vloerbedekking van trap afhalen.

24-04-2016 19:26 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Nou, we zijn er bijna klaar voor: klussen in het huis!

Nu heb ik gekozen voor traplaminaat. Daarvoor moet de vloerbedekking eraf gehaald zijn. Ik ben me geestelijk al aan het voorbereiden op deze vervelende klus lol ;). Hebben jullie tips hoe ik de vloerdekking er snel af heb? Ik lees op internet dat een stoomstrijkijzer goed werkt.



Indien jullie nog handige tips voor me hebben, graag, deel ze met me! ;)



Alvast bedankt!
Carpe Diem!
Ik lees mee, wij hebben van die halve rondjes op de trap en zijn er nog steeds niet aan toe gekomen om ze te verwijderen. Ik heb zelf geen tips dus, sorry
Alle reacties Link kopieren
Vakmensen inhuren. Heb ooit bij vrienden geholpen vloerbedekking van de trap te halen, uren bezig geweest om met een bijtend chemisch goedje lijmresten te verwijderen e.d., nooit meer. Volgend jaar wil ik mijn trappen opnieuw laten bekleden, maar no way dat ik daar ook maar één hand zelf naar uitsteek.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Met een beetje geluk zit het niet te vast en kan je het er gewoon aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de huidige bewoners is hij gelijmd. Helemaal... :/
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eraf trekken en daarna met de schuurmachine eroverheen om de lijmresten weg te werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:fbjewel schreef op 24 april 2016 @ 19:31:

Gewoon eraf trekken en daarna met de schuurmachine eroverheen om de lijmresten weg te werken.Bepaalde lijmresten krijg je niet in 5 minuten met een schuurmachine weg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vakmensen zijn ook geen 5 min bezig ;)



To je kan ook een lijmresten verwijderaar halen, stinkt wel maar ben je wel sneller klaar. Niet in 5 min want dat gaat nooit lukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk een multitool met zo'n spatelvormig opzetstuk

quote:



To je kan ook een lijmresten verwijderaar halen, stinkt wel maar ben je wel sneller klaar. Niet in 5 min want dat gaat nooit lukken.Dit werkte bij ons best goed, maar helemaal glad hebben we het nooit gekregen. Bij het inmeten heeft de vloerenlegger de trap gelijk beoordeeld en aangegeven dat het wat hem betreft voldoende was om de nieuwe bedekking overheen te leggen. Gelukkig, want dat heeft ons heel veel tijd gescheeld. Mijn tip is dus om even na te vragen bij degene die de nieuwe vloer komt leggen hoe glad hij/zij het wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
De lijmresten hebben wij met cola verwijderd. Bijzonder drankje hoor!
Het bedrijf wat bij ons (in ons vorige huis) de trap heeft bekleed, heeft de oude bekleding er voor een klein bedrag ook voor ons afgehaald.
Vorig jaar ook gedaan. Wat een rotklus was dat zeg!

Wat het meeste effect had was vloerlijmverwijderaar van HG, te koop bij de meeste bouwmarkten.



Komt er echt laminaat op je trap of zo'n plaksysteem? Wij hebben gekozen voor flexxstairs maar dat viel nog tegen qua gemak bij het plaatsen. De horizontale delen liggen prima maar verticaal hebben we al een paar delen moeten vervangen omdat het losliet.
Alle reacties Link kopieren
Cola! Werkt echt...
Wij hebben het net achter de rug. Hier werkte de lijmverwijderaar van HG dus niet. Of nouja, na 3 treden en 2 flessen verder krijgen wr last van de luchtwegen. Het spul werkte minimaal. Cola ook geprobeerd maar ook dat werkte hier niet. Meeste vloerbedekking hebben we eraf getrokken. De lijm hebben we los gekregen met een verffohn en een krabber/plamuurmes. Daarna nog met de schuurmachine aan de slag geweest.



Het bovenste gedeelte van de trap ging redelijk. Maar het grootste gedeelte heeft altijd in de zon gestaan waardoor die lijm behoorlijk hardnekkig was.



Uiteindelijk 2 vernaggelde ruggen verder staat de trap nu eindelijk in de grondverf.

Mijn tip; huur een vakman in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb astma, dus weet niet of dat chemisch goedje dan goed is?



Ik heb voor traplaminaat gekozen. Degene die deze komt leggen (maand later) zodat de trap voldoende "gerust" heeft. Dat was op zijn advies. Trap hoeft niet glad geschuurd te worden zei hij.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Vloerlijm verwijderaar van Alabastine. Werkt als een tierelier. Stinkt als een bunzing, dus zeker van die beschermingskapjes gebruiken. De lijmresten wegkrabben met een verfkrabber en veel spierballen. Daarna nog eventueel schuren. Succes, is inderdaad een rotklus.
Alle reacties Link kopieren
De allerbeste tip die ik je kan geven is een bandschuurmachine huren.
Alle reacties Link kopieren
quote:salacia schreef op 24 april 2016 @ 20:07:

De allerbeste tip die ik je kan geven is een bandschuurmachine huren.Is niet de allerbeste tip. De állerbeste tip is: huur er iemand voor in, en ga zelf lekker op de bank zitten lezen, of TV kijken, of iets anders doen. Hoef je alleen maar af en toe een kop koffie met een koekje te serveren...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nodige tapijt van trappen verwijderd en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat een niet te brede houtbeitel, een hamer en een steekmes het beste werkt. Aangevuld met scherpe verfkrabbers voor de nabehandeling.



De kunst is de houtbeitel het werk laten doen. Deze sla je door het tapijt heen, waarbij je vanaf de voorkant van de trede parallel aan de trede naar achteren tikt. Wanneer je dat met beleid doet, hoef je het hout niet te beschadigen. Zodra de beitel zowat tot aan het handvat door het tapijt is getikt kun je hem als hefboom gebruiken. Je scheurt daarmee het tapijt, inclusief een deel van de lijm en de krammen zo van de trede af.



Na verwijderen van het tapijt, krammen verwijderen (dat gaat voor diepe exemplaren het beste met een schroevendraaier en een klein hamertje) en de lijmresten eraf krabben.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 april 2016 @ 20:11:

[...]





Is niet de allerbeste tip. De állerbeste tip is: huur er iemand voor in, en ga zelf lekker op de bank zitten lezen, of TV kijken, of iets anders doen. Hoef je alleen maar af en toe een kop koffie met een koekje te serveren...



Als je een groot budget hebt wel inderdaad. Ik heb destijds offertes opgevraagd voor traprenovatie en schrok er behoorlijk van

To wil het zo te lezen ook zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
@pejeka: ja als er budget genoeg was, dan had ik dat ook wel gedaan.



@ deja: Hoe lang ben jij bezig geweest? Wij doen het met zn 2 en gaan ervan uit 3 dagen nodig te hebben om het te verwijderen.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:salacia schreef op 24 april 2016 @ 20:20:

[...]





Als je een groot budget hebt wel inderdaad. Ik heb destijds offertes opgevraagd voor traprenovatie en schrok er behoorlijk van

To wil het zo te lezen ook zelf doen.Ik begin er niet aan. Ik kan het niet, ik ben er niet handig in, ik vind het niet leuk om te doen, en het uiteindelijke resultaat wordt waarschijnlijk niet wat ik wil, want ik heb daar de skills niet voor, dus waarom? Zou ik het nog eerder een jaar uitstellen tot ik het geld wél had.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Superlijmafbijt van Alabastine, een sterk plamuurmes, grof schuurpapier en doorzettingsvermogen.

Mijn trap was helemaal bekleed en gelijmd met vloerbedekkinglijm uit de vorige eeuw en daarnaast nog vastgespijkerd met 20 spijkertjes per tree, daar ben ik wel een tijdje zoet mee geweest maar het resultaat mocht er zijn.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je doorwerkt (normale trap van 13/14 treden) moet je dat makkelijk binnen een dag of 2/3 kunnen doen. Lukt mij in mijn eentje ook. Treden verwijderen op mijn manier doe je binnen een halve dag. Krammetjes eruit trekken kan lang duren, wanneer je een idioot hebt die er zo'n vijftig per tree inschiet (heb ik één keer gehad), Lijmresten verwijderen vergt vooral goed gereedschap.



En niet te snel met chemische meuk beginnen. Eventueel wat gewone ouderwetse afbijt voor de lijm, maar uiteindelijk is een scherpe krabber het belangrijkst. Een slijpmachine en iemand die weet hoe hij / zij krabbers moet slijpen helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven