Verwaarloosde kat

18-09-2016 22:56 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kat van de buren van mijn oma zit altijd buiten, krijgt geen aandacht van zijn baasje en te weinig eten. Dat laatste denk ik omdat het een heel klein mager beestje is. Nu hebben verschillende mensen uit de straat al een keer geprobeerd om met het baasje te praten maar ze word altijd gelijk heel boos en slaat dan de deur dicht. Dit gaat (blijkbaar) al een paar jaar zo... en nu de zomer toch echt wel voorbij is en t straks kouder word vind ik het wel heel erg sneu voor het katje..



Ik denk alleen dat een gesprek aanknopen of vragen of k de kat mag overnemen geen zin heeft ( want de vrouw word boos tegen iedereen die erover begint ) dus zei mijn oma dat het beste was om het beestje dan maar gewoon mee te nemen....



Wat moet ik nou doen. Het is trouwens een onwijs lief beestje en ik kan haar makkelijk in huis nemen om voor haar te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Jemig he, zomaar een kat mee willen nemen naar de dierenarts en daartegen een heel lulverhaal vertellen. Waar heb jij je hersens laten liggen zeg.



Heb je enig idee hoe oud die kat is? Want die vond ons ziet er ook mager uit en loopt te jammeren om eten als hij vindt dat het alweer te lang geleden is. Zodra er eten voor zijn neus staat schrokt hij het naar binnen, maar hij mag gewoon niet te veel hebben, want dat is ook niet goed. Dus wie weet is het een kat op leeftijd, want dan zijn ze vaak wat magerder. Laat dat beestje gewoon zitten waar hij zit. Als het echt zo slecht met hem gesteld was, zouden de mensen in de buurt wel gehandeld hebben.



Daarnaast kun je altijd 144 bellen als je verdenking van verwaarlozing heb. Dan kunnen zij kijken of wat jij ziet daadwerkelijk zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartje123 schreef op 19 september 2016 @ 00:03:

[...]





Volgens mij valt het nog wel mee met de hondjes maar kan het nooit zo heel goed zien. Ze blijven op de bank blaffen als je voor t raam staan. Bankstel staat achterin de woonkamer en de vitrage is altijd dicht dus heb niet zo heel scherp zicht.Dit zegt T.o. zelf over de honden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 19 september 2016 @ 13:02:

[...]





T.o. heeft binnen gegluurd door de vitrage. Honden zaten gewoon op de bank en niet in een klein hokje.



Ik heb jaren kittens opgevangen en veel schrijnende gevallen gezien. Al mijn katten en honden zijn opvangdieren. Dus ik weet dat er erge gevallen zijn.

Een hond die op de bank naar binnenglurende mensen blaft vind ik niet meteen een schrijnend geval. Een kat die veel buiten zit ook niet.



Nee, maar TO en mensen uit de buurt hebben er geen goed gevoel bij. Dan moet je gewoon bellen. En als er niks aan de hand blijkt te zijn, dan is er niks aan de hand. Maar als er wel iets is, kan er geholpen worden.



Honden die nooit buiten komen lijkt me sowieso niet zo'n goed voorteken. Plus wat ze beschrijft over de kat, en de reactie van de buurvrouw die deuren in mensen hun gezicht dicht slaat (heeft ze iets te verbergen? Ligt het huis vol met uitwerpselen? -> aannemelijk, als de honden nooit buiten mogen).



Mijn katten zitten overigens ook altijd buiten, ook met -10. Dus ik heb niks tegen buitenkatten. Maar wel als je er geen goed gevoel bij hebt.



In geval van twijfel, altijd bellen. Altijd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 19 september 2016 @ 13:06:

[...]





Dit zegt T.o. zelf over de honden.Tja ik vind het heel erg raar dat de vitrage altijd dicht zit. De honden komen nooit buiten, de buurvrouw slaat de deur dicht als iemand langskomt, de kat ziet er verwaarloosd uit... Dat is voor mij genoeg reden om de dierenbescherming te bellen. Dan kunnen zij kijken wat ze ermee doen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Rustig aan hoor. Ik wil de kat ook niet jatten. Maar ik vind wel dat het beestje even onderzocht moet worden of t nog wel gezond is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de dierenambulance vandaar dat ik dacht dat het misschien slimmer zou zijn om even langs de dierenarts te gaan (5 minuten verderop). Ik ga vanmiddag nog even langs om te kijken hoe de situatie nu is en dan zien we wel verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Falathiel schreef op 19 september 2016 @ 13:05:

Jemig he, zomaar een kat mee willen nemen naar de dierenarts en daartegen een heel lulverhaal vertellen. Waar heb jij je hersens laten liggen zeg.



Heb je enig idee hoe oud die kat is? Want die vond ons ziet er ook mager uit en loopt te jammeren om eten als hij vindt dat het alweer te lang geleden is. Zodra er eten voor zijn neus staat schrokt hij het naar binnen, maar hij mag gewoon niet te veel hebben, want dat is ook niet goed. Dus wie weet is het een kat op leeftijd, want dan zijn ze vaak wat magerder. Laat dat beestje gewoon zitten waar hij zit. Als het echt zo slecht met hem gesteld was, zouden de mensen in de buurt wel gehandeld hebben.



Daarnaast kun je altijd 144 bellen als je verdenking van verwaarlozing heb. Dan kunnen zij kijken of wat jij ziet daadwerkelijk zo is.Ohja? Dat is dus totaal niet waar. Mensen handelen vaker niet dan wel. Zoveel schrijnende gevallen, en niemand die iets gedaan heeft. Niet alleen met dieren, ook met kinderen. Iedereen ziet het, iedereen weet het, en niemand doet iets. Want ja, 'stel dat het niet zo is'.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartje123 schreef op 19 september 2016 @ 00:06:

[...]





Jaa als ik haar meeneem dan ga k als eerst langs de dieren arts voor een algemene check en te controleren op een chip. en als ze die niet heeft krijgt ze er gelijk eentje met mijn adres gegevens
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartje123 schreef op 19 september 2016 @ 13:10:

Rustig aan hoor. Ik wil de kat ook niet jatten. Maar ik vind wel dat het beestje even onderzocht moet worden of t nog wel gezond is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de dierenambulance vandaar dat ik dacht dat het misschien slimmer zou zijn om even langs de dierenarts te gaan (5 minuten verderop). Ik ga vanmiddag nog even langs om te kijken hoe de situatie nu is en dan zien we wel verder.Je kunt toch eerst bellen en dan kijken wat ze doen? Je zou toch sowieso bellen voor de honden?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
quote:Stokstaartje123 schreef op 19 september 2016 @ 13:10:

Rustig aan hoor. Ik wil de kat ook niet jatten. Maar ik vind wel dat het beestje even onderzocht moet worden of t nog wel gezond is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de dierenambulance vandaar dat ik dacht dat het misschien slimmer zou zijn om even langs de dierenarts te gaan (5 minuten verderop). Ik ga vanmiddag nog even langs om te kijken hoe de situatie nu is en dan zien we wel verder.



Maar waarom dan? Ziet ze er behalve mager ook ziek uit dan? Bel dan de dierenbescherming, dan komt ze in het systeem. Die dierenarts doet niks als er niks mis met haar is en dan zet jij haar zogenaamd weer terug. En als ze wel gewond is dan neem je haar in huis en dan steel je haar dus wel. Geloof je het zelf allemaal nog?



Mijn buurkat heb ik laatst naar de DA gebracht omdat hij een hele grote wond aan zijn poot had, maar toen heb ik éérst de buurvrouw geappt en die zat aan de andere kant van het land en het was een vrijdag dus anders was de dierenarts dicht. Ze was heel blij dat ik voor haar gegaan was, beestje moest gehecht worden en antibiotica enzo. Maar als dat beest niet gewond is, waarom zou je haar dan naar de dierenarts brengen?
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 19 september 2016 @ 13:12:

[...]





Ohja? Dat is dus totaal niet waar. Mensen handelen vaker niet dan wel. Zoveel schrijnende gevallen, en niemand die iets gedaan heeft. Niet alleen met dieren, ook met kinderen. Iedereen ziet het, iedereen weet het, en niemand doet iets. Want ja, 'stel dat het niet zo is'.Nou oke, dan niet. Maar dan is het aan haar om te gaan bellen. Niet om die kat te jatten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stokstaartje123 schreef op 19 september 2016 @ 13:10:

Rustig aan hoor. Ik wil de kat ook niet jatten. Maar ik vind wel dat het beestje even onderzocht moet worden of t nog wel gezond is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de dierenambulance vandaar dat ik dacht dat het misschien slimmer zou zijn om even langs de dierenarts te gaan (5 minuten verderop). Ik ga vanmiddag nog even langs om te kijken hoe de situatie nu is en dan zien we wel verder.Je wilt die kat wel jatten. Op het moment dat de dierenarts zou zeggen dat het niet goed gaat met het beestje. Want je hebt zelf gezegd dat je hem dan wel meeneemt naar huis. Bel nou maar gewoon 144 en kijk even wat zij zeggen.
quote:Stokstaartje123 schreef op 19 september 2016 @ 13:10:

Rustig aan hoor. Ik wil de kat ook niet jatten. Maar ik vind wel dat het beestje even onderzocht moet worden of t nog wel gezond is. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in de dierenambulance vandaar dat ik dacht dat het misschien slimmer zou zijn om even langs de dierenarts te gaan (5 minuten verderop). Ik ga vanmiddag nog even langs om te kijken hoe de situatie nu is en dan zien we wel verder.Je wil het beest mee naar huis nemen als er iets mee is. Dat is jatten. Plus het is niet jouw buurvrouw, hoe kun jij dit nou beoordelen op de paar keer dat je in de buurt bent. Bel dierenambulance nou maar gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen zaak voor de dierenambulance.



De dierenambulance doet in dit geval niks omdat het diertje een baasje heeft en TO weet wie het baasje is. ; TO of het baasje moet dan betalen voor de ritkosten, meenemen doen ze sowieso niet, zelfs niet in geval van verwaarlozing, dan moet eerst de dierenpolitie erbij komen. Dierenambu mag alleen dieren meenemen waarvan het baasje onbekend is, anders valt het onder diefstal (tenzij baasje zegt 'help, ik heb geen vervoer naar de dierenarts, breng mijn kat erheen' of op een andere manier toestemming geeft). Als een kat een chip heeft wordt meteen het baasje gebeld, als die niet opneemt (en de kat is bijv gewond is/dringend medische hulp nodig heeft oid) nemen ze hem mee. Of als de kat bijv heel ver van huis blijkt te zijn volgens zijn chipgegevens en het baasje niet opneemt nemen ze hem ook tijdelijk mee, want verdwaald. Als het beestje volgens de chip in de buurt blijkt te wonen en geen dringende hulp nodig heeft laten ze hem lopen (maar proberen dan wel op een later tijdstip het baasje te bereiken om te vertellen over hoe en wat). Als het dier geen chip heeft en er gezond uitziet krijgt hij een zwerversbandje, en als hij na een week die nog om heeft wordt hij alsnog opgehaald.

Vaak is het dus in geval van verwaarlozing beter voor het diertje als de eigenaar niet meteen traceerbaar is, dan verloopt hulp sneller, want de dierenambulance 'mag' dan meer.



De dierenambulance kan wel komen kijken en checken of zij het een verwaarloosde kat vinden, vaak kan je dan via hen de dierenpolitie bellen/melding doen (dat doen zij dan ook). Maar dan ben je denk ik beter af bij een dierenarts, want die weet meer (dierenambu doet alleen basisonderzoekje vd kat; dierenarts checkt ook hart etc, want die is ervoor opgeleid, dierenambu heeft alleen basiskennis).



Heb zelf een keer in deze situatie gezeten met een kat met eigenaar, kat had zwaar uitgezaaide kanker en leed pijn (kan niet in details treden ivm herkenbaarheid, maar het was duidelijk zichtbaar). Baasje deed er niks aan. Meerdere buurtbewoners aangebeld; elke keer 'ja, we gaan morgen heen', en dan niet gaan. Dierenpolitie ging langs (pas na 3x bellen), baasje beloofde het diertje naar een dierenarts te brengen, wat niet gebeurde. Dierenambulance verhaal uitgelegd, ze mochten in dit geval niets doen. Uiteindelijk, na 2 maanden zeuren, zeiken, bellen is het beestje uit zijn lijden verlost bij de dierenarts (via baasje zelf, wonderbaarlijk genoeg).
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 19 september 2016 @ 13:09:

[...]



Tja ik vind het heel erg raar dat de vitrage altijd dicht zit. De honden komen nooit buiten, de buurvrouw slaat de deur dicht als iemand langskomt, de kat ziet er verwaarloosd uit... Dat is voor mij genoeg reden om de dierenbescherming te bellen. Dan kunnen zij kijken wat ze ermee doen.Waarom is permanent gesloten vitrage raar? Dat komt toch veel voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 20 september 2016 @ 00:22:

[...]

Waarom is permanent gesloten vitrage raar? Dat komt toch veel voor?De meeste mensen hebben hun vitrage open zodat je naar buiten kan kijken en je licht in je kamer hebt. En dan doen ze het 's avonds dicht zodat niet iedereen naar binnen kijkt als je binnen licht aan hebt en het buiten donker is. Maar het altijd dicht hebben? Dat is vreemd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
quote:CleopatraVII schreef op 20 september 2016 @ 07:59:

[...]





De meeste mensen hebben hun vitrage open zodat je naar buiten kan kijken en je licht in je kamer hebt. En dan doen ze het 's avonds dicht zodat niet iedereen naar binnen kijkt als je binnen licht aan hebt en het buiten donker is. Maar het altijd dicht hebben? Dat is vreemd.



Vind jij.

Bij mij is ook meestal alles dicht. Sowieso als ikniet thuis ben overdag, en 's avonds ook altijd. Of als ik gewoon geen zin heb om het open te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die bij buuf aanbellen komen zeuren en klagen en krijgen nul op het rekest.



Je zou natuurlijk ook kunnen aanbellen en zeggen; uw kat zit steeds bij oma en ik ben smoorverliefd op haar. Is er een kansje dat ik haar kan overnemen?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd hoe dit af loopt.



Hoop ook heel erg dat kat gewoon nog is op de plek waar hij hoort en niet bij to thuis omdat alles zielig en vreemd is.



Hier ook dagelijks de gordijnen helemaal dicht. Waarom raar?
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 20 september 2016 @ 07:59:

[...]





De meeste mensen hebben hun vitrage open zodat je naar buiten kan kijken en je licht in je kamer hebt. En dan doen ze het 's avonds dicht zodat niet iedereen naar binnen kijkt als je binnen licht aan hebt en het buiten donker is. Maar het altijd dicht hebben? Dat is vreemd.



Vitrage is toch juist een stof waar licht doorheen komt en waar je enigszins doorheen kunt kijken. Dat is toch juist vaak dicht zodat niet iedereen binnen kan gluren.



Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk steeds beter waarom die buurvrouw niet meer zo heel vriendelijk is als mensen aanbellen om zich te bemoeien.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 20 september 2016 @ 07:59:

[...]





De meeste mensen hebben hun vitrage open zodat je naar buiten kan kijken en je licht in je kamer hebt. En dan doen ze het 's avonds dicht zodat niet iedereen naar binnen kijkt als je binnen licht aan hebt en het buiten donker is. Maar het altijd dicht hebben? Dat is vreemd.Toen ik op de begane grond woonde met een enorm raam waar veel mensen langs liepen (centrum Utrecht), had ik vitrage en die was altijd dicht. Als ik het eens open had met schoonmaken stopten mensen en liepen terug om nog eens goed naar binnen te kijken. Ik ben best open en vrij, maar dat was mij ook echt te gek. Dus vitrage dicht. Helemaal niet zo gek hoor. En als TO ook wel eens haar best heeft gedaan naar binnen te kijken dan kennelijk niet zonder reden.
Hoe is het nu afgelopen met die kat?
Alle reacties Link kopieren
Oh my, is dit serieus



Goed, op hoop van zegen dan maar..... TO, ik heb bij de dierenambu gewerkt. Jij kan deze kat niet zomaar meenenemen, dat is diefstal/ ontvoering.

Je wilt niet weten hoe vaak wij zijn uitgereden voor zielige poesjes, waar uiteindelijk niks mee aan de hand was. Mensen bedoelen het goed maar hebben weinig kennis van katten. Zoals hier al ergens stond, een gezonde kat is mager! De meeste huiskatten in Europa zijn te dik! Verder kan het beestje oud zijn, dan worden het ook wandelende bottenzakkies, maar nog wel fit.

Misschien is deze kat gewend buiten te zijn, vind ze dit fijn, dat is geen misdaad ofzo. Verder ken ik zoveel katten die buiten een kroel gaan halen bij iemand, dat betekend niet dat ze thuis niet worden aangehaald.

Wat geeft jou het recht te bepalen dat deze kat dun/zielig/verwaarloosd is? Je bekijkt dit op de menselijke manier en niet op z'n kats.

Wat je zou kunnen doen: aanbellen bij die mensen en je zorgen uiten over hun kat. Je hebt dit immers nu alleen maar via via. Ik geef die vrouw trouwens alle recht om je niet te woord te staan.

Daarna kun je evt contact opnemen met de dierenambulance voor een evaluatie van hun.

Onder geen enkele voorwaarde vind ik het kunnen dat jij deze kat mee gaat nemen naar de dierenarts en je verhaal wat je daar op wilt hangen, vind ik ronduit schandalig.

Ik wens je veel wijsheid!
Alle reacties Link kopieren
Pfff. gewoon meenemen. Wie komt daar nou ooit achter? De wet scheit op dierenwelzijn, en als dat mens niet aanspreekbaar is, dan wegen in mijn optiek de belangen van dat beestje zwaarder dan dat mens en de wet. Gewoon stiekum op een avond een keer mee naar huis nemen.



Dieren hebben gewoon recht op degelijke zorg.
quote:iones schreef op 20 september 2016 @ 17:24:

Pfff. gewoon meenemen. Wie komt daar nou ooit achter? De wet scheit op dierenwelzijn, en als dat mens niet aanspreekbaar is, dan wegen in mijn optiek de belangen van dat beestje zwaarder dan dat mens en de wet. Gewoon stiekum op een avond een keer mee naar huis nemen.



Dieren hebben gewoon recht op degelijke zorg.Tot het jouw huisdier is dat meegenomen wordt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven