vriendin op adres laten bijschrijven. consequenties?

18-08-2007 08:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn beste vriendin heeft een heleboel "bad luck" in een korte periode.

een half jaar geleden had ze alles nog. Universitaire studie rechten, bij baan, partner, koophuis , auto voor de deur, inboedel en de hele meuk..... alles dik voor elkaar.

relatie raakte uit na 9 jaar. Haar studie kan ze niet meer bekostigen in haar eentje, haar bijbaantje kan ze niet voldoende werken om haar levensonderhoud te voorzien. en een woonruimte voor zichzelf is een gebed zonder eind.

al een half jaar woont ze op de zolder bij haar ex.

geen goede situatie voor hem, en niet voor haar.

haar familie woont in het buitenland daar kan ze niet terecht.



ik probeer haar te helpen waar ik kan, help met vacatures zoeken kijk rond voor een kamer of woning. woningbouwvereniging is ze ingeschreven maar die hebben een wachtlijst van 5 jaar. urgentie krijgt ze niet.particuliere huur staat ze vierde op de lijst. maar dat kan nog maanden duren.

er is wel uitzicht op een baan MBO functie, veel lager dan waarvoor ze is opgeleid en niet riant betaald. maar ze klaagt niet en wilt alles aanpakken om zaken ZSM op orde te krijgen.



nu heb ik een kamer gevonden voor haar en daar kan ze relatief korte termijn in. met gebruik van keuken badkamer woonkamer toilet wasmachine en droger. ideaal want een startkapitaal om dit soort zaken aan te schaffen heeft ze nog even niet.

puntje is. doordat de eigenaar van de woning (in de WAO) illegaal samenwoond kan zij niet op zijn adres ingeschreven worden.

okee niet helemaal netjes allemaal maar soms moet je toch echt elke kans aangrijpen.

nu wil ik haar bij mij en mijn partner in laten inschrijven.

zijn er consequenties waar ik rekening mee moet houden??

uitgaande van worst case scenario's :

stel ik verlies mijn baan kom in de WW heeft haar inschrijving consequenties voor het inkomen van mij dan ?

zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie?
Alle reacties Link kopieren
Ik had geloof ik bepaalde gemeente belastingen en ook met water en zo dat als je een éénpersoonshuishouden of een twee-of-meer persoonshuishouden hebt dat toch behoorlijk veel verschil maakt financieel. En dat leiden ze af aan de hand van het gemeentelijk register.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg nobel van je om haar bij jou in te laten schrijven, maar hou er rekening mee dat als zij schulden heeft/maakt, dat de deurwaarder /schuldeisers jouw spullen komen weghalen, omdat ze bij jou ingeschreven staat. Ik weet niet of het gevolgen heeft voor jouw WW, dat zul je misschien kunnen terugvinden op een site ergens....

Als jij samenwoont met je partner dan voer je al een meerpersoonshuishouden.
Alle reacties Link kopieren
Wat sunlight zegt klopt inderdaad. Omdat je al samenwoont zul je van hetgeen ik eerder zei geen extra hinder ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
Sunlight bedankt voor de waarschuwing. maar we zijn al ruim tien jaar vriendinnen, in de tijd dat het uit ging met mijn ex heeft ze mij ook met raad en daad bijgestaan. ze is geen type van domme beslissingen. afgezien van de studieschuld heeft ze geen schulden, ze bijt liever op en houtje dan dat ze geld moet lenen.

ik ken haar als een verstandige hard werkende meid, en zeker niet als een berekenende bedrieger.

ik durf dan ook echt mijn hand voor haar in het vuur te steken.
Alle reacties Link kopieren
verder als ik het zo bekijk kunnen we haar gewoon hier bij mij en mijn partner inschrijven. want we hebben al een meerpersoonshuishouden dus voor de belastingen zou het niet uitmaken.

en dan kunnen we iets minder gestressed verder kijken naar een permanente oplossing, een woning voor haarzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af: waarom zoekt ze niet een kamer in een studentenhuis? Dan kan ze zich daar ook inschrijven. Bovendien wonen bijna alle studenten in een studentenhuis, dus niets raars aan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat nog maanden moet duren. Meestal kan je vrij snel wel iets vinden, ligt er natuurlijk wel aan in welke stad maar mijn ervaring in Utrecht is dat vrijwel iedereen snel een kamer vindt. Niet meteen de meest geweldige kamer natuurlijk, maar je hebt ook tijdelijke kamers van studentenhuisvesting bijv. in slooppanden, waar je kan wonen tot je bovenaan op de wachtlijst staat of totdat het pand daadwerkelijk gesloopt wordt en op dat moment schuiven ze je automatisch naar boven op de wachtlijst. Dat heb ik ook gedaan. Dus volgens mij zijn er ook wel andere oplossingen mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
hier in de omgeving is die optie niet echt mogelijk.

en ze is met haar studie gestopt omdat ze die niet kan afmaken in haar eentje.
Alle reacties Link kopieren
sunlight schreef op 18 augustus 2007 @ 10:11:

Ik vind het erg nobel van je om haar bij jou in te laten schrijven, maar hou er rekening mee dat als zij schulden heeft/maakt, dat de deurwaarder /schuldeisers jouw spullen komen weghalen, omdat ze bij jou ingeschreven staat. Ik weet niet of het gevolgen heeft voor jouw WW, dat zul je misschien kunnen terugvinden op een site ergens....

Als jij samenwoont met je partner dan voer je al een meerpersoonshuishouden.




Volgens mijn gegevens klopt dit juist niet.

Wij hebben een halfjaar een neefje van mijn man opgevangen. Hij heeft zich ook officieel bij ons inlaten schrijven. Nou dat hebben we geweten: de ene na de andere brief van deurwaarders kwam binnen. En omdat hij daar niet op reageerde kwamen ze ook langs. Maar de deurwaarders verzekerden mij ervan dat het om hem ging en als ze spullen in beslag zouden nemen ze ook alleen zijn spullen mee zouden nemen.

Zodra hij weg was bij ons heb ik wel brieven geschreven naar die deurwaarders dat hij niet meer bij ons woonde en ik heb ook nooit meer wat van ze gehoord.
Voor de WW heeft het niet direct consequenties als ze bij jullie ingeschreven staat, pas als je in de bijstand zou belanden wordt er gekeken naar inkomen van je huisgenoten. Als je eventueel huurtoeslag krijgt, dan raak je die wel kwijt.





Ook kan e.e.a wel gevolgen hebben vor de belastingdienst, omdat ze er mss van uitgaan dat je een gezamenlijke huishouding vort, of dat jullie woningdelers zijn. Het kan zijn dat de belastingdienst er van uit gaat dat je huur ontvangt van haar.

tenslotte als ze iddd in de schulden komt moet je van al jouw spullen kunnen bewijzen dat ze niet van haar zijn. En er zijn je al velen voorgegaan die dachten dat hun vriend/partner/famililid nooit zoiets zou den die bedrogen uitkwamen.
Alle reacties Link kopieren
huurtoeslagen bijstand etc. hebben we niet mee te maken

mijn partner en ik wonen samen en werken allebei fulltime. dus een meerpersoons huishouden hebben we al, en zitten boven de grens om voor toeslagen oid in aan merking te komen. dus wat dat aangaat veranderd er voor ons niets.

en het zal zeker zo zijn dat heel wat mensen bedrogen uit zijn gekomen door hun goed vertrouwen. anderzijds zijn er ook heel wat mensen die niet belazerd zijn toen ze een helpende hand reikte.

ik ga ervan uit dat ze mijn vertrouwen niet zal beschamen, na tien jaar hechte vriendschap moet dat toch kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij haar vertrouwt en je hand voor haar in het vuur durft te steken, dan zou ik het gewoon doen. Mits er inderdaad niet nog meer addertjes onder het gras omhoog komen waar je rekening mee zou moeten houden.



Je bent in ieder geval een goede vriendin :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ander worst case scenario: wat doen jullie als jij en je partner uit elkaar gaan? (dat bracht je vriendin immers ook in deze situatie)
Alle reacties Link kopieren
ehm, ja das een goeie minousch ...

daar heb ik nog niet over nagedacht . dan heeft het wel financiele consequenties voor mij...

nou heb je nooit zekerheden in het leven , maar afgelopen maanden gaat het tussen mij en mijn partner beter dan ooit tevoren. dus die zie ik voorlopig nog niet als potentiel gevaar.

maar wat ik zeg de verrassingen zijn de wereld nog niet uit.

en soms moet je gewoon een risico nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik wel met je eens hoor Yamuna! Als je ervan uit gaat dat dit gaat gebeuren kun je niks meer aangaan...

Wel is het handig om er soms bij stil te staan en misschien toch een plan B in gedachten te hebben.

Het blijkt helaas steeds maar weer: zorg dat je financieel onafhankelijk bent en regel je zaken goed op papier....

Fijn dat je relatie goed is! Geniet daar ook maar lekker van! En zo te horen ben je een goede vriendin voor je vriendin :) Hopelijk komt zij er snel boven op!
Alle reacties Link kopieren
Tip: laat je vriendin zich bij de gemeente op jouw adres inschrijven als zijnde haar postadres. Dit heeft geen consequenties voor jouw en zij heeft een officeel adres voor de belastingdienst e.d.
anoniem_52617 wijzigde dit bericht op 26-08-2007 20:09
Reden: kromme zin + aanvulling
% gewijzigd
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
ze komt ook niet echt hier wonen.

ze laat wel haar post hier bezorgen

voor de gemeente woont ze hier.



omdat we al een meerpersoons huishouden hebben heeft het qua gemeentelijke belasting etc geen consequenties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven