Volgende stap huis...huidig onderwater

20-05-2016 22:33 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn al minstens 8 jaar bezig om een andere woning te kopen, ruimer, meer tuin en in een goede wijk (nu erge asowijk en jonge kids) alleen ons huis staat nog altijd onderwater. Dus minder waard dan de hypotheek die erop zit. Elk half jaar laten we weer makelaars langskomen om de waarde te bepalen en ondertussen knappen we alles op wat er op te knappen valt maar het helpt niet, de woning blijft onderwater... Beetje moedeloos geworden nadat de bank vandaag weer kwam met het maximaal te lenen bedrag waarvoor we een vergelijkbare woning in een vergelijkbare wijk kunnen kopen. Schiet niet op dus. Wat doen we fout? We lossen trouwens al wel af op de hypotheek en we hebben beide inkomen hoewel de bank erg voorzichtig is wat betreft hypotheek op basis van mijn eigen onderneming. Ik hoop hier eye openers te lezen!
Nog meer aflossen....



Of je inkomen substantieel verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad aflossen wat je kan.

De buurt kun je niet opknappen. Ondertussen hebben jullie alles gehad wat makelaars als opmerkingen hadden?
Extra aflossen. In veel hypotheken mag je jaarlijks 10% boetevrij aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen verhogen zijn we mee bezig en alles wat makelaars opmerkten is aangepakt maar het perceel is niet te veranderen helaas...
Alle reacties Link kopieren
En onder water verkopen en gaan huren, restschuld aflossen en dan weer kopen?
Alle reacties Link kopieren
We lossen ook af, kan misschien nog iets omhoog ja..l
En het extra aflossen, wat iedereen aanraadt, hoe staat het daarmee?



edit, sorry, mosterd
Alle reacties Link kopieren
Is ook een optie jules, alleen zijn er hier lange wachtlijsten of torenhoge huurprijzen
quote:sandra1905 schreef op 20 mei 2016 @ 22:40:

Extra aflossen. In veel hypotheken mag je jaarlijks 10% boetevrij aflossen.Doe dat 8 jaar lang en je hebt geheid geen restschuld meer
Is het niet onder water (2 woorden)?

Door opknappen wordt je huis meestal maar minimaal meer waard. Aflossen en wachten tot de prijs stijgt is het enige wat werkt. Mijn huis staat ook nog steeds dik onder water. Gekocht in 2010, dus begin van de crisis, en ik had een tophypotheek. WOZ is ongeveer 30.000 lager dan de hypotheek. Verhuizen zit er dus nog heel lang niet in.
Verbouw je wel van eigen geld, of hebben jullie en bouwdepot?

En hoeveel staat het huis onder water? Dan kun je toch een schatting maken van wat er (extra) afgelost moet worden?



Stel je lost nu 400,- om af en betaalt 300,- rente. En je weet dat het huis 10.000 minder waard is dan de hypotheek. Als je dan per maand 1500,- betaalt in plaats van 700,-,'los je per maand 800,- meer af en zal het huis over ongeveer één jaar niet meer onder water staan. Of 400,- meer, dan duurt het twee jaar. Enzovoort.

Je kunt ook sparen, zodat je eigen geld in kunt leggen om de onderwaarde te compenseren.



Dan moet je ondertussen natuurlijk wel het huis goed blijven onderhouden. Je kunt ook kijken naar huizen in de staat die voor een hoger bedrag verkocht zijn, wat bieden zij, wat jullie niet hebben? Een uitbouw? Dakkapel? Daar dan natuurlijk geen lening voor nemen..
Alle reacties Link kopieren
Huizenruil?
Alle reacties Link kopieren
quote:Flitseflats schreef op 20 mei 2016 @ 22:46:

Je kunt ook kijken naar huizen in de staat die voor een hoger bedrag verkocht zijn, wat bieden zij, wat jullie niet hebben? Waarschijnlijk betere buren, als het huis in een aso-buurt staat.
Alle reacties Link kopieren
Als het huis acht jaar geleden al onder water stond is en de prijs sindsdien waarschijnlijk alleen nog maar gezakt is moet je dus nog meer aflossen dan je tot nu toe al gedaan hebt. Hoeveel onderwaarde is er nog en hoeveel hebben jullie al afgelost?
Alle reacties Link kopieren
Als je er alles aan gedaan hebt om je huis te verbeteren, dan zul je hiermee niet boven water komen. Misschien kun je je huis verhuren totdat de huizenprijzen voldoende zijn gestegen?
quote:parbleumondieu schreef op 20 mei 2016 @ 22:49:

[...]



Waarschijnlijk betere buren, als het huis in een aso-buurt staat.



Haha, ja..



Ik weet dat hier in de straat een huis lang te koop stond, omdat het het enige huis was zonder dubbele ramen en isolatie. En dat is best een klus/ kostenpost, waar kopers op afhaakten.
Maar waarschijnlijk is extra aflossen wel de enige echte remedie. Als je de afgelopen 8 jaar (!) 100,- per maand meer had afgelost, had het huis nu 10.000 minder hypotheek gehad.

Maar ja, extra aflossen is misschien wel minder leuk dan verbouwen. Ik denk dat minder uitgeven vaak meer oplevert dan meer uitgeven, echt investeren is best lastig.
De kosten van een verbouwing zie je maar zelden volledig terug in de meerwaarde die je creëert. Daarom zet extra aflossen meer zoden aan de dijk, dat verkleint direct het verschil.
Ben je zeker dat het huis verkocht zou raken?

Of gaat dat ook weer 8 jaar duren eens je het te koop stelt?

Een heel deel mensen weet immers ook wel in welke buurt ze terecht komen.



Ik zou zelf vanaf nu bijvoorbeeld structureel de helft (of meer) van alle eventuele vakantiegelden, eindejaarspremies en dergelijke opzij proberen te zetten.

En daarnaast natuurlijk ook gewoon zo veel mogelijk sparen.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is ruimer in een betere buurt buiten bereik. Boven je stand wonen moet je niet willen. Aflossen en afwachten wat de huizenprijzen doen is het enige wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een onderwater huis en voor de toekomst nog wel plannen om een keer te verhuizen. Wij hebben al een paar keer wat afgelost.

Ten eerste omdat ik zelf ook wel weet dat wij never nooit de hoogte van het hypotheekbedrag voor onze woning zullen krijgen.

Ten tweede omdat sparen momenteel ook weinig oplevert.

Achteraf gezien had ik bij het afsluiten van de hypotheek wel dingen anders willen doen, maar ja, eerste huis, geen ervaring, leuke praatjesmaker als hypotheekadviseur. Zo hebben wij bijvoorbeeld de notariskosten etc allemaal meegefinancierd in de hypotheek.

Achteraf denk ik: stom want ik had ze prima van ons (spaar)geld kunnen betalen en nu betaal ik elk jaar rente over die notariskosten.

Maar daar kan ik nu niets meer aan doen. Aflossen kan wel, en als ik dat jaarlijkse hypotheekoverzicht dan bekijk, dan voelt het toch wel fijn om te zien dat het hypoteekbedrag al mooi wat gedaald is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de pot uitlaten betalen wat wij al gestort hadden in de hypotheek en daarmee de restschuld mee afgelost. En het nieuwe huis weer voor 30 jaar hypotheek laten afsluiten. Krijgen alleen nog 18 jaar belastingaftrek. De andere 12 jaar hebben we dus al verbruikt. Maar we lossen nu al extra af om op tijd zo weinig hypotheek te hebben zodat dat geen probleem is. Zijn jullie al langsgeweest bij een hypotheekadviseur? Er is soms meer mogelijk dan je denkt. Laat je wel goed informeren zodat je weet wat de consequenties zijn voor over toch jaar.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben in de tijd ook niks afgelost nog dan?



Hier ook onder water, de huizen prijzen zijn door de crisis zo erg gezakt. Zitten nog op zo'n 20-30 k onder wat wij betaalden 6 jaar geleden maar hebben gelukkig dat bedrag al wel in het bankspaarhypotheek potje waardoor we dat gat kunnen opvullen.

Ivm de lage rentes nu gaan we straks bij koop nieuw huis ook nog eens flink minder maandlasten hebben terwijl wij groter en duurder gaan wonen.



Dus mocht je toch de restschuld kunnen aflossen?!
Alle reacties Link kopieren
Ja wij lossen dus ook elke maand 300 euro af maar dat gaat naar een speciale rekening waardoor we over 20 jaar ineens een bedrag kunnen aflossen. Dat is volgens mij ook bankspaar? In ieder geval moet daar ook als zo'n 30K inzitten alleen wordt dat op de een of andere manier niet meegeteld? Snapt iemand hier iets van? Man snapt het wel maar kan het mij niet goed uitleggen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven