Waar moet ik beginnen?

21-05-2016 11:34 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klusjes in huis blijven weken dan wel maanden liggen. Het huis is goor ik heb al 5 weken niet gestofzuigd. De etensresten, vuile was haren van de kat etc. liggen gewoon op de grond. Op de wasmachine liggen stoppeltjes, in de magnetron etensresten, op de vriezer broodkruimels . Het aanrecht is vies en plakkerig.

Waar moet ik beginnen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Broodkruimels als eerste. De rest volgt vanzelf.
Het is misschien een raar begin, want je begint altijd boven en werk naar beneden, maar in jouw geval zou ik beginnen met stofzuigen, want de vloer is het grootste oppervlak dus heb je gelijk resultaat. Dan komt de rest vanzelf.
Van boven naar beneden: begin eerst eens je aanrecht, vriezer, magnetron etc, schoon te maken. Dan kan je alle kruimels op de grond gooien. Als dat allemaal schoon is, de stofzuiger erover en goed dweilen. Ondertussen kan je een was in de wasmachine gooien, en die ophangen als je klaar bent.



En proberen dat je het dagelijks bijhoudt, dan hoef je niet alles in 1 keer te doen volgende keer Desnoods met iets van een schoonmaakrooster?
Deel je huis in in vierkante meters en doe één vierkante meter per keer.
Alle reacties Link kopieren
Elke keer wekker op 10 min. Zetten en een taak gaan doen..is het niet af dan nog 10 min. Anders iets anders
Eerst opruimen, dan stofzuiger pakken en stofzuigen. Dan sopje maken/fles dasty en schoonmaakdoekjes en alle tafels, kasten en het aanrecht en zo verder.

Gewoon beginnen, het hoeft niet in 1 keer af. Spreek met jezelf een tijd af die je er aan wil/kan besteden vandaag, radio aan en beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hier heel goed benoemen wat er allemaal vies is in je huis. Je kunt dus gewoon bij willekeurig een van die plekken beginnen, het is immers niet zo dat je niet weet wat er moet gebeuren. Je hebt er gewoon geen zin in. En dat is verder prima hoor, de meeste mensen hebben geen zin in schoonmaken, maar als je niet in een goor huis wil wonen is dat toch echt het enige dat werkt. Kabouters gaan het niet doen, he?



Kortom: gewoon beginnen, ergens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 21 mei 2016 @ 11:41:

Eerst opruimen, dan stofzuiger pakken en stofzuigen. Dan sopje maken/fles dasty en schoonmaakdoekjes en alle tafels, kasten en het aanrecht en zo verder.

Gewoon beginnen, het hoeft niet in 1 keer af. Spreek met jezelf een tijd af die je er aan wil/kan besteden vandaag, radio aan en beginnen.Ik zou eerst gaan stoffen/afnemen voor he gaat stofzuigen, zodat je alles wat je wegveegt en op de grond terecht komt, kunt opzuigen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eerst de oppervlakken die je schoon wil maken, schoonmaken, afstoffen, stofzuigen, dweilen.

Vandaag bijvoorbeeld keuken, badkamer, toilet, morgen woon- en slaapkamer.
Wat zijn stoppeltjes op de wasmachine?
Alle reacties Link kopieren
Begin eerst met opruimen en weggooien wat in de vuilnisbak hoort.



Zo te horen hoe je vloer er uit ziet, zou ik eerst heel goed en lang gaan stofzuigen. Zet ook de grote dingen aan de kant of stofzuig er goed onder als dat kan.

Smerigheid verplaatst zich onder meubels en hoeken.



Pak een natte doek en schoonmaakmiddel, en maak alle oppervlaktes goed schoon.

Geef de keuken een intensieve schoonmaakbeurt met ontvetter. ( sopje, natte doek, nadroegen met droge doek)



Na het schoonmaken'maar nog een keer stofzuigen ( zuig ook je bank, stoelen , goed af )



Minimaaliseer je spullen in huis, een niet te vol huis maakt makkelijker en sneller schoon, en gezien je geen actieve schoonmaker ben, lijkt mij dat handig voor je.
Alle reacties Link kopieren
ga rustig zitten en haal drie keer diep adem.



pak pen en papier, schrijf op wat je allemaal gedaan wilt hebben in je huis. alles wat je maar kunt verzinnen tot en met de allerkleinste klusjes die je ooit gedaan wil hebben.



en dan een prioriteiten lijst maken. wat heeft de allerlaagste prioriteit, wat wil je liefst meteen gedaan hebben.



en dan begin je bovenaan, kijk hoe ver je komt en werk rustig verder naar beneden in de lijst.



op deze manier heb je overzicht, dat geeft rust.



En anders: gooi een was in de machine en terwijl die draait ga dan stofzuigen (ook alle kruimels weg zuigen in 1 keer).
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Deel het op in kleinere klussen, probeer niet alles in 1 keer te overzien



Maak desnoods een lijstje en werk dat af.
Pivot! PIVOT!!!
Wat bij mij altijd werkt als dingen me boven het hoofd groeien is het maken van een lijstje, eventueel met de tijd erachter die je denkt eraan kwijt te zijn. Zoiets:



- Stofzuigen huiskamer - 15 minuten

- Dweilen huiskamer - 15 minuten

- Aanrecht afnemen - 5 minuten



Je zal zien dat het best meevalt. En dan ga je gewoon een voor een dingen doen en afstrepen.
Alle reacties Link kopieren
en kijk niet iedere keer op je laptop tablet of telefoon!!

dat helpt ook een heleboel....
Alle reacties Link kopieren
Ik begin hier altijd met opruimen. Vanaf de tuindeuren gaat alle rommel naar de keuken en vandaar naar waar het hoort. Alles voor de bovenverdieping gaat in een wasmand.



Dat doe ik alleen voor de benedenverdieping. Boven komt als 2e.



Zodra alle rommel weg is: schoonmaken. Van boven naar beneden. Maar in jouw geval zou ik eerst zuigen, anders blijf je bezig. Evt achteraf nog een keer zuigen, vóór het dweilen.



Als beneden schoon is, dan pas naar boven. Dan heb je in elk geval een half schoon huis.



Wat mij helpt is dat ik bedenk dat er bezoek komt over een uur, en dan ga ik toch net een vliegende vaart
Alle reacties Link kopieren
Ik pak altijd kamet voor kamer als ik het niet overzie. Ik begin boven, slaapkamer 1, doe ik helemaal dus stoffen, bedden verschonen, vuil eruit, stofzuigen en dweilen en dan trek ik de deur achter me dicht. Dan de volgende kamer, kast uitzoeken en sorteren etc etc. Dan die deur dicht. Nog een slaapkamer en daarna de overloop. Dan de badkamer; alles er uit wat los kan. Dan van boven naar beneden alles poetsen en de dingen poetsen doe je er uit hebt gehaald en meteen terugzetten. Daarna doe ik de trap met een doekje en tegelijkertijd alle poetsspullen meenemen. Waar je dan geweest bent hoef je waarschijnlijk niet meer heen (behalve als je wasmachine in de badkamer staat dan) stapje voor stapje. Ik doe mijn keuken altijd als laatste ivm wegwerken van mijn schoonmaak spullen. Als ik mijn huis perfect schoon wil hebben ben ik 3 dagen bezig *inclusief kasten sorteren, meterkast poetsen, kelder fatsoeneren, buiten boel schrobben etc. Dus echt alles is dan aangeraakt. In een dag kun je veel doen! Beloon jezelf met iets kleins (lekkere lunch, fijne bak koffie, 10 minuten tv kijken) als je een kamer af hebt als jij dat nodig hebt. En als tip voor de toekomst! Als je dingen achtet jezelf opruimt dan heb je nooit echt een bende.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een tijdje het huishouden heb laten verwaarlozen, dan doe ik een maandje dit: http://sarahmae.com/31daystoclean/
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 21 mei 2016 @ 12:15:

Als ik een tijdje het huishouden heb laten verwaarlozen, dan doe ik een maandje dit: http://sarahmae.com/31daystoclean/Dan blijf je toch een vuil huis houden? Als je op dag 5 aan de badkamer begint en je doet er verder niets meer aan is die toch weer enorm smerig als je na 31 dagen alles één keer gedaan hebt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eerst opruimen, dan pas schoonmaken. Werk in je huis van boven naar beneden. Doe kamer voor kamer.



En ga eens goed nadenken waarom je er niet toe komt om gewoon je huis bij te houden.

Maak daarna een planning maken hoe je het inde toekomst wel gaat doen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 mei 2016 @ 12:19:

[...]

Dan blijf je toch een vuil huis houden? Als je op dag 5 aan de badkamer begint en je doet er verder niets meer aan is die toch weer enorm smerig als je na 31 dagen alles één keer gedaan hebt?Andere normen denk ik......
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. 4 katten, 2 kinderen en allemaal druk.

Ik zou eerst alles wat in de weg staat hoog zetten en goed stofzuigen. Daarna stoffen en nat afnemen, drogen.

Tot slot nog een keer zuiger en dan dweilen.

Ikzelf ben steeds meer spullen weg aan het doen, maakt veel sneller en makkelijker schoon.
Spijt is verstand dat te laat komt
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 21 mei 2016 @ 11:43:

Kortom: gewoon beginnen, ergens.Dit dus. Maak een sopje en maak wat oppervlaktes schoon, gooi een was in de machine en zet hem aan, ga opruimen. Het maakt niet zoveel uit, als je maar een van de dingen gaat doen die moeten gebeuren.
quote:parbleumondieu schreef op 21 mei 2016 @ 12:43:

[...]



Dit dus. Maak een sopje en maak wat oppervlaktes schoon, gooi een was in de machine en zet hem aan, ga opruimen. Het maakt niet zoveel uit, als je maar een van de dingen gaat doen die moeten gebeuren.Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven