Vieze oogjes 'nieuwe' kat

18-02-2017 07:48 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2.5 week hebben we een nieuwe huisgenoot: een 8 maanden oude kater uit het asiel. Hij eet goed, hij drinkt goed, hij is gecastreerd, recent ingeënt, ontvlooid, ontwormd en hij is zindelijk. Hij knuffelt lekker met ons, vraagt aandacht en is erg speels. Kortom, hij lijkt een hele gelukkig kat. Nu heeft hij sinds gisteravond behoorlijk vieze oogjes en hij niest soms. We hebben zijn oogjes al een paar keer schoongemaakt. Verder lijkt er niks veranderd te zijn in zijn gemoedstoestand. Is dit reden om straks gelijk de dierenarts te contacten, of even afwachten hoe het zich ontwikkelt en eventueel na het weekend langsgaan als het dan nog steeds zo is? Ik heb ervaring met katten, maar ik dit heb ik nog nooit gezien. Het lijkt me een verkoudheidje o.i.d. Man en ik lopen hier ook al te snotteren.



Bij twijfel in dit geval wel doen? :p
Alle reacties Link kopieren
Ja, dierenarts. Vieze ogen en niezen is niet goed en iets om mee de dierenarts te bezoeken.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Zoals je het omschrijft zou het niesziekte kunnen zijn. Zeker even langs de dierenarts voor advies!
Alle reacties Link kopieren
Poesje is nog erg jong. Had eigenlijk tot 12 weken bij moederpoes moeten blijven. Maar dat is gebeurd.

Naar de dierenarts.
pokkewijf wijzigde dit bericht op 18-02-2017 08:24
Reden: oeps, verkeerd gelezen
% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Kat is 8 maanden, niet 8 weken, pokkewijf. Ik dacht ook aan niesziekte, maar daar is de kat dus recent nog voor ingeënt. Is dat dan een mogelijkheid? Maar bedankt voor het meedenken. Jullie bevestigen mijn gevoel dat ik toch even contact opneem met de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn asiel kon ze binnen 4 weken nog bij hun dierenarts terecht als ze ziek zou worden (een soort 'garantie') misschien kan dat bij jou ook?
Alle reacties Link kopieren
Ja, zou ik doen. Dieren hebben dat niet zomaar, tenzij ze van die ingeteelde oogproblemen hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gebeurt hier ook wel eens, niesje hier of daar en een beetje ontstoken ogen ook wel. Schoonmaken met een watje en wat afgekookt water en dan maandag even naar de DA, zou mijn keuze zijn.



Wel even goed kijken naar de ogen trouwens. Hier kwam vorig jaar één van de zwervers aan met een stukje hout in zijn oog. Dat kan uiteraard niet wachten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal inderdaad eens bij het asiel informeren. Ik weet dat die mogelijkheid bestaat, maar niet welke termijn daaraan vastzit.



Ik heb de ogen al meerdere keren schoongemaakt met een watje en afgekookt water :( maar ik blijf bezig,
Alle reacties Link kopieren
Hmz... de termijn voor de dierenasielarts is twee weken. Daar zitten we natuurlijk net overheen :p. Dan maar naar de eigen dierenarts. Hopelijk is het niets ernstigs... :( Ga me nu toch wel wat meer zorgen maken door jullie reacties. Omdat de kat wel gewoon blij lijkt, leek het me mee te vallen.
Een paar keer niezen is niet heel erg en zolang de vloeiiing uit de oogjes helder is (niet geel/groen) of ze compleet dicht gaan zitten, kun je het normaal gesproken een paar dagen aankijken. Echter, het gaat om een asielkatje waar een soort "garantie" op zit, dus ik zou er wel melding van maken voor de termijn is verstreken. Het is een beetje een dilemma, want een da zal al snel naar de antibiotica grijpen, wat volkomen nutteloos is. Nies is een virus en daar werkt AB niet tegen.
Als hij goed eet en drinkt en niet helemaal verstopt zit van het snot, zou ik even paar dagen aankijken.

Mocht het een virus zijn, dan zou hij dat met een dag of 3-4 wel moeten overwinnen.

Als hij slechter gaat eten en drinken of sloom wordt, zou ik wel naar een dierenarts gaan.

Soms komt er een bacterie bij, dan zie je vaak dat ze veel groen/geel snot hebben, dan kan antibiotica wel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kitten had ook de niesziekte, kreeg daar voor tien dagen antibiotica voor mee en een zalfje voor in zijn ogen. Kitten kwam uit een rokerig huis en was/is nog nergens voor ingeënt, daar moest eerst de niesziekte worden behandeld.



Ik zou zeker met je kat naar de DA gaan, gewoon al om voor jezelf te weten wat het precies is.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwebes schreef op 18 februari 2017 @ 08:08:

Kat is 8 maanden, niet 8 weken, pokkewijf. Ik dacht ook aan niesziekte, maar daar is de kat dus recent nog voor ingeënt. Is dat dan een mogelijkheid? Maar bedankt voor het meedenken. Jullie bevestigen mijn gevoel dat ik toch even contact opneem met de dierenarts.



Ja, kan helaas nog steeds niesziekte zijn.

Veel beterschap voor je kat.
Mijn kat heeft chronische niesziekte, en heeft ook heel regelmatig vieze ogen. Daarnaast heeft hij regelmatig nies- en hoestbuien en ook wat vaker last van zijn oren. Waar ik bij mijn kat vooral op let is of zijn ogen er verder goed uitzien (geen overduidelijke rode randen, plakkerig spul ín zijn ogen en bij de randen zodat zijn oog dicht gaat zitten), of hij zelf met het oog aan het knijpen is / het dicht houdt en of hij zich verder goed voelt (mijn kat raakt vaak wat agressief van pijn). Ik hou hem als hij wat meer spul bij zijn ogen krijgt altijd wat beter in de gaten, zeker wat betreft eten en drinken. Zolang hij er zelf nog niet duidelijk last van heeft, neem ik hem ook niet mee naar de dierenarts. Die kunnen sowieso weinig voor hem doen, ik krijg meestal alleen wat ontstekingsremmend en pijnstillende medicijnen mee.



Overigens blijft het daar meestal bij. Hij is wel vatbaar voor ontstekingen, maar over het algemeen draait het daar niet extreem veel op uit. Dus ik zou hem over het weekend even goed in de gaten houden, als het maandag nog steeds is kun je altijd even overleggen met de dierenartsassistente. Mocht het over het weekend erger worden, of gaat je kat zich raar gedragen dan zou ik wel eerder bellen.
Als je twijfelt, gewoon even naar de dierenarts. Die kan prima vertellen of het een gewone verkoudheid is of iets anders.



Ik ga trouwens altijd even naar de da met een nieuwe asielkat. Even een onafhankelijke check en dan is poes gelijk bekend bij de praktijk.



Oh, en veel plezier met je katertje natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe even een update. Ik heb destijds met de DA gebeld. Ik hoefde niet langs te komen, tenzij het aan zou blijven houden. Twee dagen later was kat weer zo gezond als een vis en was de andere kat aan het niezen. Gelukkig duurde dat ook maar paar dagen. Kortom, beide katten zijn gezond en gelukkig :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven