouw te overleggen. Ten eerste is er dikke kans dat het dan weer weken duurt en volgende week vrijdag willen we de kast plaatsen dus moet ik dan het ding verplaatst hebben. Bovendien wil ik het met zo min mogelijk gedoe (stof en troep) realiseren en ik heb geen zin dat de woningbouw iets anders wil.



quote:Bitje93 schreef op 10 februari 2016 @ 13:18:

Ik heb een beetje dezelfde situatie en heb de schakelaar (in dit geval zonder wcd maar dat maakt niet uit) verplaatst naar de zijkant van de kast welke naast de deuropening zit.



Op de huidige plaats kan je een afdekplaatje met aansluiting voor een PVC-pijp plaatsen.

In de kast plaats je een inbouwdoos.

Vervolgens van het afdekplaatje naar de inbouwdoos flexibele PVC-pijp.



Op de draadeinden op de huidige locatie plaats je lasdoppen, vervolgens kan je de draden verlengen, via de flexibele PVC-pijp, naar de inbouwdoos in de kast en daar een inbouw-wcd + schakelaar plaatsen + aansluiten.

Absoluut veilig en weinig moeite.



Enige nadeel :

Gaatje in de achterkant van de kast om de flexibele PVC-pijp door te voeren en gat aan de zijkant van de kast waar de wcd in komt te zitten.Via de kast zou ook nog kunnen, maar ik denk dat het niet perse nodig is. Als ik hem kan verplaatsen dan heb ik precies genoeg ruimte voor de kast. Dan houd ik de kast liever heel zodat ik die goed mee kan nemen naar een volgend huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 februari 2016 @ 13:27:

[...]





De kabels zijn wel in de muurweggefreesd (?), de wantcontactdoos zelf is opbouw. Dus daar komen de kabels uit de muur maar de wandcontactdoos is echt opgebouwd. Ga even kijken



Ik heb eigenlijk geen zin om met de woningbouw te overleggen. Ten eerste is er dikke kans dat het dan weer weken duurt en volgende week vrijdag willen we de kast plaatsen dus moet ik dan het ding verplaatst hebben. Bovendien wil ik het met zo min mogelijk gedoe (stof en troep) realiseren en ik heb geen zin dat de woningbouw iets anders wil.





[...]





Via de kast zou ook nog kunnen, maar ik denk dat het niet perse nodig is. Als ik hem kan verplaatsen dan heb ik precies genoeg ruimte voor de kast. Dan houd ik de kast liever heel zodat ik die goed mee kan nemen naar een volgend huis.Gewoon doen zoals jij het wil en de adviezen van Amand opvolgen (schrijf ik dit laatste nu ècht ) dan komt het helemaal goed.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven