Waar is het leuk wonen in Rotterdam?

28-08-2015 12:55 110 berichten
Ik speel met de gedachte om in Rotterdam te gaan wonen. Mijn moeder is namelijk terminaal ziek geworden en daarom wil ik wat makkelijker/sneller in Zeeland kunnen zijn, evt ook op een doordeweekse avond. Het is dus vooral een praktische overweging, in plaats van een overduidelijk "dáár wil ik wonen"-gevoel dat ik destijds bij de hoofdstad had.



Wat zijn nou de leuke en minder leuke plekken in de stad? Ik woon alleen en heb dus niets met rustige, kindvriendelijke buurten. Ik wil graag de deur uit stappen en dan midden in de drukte, winkeltjes, barretjes en gezelligheid van een stad staan zoals ik dat nu ook heb. Dat mag overigens best (eigenlijk bij voorkeur) op de wat "afgeragde" manier van een opkomende buurt zijn. Waar vind ik dat in Rotterdam?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik zelf niets mis vind met Rubroek...

Je staat zo in de stad en hebt de Appie en de Bas om de hoek.

Als je echt boven kroegjes oid wilt wonen zou ik idd aan Kralingen (het studentengedeelte dan) en het centrum denken.



Wat Cateautje zegt klopt wel, Nieuw Crooswijk is flink opgeknapt qua huizen en er zitten best leuke woningen bij, echter vind ik wel dat er getracht wordt steeds meer een elite buurtje van te maken...

Daarbij is de woning die Cateau liet zien een oude voor-tussen-achter woning en zijn dat echt leuke pandjes! Het lijkt een hoop ruimte, en tov wat je nu hebt zal dat miss ook wel zo aanvoelen maar vergeet niet dat je daar de ruimte van de halletjes en trappen ook bij hebt (en die gooi je neem ik aan niet vol met spullen 😜) maar echt zijn leuke woningen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte trouwens met je moeder en succes met het zoeken van een huis!
Alle reacties Link kopieren
Paradijslaan is veel overlast van hangjeugd, dat is al jaren zo, dochter is mede daarom, ze woonde er niet heel ver vandaan, onlangs naar een ander deel van Kralingen verhuisd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 28 augustus 2015 @ 13:57:

Ongezellige boel hoor Marianne.Vijftig meter lopen en je staat op de Coolsingel. Boodschappen doe je bij De Spar (twee keer zo duur als iedere andere supermarkt).
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Blijdorp en Oude Noorden (lang niet elke straat!) Zijn ook leuk. Bijvoorbeeld bij Vroesenpark.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb ik hier nog niemand Katendrecht horen zeggen? Over opkomende buurt met een rafelrandje gesproken....

En dan natuurlijk op/naast het Deliplein.



Deliplein zelf heeft hele leuke restaurantjes, aan de overkant zit Kantine Walhalla, een klein theater met cafe-restaurant, dan het mega-hipster FenixFoodfactory.

De loop/fietsbrug ' de hoerenloper' over en je zit bij hotel New York, bioscoop/concertzaal LantarenVenster, restaurant Las Palmas, Fotomuseum en de Rotterdam met cocktailbar met uitzicht op de Erasmusbrug. Oja, ook nog het nieuwe Luxor en kleine restaurantje.



Als je echter meer Katendrecht in gaat vind je nog oude kroegen van tante Sjaan en wellicht een nog overgebleven hoer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gelet op jouw wensen ook omgeving Witte de With, N Binnenweg of flats a la de Witte Keyzer, Hofdame, Red Apple of 100 hoog aanraden.

Maar...als je het over upcoming en hip hebt, denk ik meteen aan de buurt Katendrecht!! SS Rdam in de buurt, Deliplein, Fenix Food factory, erg leuk allemaal!!
Alle reacties Link kopieren
Haha Hiltje, wij dachten hetzelfde!!
Alle reacties Link kopieren
Katendrecht is superleuk, maar er wonen wel veel gezinnen. Witte de With is ook een goede suggestie. O ja, het Oude Noorden is ook heel levendig, wat rafelig, maar upcoming en niet ver van het centrum!
't Is al met al een heel gedoe
ik zou de Meent aanraden! precies wat je wilt, meteen midden in het leven, grand café Dudok, veel lekkere restaurantjes, prima sfeer.. en wordt auto luw gemaakt volgens mij ten gunste van het flaneer publiek. di- en zaterdag een markt (naast de grote Markthal natuurlijk, bij station Blaak). oorspronkelijke deel van de wijk is gebouwd in de jaren 50, ziet er van buiten wat donker uit maar als je in zo'n pand binnenstapt blijkt het juist heerlijk licht. (ik woonde er vele jaren, extreem fijn wonen daar).

daarna naar de Provenierswijk gegaan, meteen achter Centraal Station. prachtige herenhuizen met ornamenten enzo daar maar de singel toch echt te rustig naar mijn (en waarschijnlijk ook jouw : ) zin
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 28 augustus 2015 @ 13:31:

De Nieuwe Binnenweg! Dat is een heel lange straat, maar alles eromheen vind ik leuk. Lekker dicht bij het centrum, levendig, gezellig.





Uhm je weet dat een groot deel van de nieuwe binnenweg bekend staat om drugshandel en overlast?



Schiehaven is leuk, in Delfshaven (grotendeels niet zo'n goede wijk) maar dit deel staat goed bekend.

Leuk om te kijken is ook Katendrecht. Niet heel dicht in t centrum, maar wel echt ik opkomst en misschien meet dat rauwe nog?



Anders echt centrum, bijv. Aan de binnenrotte kant idd. Meent is inderdaad leuk, hoogte binnenrotte/ pannenkoekstraat.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan in de oude Fenix-loodsen appartementen maken



http://www.funda.nl/koop/ ... -bouwnr-60/fotos/#foto-16



Stukje van de tekst:



Locatie-Het kloppende hart van het nieuwe Katendrecht wordt gevormd door het Deliplein. Het plein werd in 2009 prachtig vernieuwd en wordt op de kaart gezet door aansprekende ondernemers. Voor het aantrekken van nieuwe ondernemers wordt het concept van de 3 C’s gehanteerd: Creatief, Culinair, Cultureel. Al snel maken restaurants als Kwiezien en Matroos en het Meisje naam in Rotterdam en trekt Theater Walhalla avond aan avond volle zalen. Ook festivals spelen een belangrijke rol in de herontdekking van Katendrecht. Met karakteristieke evenementen als de Nacht van de Kaap, wielerevenement de Ronde van Katendrecht en jazzfestival Kid Dynamite wordt een nieuwe sfeer gezet met een knipoog naar het rijke verleden. Het concept van de 3 C’s wordt voortgezet in de Fenixdocks: de invulling van (een deel van) de bestaande loods met onderscheidende ondernemers. Met de ontwikkeling van de Fenixloodsen krijgt het gebied rondom Deliplein en de Rijnhavenbrug opnieuw een grote impuls, en een nog grotere aantrekkingskracht op zowel bewoners, ondernemers als bezoekers.



Herrijzen van de Fenix- De Fenixloodsen aan de Veerlaan hebben een lange en bijzondere historie als de restanten van de loods San Francisco van de Holland Amerika Lijn. Omstreeks 1900 waren dit de grootste havenopslagloodsen van de wereld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de loodsen gebombardeerd, maar een groot deel van de constructie overleefde de aanslag. Een brand in 1947 verwoeste het middendeel van de loodsen. De Fenix rees opnieuw uit haar as en bestaat sindsdien uit twee loodsen: Fenixloods I en Fenixloods II, tegenwoordig gescheiden door het Fenixplein met Rijnhavenbrug. Beide loodsen zijn decennialang gebruikt werden voor havenopslag. De herontwikkeling van de Fenixloodsen start met Fenixloods I, de kleinste van de twee loodsen. Het programma biedt naast woningen straks ook ruimte voor Theater Walhalla, de circusschool van Codarts, bijzondere winkels, restaurants, uitgaansgelegenheden en parkeergelegenheid. Tot die tijd is er in Fenixloods II al een bijzondere tijdelijke programmering. De Codarts Circusschool is in 2013 al gestart, en in 2014 start de Fenix Food Factory met onder andere een bierbrouwerij. Theater Walhalla programmeert al enkele jaren voorstellingen in de Steinweg Kantine grenzend aan Fenixloods I. Festivals en events gebruiken veelvuldig de rauwe loodsen als decor, zoals tijdens de Nacht van de Kaap, het Blown Away Festival en de Swan Market. Zo zijn de Fenixloodsen nu al tot leven gekomen. De opening van de Rijnhavenbrug in 2012 heeft hier een grote impuls aan gegeven. Tussen de brug en het Deliplein ontstaat een levendig Fenix plein.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dubbel
quote:MarianneDavids schreef op 28 augustus 2015 @ 13:59:

Paradijslaan is veel overlast van hangjeugd, dat is al jaren zo, dochter is mede daarom, ze woonde er niet heel ver vandaan, onlangs naar een ander deel van Kralingen verhuisd.Er bevind zich op de Paradijslaan geen overlast van hangjeugd. Je hebt de klok horen luiden Marianne, maar het is een leugen. De Paradijslaan bevindt zich overigens in nieuwe Crooswijk, niet in Kralingen
Alle reacties Link kopieren
quote:nev schreef op 28 augustus 2015 @ 14:15:

[...]





Uhm je weet dat een groot deel van de nieuwe binnenweg bekend staat om drugshandel en overlast?



Schiehaven is leuk, in Delfshaven (grotendeels niet zo'n goede wijk) maar dit deel staat goed bekend.

Leuk om te kijken is ook Katendrecht. Niet heel dicht in t centrum, maar wel echt ik opkomst en misschien meet dat rauwe nog?



Anders echt centrum, bijv. Aan de binnenrotte kant idd. Meent is inderdaad leuk, hoogte binnenrotte/ pannenkoekstraat.



TO wil toch een rafelrandje? Dan is Nieuwe Binnenweg prima. Zeker het deel richting West, vanaf ongeveer de Mathenesserlaan is erg in opkomst met leuke koffiebarretjes en winkeltjes.



Meent/Pannekoekstraat/Binnenrotte/Markthal is ook een leuke buurt in het centrum.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je ziet, ongeveer net zoveel meningen als mensen 😃 ik denk dat de tip die iemand hier eerder gaf misschien wel een goed idee is, waarom ga je niet een keer een dagje Rotterdam in en bekijkt de verschillende buurtjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:nev schreef op 28 augustus 2015 @ 14:15:

[...]





Uhm je weet dat een groot deel van de nieuwe binnenweg bekend staat om drugshandel en overlast?



Schiehaven is leuk, in Delfshaven (grotendeels niet zo'n goede wijk) maar dit deel staat goed bekend.

Leuk om te kijken is ook Katendrecht. Niet heel dicht in t centrum, maar wel echt ik opkomst en misschien meet dat rauwe nog?



Anders echt centrum, bijv. Aan de binnenrotte kant idd. Meent is inderdaad leuk, hoogte binnenrotte/ pannenkoekstraat.Delfshaven en Spangen zijn geen super wijken maar je kan er prima wonen, heb ik van horen zeggen. Ik zou er alleen niet een huis kopen .
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 28 augustus 2015 @ 14:21:

[...]





TO wil toch een rafelrandje? Dan is Nieuwe Binnenweg prima. Zeker het deel richting West, vanaf ongeveer de Mathenesserlaan is erg in opkomst met leuke koffiebarretjes en winkeltjes.



Meent/Pannekoekstraat/Binnenrotte/Markthal is ook een leuke buurt in het centrum.Klopt en in 10 minuten fietsen in het centrum :D
Alle reacties Link kopieren
http://www.funda.nl/koop/ ... tadsdriehoek/appartement/



Stadsdriehoek beslaat ook het centrum.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 28 augustus 2015 @ 13:10:

Goede vraag Marianne. Ik zoek een koopwoning, die heb ik nu ook. Vergeleken met de prijzen hier in Amsterdam vind ik Rotterdam spotgoedkoop, dus definieer duur? Een rustige groene buitenwijk is niks voor mij.



Ons appartement staat te koop.

Naast de bioscoop, langs de Maas, met de tram in 10 min in het centrum

Prachtig uitzicht op de Kuip

Diverse uitgaansgelegenheden in de biurt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Trouwens TO, je zegt dat je uit praktische overwegingen naar Rotterdam wil en dat je dus niet echt het wow-gevoel bij de stad hebt/had zoals met Amsterdam.



Ik kan je met trots zeggen dat Rotterdam, zeker de afgelopen 5 jaar, enorm vooruit is gegaan. We hebben minder sfeervolle grachten en oude gevels, maar qua cultuur, architectuur, uitgaan, restaurants, clubs, theaters en festivals heeft Rotterdam het echt wel!



Afgelopen jaar is Rotterdam ook door rough guide en de New York Times verkozen tot must-see.



Zeker nu met het nieuwe station, de Markthal en de Rotterdam van Rem Koolhaas is Rotterdam echt een stad om trots op te zijn.



Rotterdam heeft niet een echt duidelijk centrum vind ik. Of je moet Beurs/Blaak/Schouwburgplein ofzo nemen. Daar zijn veel jaren 80-appartementen of je vindt er moderne architectuur in hele grote torens/complexen/projecten (Calypso, Red Appel, Hoge Heren, Markthal). Dat zijn mooie en luxe appartementen (soms met interne doorman, gym en zwembad) maar aan de prijs en ik vind het zelf erg onpersoonlijk.



Meer sfeervol en oudere panden/appartementen in leuke uitgaansgebieden vind je dan rondom Witte de With en Meent en evt. Nieuwe Binnenweg.

Leuk en sfeervol maar meer lokaal met wat winkeltjes (dus niet echt centrum) is het Oude Noorden en Blijdorp en ook delen van Kralingen (bij Lusthofstraat).



Katendrecht wijkt weer af in de zin dat er veel cultuur en uitgaan is, maar weer weinig winkels/shoppen. Wel leuke oude panden die opgeknapt zijn en dus een nieuw te ontwikkelen loods met loftachtige woningen.



Dan heb je ook nog het Lloydkwartier en daar zijn een aantal prachtige architectonische meesterwerken met loft-achtige woningen. Apart, mooi en hip om te wonen maar in de buurt erom heen valt volgens mij weinig te beleven. Dan moet je echt op je fiets stappen of de metro nemen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.funda.nl/koop/ ... -49418209-grotemarkt-134/



Dat is een appartement in de Markthal. De inrichting is werkelijk afgrijselijk, de badkamer valt mee, net als de keuken op enkele accessoires na. Tot nu toe kijk je uit op een plantsoentje en de Hoogstraat maar het duurt niet lang eer daar de eerste paal in de grond gaat voor een nog hoger appartementencomplex, genaamd Rotta Nova. Dag uitzicht.
verba volant, scripta manent.
Amsterdam kan niet tippen aan Rotterdam. De enige reden dat toeristen nog naar Amsterdam gaan is op basis van info uit het jaar 0. Amsterdam is een mutsenstad geworden, waar je je nek breekt over de bakfietsen.

Ik las ook van de week dat er steeds meer Amsterdammers in Rotterdam komen wonen. Ik hou mijn hart vast, nu komen ze dat mutsengedoe hier naartoe brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Katendrecht wellicht ook wel een leuke optie voor je is. Da's een buurt in opkomst, veel leuke horeca, de Fenixloods (oude loods met winkels erin en horeca en heel hip en happening en zo). Is op zuid, net onder de Kop van Zuid, met een loopbrug 'de Hoerenloper' verbonden aan Kop van Zuid, Hotel New York. Om echt in het centrum te komen moet je dus wel de Erasmusbrug over (of de metro nemen).

Ik woon zelf op Kop van Zuid en ben daar erg blij mee, maar ik ben daar dus wel blij met de ruimte en relatieve rust aan de ene kant en het centrum min of meer op loopafstand aan de andere kant. En wij hebben uitzicht op de Erasmusbrug en dat vind ik gewoon mooi!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 28 augustus 2015 @ 14:46:

Amsterdam kan niet tippen aan Rotterdam. De enige reden dat toeristen nog naar Amsterdam gaan is op basis van info uit het jaar 0. Amsterdam is een mutsenstad geworden, waar je je nek breekt over de bakfietsen.

Ik las ook van de week dat er steeds meer Amsterdammers in Rotterdam komen wonen. Ik hou mijn hart vast, nu komen ze dat mutsengedoe hier naartoe brengen.Haha...incl hun accent...Help :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven