Vleermuizen

03-08-2015 11:41 41 berichten
Hoi, ik zit met vragen. Vorig jaar, zaten we met z'n 4e buiten. Zag ik opeens een vleermuisje bij de regenpijp onder het dak uitkomen. Ik dacht ' zal wel gek zijn'. Maar toevallig zag mn broer het ook. In totaal 4 vleermuisjes gezien. Zaten mn man en ik gisteren buiten, en je raad het al, vleermuisje bij de regenpijp naar buiten. Alleen, er volgde nog zeker 30.



Het is de regenpijp van de buurvrouw. Maar ik heb een koopwoning. Dus als ik de buurvrouw inlicht en laat bellen. Maar als ze onder mijn dak uitkomen, krijg ik wellicht de rekening. Wil dit eerst uitzoeken voor ik slapende honden wakker maak en een fikse rekening krijg.



Als ik een ongedierteverdelger bel, en die zou ze evt weg halen, maar ik wil ze niet dood maken.

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Laten zitten is geen optie, dan zitten er volgend jaar misschien wel 100..
Volgens mij zijn vleermuizen hartstikke beschermd, dus waarschijnlijk mag je niet eens iets doen. Waarom zou je ook? Ze maken niks kapot, leuk toch juist?
Vleermuizen zijn inderdaad een beschermde diersoort.
Alle reacties Link kopieren
Naast dat vleermuizen beschermd zijn, zijn ze onschadelijk en knagen ze niet. Handig juist, ze halen alle muggen weg

Alle reacties Link kopieren
Ze zijn geen plaagdieren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Je mag vleermuizen niet verdelgen, is een beschermde diersoort ! Bespaar je de moeite dus om een ongediertebestrijder te bellen.

Bovendien zijn ze absoluut niet schadelijk. Ze eten alleen insekten, geen bouwmateriaal zoals specie, hout of isolatie.

Ook blijven ze niet langer dan een paar dagen, hoogstens een paar weken, op dezelfde plek. Daarna zoeken ze weer een ander plekje om overdag te slapen.

Ik zou er maar van genieten zoals ze er nog zijn. Wij hebben ze ook wel eens in ons appartementencomplex en ik vind het heerlijk om naar die jagende diertjes te kijken 's avonds laat.
Alle reacties Link kopieren
Superleuk toch juist om naar te gaan zitten kijken!



En als je er op gaat letten zie je tegen de schemering overal vleermuisjes vliegen. Tenminste ik zie ze hier in de tuin ook en in mijn vorige appartement zag ik ze ook bij een raam. Ik zou niet weten waarom je ze weg zou willen hebben.
Mijn man kijkt vanavond even op de vliering, of ze niet binnen zitten. Ik wil ze ook niks doen, alleen ben ik bang dat ik gisteren, ik ging om kwart voor 10 naar binnen, niet alle vleermuisjes heb gezien. Dan zitten er volgend jaar nog veel meer. Als ze eronderuit gehaald kunnen worden, en misschien naar een betere plek, zoals een kerk. Ik woon in een woonwijk, dus denk al geen normale plek voor familie vleermuis..
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty26 schreef op 03 augustus 2015 @ 11:50:

Mijn man kijkt vanavond even op de vliering, of ze niet binnen zitten. Ik wil ze ook niks doen, alleen ben ik bang dat ik gisteren, ik ging om kwart voor 10 naar binnen, niet alle vleermuisjes heb gezien. Dan zitten er volgend jaar nog veel meer. Als ze eronderuit gehaald kunnen worden, en misschien naar een betere plek, zoals een kerk. Ik woon in een woonwijk, dus denk al geen normale plek voor familie vleermuis..



Juist wel in een woonwijk! Alle flats/kantoorgebouwen worden tegenwoordig bewust standaard gebouwd met gleufjes/gaatjes waar vleermuizen in kunnen.



zoals ik al schreef hierboven, ze blijven maar tijdelijk op één plek. Volgend jaar zijn ze écht wel weg. Je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat het er volgend jaar 100 zijn. Ze heten vleer"muizen", maar dat is alleen de naam maar. Ze hebben niets met knaagmuizen gemeen.
Amarna, vorig jaar zaten ze ook onder het dak, dus ze zijn gebleven denk, of terug gekomen..



Ik wil ze ook niks aandoen, alleen mn boeiboord van mijn dak vreten ze op lijkt wel. Op de grond ligt een hoop soort van zaagsel..
Alle reacties Link kopieren
Vleermuizen weten zelf waarschijnlijk wel waar het goed voor ze is.

Maar met vragen kun je hier terecht, dan komt er waarschijnlijk iemand bij je thuis kijken.



https://www.ivn.nl/afdeli ... epen/vleermuizenwerkgroep
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty26 schreef op 03 augustus 2015 @ 11:54:

Amarna, vorig jaar zaten ze ook onder het dak, dus ze zijn gebleven denk, of terug gekomen..



Ik wil ze ook niks aandoen, alleen mn boeiboord van mijn dak vreten ze op lijkt wel. Op de grond ligt een hoop soort van zaagsel..Dat kan echt niet door vleermuizen veroorzaakt worden! Weet je zeker dat je geen muizen hebt? Of dat er een wespennest onder je dak zat? Wespen knagen ook aan hout.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen er vleermuizenkasten opgehangen worden om ze te laten verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty26 schreef op 03 augustus 2015 @ 11:54:

Amarna, vorig jaar zaten ze ook onder het dak, dus ze zijn gebleven denk, of terug gekomen..



Ik wil ze ook niks aandoen, alleen mn boeiboord van mijn dak vreten ze op lijkt wel. Op de grond ligt een hoop soort van zaagsel..Is het geen kraamkolonie? Kan best dat die elk jaar terug komen omdat ze het zo'n fijn plekje vinden bij jou. Voordeel is wel dat ze er maar kort zijn en je er dan een jaar van af bent.

Alle reacties Link kopieren
Wat? Wil je serieus vleermuizen gaan verdelgen/verjagen?

Je hebt echt totaal geen last van die dieren, ze zijn juist erg nuttig omdat ze vliegen en muggen eten.

En ja, ze komen overal voor, ook in woonwijken. Toch leuk juist?

Waar zou je trouwens een rekening voor moeten krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in het appartementencomplex zaten ook vleermuizen, die men wilde verdelgen, omdat men ritselende geluiden hoorde. Toen heb ik een vleermuisexpert van de kinderboerderij uitgenodigd bij de VVE-vergadering.

Er bleken tegelijkertijd echte muizen in de spouwmuur en onder de dakrand te zitten. En nestelende mussen en andere kleine vogeltjes.
JeMappelle, ik heb geen idee of het een kraamkolonie is. Het zijn er op zn minst 30. Ik heb ze nu voor het 2e jaar.



Wespen denk ik niet, dan had ik die ook wel moeten zien..



Ik denk dat ik het vanavond probeer te filmen, dan kan ik de vleermuisgroep bellen, en iig laten zien..



Ik ben er niet bang van, maar eerder bang dat het er zoveel meer worden steeds..
Alle reacties Link kopieren
Onze vleermuizen zijn helaas weg... Ik vond het altijd zo gezellig om 's avonds als het donker begon te worden in de tuin te zitten en het rondgefladder te bekijken. Ik zou er graag weer een paar hebben hier. Ter vervanging hebben de kinderen hier onlangs wel voor het eerst een eekhoorntje gezien, en er scharrelen ook een paar egeltjes rond in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op vleermuizen (zal mijn verleden als goth wel zijn ). Ze zijn niet schadelijk (vampiervleermuizen, die bloed drinken, komen hier niet voor) en ze zijn zoals andere mensen al zeiden beschermd. Als je rommel tegen komt is dat waarschijnlijk veroorzaakt door andere dieren zoals muizen of mussen (onderschat mussen niet, het zijn de hooligans onder de vogels).



Overigens doet dit me denken aan de lange zomeravonden bij mijn ouders thuis. We installeerden ons vlak voor zonsondergang in tuinstoelen en dan zag je ze een voor een naar buiten vliegen. Geweldig. Over een paar weken ga ik mijn pa en ma weer eens opzoeken, dan ga ik zeker voorstellen om weer een een "vleermuizenavond" te houden (zo noemde mijn vader dat altijd).
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder zeg, gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ouders zit al jaren een vledermausje. We vinden het gezellig en gooien soms in de schermer een takje of steentje zodat vledermaus gezellig over onze hoofden gaat vliegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Leuk toch? Ik hou van vleermuizen. Ze slopen niks en vreten muggen. Win win
quote:kitty26 schreef op 03 augustus 2015 @ 11:50:

Mijn man kijkt vanavond even op de vliering, of ze niet binnen zitten. Ik wil ze ook niks doen, alleen ben ik bang dat ik gisteren, ik ging om kwart voor 10 naar binnen, niet alle vleermuisjes heb gezien. Dan zitten er volgend jaar nog veel meer. Als ze eronderuit gehaald kunnen worden, en misschien naar een betere plek, zoals een kerk. Ik woon in een woonwijk, dus denk al geen normale plek voor familie vleermuis..Jawel hoor.
Ik ben er ook niet bang van.. Maar blijkbaar toch bijzonder dat ze er zitten.. Zo had ik het nog niet bekeken.. En ik wil ze NIET verdelgen, was alleen op zoek naar iemand waar ik info kon vragen over de vleermuisjes.. En rond half 10, is het net of ze 'wakker' worden. Dan hoor je een hoop gefladder onder het dak..
Ze zitten hier ook regelmatig, weliswaar niet onder ons dak, maar erg dicht in de buurt. Leuk hoor, dat gejaagd op insecten. Soms vergist er ééntje zich en komt dan iets te laag over scheren. Maar zelfs daar kijken we al niet meer van op.



Zij kunnen geen kwaad en ik weet (behalve dan als je een kraamkamer hebt) ook niet of ze volgend jaar ineens ook hun hele vriendenkring uitnodigen voor een leuke vakantie onder jullie dak, daar kun je dan die link van Gromm voor gebruiken.

Maar ik zou wel even kijken wie je boeiboord probeert op te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven