Vraagje voor de kattenkenners!

12-08-2013 10:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een jaartje een kat, voorheen nooit katten gehad dus ik heb er nog niet zoveel ervaring mee!

Ik vraag me af hoe jullie ervaringen zijn met haarballen?

Mijn kat begint soms ineens heel erg hard te hoesten en te schokken, tongetje een beetje uit haar mond en haar hoofd schuin. Ik schiet altijd een beetje in paniek, want het lijkt wel of ze stikt. Ze geeft bijna nooit over, dit heeft ze het afgelopen jaar slechts 2x gedaan.

Ik heb het aan de dierenarts gevraagd nadat ze dit de eerste keer had, zij is zeker dat een haarbal is, dus ik geef nu een speciale brok voor de vacht en ik borstel haar elke avond.

Maar na een beetje zoekwerk en wat filmpjes op youtube weet ik het niet meer zo zeker. Bij mijn kat lijkt het mij toch iets extremer dan in de filmpjes. Na een minuutje ofzo is het wel weer over.

Iemand hier ervaring mee? Of tips om de haarballen tegen te gaan? Ik gebruik ook anti haarbalpasta en anti haarbalsnoepjes. Het is een brits korthaar trouwens, volgens mij verliezen die gemiddeld vrij veel haren.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo druk maken en al die anti-haarbal dingen zijn helemaal niet nodig imo. Iedere kat spuugt weleens een haarbal uit. Je kan hem ook wat kattengras geven zodat het wat makkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn katten haarballen uitspugen, ziet dat er ook niet zo prettig uit hoor. Ook maken ze dan rare geluiden. Ik zou me er dus niet al te druk over maken
Alle reacties Link kopieren
ik had ooit een binnenkat, die gaf ik indoor royal canin, dan lossen de haren ook op in zijn maag of zoiets. helpt ook.

verder is dat kokhalzen normaal hoor, gebeurd hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat werkt het het makkelijkst weg met kattengras, het zijn wel irritante plantjes vind ik altijd want hou het nooit lang goed :-)

Het beste resultaat had ik met een pakje van zooplus, daar moest je de zaadjes in doen enzo. Na een week hadden we een mooie bos.

Ik haal een paar keer per jaar zo'n plantje.



Volgens mij is een brokje voor de vacht goed voor huid en haar, maar dat gaat een haarbal niet tegen, het zal niet zo zijn dat ze dan minder haar verliest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een brit. Leuke katten zijn het. Lekker eigen willetje. De mijne is al 16. Daar denk je ook daar is iets vreselijk aan de hand is. Maar ze geeft gewoon haarballetjes over. Zou haar ook wat kattengras geven. Te koop bij sommige bloemenzaken en bij de meeste grote tuincentra. Ik merk ook dat als ze een keer blikvoer geven dat ze dan gauwer overgeeft dan bijvoorbeeld carnibest. Zou ik je zeker aan willen raden om over te stappen op carnibest oftwel kvv (kant en klaar vers voeding) Je hebt ook andere merken,zoals bandit en er zijn nog meer merken



http://www.banditvoeding.nl/kattenvoeding.htm

http://www.carnibest.nl/



http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat



http://www.bibidiervoeding.nl/home



http://www.barf-natuurlijk.nl/index.html





Ook krijg ik geen zeurkat die steeds loopt te bedelen.



brokjes/blikjes liefst zonder granen zou je voor vakantie kunnen gebruiken. zoals Alma natura en Orijen.
Je moet sowieso kattengras geven, anders kan ze/hij niet overgeven.
Alle reacties Link kopieren
@partyofalice, wat een onzin. Mijn katten hebben nog nooit kattengras gehad en ze hebben echt geen moeite met overgeven hoor! Ik moet regelmatig een vies pakketje met haren opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook pasta, haarbalsnoepjes en ze hebben kattengras en ook hier regelmatig haarballen (gelukkig maar het is niet goed als het in de maag blijft). Ik heb 4 katten, 2 zitten gewoon vrij relaxed te kokken, de andere 2 maken er een 'theater voorstelling' van, met bleren, rare geluiden, heftige schokken. Ik schrik er ook wel eens van, maar goed, katten zijn ook drama queens hoor
Alle reacties Link kopieren
Lijkt het hierop?



http://www.youtube.com/watch?v=vkebV2tv_cs





Hier hoef je eigenlijk niks mee te doen, behalve als het veel te vaak voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Katten kunnen ook bronchitis hebben en zo hoesten. Een (inmiddels overleden) kat van mij had dat ook. Je doet er niks aan, alleen zorgen dat er bv niet wordt gerookt in huis. Een beetje wat je zou doen met een mens met bronchitis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariah75 schreef op 12 augustus 2013 @ 11:49:

Lijkt het hierop?



http://www.youtube.com/watch?v=vkebV2tv_cs





Hier hoef je eigenlijk niks mee te doen, behalve als het veel te vaak voorkomt.Bij dit filmpje staat dat de kat astma heeft. Met dit probleem wel naar de dierenarts!
Never give up hope.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 02-02-2014 17:03
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 katten. Bij 1 kat heb ik nog nooit gezien dat hij een haarbal kwijt raakte. Bij die andere ziet het er inderdaad heel benauwd uit en duurt het vaak ook even voordat de haarbal komt.

Hier doe ik verder niets mee.
Never give up hope.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suziiiie schreef op 12 augustus 2013 @ 11:53:

[...]





Bij dit filmpje staat dat de kat astma heeft. Met dit probleem wel naar de dierenarts!Dat kan natuurlijk wel, maar de dierenarts kan er weinig aan doen, behalve als het de hele dag voorkomt en de kat in ademnood komt..
Alle reacties Link kopieren
Overgeven en braken is altijd enorm afzien. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren.

Misschien kun je je kat geregeld borstelen zodat de haren in de borstel gaan zitten en er niet zoveel terecht komen in de maag. Als je het rustig en zacht doet, zal je kat het heel fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren
Die anti haarbalsnoepjes doen niet zo verl volgens mij. Borstelen en cat-a-lax geven, dat zorgt ervoor dat de haren met de ontlasting eruit komen. Kattengras is geen noodzaak maar kan her braken wel makkelijker maken. Hoewel er in de kattengrasspuugjes van mijn katten meestal weinig haren te bekennen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Onze katten hadden er de laatste tijd ook veel last van. Ze verharen nu enorm. Wij borstelen ze sinds kort elke dag, soms meerdere keren per dag (ze vinden het fijn, gaan er voor liggen). Heb het idee dat het wel helpt. Ze hebben er nu minder vaak last van. Weet niet of dat toeval is of dat het door het borstelen komt.



Met kattengras hetzelfde als wat Girl1978 zegt, als ze die uitspugen zit er vaak geen haar bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook eentje die een heel theater er van maakt en bovendien rondjes rent en heel hard miauwt. Dus het is hier goed zoeken waar hij het gelaten heeft. Blijkbaar kotsen matten en vloerkleden beter dan de parketvloer, dus meestal zit ik ook nog met schoonmaak werk opgescheept



De andere kat die kotst gewoon en niks aan de hand verder. Maar die gaat weer een hele stampij maken als hij naar de bak moet, want daar houdt meneer niet zo van. Zeker niet als die niet blinkend schoon is. Heel hard miauwen en rennen tot hij het niet meer op kan houden en dan gaat hij uiteindelijk en rent er dan als een debiel weer vanaf.



Kortom, katten zijn gek.
Alle reacties Link kopieren
Er komt eigenlijk zelden iets uit, zeg je. Heeft de kat niet gewoon last van een hoest, of is er droge lucht in huis ofzo? Kokhalzen zonder dat er iets uit komt (ook geen gal enz) heb ik nog niet gezien bij mijn katten.



Een van mijn katten heeft geloof ik ooit een haarbal uitgespuugd. Wel eet hij vaak gras en spuugt dan wat gal uit, of soms brokjes. Ziet er ook altijd heel dramatisch uit, spastische bewegingen, achteruit lopen en al. Maar hij heeft ook vaak gewoon last van een hoest. De poes spuugt twee keer per jaar een haarbal uit en dan meestal als ik er niet bij ben, zij heeft ook een veel dikkere vacht. Verder heeft zij eigenlijk nooit overgegeven. Wel ook veel hoesten toen ze wat jonger was (erg droog in huis hier)...
A squee a day, keeps the grouch away!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven