Verschil woonervaring vrijstaand/tweekapper?

06-09-2014 13:44 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Wij twijfelen over het type huis waar we naar moeten kijken. Wat is nu de merkbare meerwaarde van een vrijstaand huis met 'weinig' grond (bijvoorbeeld 2-3 meter tot het volgende huis) t.o.v. een tweekapper?
Alle reacties Link kopieren
Toch wel echt het verschil als je binnen zit tussen de buren wel horen en de buren niet horen. Op het moment dat je in de tuin zit, ligt het er maar helemaal hoe de terrassen ten op zichte van elkaar liggen.
Volgens mij is het enige verschil dat je geen geluid door de muren heen hoort komen, zoals bijv de buren die de trap oprennen. Verder zal het weinig verschil maken, wanneer er weinig grond om de woning heen is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben allebei niet per se een voorkeur voor groot of vrijstaand wonen, maar wel voor woonprivacy. Zo kom je al snel uit bij vrijstaande woningen met veel grond. Dit is wel een optie, maar goedkoper wonen is natuurlijk ook aantrekkelijk. Maar ik vraag me dus inderdaad af of er van de privacy nou echt nog veel verschil te merken is tussen vrijstaand en tweekapper als je toch dicht op elkaar zit.
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om nieuwbouw zijn de tweekappers waarschijnlijk zo goed geïsoleerd dat je de buren ook niet hoort. En de meerwaarde van vrijstaand met een nieuwbouwtuintje snap ik zelf nooit zo.

Ik wil best vrijstaand, maar dan mooi gelegen en met een lapje grond, niet in een nieuwbouwwijk waar je toch hutjemutje zit.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 06 september 2014 @ 13:55:

Als het gaat om nieuwbouw zijn de tweekappers waarschijnlijk zo goed geïsoleerd dat je de buren ook niet hoort.



dat vermoeden had ik ook. En ik heb geen last van een stofzuiger, hele gesprekken horen is wat anders



En de meerwaarde van vrijstaand met een nieuwbouwtuintje snap ik zelf nooit zo.



Idem. Vandaar dat we op tweekappers uitkwamen



Ik wil best vrijstaand, maar dan mooi gelegen en met een lapje grond, niet in een nieuwbouwwijk waar je toch hutjemutje zit.Hier gaat het ons dan niet zozeer om het vrijstaande/grote huis, maar om de afstand tot de buren
Alle reacties Link kopieren
er zijn geen voordelen is mijn ervaring.
Wij wonen in een 2-onder-1 kapper, nieuwbouw. Wij horen helemaal niets van de buren.



Vorige week vroeg de buurvrouw nog of we last van het feestje van het buurmeisje (16) hadden gehad. We hebben helemaal niet in de gaten gehad dat er een feestje was



Wat mij betreft dus geen verschil tussen vrijstaand en 2-onder-1 kap
Wij hebben in een rijtjeshuis gewoond. Buren hoorden we altijd. Nu wonen we al 9 jaar in een vrijstaand huis, en wij vinden het heerlijk. Geen woongeluiden horen van de buren maar zelf ook een ander niet tot last zijn. Als we bij mijn ouders in hun rijtjeshuis logeren dan beseffen we weer hoe fijn het is om vrijstaand te wonen. Wij zouden niet meer anders willen ivm geluid. Maar ook bv qua onderhoud ed. Wij vinden het zelf erg belangrijk om alles goed te onderhouden. Stel dat er naast je mensen wonen die dat niet zo serieus nemen...ga je je daaraan ergeren? Ik zou dat wel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vrijstaand kun je om je huis heenlopen



Tweekapper zul je altijd moeten overleggen over schilderen, onderhoud, geluid etc



Vrijstaand is meer privacy mbt oprit, tuin en geluid en kun je gewoon je gang gaan



Onzin dat er geen nadelen kleven tov vrijstaand
Alle reacties Link kopieren
Als het vrijstaand is zoals bij ons in de wijk, dan kan je ook echt geen dikke party tot 4 uur geven zonder dat de buren op de stoep staan. Gewone woongeluiden heb je met de isolatie van tegenwoordig geen last meer van. Het enige geluid dat ik weleens hoor is muziek als ik in de tuin ben/tuindeuren openstaan, niet zozeer van de buren maar van de overburen. Puber op zolderverdieping met raam open. Dat heb je in een nieuwbouwwijk altijd, of je nu in een rijtje woont of vrijstaand. Tenminste hier wel.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:mr_y schreef op 06 september 2014 @ 14:18:

Vrijstaand kun je om je huis heenlopen



Tweekapper zul je altijd moeten overleggen over schilderen, onderhoud, geluid etc



Hoezo zou je moeten overleggen over schilderen en onderhoud? Dat doet gewoon ieder voor zijn/haar/hun eigen woning hoor, is echt niets aan overleg bij nodig!



Vrijstaand is meer privacy mbt oprit, tuin en geluid en kun je gewoon je gang gaan



En ook dit is onzin. Dat geldt misschien voor een echt vrij vrijstaande-woning met een ruime lap grond er omheen. Maar als de woning op 3 meter van de buren staat, dan maakt het echt geen verschil met direct aan elkaar zitten.



Onzin dat er geen nadelen kleven tov vrijstaand
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een goed geïsoleerd hoekhuis, maarre, het gekrijs van de buurkinderen is altijd te horen

Lopen op parket hiernaast is ook te horen.

Overbodig te melden dat ik altijd voor vrijstaand zou gaan, als het kan. Ik erger mij nu eenmaal wild aan andermans geluiden/herrie. Met als bijkomend 'nadeel' dat ik ook hele goede oortjes heb...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie aantwoorden!

Ik vond het zo gek om naar vrijstaande huizen met veel grond te kijken én naar tweekappers, maar na jullie antwoorden zie ik nog steeds een vinex vrijstaand huis niet zo zitten.
Vrijstaand hoeft niet persé een kast van 'n huis te zijn. Je kunt ook 'n klein huis kopen op 'n groot stuk grond. Hoe groter het stuk grond, hoe meer privacy. Snap ook nooit zo die nieuwe vrijstaande huizen met slechts postzegelformaat tuin van slechts 400 m2 ofzo. Dan zit je nog bij de buren op hun lip.
Nien, dat is de keuze van de projectontwikkelaar of de grondeigenaar. Ze bouwen liever meer huizen dan minder huizen op dezelfde oppervlakte. Het levert veel meer op.



TO, als je privacy wilt, dan moet je voor vrijstaand met een grote tuin gaan.
quote:canoodle schreef op 06 september 2014 @ 14:03:

[...]





Hier gaat het ons dan niet zozeer om het vrijstaande/grote huis, maar om de afstand tot de buren Dan kun je bij een tweekapper nog kijken hoe woon- en slaapkamers ten opzichte van elkaar liggen. edit, niet woon- en slaapkamer van het huis zelf, maar ten opzichte van het buurhuis.



Tweekappers zijn bijna altijd gespiegeld ten opzichte van elkaar. Liggen voordeur en gang naast elkaar met de tussenmuur, of liggen de woonkamers naast elkaar. En kijk vervolgens ook eens stiekem waar bij de buren de tv staat. Als de woonkamers tegen elkaar aan liggen en de tv staat tegen de gemeenschappelijke muur, zul je de tv sneller horen, gesprekken minder. Liggen de woonkamers niet naast elkaar, maar de gang wel, dan heb je waarschijnlijk relatief weinig last van je buren maar hoor je ze wel naar de wc gaan. En waarschijnlijk ook douchen, aangezien doucheputje en wc afvoer heel vaak boven elkaar liggen.



En als de slaapkamers tegen elkaar aanliggen, heb je het minst last van je buren als beiden de kledingkast tegen de tussenmuur hebben staan. Dan heb je isolatie x 4. Heb je daarentegen beiden het hoofdeinde van het bed tegen de muur staan, is de kans groot dat je je buurman hoort snurken...
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 06 september 2014 @ 13:55:

Als het gaat om nieuwbouw zijn de tweekappers waarschijnlijk zo goed geïsoleerd dat je de buren ook niet hoort. En de meerwaarde van vrijstaand met een nieuwbouwtuintje snap ik zelf nooit zo.

Ik wil best vrijstaand, maar dan mooi gelegen en met een lapje grond, niet in een nieuwbouwwijk waar je toch hutjemutje zit.



In die hutjemutje nieuwbouwwijk is vrijstaand volgens mij ook energie-onzuiniger. Ik snap de meerwaarde van zo'n huis ook niet.



Inderdaad vrijstaand moet wel echt vrijstaand zijn.
Een vrijstaand huis zou voor mij alleen meerwaarde hebben als er veel grond omheen ligt. Dusdanig veel grond dat je niet schutting aan schutting met de naaste buren en achterburen ligt. Wij wonen twee onder een kap maar in een goed geïsoleerd huis. Helaas wel schutting aan schutting maar gelukkig zonder al te veel last van buren. Schoonzus woont vrijstaand maar heeft er behalve twee naaste buren ook nog een achterbuur bij en een tuin nog kleiner dan de onze. In zo'n geval heeft een vrijstaande woning voor mij weinig meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Als je de keuze hebt, snap ik niet waarom je niet voor vrijstaand gaat. Daar zitten toch verder geen nadelen aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 06 september 2014 @ 15:34:

Als je de keuze hebt, snap ik niet waarom je niet voor vrijstaand gaat. Daar zitten toch verder geen nadelen aan?Mwah, het scheelt al snel een ton
Moet je verder buiten de bebouwde kom kijken waar nog geen eenheidsworst huizen staan op grotere stukken grond (niet zo'n suf nieuwbouw project met minituintje) Ligt ook aan de omgeving waar je iets zoekt, in Groningen kun je vrijstaand wonen op 'n grote lap grond voor 't zelfde geld waar je elders slechts 'n tussenwoninkje voor hebt.
Ik vind rond je huis kunnen lopen altijd erg fijn en idd de WC van de buren niet dior hoor trekken oid.



Dus als je je het je kunt veroorloven zou ik zeker gaan voor vrijstaand tov tweekaps. Dat is een beetje net-niet, vind ik.



Ik ben na mijn scheiding van vrijstaand en veel grond in een kleine oude arbeiderswoning (koop) gaan wonen, en ohhh wat mis ik de tust van vrijstaand. Hiet hoor je zoveel van de buren... Helemaal nu aan 1 kant er eem peuter is bijgekomen. Pffff wat een geblèr, en moedets die eroverheen schreeuwt...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 06 september 2014 @ 14:40:

Vrijstaand hoeft niet persé een kast van 'n huis te zijn. Je kunt ook 'n klein huis kopen op 'n groot stuk grond. Hoe groter het stuk grond, hoe meer privacy. Snap ook nooit zo die nieuwe vrijstaande huizen met slechts postzegelformaat tuin van slechts 400 m2 ofzo. Dan zit je nog bij de buren op hun lip.

Hier inderdaad een klein huisje op een heel lap grond. Als ik de prijs van dit huis vergelijk met tweekappers met een tuintje ter grote van een postzegel in het dorp zijn wij financieel veel gunstiger uit.



En er zullen best kleine voordelen zitten aan vrijstaand boven een tweekapper ook al heb je een klein tuintje. Maar die hebben dan geen betrekking op het 'vrij' wonen. Daarvoor moet je gewoon ver van je buren afwonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 06 september 2014 @ 16:26:

Moet je verder buiten de bebouwde kom kijken waar nog geen eenheidsworst huizen staan op grotere stukken grond (niet zo'n suf nieuwbouw project met minituintje) Ligt ook aan de omgeving waar je iets zoekt, in Groningen kun je vrijstaand wonen op 'n grote lap grond voor 't zelfde geld waar je elders slechts 'n tussenwoninkje voor hebt.Dat doen wij inderdaad. We kijken naar een alles-compleet tweekapper (vinex) of een opknap huisje met een grote lap grond. Met onze wensen kunnen we inclusief opknappen 'maar' 50.000 euro duurder uit zijn bij een ouder vrijstaand huis, dus daar neig ik wel naar, ook met uitzicht op de toekomst. Zie mezelf niet 20 jaar in dezelfde vinexwijk wonen, wel op hetzelfde landgoed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven