Vochtig ruikend huis.

14-06-2008 20:48 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Misschien heeft iemand van jullie tips of ideeën voor het volgende. Ons huis ruikt muf en ik weet niet hoe het komt. Mijn vriend ruikt het niet, maar ikzelf wel en ik heb 't ook van andere mensen gehoord. Als ik thuis ben, ruik ik niks (waarschijnlijk omdat ik er dan midden in zit), maar op het moment dat ik ergens anders ben, ruik ik het aan mijn kleding, mijn haren en spullen die in het huis hebben gelegen (bv. een toilettas). Als ik pas gewassen kleren aantrek (die bv. een dag in de kast hebben gehangen) en dan wegga, ruik ik mezelf. En het is niet zomaar een muffe lucht, het ruikt naar vocht. We hebben al een vochtmeter gehuurd en verschillende muren op de bovenverdieping gemeten, maar niks. Er zijn verder ook geen natte plekken te zien, of schimmel op de muren. Ik vind het echt vervelend, want ik wil niet het gevoel hebben dat anderen me ruiken en bovendien voel ik me daardoor ook nooit echt fris. Maar ik kan moeilijk een bedrijf laten komen kijken, zonder enige aanwijzing, behalve een paar mensen die beweren vocht te ruiken. Dat is subjectief en dus niet makkelijk aan te tonen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er dus ergens vocht zit. Iemand ervaring/tips/ideeën wat ik het beste kan doen?
Alle reacties Link kopieren
LaLotta schreef op 14 juni 2008 @ 22:25:

Nee, niet echt veel hout...
Ik heb ooit een houten kledingkast gehad waar ik soms natte was op een hanger tegenaan hing. Die kast ging dus schimmelen (zag je niet goed) en stinken (daar rook de hele kamer op een gegeven moment naar) door het vocht wat er in de loop der tijd ingetrokken was. Die kast heb ik dus weg gedaan.
Er ligt ook niet iets achter een kast of koelkast te rotten ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Maar áls dat nou zo is...dat er ergens in hout vocht heeft gezeten, hoe krijg je die lucht dan weg?

De geur varieert niet echt in sterkte, het is in de zomer net zo erg als in de winter.
Het komt ook niet uit de verwarming? Ik noem maar wat hoor. Misschien dat er ergens een verwarming lekt ofzo, dat water stinkt ook vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Het ruikt niet alsof er iets ligt te rotten, het verschil tussen rottend eten en vocht ruik je toch wel neem ik aan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nouja, zolang ik niks zie lekken ga ik er vanuit dat er niks lekt. Zou eigenlijk niet weten hoe ik erachter kom of er ergens vocht zit/iets lek (ofja, schimmel dus maar dat is er niet)
Alle reacties Link kopieren
LaLotta schreef op 14 juni 2008 @ 22:34:

Maar áls dat nou zo is...dat er ergens in hout vocht heeft gezeten, hoe krijg je die lucht dan weg?

De geur varieert niet echt in sterkte, het is in de zomer net zo erg als in de winter.
Tjsa, dat is lastig, helemaal als het vaste objecten zijn. Ik zou eerst kijken of je het kan lokaliseren, want 1 ding kan al voor heel veel stank zorgen zodat het lijkt alsof het overal zit. Heb je een (oude) houten vloer bijvoorbeeld? Misschien helpt lakken/beitsen dan? Maar daar zou ik als ik jou was op googelen (of misschien weet iemand hier het), want mijn oplossing was de kast de deur uit doen, maar dat kan niet met alles...
LaLotta schreef op 14 juni 2008 @ 22:37:

Nouja, zolang ik niks zie lekken ga ik er vanuit dat er niks lekt. Zou eigenlijk niet weten hoe ik erachter kom of er ergens vocht zit/iets lek (nouja, schimmel dus maar dat is er niet)




Gewoon kijken?

Zitten ergens vochtplekken op de vloer?
Alle reacties Link kopieren
Nope, dan was het gemakkelijk geweest
Alle reacties Link kopieren
shining schreef op 14 juni 2008 @ 22:33:

Er ligt ook niet iets achter een kast of koelkast te rotten ofzo?
Dooie muizen?? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lokaliseren wordt moeilijk, want de geur lijkt overal even sterk. En er is nergens iets te zien. Kan ik daar dan toch het beste een bedrijf voor laten komen kijken?
Alle reacties Link kopieren
Zou misschien wel het lijk kunnen zijn dat tussen de muren gemetseld zit...
Alle reacties Link kopieren
Woon je op de begane grond met kruipruimte of op een verdieping? Huis voornamelijk op het noorden (is vaak vochtiger) of op het zuiden? Kan je aan het buitenhout (kozijnen) zien of het droog of vochtig is? Dat kan ook een indicatie geven, moet je de ramen daar juist dicht laten ;-) Maar serieus, zo krijg je misschien een indruk van het vochtgehalte in je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Vochtvreters zouden mss een uitkomst kunnen zijn? Ik heb ook wel eens gehoord dat een bakje maggi (in de caravan in de winterstalling) nare geurtjes opneemt. Mss het proberen waard?
Alle reacties Link kopieren
En trouwens, even los van de prijs, een bedrijf laten komen omdat je vocht vermoedt/ruikt is niet zo raar hoor. Heel veel huizen hebben dit probleem, en veel mensen hebben hier 'vage' of subjectieve klachten over.

Zo'n vochtmeter moet je wel een tijdje laten staan om het echt goed te meten, hebben jullie dat ook gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Lalotta, als je eens gewoon een ouderwetse grote schoonmaak houdt? Te beginnen met je kledingkasten. Een keer helemaal leeghalen, kasten schoonmaken. Kleding eventueel buiten zetten in wasmanden gedurende de dag, dan 's avonds kasten weer inruimen. Staan er misschien ook schoenen in je kledingkast? Die kunnen anders ook aardig stinken.

En zo verder je huis doorwerken. Alles weer spic en span!
Alle reacties Link kopieren
Soundpost schreef op 14 juni 2008 @ 22:44:

Woon je op de begane grond met kruipruimte of op een verdieping? Huis voornamelijk op het noorden (is vaak vochtiger) of op het zuiden? Kan je aan het buitenhout (kozijnen) zien of het droog of vochtig is? Dat kan ook een indicatie geven, moet je de ramen daar juist dicht laten ;-) Maar serieus, zo krijg je misschien een indruk van het vochtgehalte in je omgeving.




Goh, goeie vragen...heb werkelijk geen idee of we vooral op het noorden of zuiden liggen. Kozijnen zijn van aluminium (geloof ik).

We wonen op de begane grond met kruipruimte, huis heeft 2 verdiepingen en een plat dak (zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?)
Alle reacties Link kopieren
Maar even serieus, het kan wel iets met de riolering zijn, dat hadden mijn schoonouders ook, het stonk daar gewoon op de gang.
Alle reacties Link kopieren
pom508 schreef op 14 juni 2008 @ 22:49:

Lalotta, als je eens gewoon een ouderwetse grote schoonmaak houdt? Te beginnen met je kledingkasten. Een keer helemaal leeghalen, kasten schoonmaken. Kleding eventueel buiten zetten in wasmanden gedurende de dag, dan 's avonds kasten weer inruimen. Staan er misschien ook schoenen in je kledingkast? Die kunnen anders ook aardig stinken.

En zo verder je huis doorwerken. Alles weer spic en span!
Ben redelijk 'poetserig' ingesteld, dus dat soort dingen gebeuren hier regelmatig :-]
Alle reacties Link kopieren
Soundpost schreef op 14 juni 2008 @ 22:49:

En trouwens, even los van de prijs, een bedrijf laten komen omdat je vocht vermoedt/ruikt is niet zo raar hoor. Heel veel huizen hebben dit probleem, en veel mensen hebben hier 'vage' of subjectieve klachten over.

Zo'n vochtmeter moet je wel een tijdje laten staan om he

t echt goed te meten, hebben jullie dat ook gedaan?




Alleen in het opberghok boven de kruipruimte, maar dat raakt niet snel vol...Maarja, heb er te weinig kijk op om te kunnen beoordelen wat 'normaal' is.

Ik ga dat wel doen nu, in elke ruimte zo'n vochtvreter zetten!
Alle reacties Link kopieren
LaLotta schreef op 14 juni 2008 @ 22:50:

[...]





Goh, goeie vragen...heb werkelijk geen idee of we vooral op het noorden of zuiden liggen. Kozijnen zijn van aluminium (geloof ik).

We wonen op de begane grond met kruipruimte, huis heeft 2 verdiepingen en een plat dak (zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?)
Dan kan er in de kruipruimte iets zitten. Als je geen houten kozijnen hebt is er denk ik weinig aan te zien. En volgens mij (maar dat verzin ik nu ter plekke) kan vocht op het dak geen stank veroorzaken, al moet het wel weg kunnen lopen dus wie weet zijn de dakgoten en de afvoerbuizen verstopt? Maar ik zou dan nog even nagaan of je op het Noorden zit (de ramen ed), dan is het al sneller wat muffer.
Alle reacties Link kopieren
LaLotta schreef op 14 juni 2008 @ 22:54:

[...]





Alleen in het opberghok boven de kruipruimte, maar dat raakt niet snel vol...Maarja, heb er te weinig kijk op om te kunnen beoordelen wat 'normaal' is.

Ik ga dat wel doen nu, in elke ruimte zo'n vochtvreter zetten!
Een vochtvreter is een kortdurende oplossing, als het helpt is het meegenomen natuurlijk. Maar een meter geeft beter aan of het 'normaal' is of niet, dat zou je aan een deskundige kunnen vragen. Wat de normale vochtwaardes zijn dus :)
Alle reacties Link kopieren
Plat dak en je klachten komen van de bovenverdieping.. zou kunnen dus. Genoeg vocht wat door kan sijpelen naar de ruimte die tussen het platte dak en het plafond zit tenslotte

-mss zit er isolatiewol te stinken of zo-
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor het meedenken!

Ga allereerst eens zorgen voor vochtvreters en de kruipruimte inspecteren (luchtgaten erbij maken evt?)...hopelijk helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
Kan het misschien je wasmachine zijn?



Ook onze kleding rook op een gegeven moment muffig.

Na lang zoeken bleek dat de rubberen ring versleten was, zat een gat in er daarin zat heel veel vuil dat zorgde voor de muffe lucht.

Nieuwe ring erin en het was verdwenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven