Visite die willen blijven eten.

13-11-2014 20:49 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 14 november 2014 @ 10:29:

[...]





Je kunt het ook anders bekijken: bij aangekondigde visite wordt met het eten helemaal uitgepakt door vers en uitgebreid te koken. Bij onaangekondigde visite krijg je friet, Chinees of soep uit blik. Wie is er dan gierig en ongastvrij? Ja, eens. Als ik weet dat ik mee eters heb, dan vind ik het leuk om goed uit te pakken en plan ik mijn activiteiten ook daaromtrent. Dus dan heb ik de tijd en energie om er echt iets leuks en gezelligs van te maken. Ik hoor van mensen vaak dat men het zo leuk èn lekker vinden om bij ons te eten. Ze gaan niet zelden met recepten en groenten/fruit uit eigen tuin weg om het zelf te thuis nog eens dunnetjes over te doen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen mag hier altijd mee komen eten. Geen probleem. Als het onverwacht is, wordt het wel een 'gewone' verse maaltijd (pasta, rijst, aardappelen met groenten) en als we niets in huis hebben lopen we even naar de groenteboer. Ik vind het iets gezelligs hebben als mensen spontaan langskomen of als bezoek langer blijft en onverwacht mee-eet. Het komt alleen wel vaker voor dat het gepland is en dan pakken we ook uit met rijsttafels en toetjes. Heerlijk.
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 14 november 2014 @ 10:29:

[...]





Je kunt het ook anders bekijken: bij aangekondigde visite wordt met het eten helemaal uitgepakt door vers en uitgebreid te koken. Bij onaangekondigde visite krijg je friet, Chinees of soep uit blik. Wie is er dan gierig en ongastvrij? Wij koken eigenlijk elke dag vers en uitgebreid. Dus aangekondigde eters krijgen niet specialer voedsel dan we voor onszelf sowieso al zouden maken, en onaangekondigde eters zitten bij ons sowieso goed. Ik zit er eens over na te denken, maar wij halen eigenlijk zo goed als nooit wat, en al zeker niet als er mensen blijven eten. De sporadische keren dat we iets afhalen is het pizza, sushi of shoarma en eigenlijk vind ik dat altijd zo zonde van het geld want die dingen maken we ook net zo makkelijk zelf en dan ook nog lekkerder. Afhalen doen we eigenlijk alleen maar als we door omstandigheden echt superlaat zijn en echt geen zin meer hebben om te koken. Da's dus vrijwel nooit, want we zijn beide goede koks.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben trouwens altijd wel wat in huis voor een pasta of rijstgerecht. Dat is ook zo gemaakt. Wij maken de saus voor pasta e.d. eigenlijk altijd vers, maar is het een idee TO om een potje saus voorradig te hebben? Beetje groenten erin, kaas erover en klaar. Pasta en saus kun je lang bewaren en groenten liggen vaak wel in de koelkast of zijn zo gehaald.

Frietjes en soep uit blik hebben we hier eigenlijk nooit.
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2014 @ 10:53:

[...]





Wij koken eigenlijk elke dag vers en uitgebreid. Dus aangekondigde eters krijgen niet specialer voedsel dan we voor onszelf sowieso al zouden maken, en onaangekondigde eters zitten bij ons sowieso goed.Ik ook, maar het is wel afgestemd op 2 personen. Als er 2 willen blijven eten, heb ik simpelweg niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Verse groenten, pasta, aardappels, noodles, brood en rijst zijn hier altijd in huis. Kaas, eieren en peulvruchten ook, net als allerhande gedroogde kruiden, specerijen en andere smaakmakers. Onaangekondigde eters kunnen altijd aanschuiven dus. In het ergste geval staan er twee verschillende maaltijden op tafel, omdat ik net te weinig heb van het een of het ander. Vlees of vis koop ik wel afgepast, maar dat kan gewoon gedeeld worden en aangevuld met andere eiwitbronnen.



Het is vooral een kwestie van even schakelen en creatief zijn als je al iets bedacht had en het wordt opeens iets anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloubokkie schreef op 14 november 2014 @ 10:48:

Ik vind het iets gezelligs hebben als mensen spontaan langskomen of als bezoek langer blijft en onverwacht mee-eet. .



Ik ook.

Leuker nog dan verwachte visite, meestal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 14 november 2014 @ 11:04:

[...]





Ik ook, maar het is wel afgestemd op 2 personen. Als er 2 willen blijven eten, heb ik simpelweg niet genoeg.Wij doen eens per week boodschappen (en hebben sowieso altijd over want 3 personen) dus in jouw geval zou ik in het uiterste geval gewoon 2 verschillende maaltijden combineren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als we niks kunnen bijmaken dan bellen we de chinees oid.
quote:NYC schreef op 14 november 2014 @ 10:33:

Wat ik mij afvraag bij de mensen (buitenlander of niet) die altijd gastvrij zijn en iedereen laten mee-eten:



Vinden jullie je gasten/onverwacht bezoek dan ook altijd leuk/aardig/vriendelijk of houd je ook uit goed fatsoen de schone schijn op?Nee, niks schone schijn. De mensen die hier over de drempel komen vind ik oprecht gezellig. Als ik iemand niet gezellig vind, komen ze vaak al niet binnen. Vaak zijn juist die onverwachte bezoekjes de gezelligste. Ooit op de middag voor kerst, zaten hier een vriendin, de aannemer, (die hier in januari een flinke klus ging doen) en een buur aan de keukentafel. Man en ik erbij, terwijl ik ondertussen ook bezig was met voorbereidingen voor de dag erna. Man had op werk een banketkrans gekregen die we soldaat maakten, vriendin bleef eten met dochter de rest ging weer. Soep met brood, was de planning. Een van de gezelligste middagen op de dag voor kerst ooit!
Alle reacties Link kopieren
Ikkrijg alleen maa breozke van mensen die ik leuk vind, dus ik hoef nooit de schone schijn op te houden. Bovendien doe ik geen boodschappen voor maaltijden, Maar ik koop gewoon wat er in het seizoen is, dan kijk ik later wel wat ik er van maak. Dan combineer ik verschillende dingen met elkaar. Het ergste wat er kann gebeuren is dat er geen vlees is.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 14 november 2014 @ 10:33:

Wat ik mij afvraag bij de mensen (buitenlander of niet) die altijd gastvrij zijn en iedereen laten mee-eten:



Vinden jullie je gasten/onverwacht bezoek dan ook altijd leuk/aardig/vriendelijk of houd je ook uit goed fatsoen de schone schijn op?



Nee, niet altijd. Het zijn ook niet noodzakelijk vrienden van ons, er komen hier ook zakenrelaties van ons beiden over de vloer omdat overdag afspraken gewoon niet altijd mogelijk zijn. En ik dan ben ik ook niet in de hoedanigheid van gastvrouw/keukenprinses, die rol ga ik dan ook niet spelen.



Bovendien heeft iedereen vast ook familieleden die je liever ziet gaan dan komen en om het bezoek dan met een invitatie om te blijven eten te verlengen, dan duurt het nog langer voordat je uit je lijden verlost bent.



Schone schijn ophouden heb ik jaren gedaan en dat kostte me zoveel energie dat dit ten koste van mezelf ging. Maar nu kan ik dat tegenover mijn gezin niet meer maken om energie te steken in zaken die het niet waard zijn. Dus ben ik geen goede gastvrouw meer in de ogen van de goegemeente, lekker belangrijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2014 @ 10:39:

[...]





Er komen bij mij nooit mensen op bezoek die ik niet leuk vind. Ik hoef thuis nooit de schijn op te houden, kan me er ook echt niks bij voorstellen.Nou, mijn zwager (broertje van mijn vriend) is een typisch figuur. Het is familie, dat is een feit, maar anders gingen we er niet mee om. Mij boeit het op zich niet zo erg, maar mijn vriend heeft het echt met hem gehad.

Als die langskomt dan verzinnen we dus wel een smoesje of iets dergelijks
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een poging gewaagd om een voorraadje soep uit blik, of potten groente, of knakworsten of wat dan ook op te bouwen.

Met dat soort voorraadjes gaat vriend heel vaak aan de haal als ie toch nog ergens een keer trek in heeft, dus dat doen we maar niet meer.

Verder krijg ik eigenlijk praktisch nooit onverwacht bezoek. Dus om nou standaard wat meer in huis te hebben zodat eventueel onverwacht bezoek kan meeëten vind ik ook wel weer wat vreemd.

De mensen die toch ooit wel eens onverwacht zouden kunnen blijven meeëten lusten allemaal Chinees of patat of iets anders afhalerigs...
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2014 @ 11:13:

[...]





Wij doen eens per week boodschappen (en hebben sowieso altijd over want 3 personen) dus in jouw geval zou ik in het uiterste geval gewoon 2 verschillende maaltijden combineren.Dat kan natuurlijk, maar ik heb het liever niet. Maar dat ligt echt aan mij, ik kan niet zo goed tegen onverwachte dingen
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 14 november 2014 @ 11:04:

[...]





Ik ook, maar het is wel afgestemd op 2 personen. Als er 2 willen blijven eten, heb ik simpelweg niet genoeg.Ik kook ook meestal afgestemd op ons gezin en op mijn werkzaamheden/afspraken die week zodat ik voor mijn gezin elke avond een goede maaltijd kan klaarzetten. Zouden er mee-eters blijven plakken, kom ik altijd wel ergens in de knel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik ben ook alleen, maar ik heb altijd voorraad in huis, ook omdat ik zelf niet altijd boodschappen wil doen, het ook wel eens makkelijk vindt om een blik soep open te trekken. Of voor een financieel krappere week.



Er zijn dus altijd blikken soep en bruine bonen; 2 pizza's, allerlei soorten roerbakgroenten, spinazie, boontjes, gehakt, kipfilet en brood in de diepvries; er is altijd rijst en pasta, een pak gezeefde tomaten, allerlei kruiden; ik heb altijd aardappels, uien en rookworst liggen, en een pak houdbare melk, bloem, eieren, (poeder)suiker.



Maak ik iets hiervan op, dan vul ik het weer aan. Gewoon omdat voorraad in huis hebben zo prettig is.
Prima als mensen mee eten alleen het zijn altijd dezelfde mensen en altijd zij hier. Een tegen uitnodiging hebben we nog nooit gehad van die mensen. Die mensen kunnen mij de pot op alhoewel ik dat nooit zal zeggen. Zij profiteren van het feit dat jij je verplicht voelt ze eten aan te bieden.

Zelf vind ik het asociaal om ergens tegen etenstijd op bezoek te gaan. Ik ben opgevoed met eerst bellen oid om te vragen of het bezoek wel uitkomt. Niet iedereen staat te trappelen als je komt.
Ik heb binnen 5 minuten lopen meerdere buurtsupermarktjes en Marokkaanse/Turkse/ergensterwereldse winkeltjes, dus ik kan op elk moment van de dag wat extra's kopen.
Wij wonen in the outback dus "even" iets halen is wat moeilijk. Wel altijd een flinke voorraad in huis dus dat scheelt weer.
Alle reacties Link kopieren
bij ons thuis mogen mensen gewoon mee eten als ze willen of als ze toevallig op bezoek zijn, ze maakt ook altijd wel wat meer voor et geval dat iemand langskomt.
Yolo!
ik hou ook niet van onaangekondigd bezoek. ik heb er niet eens plaats voor. 1of 2 personen is geen probleem. en zelf ga ik ook niet onaangekondigd op visite. was vroeger bij ons thuis ook, tegen etenstijd ging visite weg, en zo deed ik dat ook bij vriendjes, er werd gezegd om half 5 thuis want om 5 uur eten.

afgelopen zondag ook, kwam er een vrouw aan de deur, die ken ik wel, maar is geen vriendin om te vragen of ik haar wat geld kon lenen want geen geld, ik zei, ik kijk wel wat ik heb, had zelf niet zoveel geld meer, wat gegeven en heb later wel terug gehad. maar vind toch vreemd dat zo`n iemand dan geld komt lenen terwijl ik haar eigenlijk niet echt ken, ja af en toe een praatje op straat maar verder niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 november 2014 @ 11:11:

[...]





Ik ook.

Leuker nog dan verwachte visite, meestal.Ergens is het ook wel relaxter om onaangekondigd mensen over de vloer te hebben, in de zin dat ze dan zelf ook geen verwachtingen hebben over het eten of het koekje bij de koffie. Ze hebben maar te dealen met wat er is en dat geeft mijzelf ook rust. Want ik ben namelijk zo'n type dat wanneer ik weet dat mensen komen eten, urenlang het internet kan afstruinen voor een goed recept en me dan weer zorgen maak of ze het wel lekker zullen vinden, of het wel genoeg is, of ze het niet te karig vinden etc. Het ligt er enorm aan wíe er plotseling voor de deur staat, maar samen een pak kaakjes leegeten en dan bedenken wat we zullen koken heeft ook wel weer wat
Alle reacties Link kopieren
quote:xxjustmarlieszxx schreef op 14 november 2014 @ 12:25:

bij ons thuis mogen mensen gewoon mee eten als ze willen of als ze toevallig op bezoek zijn, ze maakt ook altijd wel wat meer voor et geval dat iemand langskomt.Als jij aan tafel net zo sympathiek bent als op je werk, ga ik nog liever naar de frietboer om de hoek.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen, ik heb altijd wel iets van kip of vis in de vriezer. Rijst/pasta /aardappelen ook in de lekder. is de rijst bv net op dan ligt er nog wel een pakje mie of pasta



Groente koop ik voor een aantal dagen tegelijk en ik haal pas nieuw als het op is, dus bv vanavond heb ik alleen nog paksoi en een half bakje champignons, die gebruik ik vanavond in een gerecht.

Eet er onverwacht iemand mee dan heb ik nog wel altijd diepvriesspinazie liggen, dus dan worden het 2 kleine groene gerechtjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven