Voorstel klusser/aannemer gek?

27-03-2017 11:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!



Ik zit ergens mee en ik ben ontzettend benieuwd wat jullie hiervan vinden.



Wij gaan binnenkort beginnen met de interne verbouwing van ons nieuwe huis. Nu hebben we een klusser die praktisch al onze klussen kan uitvoeren, op het stucen na. de totale som van alles is bijna 12.000 euro en hij vraagt een aanbetaling van 4500, terwijl wij hadden afgesproken dat we enkel de materiaalkosten vooruit zouden betalen (we kennen hem via via, maar dat stelt me niet perse gerust). Nu vind ik een aanbetaling van bijna 40% sowieso erg veel en ik kan mij ook niet voorstellen dat de materiaalkosten zoveel bedragen. Wij kopen namelijk ook veel materiaal zelf, zoals al het sanitair en vloer- en wandtegels.



Daarnaast stelt hij dat we vervolgens iedere week van verbouwing 1.500 euro moeten betalen. Dat betekent dus dat op het moment dat de klus nog niet klaar is, wij al het complete bedrag hebben betaald. Dat lijkt me heel vreemd. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat jullie ervaringen zijn met klussers/aannemers. Ben ik aan het 'zeuren' of is het terecht dat dit vreemd is. O ja, daarnaast komen er opeens voorrijkosten bij die ook niet eerder genoemd zijn.



Oke, kortom: benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Het is wit?

En hij is aangesloten bij een branche vereniging?

En je hebt een referentie gecheckt of kent mensen die tevreden zijn?



Vooral dat tweede is een voorwaarde ...ik ken meerdere mensen die enorm het schip in zijn gegeaan met dubieuse of ineens failliet verklaarde aannemers en als ze ergens aangesloten zijn kan je tenminste ergens aanspraak op maken
Wij hebben nu een aannemer, 20% bij aanvang werkzaamheden, 50% halverwege en 30% na oplevering.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een offerte/opdrachtbevestiging getekend/voor akkoord gemaild? Zo nee, dan zit je dus nergens aan vast en heb je ruimte verder te onderhandelen of een ander te zoeken.



Zo ja:

Zijn de betalingstermijnen al vastgelegd in deze o/o?

Staan de voorrijkosten hier al in vermeld?

Staat er iets in over meerwerk/aanvullende kosten?
Waarom huur je hem in als je er geen goed gevoel bij hebt?
Ik zou dit niet doen. Zou nooit voor het einde van het werk alles al betaald hebben.

Al het werk wat wij hebben laten doen door zzp-er of een bedrijf hebben we 80-100% achteraf betaald.

Bij zzp-er moesten wij voor hij begon bepaald materiaal inkopen en een aanbetaling van 10%, bij twee bedrijven een aanbetaling van 15% en 20%. (In de afgelopen zes jaar vijf bedrijven en een zzp-er)



Is deze klus zwart? Want daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Ik vind het raar. Wij hebben een verbouwing van iets meer dan dat bedrag gehad en we hebben een deel vooraf betaald (iets van 20 procent ofzo) en de rest gewoon toen het klaar was.
Alle reacties Link kopieren
Pas op! Familie van mij had ook groot gedeelte aanbetaald en zij moesten de rechtsbijstand inschakelen om hun geld terug te krijgen omdat er geen werk was gedaan.



Hier ook via via en diegene die hem had aangeraden baalde ook flink.
Tegenvoorstel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens onze verbouwing niemand het volledige bedrag betaalt voor de klus helemaal klaar was. Ik heb zelfs eigenlijk nooit wat aanbetaald, alleen de keuken heb ik een aanbetaling voor gedaan. Materiaalkosten horen ze gewoon zelf te kunnen dekken en anders ging ik het inderdaad zelf wel halen. De rest krijgen ze sowieso pas als het klaar is anders hebben ze ook geen reden meer om de laatste dingetjes af te komen maken en duurt dag een eeuwigheid.
Alle reacties Link kopieren
Neem aan dat hij ZZP-er is?

Een deel vooruit betalen is in principe niet raar, maar als jullie zelf veel materialen kopen is 40% wel veel.

Ook wekelijks een rekening sturen is niet raar. Als die klus een paar weken doorloopt, heeft hij die periode verder geen inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen van onze aannemer steeds deelfacturen. Dus toen het materiaal geleverd werd stuurde hij een week daarna de eerste factuur, toen was de bouw ook al begonnen. Vanaf dat moment kregen we iedere maand een factuur. De facturen hebben we allemaal direct betaald, behalve de laatste, die toen het werk naar onze zin opgeleverd was. Je moet nooit het hele bedrag betalen voordat het werk helemaal klaar is, maar je kunt ook niet wachten met betalen tot het werk helemaal klaar is. Voorrijkosten hebben wij ook niet gehad. Ook raar dat daar niet eerder over gesproken is.

Ik zou voor een ander gaan.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de reacties! Ik ben dus niet gek. Punt is dat ik een beetje dom ben geweest omdat dit iemand is die ik een soort van ken (het is de man van een opdrachtgever van mij, ik werk zelf ook als zzper) In eerste instantie dacht ik: fijn! Iemand waarbij het lijntje kort is. Maar het begint me steeds meer tegen te staan. Hij deed al vrij moeilijk over het maken van een offerte en nu we die dus krijgen blijken daar andere dingen in te staan (wat betreft de betaling) dan wij in eerste instantie mondeling hadden besproken. We hebben niets getekend dus we kunnen gemakkelijk op zoek naar een ander maar ik ben een beetje bang dat ik dan die vrouw van hem op m'n dak krijg. Moet geen reden zijn, I know. Maar ik vind het gewoon lastig en heb mezelf in een niet zo handige situatie gebracht. Hij is ook al in het huis geweest en zegt dan 'al zoveel moeite te hebben gedaan' (1 x wezen kijken, 1 offerte, lijkt me vrij normaal?). Hij zit voor zover ik weet overigens nergens bij aangesloten.
Alle reacties Link kopieren
Dan is het dus heel makkelijk! Jullie hebben nog geen bindende afspraak gemaakt, verder onderhandelen of naar een ander gaan kijken.



Alles hangt af van de gemaakte afspraken, als hij iets anders zet in de offerte dan jullie mondeling besproken hebben dan zou ik dat eerst aangeven per mail, dus niet gelijk alles afkappen.



Wat betreft je angst dat je jouw opdrachtgever op je dak krijgt heb je een mooie mailwisseling die laat zien dat er (vanuit jouw standpunt) andere voorwaarden in de offerte staan dan mondeling zijn afgesproken, dat je hebt geprobeerd toch tot overeenkomst te komen en dat dat niet gelukt is.
quote:Semu schreef op 27 maart 2017 @ 11:29:

Thanks voor de reacties! Ik ben dus niet gek. Punt is dat ik een beetje dom ben geweest omdat dit iemand is die ik een soort van ken (het is de man van een opdrachtgever van mij, ik werk zelf ook als zzper) In eerste instantie dacht ik: fijn! Iemand waarbij het lijntje kort is. Maar het begint me steeds meer tegen te staan. Hij deed al vrij moeilijk over het maken van een offerte en nu we die dus krijgen blijken daar andere dingen in te staan (wat betreft de betaling) dan wij in eerste instantie mondeling hadden besproken. We hebben niets getekend dus we kunnen gemakkelijk op zoek naar een ander maar ik ben een beetje bang dat ik dan die vrouw van hem op m'n dak krijg. Moet geen reden zijn, I know. Maar ik vind het gewoon lastig en heb mezelf in een niet zo handige situatie gebracht. Hij is ook al in het huis geweest en zegt dan 'al zoveel moeite te hebben gedaan' (1 x wezen kijken, 1 offerte, lijkt me vrij normaal?). Hij zit voor zover ik weet overigens nergens bij aangesloten.



Gewoon nog een paar offertes aanvragen. Misschien zit er wel eentje bij die veel goedkoper is, dan kun je hem makkelijk afschepen



En anders is het jammer. Ik ga alleen in zee met mensen waar ik een goed gevoel bij heb, zeker als ze in mijn huis aan het werk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook handig om meerdere offertes te laten maken en daarbij de prijzen en voorwaarden te vergelijken. Een aanbetaling is niet gek zeker niet bij kleine bedrijven of zzpers je moet vooraf toch eerst investeren in materialen en als je pas geheel na de klus betaald word kan het zijn dat je dus tussentijds niet veel verdiend of geheel niets. De optie om per week of per maand (ligt er aan hoelang de klus gaat duren) te betalen lijkt me wel netjes.
soms moet je iets doms doen om er van te leren
Zeker niet doen. Ik had een half afhakende klusser die steeds tussentijds om betalingen bleef vragen. Achteraf bleek dat hij op randje faillissement zat. Ik heb uiteindelijk slechts 150 euro achtergehouden, maar dat was bij lange na niet voldoende om het werk te laten doen dat hij uiteindelijk niet heeft verricht. Ik zou minimaal 10% pas bij oplevering/afronding betalen, en zeker niet meer vooraf betalen dan de werkelijke onkosten die hij heeft gemaakt. Voor hem tien anderen.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.



Vooraf een deel van de som betalen (voor het inkopen van materiaal) is normaal.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
NIET DOEN

Het ik dus idd wel gedaan, 40 procent na 2 dagen en.... hij is er dus vandoor, met 3900 euro waarvan er maar 1500 "verwerkt" is.

NIET DOEN dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 27 maart 2017 @ 11:15:

Het is wit?

En hij is aangesloten bij een branche vereniging?

En je hebt een referentie gecheckt of kent mensen die tevreden zijn?



Vooral dat tweede is een voorwaarde ...ik ken meerdere mensen die enorm het schip in zijn gegeaan met dubieuse of ineens failliet verklaarde aannemers en als ze ergens aangesloten zijn kan je tenminste ergens aanspraak op maken

De klanten die vóór mij met deze aannemer werkten waren prima tevreden.

Hij is alleen waarschijnlijk in financiele moeilijkheden gekomen en zit zonder materiaal om het bij mij af te maken. Hij kan moeilijk nóg meer geld aan me vragen.

Ik heb door schade en schande geleerd dat de klanten voor jou echt niet altijd een graadmeter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf ZZP'er, dus je weet dat een openstaande rekening een hele goede hefboomwerking heeft. Kortom: natuurlijk betaal je niet het hele bedrag voordat alles klaar is (dus ook dingen die bij oplevering niet goed zijn). Bovendien is de constructie van een week werken en daarna betalen heel vreemd, want wat nou als hij een halve week heeft gewerkt (komt nog al eens voor bij ZZP'ers en beunhazen)? Dan ook de helft betalen? Of wat als hij inschat dat het 5 week werk is, maar het blijkt 7 week te zijn? In dat geval weet je zeker dat hij geen haast maakt met afronden, want jij hebt per week betaald en het eindbedrag is al rond.



Slecht idee dus.
Alle reacties Link kopieren
Altijd een aanzienlijk deel overhouden zodat je nog iets achter de hand hebt mocht je niet tevreden zijn oid.
Alle reacties Link kopieren
Nou, the story continues...



We hebben gisteren een goede mail gestuurd waarin we aangaven dat we niet akkoord gaan met de door hem opgestelde offerte. Vervolgens belde hij en volgde er een vreemd, niet zo fijn telefoongesprek. Vervolgens zouden we hem laten weten wat we zouden besluiten.



We hebben hem vanmorgen vriendelijk gemaild dat zijn offerte voor ons niet haalbaar is en dat we op zoek gaan naar een andere, passende oplossing.



Vervolgens krijgen we zojuist een mail dat dat prima is maar dat we een factuur krijgen van de door hem gemaakte uren voor het opstellen van die offerte en een eerdere afspraak in het huis. Hier heeft hij uiteraard nooit iets over gezegd en doet hij enkel nu omdat hij pissig is over de situatie waarschijnlijk. What to do
Alle reacties Link kopieren
Aangeven dat je geen overeenkomst hebt gesloten en dus niet van plan bent de factuur te betalen. (In nette bewoording)

Als hij gelijk de factuur stuurt zwart op wit bezwaar maken!
Alle reacties Link kopieren
https://www.consuwijzer.n ... et-eens-met-incassobureau

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven