Vrieskist versus vrieskast

23-01-2015 14:55 32 berichten
Morgen ga ik kijken voor een nieuwe vriezer. Momenteel heb ik de oude vriezer van mijn moeder van minimaal 20 jaar oud, deze begint steeds meer condensvorming aan de buitenkant te krijgen (moet hem om de zoveel dagen afdrogen) en de ijsvorming aan de binnenkant is steeds sneller weer terug nadat het verwijderd is, volgens mij sluit hij niet meer helemaal goed, al met al tijd om naar een nieuwe te kijken.



Ik ben me een beetje aan het oriënteren via internet, aangezien ik nog nooit een vriezer heb gekocht en het toch best veel geld is (dus liever geen miskoop doe). Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik ben even op zoek naar ervaringen:



- Wat is handiger een vrieskist of een vrieskast?

- Welke merken zijn aanraders/afraders?

- Hoeveel liter inhoud is handig om te kopen?

- Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Ik kan alleen maar hele ranzige dingen bedenken bij een vrieskist . Handig voor als je een moord gepleegd hebt of je roadkill wil hergebruiken Ik zal ze maar niet zeggen
Alle reacties Link kopieren
http://www.consumentenbon ... ishouden/keuken/vriezers/
Ik vind een vrieskast veel fijner dan een vrieskist. Veel minder gezoek. Gewoon per la doen (bijv 1 la voor brood, 1 la voor groenten, 1 la voor kip, 1 la voor gehakt, 1 la voor ijs) en je hoeft de kast niet lang open te houden om te pakken wat je nodig hebt.



Hoeveel liter is afhankelijk van hoe jij het gebruikt. Grofweg zou ik schatten, 1,5-2 lades per persoon. Als je alleen bent 3 lades. Als je gewend bent heel veel voorraden in huis te halen zijn minstens 7 lades handig.
Als je vaak dingen wil pakken lijkt me eentje met lades het handigst. Je kunt dan ook alles overzichtelijk opbergen.



Zelf let ik bij aanschaf van huishoudelijke apparatuur altijd op het aantal sterren ***. Hoe meer sterren hoe energiezuiniger en dat merk je in je energie rekening.

Goede merken zijn bijv. Bosch en Siemens.



Heb je al op kieskeurig gekeken? Daar kun je een aantal "voorwaardes" invullen en apparaten vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden eerst een kist en nu een kast. De kast is veel makkelijker en overzichtelijker, met al die uittrekladen. Neemt ook minder ruimte in. Maar als je lijken of roadkill wilt bewaren is een kist handiger, anders zul je het eerst in stukken moeten hakken.
Alle reacties Link kopieren
Klein/groot huishouden?

Hoeveel plaats heb je?

Welk budget?

Heb je groentetuin?



Slechte vriezers bestaan niet meer.

Wel luxe en luxere / dure en duurdere
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 tip....neem een No Frost!!!!

Nooit meer ontdooien...geen ijsvorming! ideaal!

Daarnaast vind ik lades veel handiger dan een kist.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn tegenwoordig toch gewoon allemaal no frost?
Alle reacties Link kopieren
en als de kist/kast in de schuur staat waar het vriest hou je hetzelfde probleem als nu.

veel mensen weten dat niet, dat komt omdat het vriest buiten.

ik vind een kist handiger.
Inderdaad no frost. Is echt een verademing. Nooit meer ijs hakken. Zelf zou ik kiezen voor een kast, omdat je dan makkelijker dingen kunt scheiden (brood, vlees, groenten, ijsjes etc.). In een kist ligt het allemaal zo op elkaar gedonderd.
quote:1960to4 schreef op 23 januari 2015 @ 15:10:

en als de kist/kast in de schuur staat waar het vriest hou je hetzelfde probleem als nu.

veel mensen weten dat niet, dat komt omdat het vriest buiten.

ik vind een kist handiger.Die snap ik niet helemaal. Mijn probleem is dat mijn vriezer niet meer goed sluit, op welke manier zou ik dat probleem met een nieuwe vriezer weer hebben?
quote:happy-daddy schreef op 23 januari 2015 @ 15:03:

Klein/groot huishouden?

Hoeveel plaats heb je?

Welk budget?

Heb je groentetuin?



Slechte vriezers bestaan niet meer.

Wel luxe en luxere / dure en duurdere



Huishouden is; ik, mijn vriend en twee kinderen.

Plaats; genoeg, grote garage.

Budget; tja ik ben meestal van de koopjes terwijl mijn vriend juist is van liever duur en goed dan goedkoper en minder goed (haha, samen winkelen is altijd best een uitdaging). Maar er is ruim voldoende budget.

Groentetuin; nee, maar schoonmoeder wel. En aangezien mijn schoonouders met z'n tweeën wonen heeft ze regelmatig veel te veel wat dan hier wordt gebracht.



Wel fijn om te horen dat er geen slechte vriezers bestaan, dat verkleint de kans op een miskoop weer
quote:Steinbeck2 schreef op 23 januari 2015 @ 15:01:

Als je vaak dingen wil pakken lijkt me eentje met lades het handigst. Je kunt dan ook alles overzichtelijk opbergen.



Zelf let ik bij aanschaf van huishoudelijke apparatuur altijd op het aantal sterren ***. Hoe meer sterren hoe energiezuiniger en dat merk je in je energie rekening.

Goede merken zijn bijv. Bosch en Siemens.



Heb je al op kieskeurig gekeken? Daar kun je een aantal "voorwaardes" invullen en apparaten vergelijken.



Aantal sterren geeft bij een vriezer toch aan hoe koud hij kan?

Energiezuinigheid wordt toch aangegeven door middel van letters en plusjes (A+ bijvoorbeeld)

(of heb ik dat al googelend verkeerd begrepen?)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een vrieskast; voorheen een vrieskist en als ik nu zou kunnen ruilen zou ik dat a la minuut doen, maar moet zeggen dat wij een gezin van 7 zijn en porties voor 7 man invriezen is gewoon met lades bijna niet te doen......
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 23 januari 2015 @ 15:27:

[...]





Aantal sterren geeft bij een vriezer toch aan hoe koud hij kan?

Energiezuinigheid wordt toch aangegeven door middel van letters en plusjes (A+ bijvoorbeeld)

(of heb ik dat al googelend verkeerd begrepen?)

Dat heb je goed begrepen.

Mijn advies zou zijn ruime kist.

En de kist volstouwen met grote plastic opbergbakken.

Zodat je niet elk zakje/doosje in je handen hoeft te nemen.



Ff googlen

http://www.vriezer.nl/beste-vriezer/beste-vrieskist/



Is je garage onverwarmt?

Blijkt ook nog een dingetje te zijn

http://www.bcc.nl/kiesadvies/vriezer
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Ben heel blij met onze no frost!
quote:happy-daddy schreef op 23 januari 2015 @ 15:35:

[...]



Dat heb je goed begrepen.

Mijn advies zou zijn ruime kist.

En de kist volstouwen met grote plastic opbergbakken.

Zodat je niet elk zakje/doosje in je handen hoeft te nemen.



Ff googlen

http://www.vriezer.nl/beste-vriezer/beste-vrieskist/



Is je garage onverwarmt?

Blijkt ook nog een dingetje te zijn

http://www.bcc.nl/kiesadvies/vriezerDe garage is onverwarmt, maar wel heel goed geïsoleerd (zal dat voldoende zijn)? Want in huis zetten zal qua ruimte heel lastig worden.
Alle reacties Link kopieren
Onze vriezer staat momenteel inderdaad uit omdat hij in de garage niet werkt (te koud ). Volgens vriend gebruikt de vriezer warmte om te koelen en hij krijgt het met deze buitentemperatuur dus niet genoeg verwarmd. Resultaat: ijsvorming, half ontdooide spullen, etc. Ik had ook steeds het idee dat de deur niet goed sloot.

Momenteel geen andere plaats voor vriezer, dus hopelijk kan hij in maart/april weer aan.



Zou dit bij jullie ook het probleem kunnen zijn TO? Dan is het de vraag of een nieuwe vriezer op dezelfde plaats voldoende gaat helpen...
Alle reacties Link kopieren
Dat ijsvorming heeft te maken met het neerslaan van condens. Als de kist of kast niet luchtdicht meer afsluit, of vaak gebruikt wordt zodat er veel vochthoudende warmere buitlenlucht bijkomt, dan zal dat vocht condenseren in de kist of kast en aanvriezen.



Als je met regelmaat in de kist/kast moet zijn, raad ik de kast aan met laden. Vooral als die laden zodanig afsluiten zodat er bij het openen van een van de lade, de lucht in de andere laden niet ververst wordt. Het kost namelijk veel energie om lucht af te koelen en geeft ook ijsophoping.



Voor een vrieskist kiest men er daarom vaak voor om de overtollige ruimtes op te vullen met piepschuim of andere opvul materialen. Dat opvul materiaal zorgt er voor dat wanneer je de kist opendoet, en dus de lucht in beweging brengt, er minder warme lucht in de kist terecht komt dat weer afgekoeld moet worden.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:gsleutel schreef op 23 januari 2015 @ 16:03:

Onze vriezer staat momenteel inderdaad uit omdat hij in de garage niet werkt (te koud ). Volgens vriend gebruikt de vriezer warmte om te koelen en hij krijgt het met deze buitentemperatuur dus niet genoeg verwarmd. Resultaat: ijsvorming, half ontdooide spullen, etc. Ik had ook steeds het idee dat de deur niet goed sloot.

Momenteel geen andere plaats voor vriezer, dus hopelijk kan hij in maart/april weer aan.



Zou dit bij jullie ook het probleem kunnen zijn TO? Dan is het de vraag of een nieuwe vriezer op dezelfde plaats voldoende gaat helpen...Op zich een goede gedachte, maar ik sta al sinds afgelopen zomer wekelijks ijs te hakken zodat hij weer dicht kan en ik heb hem het afgelopen half jaar al meerdere keren ontdooit, dus ik denk toch dat het er meer aan ligt dat hij niet goed meer sluit dan aan de kou van de afgelope tijd. Ik zal eens kijken of ik erachter kan komen hoe koud het is in de garage, maar hij zit direct aan het huis vast en is heel goed geïsoleerd, dus echt heel erg koud wordt het er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kast met lades . Heel,praktisch. Kist is qua indeling onhandiger .



Ik heb er 2 ( mijn honden eten vlees , dus een extra vriezer voor hen ) en de een is bijna 2 meter hoog met 8 lades en verlichting en no frost . Van Samsung en de ander is kleiner , 4 laden , siemens . Beiden bevallen goed . alle twee a+ klasse dus ook qua verbruik prima
Alle reacties Link kopieren
Een kast is handiger dan een kist vind ik, ik heb een grote, twee meter hoog, no frost. Vroeger had ik een kist maar ik zocht me iedere keer weer wezenloos (met handschoenen aan). Een kast is in dat opzicht handiger.
verba volant, scripta manent.
quote:_blabla_ schreef op 23 januari 2015 @ 15:27:

[...]





Aantal sterren geeft bij een vriezer toch aan hoe koud hij kan?

Energiezuinigheid wordt toch aangegeven door middel van letters en plusjes (A+ bijvoorbeeld)

(of heb ik dat al googelend verkeerd begrepen?)



Ja, sorry, je hebt gelijk!

Inderdaad A+++ daar let ik altijd op.
Met een kist moet je steeds alles eruit halen als je iets wil pakken wat onderop ligt.

Een kast dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven