vreemde kat in huis

19-09-2015 10:50 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb een probleem.. Ik heb een kater van 2 jaar. Een leuk, lief beest. Ik heb een kattenluikje(omdat ik 5 dagen werk) en mijn kat gaat dan ook graag naar buiten. Maar nu is er in de buurt een jong poesje komen wonen. Hij kwam steeds vaker mee en ik zag de twee katten dan lekker spelen en achter elkaar aanrennen. Het zag er heel gezellig uit. Tot ik een keer thuis kwam en ik dat jonge katje ook in mijn huis vond. Ik heb hem meteen naar buiten gedaan(dat doe ik steeds als hij binnen is). Maar omdat ik zelf weinig thuis ben, weet ik natuurlijk niet hoeveel hij binnen komt. Nu heeft hij gisteren toen ik van mijn werk kwam op de kattenbak van mijn kat gepoept (dit weet ik, omdat mijn kat nooit op die bak poept).

Nu kwamen ze vanmorgen ook binnen en heb ik het even gelaten om te kijken wat er gebeurde tussen de katten. En de kat at gelijk het hele bakje leeg van mijn kat. Mijn kat deed niks en keek toe. Ik had niet het idee dat mijn kat het erg vond. Daarna gingen ze met elkaar spelen in de kamer, wild achter elkaar aanrennen. Mijn kat loopt af en toe weg uit het gevecht maar komt niet onderdanig over. Het jonge beestje is heel enthousiast en springt continue op mijn kat. Af en toe blaast en miauwt mijn kat tegen de kleine. Maar ik heb niet het idee dat hij het echt erg vindt dat de kleine er is.

Toch kan ik me niet voorstellen dat mijn kat het fijn vindt dat de kleine op zijn bak poept, binnenkomt (hier misschien wel slaapt overdag) en al zijn eten op eet. Ik heb hem dus weer de deur uit gezet en het kattenluik tijdelijk even dicht gedaan. Mijn kat gaat voor het raam zitten en houdt de kleine in de gaten, maar laat niet merken dat hij ook naar buiten wil.



Ik ben benieuwd of iemand uit dit gedrag haalt dat mijn kat onderdanig is en de kleine nu de baas is in mijn huis. Verder vraag ik me af hoe ik het voor elkaar krijg dat de kleine niet meer binnen komt....? Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik haal niet uit het gedrag van jouw kat dat hij onderdanig is. Het klinkt als volledige acceptatie, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een kattenluik met een zendertje nemen. Dan gaat dat luik alleen open voor jouw kat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en woorden zoals: "ik denk niet dat mijn kat het fijn vindt dat de kleine op zijn bak poept, binnenkomt (hier misschien wel slaapt overdag) en al zijn eten op eet", zo werkt het niet voor dieren. Die denken of voelen dat niet zo, die handelen als ze dat vinden. En aangezien je kat er niets aan doet, denk ik dat hij het een prima situatie vindt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.dierenvilla.nl ... etsafe-500-infrarood.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je het fijn vindt als je kat een bandje om heeft? Er schijnen namelijk luikjes te zijn die alleen werken wanneer een specifiek bandje bij het luikje is (gevolg: jouw kat met bandje kan er wel in en uit, andere katten zonder bandje niet). Is lang geleden dat ik dat heb gehoord, maar misschien kan je het ergens vinden



edit: mosterd...
Alle reacties Link kopieren
Weten de eigenaren van dit katje het ook?
Volgens mij zijn er kattenluikjes die werken op de chip.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik heb een bijzonder kattenluikje.. het is een raam dat een klein stukje open staat. Eigenlijk heb ik hier geen plek voor een "echt" kattenluikje. Maar ik heb inderdaad ook zelf zitten na te denken over zo'n kattenluikje met een zender.



Nee, de eigenaren van het katje weten het niet (denk ik), ik wil vandaag even langsgaan om het er over te hebben. Maar ik zou niet weten wat zij er aan kunnen doen; behalve die kat een poosje binnen te houden..
Alle reacties Link kopieren
Een kater en een poesje ... en die trekken de hele dag samen op? Lievvvv ....
Alle reacties Link kopieren
Denk toch dat alleen een kattenluik, dat werkt op de chip van je kat dé oplossing is.

Je stelt het kattenluikje in door je kat er even voor te laten. Het ding registreert de chip en er komt geen andere kat meer binnen. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:vergrootglas schreef op 19 september 2015 @ 11:04:

Denk toch dat alleen een kattenluik, dat werkt op de chip van je kat dé oplossing is.

Je stelt het kattenluikje in door je kat er even voor te laten. Het ding registreert de chip en er komt geen andere kat meer binnen. Ideaal.Behalve als ze samen binnenkomen...
Hier komt de buurkat ook binnen en eten uit het bakje van onze kat. Het schijnt over en weer te gebeuren. Alleen onze kat slaapt ook op de vensterbank van de buurvrouw😃
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamam schreef op 19 september 2015 @ 11:11:

Hier komt de buurkat ook binnen en eten uit het bakje van onze kat. Het schijnt over en weer te gebeuren. Alleen onze kat slaapt ook op de vensterbank van de buurvrouw😃



Hier ook hoor, er loopt van alles binnen en eet mee. Buurkatten, buurhonden, buurkinderen, buurmannen, het eet slaapt en poept gewoon allemaal hier.

Gezellig toch?
bammetjebamie wijzigde dit bericht op 19-09-2015 11:15
Reden: ...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Je hebt een leuke sociale kat die een vriendje heeft.

Wat jij beschrijft is een katten vriendschap.

Jouw kat accepteert de ander volledig anders zou hij hem wegslaan bij zijn bakje en al helemaal uit zijn kattenbak jagen.

Ik heb 2 katten en 1 is sociaal en de ander helaas veel minder. De sociale gedraagt zich net als de jouwe. Die doet niks als de ander zijn eten op eet, zelfs niet als hij een mep krijgt. Want de andere is zijn vriend.
quote:BAMmetjebamie schreef op 19 september 2015 @ 11:09:

[...]





Behalve als ze samen binnenkomen...



Dit.



Zo'n luikje met zender/chip lijkt ideaal. Bedenk je wel dat hij dus open gaat zodra je kat in de buurt van dat luikje komt. Is die kleine kat ook in de buurt, dan heb je dus kans dat hij binnenkomt. Probleem kan ontstaan wanneer kleine kat weer naar buiten wil en jouw kat niet in de buurt van het luikje is.

Zo is bij een vriend van mij een vreemde kat binnen gekomen die vervolgens heel fijn het hele huis onder gepiest heeft.



Is het niet een optie om jouw kat gewoon zelf naar buiten/binnen te laten door de deur voor hem open te doen? Dan houd je zelf de controle en weet je wanneer die kleine kat ook op de loer ligt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen! Ik heb natuurlijk graag een sociale kat (zo heb ik hem ook opgevoed;) haha!) maar ik heb wel liever maar een kat in huis. Ik heb nu door hoeveel stof er onder de banken en zo ligt, nu de katten daar onder door vliegen en rennen..

Overigens is mijn kat geen doetje. Elke andere kat heeft ie tot nu toe weg gejaagd bij het kattenluik en ik heb hem ook tegen menige kat boos zien doen om zijn territorium te verdedigen. Daarom verbaast het me ook een beetje dat de kleine wel binnen mag komen..

Ik snap alleen het blazen en het miauwen van mijn kat naar de kleine nog niet helemaal..
Alle reacties Link kopieren
ri88, ja dat is natuurlijk een oplossing voor als ik thuis ben. Maar ik vind het een vervelend idee dat mijn kat een hele dag binnen moet zijn als ik op mijn werk ben. Of een hele dag buiten moet zijn. Vandaar het kattenluikje; zo kan hij zelf bepalen wat hij doet..
Alle reacties Link kopieren
quote:yesorno schreef op 19 september 2015 @ 11:00:

Bedankt voor de reacties! Ik heb een bijzonder kattenluikje.. het is een raam dat een klein stukje open staat..Altijd handig voor inbrekers.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ri88 schreef op 19 september 2015 @ 11:18:

[...]





Dit.



Zo'n luikje met zender/chip lijkt ideaal. Bedenk je wel dat hij dus open gaat zodra je kat in de buurt van dat luikje komt. Is die kleine kat ook in de buurt, dan heb je dus kans dat hij binnenkomt. Probleem kan ontstaan wanneer kleine kat weer naar buiten wil en jouw kat niet in de buurt van het luikje is.

Zo is bij een vriend van mij een vreemde kat binnen gekomen die vervolgens heel fijn het hele huis onder gepiest heeft.



Is het niet een optie om jouw kat gewoon zelf naar buiten/binnen te laten door de deur voor hem open te doen? Dan houd je zelf de controle en weet je wanneer die kleine kat ook op de loer ligt.Wij hebben een kattenluik die werkt op chip. Naar buiten is altijd mogelijk (ook dus voor vreemde katten of ander gespuis). Sindsdien nooit meer vreemde katten binnen gehad.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Blazen en mauwen zijn gewoon communicatiemiddelen. Mauwen is 'praten' en blazen is laten weten dat die kleine even moet aftaaien. Niets mis mee toch?
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik natuurlijk wel goed over nagedacht, blijfgewoonbianca.. En voorzorgsmaatregelingen getroffen.
Had mijn kat maar een vriendje... die vecht met de hele buurt (altijd leuk, TV kijken met zo'n geluid van krijsende kinderen op de achtergrond).



Maar ik ben wel benieuwd eigenlijk... Als je zo'n luikje heb met chip, en de kat loopt er door en de kleine komt er achteraan zonder dat het luikje tussendoor dichtgaat, dan kunnen ze alsnog samen binnen? En gaan ze samen buiten wachten als de kleine voorop loopt en dus niet binnenkomt?
Alle reacties Link kopieren
zou het niet kunnen zijn dat je kat de kleine kat nog binnen laat komen omdat hij klein is?

Dat blazen van jouw kater wijst er wel op dat jouw kater niet echt gecharmeerd is van de kleine kat
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof jouw kat toch liever niet de hele dag alleen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven