Waar is het leuk wonen in Rotterdam?

28-08-2015 12:55 110 berichten
Ik speel met de gedachte om in Rotterdam te gaan wonen. Mijn moeder is namelijk terminaal ziek geworden en daarom wil ik wat makkelijker/sneller in Zeeland kunnen zijn, evt ook op een doordeweekse avond. Het is dus vooral een praktische overweging, in plaats van een overduidelijk "dáár wil ik wonen"-gevoel dat ik destijds bij de hoofdstad had.



Wat zijn nou de leuke en minder leuke plekken in de stad? Ik woon alleen en heb dus niets met rustige, kindvriendelijke buurten. Ik wil graag de deur uit stappen en dan midden in de drukte, winkeltjes, barretjes en gezelligheid van een stad staan zoals ik dat nu ook heb. Dat mag overigens best (eigenlijk bij voorkeur) op de wat "afgeragde" manier van een opkomende buurt zijn. Waar vind ik dat in Rotterdam?
Tja, het centrum dus!



Ik zou niet in Zuid gaan wonen (kop van zuid is wel leuk) Noorder-eiland is ook leuk. Bij blaak is het prima wonen. Kralingen is ook prima of Delfshaven. Ook allemaal prima te doen naar het centrum.



Zelf zou ik niet in Hillegersberg ofzo willen wonen (de nette wijk zeg maar) maar ook niet in Crooswijk, Charlois of Spangen (de mindere wijken).
Maar er zijn hier vast een heleboel mensen die Rotterdam nog veel beter kennen dan ik en je nog meer tips kunnen geven ;)
Alle reacties Link kopieren
Witte de with

Binnerotte
Heb beetje gegoogeld maar dan vind ik vooral topics van mensen die rustig met ruimte willen wonen en dat is op mij niet zo van toepassing.



In Amsterdam heb je allerlei plekken buiten het centrum die nu heel erg opkomen en enorm leuk zijn omdat wonen en uitgaan heel gemixt zijn (bijv. transvaal of stukken van BoLo). Eigenlijk zoek ik zo'n soort plek, bestaat dat in Rotterdam of is alles gewoon heel erg op het centrum gericht?
Alle reacties Link kopieren
Wat zoek je? Sociale huurwoning, vrije vestiging, koop? De wachtlijst voor een sociale huurwoning is gemiddeld acht jaar en dan is de kans groot dat je ergens terecht komt waar je niet dood gevonden wenst te worden. De meeste achterstandswijken vind je op zuid, Charlois, IJsselmonde, Pendrecht, Hoogvliet. In het centrum vind je voornamelijk koopwoningen, in Rotterdam west wonen niet veel Nederlanders meer, net als in Crooswijk. Kralingen, Blijdorp, Kleiwegkwartier, Hillegersberg en een deel van Schiebroek zijn rustige wijken maar daar zijn de huizen duur. Als ik in jouw schoenen stond zou ik in eerste instantie gaan zoeken in de Stadsdriehoek, dan is het ook makkelijk met het OV. De rustigste en groenste buitenwijk is Ommoord, Prinsenland is ook niet verkeerd.
verba volant, scripta manent.
Goede vraag Marianne. Ik zoek een koopwoning, die heb ik nu ook. Vergeleken met de prijzen hier in Amsterdam vind ik Rotterdam spotgoedkoop, dus definieer duur? Een rustige groene buitenwijk is niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen ga eens een dag Rotterdam in en kijk waar het je bevalt.



Ik vind zelf dat Noord ook goed aan je beschrijving voldoet. Je bent zo in het centrum, is een levendige wijk, je bent snel bij centraal en heeft eventueel ook een eigen treinstation. West is ook leuk, maar zit je toch iets verder van het echte centum af. Op zuid heb je ook leuke en minder leuke stukken, maar daar moet je denk ik echt zelf kijken welke buurten je zelf prima vind. Oost ken ik niet goed genoeg. Kralingen is leuk, maar volgens mij wat duurder. Centrum is natuurlijk ook leuk, maar zou er zelf niet willen wonen. Hoewel daar echt prachtige appartementen zijn, vind ik het prijskaartje dat ik van daar ken echt te hoog.



Wat zijn verder een beetje je eisen? Ook qua afmeting en prijs.
Er is in Crooswijk een deel gereserveerd voor koopwoningen. Dat zijn meest appartementen, maar wel heel mooi. Mensen die er zijn gaan wonen hebben het erg naar hun zin, want je zit in een paar stappen in het bos de enen kant op en binnen een paar stappen in de stad, de andere kant op. Het is echt een opkomende wijk en dan bedoel ik nieuw Crooswijk, niet Rubroek, dat is niet Nederlands meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:10:

Goede vraag Marianne. Ik zoek een koopwoning, die heb ik nu ook. Vergeleken met de prijzen hier in Amsterdam vind ik Rotterdam spotgoedkoop, dus definieer duur? Een rustige groene buitenwijk is niks voor mij.Als je iets zoekt in het centrum, google dan eens op woningen te koop: Wijnstaete, The Red Apple, Librijesteeg (kijkt uit op De Binnenrotte), Statendam, Hoge Marinier, allemaal appartementen. De Statendam ligt tegenover de bieb aan de Botersloot, net als De Hoge Marinier. Misschien zijn er ook nog woningen te koop in/aan de Markthal maar daar hangt een heel fors prijskaartje aan.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
O, de Zalmhaven of Gedempte Zalmhaven, daar staan ook regelmatig woningen te koop. Is ook centrum en Churchillplein, langs de Schiedamsevest.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2015 @ 13:18:

O, de Zalmhaven of Gedempte Zalmhaven, daar staan ook regelmatig woningen te koop. Is ook centrum en Churchillplein, langs de Schiedamsevest.Dat leeft toch allemaal niet joh. Daar zit je ingeblikt tussen de kantoorpanden.
De mensen die ik in Rotterdam ken wonen eigenlijk allemaal op een manier waar ik me niet zo bij thuis voel. Rustig wonen in een buitenwijk en dan heel bewust (met de auto) het vertier opzoeken. Ik heb een levensgroot Zeeuws jeugdtrauma dus ik vind rustig een héél vies woord.



Qua afmetingen heb ik niet zo heel veel eisen. Ik woon nu op 45m2 en dat vind ik nog groot voor mij alleen. Het is een beetje gokken want de markt is nu heel grillig, maar ik zit op een hele courante plek en heb mijn huis op het diepste punt van de crisis gekocht. Dus ik verwacht wel een redelijke winst te gaan maken. Voor mijn nieuwe huis hoef ik ook weer niet de hoofdprijs uit te geven, ook een beetje met het oog op eventueel opnemen van onbetaald verlof als mijn moeder verder achteruit gaat en ze meer hulp nodig zou hebben. Ik kan ongeveer 3 ton lenen op mijn salaris, maar dat wil ik beslist niet uitgeven (en volgens mij hoeft dat ook helemaal niet om leuk te kunnen wonen)



Alternatief zou zijn om iets te huren en dan mijn eigen huis te verhuren, maar ik zie een beetje op tegen het gedoe en risico dat daarbij komt kijken. (nog los van de vraag of de bank dat wel ok vind)
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2015 @ 13:06:

Wat zoek je? Sociale huurwoning, vrije vestiging, koop? De wachtlijst voor een sociale huurwoning is gemiddeld acht jaar en dan is de kans groot dat je ergens terecht komt waar je niet dood gevonden wenst te worden. De meeste achterstandswijken vind je op zuid, Charlois, IJsselmonde, Pendrecht, Hoogvliet. In het centrum vind je voornamelijk koopwoningen, in Rotterdam west wonen niet veel Nederlanders meer, net als in Crooswijk. Kralingen, Blijdorp, Kleiwegkwartier, Hillegersberg en een deel van Schiebroek zijn rustige wijken maar daar zijn de huizen duur. Als ik in jouw schoenen stond zou ik in eerste instantie gaan zoeken in de Stadsdriehoek, dan is het ook makkelijk met het OV. De rustigste en groenste buitenwijk is Ommoord, Prinsenland is ook niet verkeerd.



Hoe kom je er op, dit is precies wat TO niet zoekt..... Bovendien heeft TO niet die buitenlanderangst die jij tentoon spreidt hier (hoop ik tenminste voor je, TO)



TO, er zijn heel veel leuke buurten in Rotterdam, al dan niet met een rafelrandje. Ga inderdaad eens een dagje rondkijken. Ik vind zelf de omgeving van her Noordplein leuk, maar ook op de Lloydpier wonen (de cruisesechepen vormen je uitzicht), bijvoorbeeld in de Schiecentrale is geweldig. Er staan er nog maar 2 te koop, je kunt de indeling/afwerking zelf bepalen.
Vanaf de buitenmuren opnieuw opgebouwd. Leuk wonen daar en voor een prikkie.





http://www.funda.nl/koop/ ... 892-paradijslaan-111-aii/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stadsdriehoek aanraden, oude noorden (en dan met name de agniesebuurt, dat grenst aan het centrum) verder inderdaad rondom blaak. Blijdorp zou ook nog goed kunnen of de provenierswijk.
quote:Cateautje schreef op 28 augustus 2015 @ 13:16:

Er is in Crooswijk een deel gereserveerd voor koopwoningen. Dat zijn meest appartementen, maar wel heel mooi. Mensen die er zijn gaan wonen hebben het erg naar hun zin, want je zit in een paar stappen in het bos de enen kant op en binnen een paar stappen in de stad, de andere kant op. Het is echt een opkomende wijk en dan bedoel ik nieuw Crooswijk, niet Rubroek, dat is niet Nederlands meer.als ik dat op de kaart opzoek ligt Rubroek voor mijn idee pal tegen het centrum aan. Maar dat is dus geen aanrader?
Alle reacties Link kopieren
De Nieuwe Binnenweg! Dat is een heel lange straat, maar alles eromheen vind ik leuk. Lekker dicht bij het centrum, levendig, gezellig.
't Is al met al een heel gedoe
quote:Cateautje schreef op 28 augustus 2015 @ 13:29:

Vanaf de buitenmuren opnieuw opgebouwd. Leuk wonen daar en voor een prikkie.





http://www.funda.nl/koop/ ... 892-paradijslaan-111-aii/holiemolie, 115 vierkante meter? Ik heb niet eens genoeg spullen om dat vol te krijgen
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:31:

[...]





holiemolie, 115 vierkante meter? Ik heb niet eens genoeg spullen om dat vol te krijgen Het is wel heel erg mooi geworden en die spullen, die komen vanzelf.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:30:

[...]





als ik dat op de kaart opzoek ligt Rubroek voor mijn idee pal tegen het centrum aan. Maar dat is dus geen aanrader?Net achter Rubroek ligt nieuw Crooswijk en dat is leuk wonen, daar staat dat huis dat ik je liet zien, maar dat is een kwestie van een kilometer lopen en dan zit je in de stad.
Die schiecentrale vind ik wel een hele toffe ruimte trouwens. Heel urban. Mag van mij best nog iets rafeliger dan dat. (en een klap kleiner )
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:35:

Die schiecentrale vind ik wel een hele toffe ruimte trouwens. Heel urban. Mag van mij best nog iets rafeliger dan dat. (en een klap kleiner )In die schiecentrale is alles in deze stijl, maar ze zijn er in heel verschillende maten. Het heeft lang best moeilijk gelopen, maar nu zijn er nog maar 2 te koop, die van de link en een iets kleinere, die je hier ziet. Die is echt nog helemaal casco, geen keuken, geen binnenmuren. Ik vind het een topplek, je woont bovenop de Appie, geweldig uitzicht, zo in het centrum, leuke kroeg en restaurantjes in de buurt, veel hippe, creatieve bedrijven in het gebouw en dito bewoners.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 28 augustus 2015 @ 13:21:

[...]



Dat leeft toch allemaal niet joh. Daar zit je ingeblikt tussen de kantoorpanden.Valt wel mee. Er staan nog meer woningen, onder andere aan de Jufferstraat, geen idee hoe dat complex heet, dan bij de Leuvehaven naast het beeld van Zadkine, aan de Blaak zelf (of ook Keizerstraat aan de achterkant tegenover de school) tussen het kantoor van Loyens en Loeff en de Rabo staan ook vaak woningen te koop, die zijn uit de jaren '80 maar goed onderhouden en niet echt gedateerd.
verba volant, scripta manent.
Ongezellige boel hoor Marianne.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven