Vraagje voor de kattenkenners!

12-08-2013 10:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een jaartje een kat, voorheen nooit katten gehad dus ik heb er nog niet zoveel ervaring mee!

Ik vraag me af hoe jullie ervaringen zijn met haarballen?

Mijn kat begint soms ineens heel erg hard te hoesten en te schokken, tongetje een beetje uit haar mond en haar hoofd schuin. Ik schiet altijd een beetje in paniek, want het lijkt wel of ze stikt. Ze geeft bijna nooit over, dit heeft ze het afgelopen jaar slechts 2x gedaan.

Ik heb het aan de dierenarts gevraagd nadat ze dit de eerste keer had, zij is zeker dat een haarbal is, dus ik geef nu een speciale brok voor de vacht en ik borstel haar elke avond.

Maar na een beetje zoekwerk en wat filmpjes op youtube weet ik het niet meer zo zeker. Bij mijn kat lijkt het mij toch iets extremer dan in de filmpjes. Na een minuutje ofzo is het wel weer over.

Iemand hier ervaring mee? Of tips om de haarballen tegen te gaan? Ik gebruik ook anti haarbalpasta en anti haarbalsnoepjes. Het is een brits korthaar trouwens, volgens mij verliezen die gemiddeld vrij veel haren.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo druk maken en al die anti-haarbal dingen zijn helemaal niet nodig imo. Iedere kat spuugt weleens een haarbal uit. Je kan hem ook wat kattengras geven zodat het wat makkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn katten haarballen uitspugen, ziet dat er ook niet zo prettig uit hoor. Ook maken ze dan rare geluiden. Ik zou me er dus niet al te druk over maken
Alle reacties Link kopieren
ik had ooit een binnenkat, die gaf ik indoor royal canin, dan lossen de haren ook op in zijn maag of zoiets. helpt ook.

verder is dat kokhalzen normaal hoor, gebeurd hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat werkt het het makkelijkst weg met kattengras, het zijn wel irritante plantjes vind ik altijd want hou het nooit lang goed :-)