Vochtig ruikend huis.

14-06-2008 20:48 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Misschien heeft iemand van jullie tips of ideeën voor het volgende. Ons huis ruikt muf en ik weet niet hoe het komt. Mijn vriend ruikt het niet, maar ikzelf wel en ik heb 't ook van andere mensen gehoord. Als ik thuis ben, ruik ik niks (waarschijnlijk omdat ik er dan midden in zit), maar op het moment dat ik ergens anders ben, ruik ik het aan mijn kleding, mijn haren en spullen die in het huis hebben gelegen (bv. een toilettas). Als ik pas gewassen kleren aantrek (die bv. een dag in de kast hebben gehangen) en dan wegga, ruik ik mezelf. En het is niet zomaar een muffe lucht, het ruikt naar vocht. We hebben al een vochtmeter gehuurd en verschillende muren op de bovenverdieping gemeten, maar niks. Er zijn verder ook geen natte plekken te zien, of schimmel op de muren. Ik vind het echt vervelend, want ik wil niet het gevoel hebben dat anderen me ruiken en bovendien voel ik me daardoor ook nooit echt fris. Maar ik kan moeilijk een bedrijf laten komen kijken, zonder enige aanwijzing, behalve een paar mensen die beweren vocht te ruiken. Dat is subjectief en dus niet makkelijk aan te tonen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er dus ergens vocht zit. Iemand ervaring/tips/ideeën wat ik het beste kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ventileren.

Alle reacties Link kopieren
Heb je continu ramen open staan?

Dat mis ik vaak bij mensen... een beetje frisse lucht.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind dat dit topic wel verplaatst mag worden naar de Wonen-pijler.
Alle reacties Link kopieren
sosofie schreef op 14 juni 2008 @ 20:51:

Heb je continu ramen open staan?

Dat mis ik vaak bij mensen... een beetje frisse lucht.
Ik vind het ónbegrijpelijk dat mensen kunnen ademen zonder lucht. In een ruimte zonder een open raam word ik gek.

Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar probleem! Kan het zijn dat je kruipruimte vochtig is? Bij ons was dat het geval, wij wonen in een oud huis. Daar kan je speciale doosjes voor krijgen die het vocht wegnemen en dat heeft hier goed geholpen!

Succes
Ventileren, ventileren, ventileren.
Alle reacties Link kopieren
Als je thuiskomt na een lange dag werken, ruik je het dan ook?
Vooral de badkamer. Als ik iets vies vind is het wel zo'n benauwde, dampige badkamer.



Echt, ramen open helpt al enorm!
Alle reacties Link kopieren
Plaats eens een aantal vochtvreters. Zet s'avonds en als je overdag weg bent (of als het warm weer is) raampjes open. Ik steek zelf geregeld eens een wierookstokje op om alle luchtjes, van koken, huisdieren etc. te verdrijven. Doucheputjes enzo kunnen ook gaan ruiken, drupje chloor erin. Het beste is nog; de boel goed ventileren. Als je een droger hebt; die ruimte ook goed ventileren. Laat even weten wat nou de oorzaak is, mocht je die vinden, en of de tips geholpen hebben. De wierookstokjes gebruik ik als ik niet thuis ben, ik steek ze aan vlak voordat ik naar mijn werk ga bijv.
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet de GFT bak zijn? Die kan ook flink meuren als je em niet snel verschoont.
Alle reacties Link kopieren
Die staat bij ons gelukkig buiten.
Alle reacties Link kopieren
Hebben je buren er ook last van ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wierook e.d. is wel leuk, maar dat neemt de oorzaak niet weg. Het is erg ongezond om in zo'n vochtig huis te leven, dus ik zou zeker actief op zoek gaan naar de mogelijke oorzaak. En tot dan toe heel goed ventileren (sowieso natuurlijk :) )
Alle reacties Link kopieren
Veel huizen hebben nu eenmaal luchtjes en ik vind huisluchtjes ook niet vies. (Tenminste zolang het niet de kattebak is die je ruikt ofzo.) Bij sommige vooral oudere huizen hoort het een beetje, ik zou je er niet te druk om maken. Als het verder gewoon schoon is, en geventileerd idd, dan is er niks ergs aan.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef op 14 juni 2008 @ 21:30:

Hebben je buren er ook last van ?
Van háár huis, of in hun eigen huis?
Alle reacties Link kopieren
Ben niet helemaal simpel hè ;-) Hier staan ALTIJD ramen open op de bovenverdieping, ook als we weg zijn (dan met het rolluik omlaag). Ik ventileer me hier een ongeluk. Helpt helemaal niks.

Het is ook geen standaard muf luchtje, die je met ventileren weg krijgt. Dan zou ik er ook geen topic over openen :no: Het is ook geen huisgeur, dat zou ik nl. helemaal niet erg vinden. Het ruikt simpelweg naar vocht.



Zal die tip van de kruipruimte eens proberen, maar kan me haast niet voorstellen dat dat er voor zorgt dat de kleren in mijn kast naar vocht gaan ruiken.



GFT bak staat in een apart hok, ver weg van het woongedeelte, zeg maar. Verder geen drogers, wasmachines e.d. die voor vocht zouden kunnen zorgen...



Buren hebben ook nergens last van...
Alle reacties Link kopieren
Oja, ruik het meestal niet echt meer als ik binnenkom, dus ook niet na een lange dag werken. Boven ruikt dan sowieso alles redelijk fris, door de ramen die open hebben gestaan, maar dat het niet écht fris is, ruik ik pas als ik dan buiten kom met kleren die binnen hebben gehangen.
Alle reacties Link kopieren
Er schiet me ineens iets te binnen.



Wij hebben ook weleens een muffig luchtje in huis gehad en zijn er inmiddels achter wat het is: Op zolder hebben we een wasbakje die nooit wordt gebruikt, als hiervan de zwanenhals opdroogd (want wordt nooit gebruikt) dan ruik je dat dus. Even de kraan van dat wasbakje laten lopen en probleem opgelost. Soms is het iets heel simpels.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel gepost, zie onder.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Heb je veel hout in huis? Balken enzo? Oud hout kan ook muf ruiken.
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag minstens een kwartier de ramen open, verder ventilatieroosters open laten staan. Verder zou ik (tijdelijk) vochtvreters plaatsen en luchtverfrissers ophangen ofzo.

En je kledingkast open laten staan en deze erin hangen:

http://www.kareldonker.nl/images/producten/Terxtielverzorging/wasverzachter/Robijn%20geurbuiltjes.jpg
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Had als topic-titel beter 'Vochtig ruikend huis' kunnen gebruiken, want het ruikt echt naar vocht (en dat is ook een soort van muffige lucht)
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet echt veel hout...
Alle reacties Link kopieren
Het kan, wat Zamirah ook schrijft, dat in het hout of de houten kasten/vloer vocht heeft gezeten. Dat geeft ook een vochtige, schimmelachtige lucht ook als is het inmiddels opgedroogd.



Anders is het misschien iets met de waterleidingen? Laat je alle kranen om de zoveel tijd goed doorlopen? Dat voorkomt stinkend stilstaand water. Varieert de geur ook, bijvoobeeld bij warm weer erger dan bij koud weer? Dat zou ook een aanwijzing kunnen geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven