Vochtige kruipruimte-oplossing?

30-09-2009 21:04 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kruipruimte onder onze woning is vochtig. Het vocht slaat door naar de trapkast, meterkast en een beetje naar het toilet, waardoor het in die ruimtes vochtig en muffig ruikt.



Nu lees ik van alles wat je kan doen om dit probleem op te lossen. Kruipruimte laten isoleren, schelpen in de kruipruimte gooien en nog wat dingen.



Wie heeft dit probleem ook gehad en hoe heb je het opgelost?



Ik denk dat het het handigst is om wat bedrijven langs te laten komen voor een offerte, maar wat voor soort bedrijven bel je voor dit probleem? Iemand ergens goede (of juist slechte) ervaringen mee? En wat kost het ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
vochtvreter??:S
Alle reacties Link kopieren
Wordt het wel voldoende geventileerd? Zo niet dan zou ik beginnen met het aan (laten) brengen van goede ventilatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ff mee. Hier hetzelfde probleem. Het ruikt nu alleen niet meer muffig, maar het stinkt gewoon enorm. Kruipruimte vol laten storten met schelpen komt op ongeveer 1.500 euro... dus als er goedkopere oplossingen zijn... graag.
Alle reacties Link kopieren
Vochtvreters staan er nu in, maar daar is het echt te vochtig voor. Doen wel iets, maar is geen structurele oplossing.



Voor wat betreft ventileren. Ik heb nu bijna altijd de deur van de meterkast en gangkast op een kier, zodat het vocht er wel een beetje uit kan. In de kruipruimte zitten in de muren "gaten" voor ventilatie. Die zijn gewoon open.



Probleem is dat wij op een oude sloot wonen en dat en klaarblijkelijk nog veel vocht in de grond zit, terwijl het huis al meer dan 30 jaar oud is.



Buren hebben nergens last van, hun gangkast ruikt heerlijk fris, die van ons helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Schijnt dat schelpen een goede oplossing is.
Alle reacties Link kopieren
quote:malia schreef op 30 september 2009 @ 21:21:

Ik lees ff mee. Hier hetzelfde probleem. Het ruikt nu alleen niet meer muffig, maar het stinkt gewoon enorm. Kruipruimte vol laten storten met schelpen komt op ongeveer 1.500 euro... dus als er goedkopere oplossingen zijn... graag.



Zo dat is best prijzig dan.



Hier is het ook echt vochtig. Ik had oude schoenen van mijn zoon in de meterkast staan, maar daar stond opeens de schimmel op
Alle reacties Link kopieren
Schelpen zijn een goede oplossing. Is wel wat duur, maar ja, dan ben je er ook van af.
Alle reacties Link kopieren
Als het mijn huis was zou ik de oorzaak willen weten en die aanpakken, i.p.v. de boel volstorten met schelpen.



Misschien zijn je muren wel lek en moeten ze opnieuw gecoat worden (dat is meestal alleen bij oudere huizen zo).
Alle reacties Link kopieren
MMP, bij sommige oudere huizen kun je niet echt de oorzaak aanpakken, dan is de grond gewoon vochtig door een hoog waterpeil en dat heeft weinig met al dan niet gecoate muren of lekke leidingen oid te maken.



Heb je een kruipruimte met een betonnen vloer of gewoon een zandvloer oid?



WIj hadden zand en hebben bodemfolie (gewoon dik plasticfolie) op de bodem gelegd en aan de muren vastgemaakt. We hebben gelijk tussen de balken geisoleerd met van dat Tonzon folie (soort aluminumfolie met lucht er tussen).



Ik weet niet of ik dat isoleren weer zou doen (is een hoop werk en ik heb het niet echt gemerkt, hoewel onze stookkosten wel iets lager werden), maar die bodemfolie werkte echt geniaal. Mijn balken waren eerst echt vochtig en daarna had ik gewoon een droge kruipruimte.



Overigens hadden we wél eerst al extra ventilatie aangebracht en laten controleren of er niet ergens lekke leidingen waren, anders werkt zoiets natuurlijk niet.



Dat ik niet voor schelpen gekozen heb is vooral omdat ik later nog bij de leidingen e.d. wilde kunnen, en dat kon met schelpen niet in onze erg ondiepe kruipruimte...
Alle reacties Link kopieren
Wat écht goed helpt tegen optrekkend vocht is overigens je muren injecteren (duur, maar werkt wel); daar wordt je kruipruimte echter niet droger van dus als je houten balken hebt zul je alsnog iets aan het vocht in je kruipruimte moeten (laten) doen...
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is 15 jaar oud, dus nog redelijk nieuw. We wonen wel aan het water (1 weg ertussen), maar het is een soort van drive-in woning en onze begane grond ligt lager dan de straat & het water... dus hoogstwaarschijnlijk zal het grondwaterpeil wel te hoog zijn.



Ben ook bang dat het schelpen worden... Heb nog wel de gemeente gebeld met dit probleem, die zouden me nog terugbellen, maar heb niet veel hoop. Als het jouw huis is, is het 'jouw' probleem zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb recent een huis gekocht waar al snel bleek dat ik ook te kampen had met vocht in de kruipruimte.....met alle gevolgen vandien....rottebalken die allemaal verangen moesten worden!

Maar dat is verholpen en daarna is er een bedrijf langs geweest die `chips` in de kruipruimte hebben gestort....tegen het vocht en het zorgt ook voor extra isolatie.

Het is pas afgelopen week gestort dus kan je nog niet vertellen hoe het bevalt, prijs is wel duur maar niet zoveel als de schelpjes!

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ok goeie tip, ik ga eens even googlen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben extra ventilatiegaten gemaakt. Dat heeft al enorm geholpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MMP schreef op 30 september 2009 @ 21:45:

Als het mijn huis was zou ik de oorzaak willen weten en die aanpakken, i.p.v. de boel volstorten met schelpen.



Misschien zijn je muren wel lek en moeten ze opnieuw gecoat worden (dat is meestal alleen bij oudere huizen zo).Oorzaak hier is bekend. Zeer vochtige grond en als je in de kruipruimte staat sta je meteen op de grond en niet op beton ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lika schreef op 30 september 2009 @ 22:06:

MMP, bij sommige oudere huizen kun je niet echt de oorzaak aanpakken, dan is de grond gewoon vochtig door een hoog waterpeil en dat heeft weinig met al dan niet gecoate muren of lekke leidingen oid te maken.



Heb je een kruipruimte met een betonnen vloer of gewoon een zandvloer oid?

We hebben zand



WIj hadden zand en hebben bodemfolie (gewoon dik plasticfolie) op de bodem gelegd en aan de muren vastgemaakt. We hebben gelijk tussen de balken geisoleerd met van dat Tonzon folie (soort aluminumfolie met lucht er tussen). Hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?



Ik weet niet of ik dat isoleren weer zou doen (is een hoop werk en ik heb het niet echt gemerkt, hoewel onze stookkosten wel iets lager werden), maar die bodemfolie werkte echt geniaal. Mijn balken waren eerst echt vochtig en daarna had ik gewoon een droge kruipruimte.



Overigens hadden we wél eerst al extra ventilatie aangebracht en laten controleren of er niet ergens lekke leidingen waren, anders werkt zoiets natuurlijk niet.



Dat ik niet voor schelpen gekozen heb is vooral omdat ik later nog bij de leidingen e.d. wilde kunnen, en dat kon met schelpen niet in onze erg ondiepe kruipruimte...
Alle reacties Link kopieren
quote:lieslian schreef op 01 oktober 2009 @ 08:08:

Ik heb recent een huis gekocht waar al snel bleek dat ik ook te kampen had met vocht in de kruipruimte.....met alle gevolgen vandien....rottebalken die allemaal verangen moesten worden!

Maar dat is verholpen en daarna is er een bedrijf langs geweest die `chips` in de kruipruimte hebben gestort....tegen het vocht en het zorgt ook voor extra isolatie.

Het is pas afgelopen week gestort dus kan je nog niet vertellen hoe het bevalt, prijs is wel duur maar niet zoveel als de schelpjes!

Sterkte!Wat zijn dat voor chips? Heb je tips waar ik een bedrijf kan vinden dat dat stort?
Zand storten.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben het folie en de isolatie zelf gedaan, omdat de kruipruimte te ondiep was (je kon net liggend onder de balken door). Dan begint een bedrijf er niet aan. Maar via internet zijn zo een paar bedrijven te vinden die het doen. Op de website van het bedrijf van het isolatiemateriaal kun je goed zien hoe dat werkt met die folie. Als het je om het optrekkende vocht gaat zou ik wat je ook doet toch ook het injecteren van muren overwegen! Die chips waar over gesproken wordt zijn vergelijkbaar met die kunststof dingen die je wel eens in verpakkingen als vulmateriaal aantreft. Even googlen dan vind je ze wel.
Alle reacties Link kopieren
zand storten op een zandbodem heeft niet zo veel zin kjong
Wiet kweken dan.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Lika.

Je zult idd ook extra ventilatiegaten moeten maken en via google is wel te vinden om wat voor chips het gaat(ik vrees dat ik geen reclame mag maken?).

Wel is het zo dat die stank vaak ook voorkomt uit rot oid, bij mij zaten er ook zwammen in het hout.

Laat dus de oorzaak goed uitzoeken(ik heb zelf gegoogled op bestrijdingsbedrijven) en dat bedrijf ook de oorzaak laten aanpakken. Het schijnt dat ze dan zelf allemaal wel over die chips beginnen en het injecteren/impregneren en de balken etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:josephine69 schreef op 30 september 2009 @ 21:04:

De kruipruimte onder onze woning is vochtig. Het vocht slaat door naar de trapkast, meterkast en een beetje naar het toilet, waardoor het in die ruimtes vochtig en muffig ruikt.



Hm.

Een van mijn katten vindt de kruipruimte van mijn onderburen erg interessant (muizen?) en verdwijnt daar weleens in. Nou zit ik me af te vragen of hij misschien behalve nogal vies misschien ook stinkend uit die ruimte komt?

Ik kan dat zelf niet ruiken (want ik ruikt helemaal niks), dus maar eens aan bezoek vragen of ze mijn kat willen besnuffelen. ;)



(allemaal erg off topic. Van kruipruimtes heb ik geen verstand, ik woon zelf 1 hoog.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Up



Hoe hebben jullie het probleem opgelost? Wij hebben een wijk op het oog waar bij ongeveer alle huizen water in de kruipruimtes staat. Dus niet gewoon vochtig, maar echt nat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven