Vragen inrichting jaren 30 woning

05-03-2015 11:42 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een jaren 30 woning gekocht waar we erg blij mee zijn! Hier wil ik graag tips krijgen/uitwisselen over de inrichting, ideeën over verbouwingen etc.



Meteen een paar vragen:

- zouden jullie nieuwe of oude paneeldeuren nemen in het hele huis? Oude vinden we mooie, maar dan zit je met afwijkende maten voor posten.

- er zitten 2 haarden in het huis die oorspronkelijk grijs (marmer?) zijn, maar met zwarte verf overgeschilderd zijn. Is dit nog te herstellen?

- in de woon- en eetkamer willen we een visgraten houten vloer leggen. Over de hal en keuken twijfelen: hout vanuit woonkamer/eetkamer doorleggen of zwart-witte tegeltjes? In de bijkeuken ligt nog een granito vloer, helaas dus meer niet in de gang en keuken...

- wat voor verlichting gebruik je in een jaren 30 huis? Onze stijl is strak landelijk, beetje Riviera Maison achtig maar niet te duur . We willen wel aansluiten bij het soort huis, maar niet in een jaren 30 inrichting wonen. We twijfelen dus over kroonluchters of iets anders in die richting.



Zo heb ik nog veel meer vragen, of gaan er vragen komen! Ideeën zijn dus heel erg welkom. En Pinterest ben ik al volop aan het verkennen, maar ervaringsverhalen enzo vind ik zo leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook in een jaren 30 huis.

Al onze deuren zijn houten paneel deuren hoogglans wit met zwarte bakeliet handvatten. Een paar daarvan hebben via marktplaats en uit een sloopwoning gehaald. Zou het zonde vinden om in dit huis ander soort deuren te plaatsen. In de gang ook Nog een graniet vloer maar helaas in de keuken niet meer, daar hebben we hele strakke plavuizen gelegd die bijna niet te onderscheiden zijn van graniet.

In de woonkamer visgraat parket.

Qua Inrichting ben ik echt helemaal niet van het Riviera maisson (sorry😊).



Verlichting hebben wij juist wel jaren 30/40 strak design veel met mint groen glas.

Voor de rest 2 fauteuils van Gispen een moderne bank en een antiek dressoir.



Jaren 30 huizen zijn prachtig enige waar ik nu op terug kom zijn de houten vloeren boven,met inmiddels kinderen vind ik het heel gehorig als ze boven spelen dan trillen hier de lampen.



Veel plezier met inichten en probeer om zoveel mogelijk van de nog oude elementen te behouden en met echte materialen te werken dus geen kunstof kozijnen enzo.
Kroonluchters zijn niet echt jaren 30 hoor Dit is jaren 30:



https://www.google.nl/sea ... 0CCEQsAQ&biw=1366&bih=667
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn inderdaad de lampen die ik heb.
Ik ook. Mooi hè
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 05 maart 2015 @ 12:01:

Kroonluchters zijn niet echt jaren 30 hoor Dit is jaren 30:



https://www.google.nl/sea ... 0CCEQsAQ&biw=1366&bih=667

Nee, ik weet dat kroonluchters niet jaren 30 zijn . Maar van die jaren 30 lampen hou ik dus helemáál niet. Vandaar dat ik naar lampen op zoek ben die wel in een jaren 30 huis passen, maar niet uit die tijd komen. Vind ik echt lastig!

We willen dus wel recht doen aan het huis, maar niet onze stijl daar helemaal op aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat een beetje hieraan te denken:







Maar tips, ook wat de andere punten betreft, zijn dus van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaren 30 appartement en heb er het e.e.a. aan opgeknapt. Veel paneeldeuren uit die periode zijn Bruijnzeel deuren en die worden nog steeds in veel diverse maten gemaakt. Via marktplaats kwam ik ook twee aanbieders tegen van tweedehands deuren (bedrijven heetten iets van www.deoudepaneeldeur en www.deoudedeur ofzo) en die gaven op hun website precies aan welke maten ze hadden. Ik ben een oude deur gaan ophalen en mijn schilder heeft hem weer strak in de verf gezet.



Ik heb al het houtwerk Ral 9010 hoogglans (dat is net een beetje off-white) laten verven en dat staat prachtig, ongeveer zoals jouw pinterest plaatjes.



Op internet heb ik ook bedrijf gevonden voor klassiek jaren-30 beslag (deurklinken, raamgrepen en sleutelrozetjes enzo), heb ik ook veel besteld en dat staat prachtig.



Ik had tevens wel ensuite deuren maar daar zat gewoon vensterglas in. Ik heb via internet een bedrijf gevonden dat glas in lood maakt en die hebben aan de hand van mijn andere glas in lood een ontwerp gemaakt en uitgevoerd. Is prachtig geworden, zelfde kleuren en patroon als de ramen en was niet eens zo heel duur.



Alle stijlelementen uit de jaren 30 zijn dus weer terug in mijn huis, maar de inrichting is een combi van modern en retro. Gaat prima. Ook landelijk/riveira maison past natuurlijk prima in zo'n huis (al is het niet mijn smaak) en kroonluchters kunnen ook gewoon prima. Gewoon doen wat jij mooi vindt.



Ik zou zelf voor een doorlopende houten vloer gaan (visgraat- prachtig- dat heb ik dan helaas weer niet) ipv tegeltjes, maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Leuk hiltje, bedankt voor je tips! Er zitten ook ensuitedeuren in, niet met glas en lood maar geslepen glas. Dat laten we zo. Wel moeten er (ook in de rest van het huis) 10 lagen verf af, daarna gaan we het inderdaad allemaal simpel wit verven.

Hoe hadden jullie het gedaan met de posten van de paneeldeuren? We gaan namelijk een aantal muren wegslopen en opnieuw neerzetten, dus hebben geen oude posten waar we deuren bij kunnen zoeken...
Alle reacties Link kopieren
Hier een houten vloer, zoiets, in white wash olie







Tafels en kasten art deco van MP, zitmeubelen nieuw en "modern" (wit en wit met notenhout). Verlichting modern.



De schouwen kun je laten schuren en polijsten/zoeten door een gespeciliseerd bedrijf. Hebben wij gedaan met de marmeren en granito vloeren.



Muren hebben overal dezelfde kleur (bruintint) tot aan de gipslijst die een 30 cm onder het plafond zit. Plafond, lijst en boven de lijst wit.



2 van deze stoeltjes.



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 05 maart 2015 @ 13:28:

Leuk hiltje, bedankt voor je tips! Er zitten ook ensuitedeuren in, niet met glas en lood maar geslepen glas. Dat laten we zo. Wel moeten er (ook in de rest van het huis) 10 lagen verf af, daarna gaan we het inderdaad allemaal simpel wit verven.

Hoe hadden jullie het gedaan met de posten van de paneeldeuren? We gaan namelijk een aantal muren wegslopen en opnieuw neerzetten, dus hebben geen oude posten waar we deuren bij kunnen zoeken...Je kunt de deurlijsten toch bewaren?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 05 maart 2015 @ 12:13:

Ik ook. Mooi hè

Hangen hier ook

Ons huis is nog weer stuk ouder (eind 1800), maar om nou daar mijn verlichting op aan te passen...
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 05 maart 2015 @ 12:35:

[...]



Nee, ik weet dat kroonluchters niet jaren 30 zijn . Maar van die jaren 30 lampen hou ik dus helemáál niet. Vandaar dat ik naar lampen op zoek ben die wel in een jaren 30 huis passen, maar niet uit die tijd komen. Vind ik echt lastig!

We willen dus wel recht doen aan het huis, maar niet onze stijl daar helemaal op aanpassen.http://kroonluchters.com/ ... -5-lichtpunten-jaren-30-0

Jaren'30 kroonluchters kan wel, maar hebben wellicht veel te veel 'grandeur' voor een normaal huis
Alle reacties Link kopieren
Reageer even zodat ik straks makkelijk terug kan vinden, lees mee:)
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2015 @ 14:03:

[...]



http://kroonluchters.com/ ... -5-lichtpunten-jaren-30-0

Jaren'30 kroonluchters kan wel, maar hebben wellicht veel te veel 'grandeur' voor een normaal huisDie is gaaf! Maar gaat ons budget wel ver te boven .
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 05 maart 2015 @ 13:55:

[...]



Je kunt de deurlijsten toch bewaren?Er zitten nu 3 originele deurlijsten boven, 1 nieuwe en er komt 1 extra deur bij (op 1 etage). Dat wordt dus een beetje een rommeltje. We willen het liefst 5 dezelfde deuren met posten, en liefst niet nieuw
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 05 maart 2015 @ 13:52:

Hier een houten vloer, zoiets, in white wash olie



[afbeelding]



Tafels en kasten art deco van MP, zitmeubelen nieuw en "modern" (wit en wit met notenhout). Verlichting modern.



De schouwen kun je laten schuren en polijsten/zoeten door een gespeciliseerd bedrijf. Hebben wij gedaan met de marmeren en granito vloeren.



Muren hebben overal dezelfde kleur (bruintint) tot aan de gipslijst die een 30 cm onder het plafond zit. Plafond, lijst en boven de lijst wit.



2 van deze stoeltjes.



[afbeelding]

Bedankt voor de tip van de haarden, daar ga ik eens naar kijken. Als het erg duur wordt, gaat we toch voor eruit halen en nieuwe haarden plaatsen. Ze zijn eigenlijk ook te strak naar mijn smaak, dus twijfel tussen origineel houden of mantels die niet perse bij dit huis horen te plaatsen.

De stoeltjes vind ik leuk! Dat is een beetje tussen het hele strakke en het meer klassieke in. We hebben nu Ikea banken, die houden we denk ik. Dat is dus weer niet zo strak.
Alle reacties Link kopieren
De schoorsteenmantels die er nu in zitten, zien er ongeveer zo uit:, maar dan nog iets strakker:





En dit is meer mijn smaak:





Ook het totaalplaatje
Alle reacties Link kopieren
Voor de hal zit ik hieraan te denken:



Het alternatief is dus om de visgraat houten vloer vanuit de woonkamer door te leggen.



De trap is ook zo'n dingetje: helemaal hout (veel lawaai met kinderen denk ik), of helemaal bekleden, of een loper/deels bekleden? In ieder geval géén halve maantjes, brrr!



We willen trouwens ook lambrisering, nu nog even beslissen waar allemaal..
Alle reacties Link kopieren
heb je voor de hal ook oude-tegeltjes overwogen? Je kunt een vloer uit een jaren'30 huis kopen. Qua leggen meer werk, maar het staat wel alsof het zo hoort
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook al gecheckt of er niet stiekem paneeldeuren achter je gewone vlakke deuren zitten? De paneeldeuren van de jaren '30 werden vaak met rechte houten platen bekleed in de jaren '70, vond men toen mooier. Die platen kun je er weer af trekken en de deuren herstellen!
Alle reacties Link kopieren
@lilalinda: wat bedoel je met oude tegeltjes? Ik ben op marktplaats aan het kijken, maar dan wel zwartwit. Heb jij het over een ander soort vloer/tegel?

@vivalamiek: er zitten waarschijnlijk 2 originele deuren in de bovenverdieping (inderdaad onder een vlakke afwerking). We hebben er straks echter 5 nodig. We hebben er dus in ieder geval 3 extra nodig. Vraag is hoe de paneeldeuren eruit zien (hoeveel panelen, glas of niet) en of we daar hetzelfde type van kunnen krijgen. Dat zou op zich het fijnste zijn.

Op de begane grond zitten verschrikkelijk lelijke deuren (die we tijdelijk gaan verven), dus daar hebben we in ieder geval andere nodig. Maar daar kunnen we wel de huidige deurposten van gebruiken en daar dan deuren bij zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 05 maart 2015 @ 14:13:

[...]



Bedankt voor de tip van de haarden, daar ga ik eens naar kijken. Als het erg duur wordt, gaat we toch voor eruit halen en nieuwe haarden plaatsen. Ze zijn eigenlijk ook te strak naar mijn smaak, dus twijfel tussen origineel houden of mantels die niet perse bij dit huis horen te plaatsen.





Ik zou dat echt eeuwig zonde vinden. Als je echt recht wil doen aan het huis, dan zou ik de originele haarden te renoveren of op zoek gaan naar oude of nieuwe in die stijl. Juist die haarden zijn zo typerend voor een jaren 30 huis. Ik vind het eigenlijk vloeken in kerk om originele details uit zo'n huis te halen. Die landelijke sfeer die jij wil creëren, kan je ook bereiken door verf, (brocante) meubels en accessoires en past prima zoals Hiltje ook zegt.



Daarnaast kies je voor een visgraten vloer wat ik dan weer associeer met strak/klassiek/chique, terwijl je denk ik een meer landelijke uitstraling bereikt met een houten planken vloer. Verder stikjaloers hier op jouw jaren 30 huis
Alle reacties Link kopieren
quote:flatverkopen schreef op 05 maart 2015 @ 16:13:

@lilalinda: wat bedoel je met oude tegeltjes? Ik ben op marktplaats aan het kijken, maar dan wel zwartwit. Heb jij het over een ander soort vloer/tegel?

.je hebt dan een bedrijf in oude bouwmaterialen nodig, zoiets: http://www.achterhuis.nl/ ... marmers..9.html?subcat=37
Alle reacties Link kopieren
quote:ninon schreef op 05 maart 2015 @ 16:13:

[...]





Ik zou dat echt eeuwig zonde vinden. Als je echt recht wil doen aan het huis, dan zou ik de originele haarden te renoveren of op zoek gaan naar oude of nieuwe in die stijl. Juist die haarden zijn zo typerend voor een jaren 30 huis. Ik vind het eigenlijk vloeken in kerk om originele details uit zo'n huis te halen. Die landelijke sfeer die jij wil creëren, kan je ook bereiken door verf, (brocante) meubels en accessoires en past prima zoals Hiltje ook zegt.



Daarnaast kies je voor een visgraten vloer wat ik dan weer associeer met strak/klassiek/chique, terwijl je denk ik een meer landelijke uitstraling bereikt met een houten planken vloer. Verder stikjaloers hier op jouw jaren 30 huis

Vind ik eigenlijk ook wel hoor, van die haarden. Maar ik heb er geen honderden euros voor over om ze te herstellen. Maar de begane grond moet toch nog een poosje wachten, dus zolang kan ik er alvast aan wennen :-).

We zitten qua smaak tussen chique/strak en iets landelijker in. Brocante is me wel weer echt te ver: leuk, maar bij een ander zeg maar. Een balans vinden is waar ik nu naar op zoek ben, terwijl we ook nog recht willen doen aan het huis. We hebben een vrij brede smaak (balkenplafonds, oude kerken, loft, bakstenen muren (van die half afgebrokkelde ): allemaal leuk. Dat maakt het er niet makkelijker op, zeker als je een huis Sonnevelt jaren 30 stijl weer juist niet zo vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven